آخرین اخبار سیاسی

عراقچی,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

عراقچی: پس از اقدام نظامی، زمان ورود به میدان سیاست و دیپلماسی است

دبیر شورای راهبردی سیاست خارجی و معاون سابق وزارت خارجه گفت: مذاکرات سیاسی دست آوردهای میدانی را نقد می‌کند. باید پس از زدن ضربه نظامی وارد…

عبور با سرعت نور



 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی ,سرعت نور

 

اظهارات قابل تامل محمدرضا تاجیک درخصوص ناتوانی دولت و تشکیل کمپین اقتصادی توسط علی کریمی دو نماد از عبور آکادمیسین‌ها و سلبریتی‌های حامی دولت از روحانی است.

 

حواشی خروج آمریکا از برجام، هنوز ادامه دارد. حالا اروپایی‌ها باید برای تعهدات‌شان در ادامه برجام بدون آمریکا تضمین دهند. اگرچه تا امروز نیز شرکت‌های اروپایی چون توتال و رنو راه خود را کج کرده و با خروج آمریکا از برجام، از ایران خارج شده‌اند. تروئیکای اروپایی خود را خواهان حفظ برجام می‌خواند، ولی از طرف دیگر از ضرورت مذاکره درخصوص برنامه موشکی و فعالیت‌های‌منطقه‌ای سخن می‌گوید.

 

در این میان بازار سفر و تماس‌های تلفنی هم داغ است. اروپایی‌ها برای چانه‌زنی درخصوص برجام دیدارهای دو یا چندجانبه تدارک دیده‌اند. مسئولان دولتی‌ ما نیز علاوه‌بر سفرهای شرقی اخیرشان این روزها خبر از سفر به سوئیس و اتریش می‌دهند. از طرف دیگر رئیس‌جمهور آمریکا مدعی است خروجش از برجام مثمرثمر بوده و تغییر رفتار ایران را رقم زده است! در چنین شرایطی عده‌ای از حاشیه‌نشینان سیاست، با اشاره به دیدار و مذاکره رئیس‌جمهور آمریکا و کره شمالی، بار دیگر مذاکره با آمریکا را تجویز کرده‌اند و برای اینکه این پیشنهاد با توجه به بدعهدی آمریکا در برجام، خیلی غیرمنطقی‌تر از پیشنهادات همیشگی‌شان به نظر نرسد، از مذاکره با آمریکای متعهدشده سخن می‌گویند.

 

در همین راستا محمدمهدی اسماعیلی، عضو هیات‌علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با «فرهیختگان» ضمن اشاره به نحوه مواجهه دولت با پیشنهادات و شروطی که از سوی مشفقان نظام درخصوص آینده برجام داده می‌شود، گفت: «ما با یک تجربه ناکامی به نام برجام روبه‌رو هستیم؛ پروژه‌ای که به دلیل سابقه تاریخی آمریکا نتیجه‌اش از ابتدا قابل‌پیش‌بینی بود و می‌دانستیم که آمریکا شریک قابل‌اعتمادی برای این پروسه نخواهد بود. آمریکا این بدعهدی‌ها را از همان موقع شکل‌گیری برجام در دولت قبلی شروع کرد و در دولت ترامپ این روند افزایش یافت.»

 

عضو هیات‌علمی دانشگاه تهران همچنین خاطرنشان کرد: «در داخل کشور بنا بر اقتضائات و برخی از خوش‌باوری‌هایی که بود، تعداد زیادی از دوستانی که همراه دولت هستند، شروع به توجیه این آشتی و ضرورت توافق هسته‌ای کردند.

 

این افراد معتقد بودند حتی می‌شود قدم‌های بعدی را هم با آمریکا برداشت و مشکلات را حل کرد. البته از همان موقع هم این اعتقاد به‌شدت مورد تردید بود، ولی در حال حاضر برخی از شخصیت‌هایی که علی‌رغم سابقه طولانی که در کارهای دیپلماسی داشتند و با این رویکرد دولت موافق بودند، با گذشت زمان و مشخص شدن این بدعهدی‌ها، به این نتیجه رسیدند و امروز تقریبا یک اجماع نسبی به وجود آمده است که ما نمی‌توانیم با غربی‌ها و آمریکایی‌ها برای مدت طولانی کار کنیم.»

 

دکتر اسماعیلی با اشاره به خروج آمریکا از برجام تصریح کرد: «در حال حاضر طبیعتا زمانی اروپا می‌تواند این توافق را ادامه دهد که در یک چارچوب روشن تضمین‌های مشخصی را به طرف ایرانی خودش بدهد. با این حساب، ما مواجه هستیم با اینکه دولت، تقریبا همان رفتاری را که در موضوع برجام با مخالفان داشت، در حال حاضر نیز پیگیری می‌کند و علی‌رغم تجربه برجام، به سخنان منتقدان شرایط فعلی و ادامه کار با اروپا توجهی نمی‌کند.»

 

وی همچنین تاکید کرد: «در این بین برخی افرادی که از دوره قبل به نوعی همراه با دولت بودند منتقد شده‌اند و در حال حاضر با توجه به این تجربه زیانبار برای نظام، به نقد می‌پردازند ولی دولت به آنها نیز حمله و تروشرویی می‌کند تا تلاش کنند با یک هیمنه رسانه‌ای، پروژه ادامه برجام با اروپا را دنبال کنند.»

 

این استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در ادامه افزود: «به نظرم این رفتار و نحوه برخورد با منتقدان، علی‌رغم همه تلاش‌هایی که دولت انجام می‌دهد، قطعا در فضای سیاسی کشور پس زده می‌شود و افکار عمومی در مقابل آن خواهد ایستاد. همچنانکه غربی‌ها و اروپایی‌ها هم که در حال حاضر درگیر مذاکرات چندجانبه با ما هستند، خودشان به صراحت اعلام می‌کنند که امکان تضمین قطعی وجود ندارد.»

 

محمدمهدی اسماعیلی درنهایت با یادآوری اینکه تیمی که امروز مسئولیت وزارت خارجه و دولت را دارند خودشان سیزده، چهارده سال پیش هم با این بدعهدی‌های اروپا روبه‌رو بودند، گفت: «توصیه ما به مسئولان دیپلماسی دولت این است که واقع‌بینانه با موضوع روبه‌رو شوند، به منتقدان احترام بگذارند و در عین حال مطمئن باشند که غرب و اروپا نسخه‌ای جدیدتر از این چیزی که قبلا تجربه کردیم، برای ارائه ندارند و ما مجبوریم راه استقلال سیاسی خودمان را بدون اتکا به غرب ادامه دهیم.»

 

فرهیختگان

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------