آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

این ادعای هسته ای کریمی قدوسی برای ایران دردسرساز می شود؟

نماینده مشهد در مجلس یازدهم ادعای جدیدی درباره آزماش ارتقاء برد موشکی به ۱۲ هزار کیلومتر مطرح کرد. به گزارش خبرآنلاین، روز گذشته، جواد…

يك صدا-قاطع در برابر بحران‌ها



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی ,رئیس‌جمهور

 

همایش سراسری قوه قضائیه به مناسبت هفته قوه قضائیه و میزبانی این دستگاه با حضور و سخنرانی سران قوا برگزار شد. در این جلسه رئیس‌جمهور از مشکلاتی که گریبانگیر کشور است به‌ویژه در حوزه اقتصادی سخن گفت. رئیس قوه قضائیه که میزبان بود، هشدارهایی جدی به ملتهب کنندگان بازار داد و علی لاریجانی رئیس قوه مجریه هم خواستار همراهی قوا برای عبور از شرایط سخت شد.

 

همنوایی و همراهی

رئیس‌جمهور دراین نشست با بیان اینکه «امروز همنوایی و همراهی قوا باید از همیشه بیشتر باشد»، توطئه‌های دشمنان بعد از هر پیروزی ملت ایران را مورد اشاره قرار داد و تاکید کرد: امروز بار سنگینی بر عهده سه قوه است و هدف آمریکا شکستن اعتماد و امید مردم به آینده است. حسن روحانی اظهارکرد: در شرایط پیروزی سیاسی و حقوقی هستیم اما آمریکا می‌خواهد با جنگ روانی و اقتصادی ملت ما را بشکند. رئیس‌جمهور گفت: امروز در قوای مختلف نظام مسئولیت سنگینی بر عهده ماست، چرا که آمریکایی‌ها یا دشمنان دیگر این نظام، در وهله اول روی در هم شکستن اعتماد و امید مردم سرمایه‌گذاری کرده‌اند. روحانی اضافه کرد: اگر امید و اعتماد در مردم زنده بماند، هر مشکلی قابل حل و فصل است، اما اگر آینده را سیاه ببینیم و با سیاه‌نمایی بخواهیم پیش برویم، معلوم نیست چه خواهد شد. یکی از توطئه‌های دشمن برای ضربه زدن به امید مردم به آینده و اعتماد آنها به نظام، این است که به اذهان عمومی القا کنند قضات در ایران تحت تأثیر پول، جناح، حزب، مذهب یا قومیت هستند و مستقل نیستند و لذا بسیار مهم است که در این زمینه‌ها بهانه‌ای به دست دشمن ندهیم.

 

نیاز به امید

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش گفت: اگر اعتماد به قوه قضائیه از بین برود، اعتماد مردم به نظام و قوای دیگر نیز در هم خواهد شکست. روحانی با بیان اینکه امروز نیاز به امید داریم، تصریح کرد: سیاه‌نمایی اساسا و در ذات خود نیز کار نادرست و غلطی است و در برخی اشکال، اقدامی مجرمانه نیز به حساب می‌آید.

 

تهمت زدن و شخصیت و آبروی افراد را زیرپا گذاشتن گناه بزرگ و نابخشودنی است. رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: امروز قضات باید سیاه‌نمایی را همچون همیشه سیاه‌نمایی ببینند و اجازه ندهند که سیاه‌نمایی‌ها درباره نظام مردم را از آینده ناامید کند، دادستان‌های کشور، امروز وظیفه سنگین‌تری برعهده دارند. رسیدگی به تخلفات کسانی که آشکارا درباره آینده سیاه‌نمایی کرده و تلاش می‌کنند امید مردم را از بین ببرند و در این راستا به دشمن کمک می‌کنند، ‌نیازی به شکایت خصوصی ندارند. رئیس‌جمهور همچنین گفت: امسال مشکل آب داریم که برای آن هم هزار میلیارد تومان برای تامین آب روستاها و شهرهای کم آب اختصاص دادیم، اما مشکل کمبود ارز نداریم. رئیس‌جمهور ادامه داد: هیچ کمبود ملموس فیزیکی در زمینه کالاها یا ارز و ریال نداریم، پس چرا نگرانی وجود دارد؟ روحانی اظهار کرد: متأسفانه عده‌ای افراد ناآگاه نیز همراه دشمن شده و چند درصد نگرانی جزیی را به یک نگرانی کلی و گاه حتی صد در صدی تبدیل می‌کنند. مردم تحت هیچ شرایطی برای تأمین نیازمندی‌های ضروری و روزمره خود مشکل نخواهند داشت. اگر نیازی هم به کالایی باشد، حتما فوری وارد خواهد شد.

 

ارز در بازارهایی که عده‌ای در برخی کوچه پس کوچه‌ها ایجاد کرده‌اند، هر قیمتی هم پیدا کند مردم مطمئن باشند که برای تأمین نیازهای روزمره‌شان ارز رسمی کافی تخصیص خواهد یافت. روحانی خاطرنشان کرد: زمانی رسانه‌های دشمن تلاش می‌کنند تا مردم را نگران کنند که این مأموریت آنهاست، اما در این شرایط از دوستان، توقع بیشتری می‌رود؛ اصحاب رسانه، خطبا، تریبون‌دارها، نمایندگان مجلس و قوه قضائیه همه باید دست به دست هم دهیم تا امید و اعتماد مردم را حفظ و از مشکلات عبور کنیم. رئیس‌جمهور با تأکید چندباره بر اینکه اگر امید و اعتماد مردم حفظ شود، آمریکا قادر به شکست ایران نخواهد بود، گفت: باید اولویت‌ها را بیش از گذشته مورد توجه قرار دهیم و اجازه ندهیم در هیچ تریبونی، تهمت و افترا و تخریب حاشیه امن داشته باشد؛ اگر می‌خواهیم نظام را حفظ کنیم این یکی از مهم‌ترین وظایف ماست. روحانی افزود: انتقاد دلسوزانه آزاد است، اما تخریب به هیچ وجه سازنده نیست و آثار خطرناک آن امروز بیش از هر زمان دیگری است.

 

همه دستگاه‌های قانونی و فرهنگی کشور، باید در کنار هم برای حفظ اعتماد و امید مردم و جلوگیری از تخریب آن تلاش کنند. رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: اگر مردم ببینند که فضای کسب و کار فضای سالمی است و به هر تخلفی فورا رسیدگی می‌شود، امنیت در این فضا ارتقا می‌یابد. چه اشکالی دارد امسال که آمریکایی‌ها، عزم خود را جزم کرده‌اند تا به جمهوری اسلامی ایران ضربه بزنند، همه قضات تصمیم بگیرند که در هر هفته چند ساعت بیشتر کار کنند تا سریع‌تر به پرونده‌های اقتصادی رسیدگی شود. روحانی گفت: در جنگ اقتصادی که به ما تحمیل شده است این شما قضات هستید که می‌توانید امنیت و اعتماد عمومی را ارتقا دهید. حدود 6 میلیون ایرانی در خارج از کشور زندگی می‌کنند که بسیاری از آنها سرمایه‌های کلانی دارند که اگر فضای داخلی کشور را امن بیابند این سرمایه‌ها را به داخل کشور منتقل می‌کنند. رئیس‌جمهور اضافه کرد: حداقل می‌توانیم تدابیری اتخاذ کنیم تا این افراد هر کس که هستند بدون هیچ مشکلی برای دیدن خانواده‌شان به کشور بیایند و بازگردند.

 

گسترش توریسم یکی از بهترین راه‌ها برای ایجاد اشتغال سریع و درآمدزایی است. اگر این حدود 6 میلیون ایرانی سالی 2 بار به ایران بیایند و بدون مشکل بازگردند، طبیعتا گردش مالی خوبی ایجاد شده و مشاغل زیادی نیز در زمینه توریسم ایجاد خواهد شد. روحانی اظهار کرد: اگر می‌خواهیم آمریکایی‌ها را در تبلیغات و جنگ روانی شکست دهیم باید فضا را بازتر کنیم و اجازه دهیم ایرانی‌های خارج از کشور به راحتی به داخل سفر کنند تا در بازگشت هر کدام یک سفیر و مبلغ برای جمهوری اسلامی ایران باشند. رئیس‌جمهور در ادامه با بیان اینکه اگر می‌خواهیم به مردم اطمینان دهیم که ارز کافی در کشور وجود داشته و هر جا لازم بوده به اندازه کافی تخصیص یافته است، بهترین وسیله برای این کار استفاده از فضای مجازی است، تصریح کرد: به مسئولان دستور داده‌ام هر مقدار ارز که برای تأمین کالا تخصیص می‌یابد، با ذکر جزئیات درباره میزان ارز تخصیص یافته و کالایی که قرار است وارد شود، در فضای مجازی منتشر شود.

 

شناسایی اخلالگران

رئیس مجلس هم در این مراسم با اشاره به وجود فقر تعامل رسانه‌ای در قوه قضائیه، گفت: به‌رغم تلاش‌های قضات و مسئولان این قوه کار رسانه‌ای در آن محدود به برخی فرمایشات آیت‌ا... آملی و آقای اژه‌ای به عنوان سخنگو شده است. علی لاریجانی با اشاره به بار عظیمی که بر دوش قوه قضائیه وجود دارد، گفت: این مسئولیت کار رسانه‌ای مفصلی را نیازمند است، البته همه آن به گفتار نیست و روی آن باید کار روانی انجام شود تا هم مردم از تلاش‌های شما مطلع شوند و هم جنبه بازدارندگی کار شما ارتقا پیدا کند. وی با بیان اینکه وظیفه ذاتی قوه قضائیه، تحقق عدالت است، تصریح کرد: دیگر مسئولیت مهم قوه قضائیه، ایجاد امنیت در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است. یعنی امنیت در حوزه اقتصاد به دست شما شکل می‌گیرد و دیگر قوا در کنار شما هستند یعنی شما جلودار هستید.

 

رئیس مجلس درباره اهمیت توجه به مساله امنیت اقتصادی، اظهار کرد: اگر کشور در شرایط عادی باشد این مساله به خودی خود مهم است، اما در شرایط فعلی بیشتر اهمیت دارد. کسی که می‌خواهد در کشور سرمایه‌گذاری کند باید احساس کند قوه قضائیه پشتیبان آن است. متاسفانه امروز تلاش می‌شود سرمایه‌گذاران را فراری دهند و دلالی باعث می‌شود این روند سیر نزولی بیشتری پیدا کند. لاریجانی مبارزه با اخلالگران اقتصادی را از ویژگی‌های دیگر ایجاد امنیت اقتصادی دانست و افزود: در همین حوادث اخیر واقعا جریان‌های سازمان یافته‌ای در حال اخلال هستند، این مساله را بخش‌های امنیتی گفته‌اند و به علاوه بحثی کاملا روشن است، این حجم تغییرات مناسب شرایط کشور نیست. این اخلالگران تعدادشان هم زیاد نیست و باید آنها را پیدا و شناسایی کرد.

 

 برخی می‌گویند این افراد را شناسایی کرده‌ایم ولی قوه قضائیه برخورد جدی نکرده است و شب گذشته هم خدمت آقای آملی لاریجانی این مساله گفته شد، بنابراین از طرفی افرادی که در کار اقتصادی اخلال می‌کنند و دستگیر می‌شوند و اتهامات‌شان روشن است نباید با یک وثیقه عادی آزاد شوند. وی ادامه داد: ما در مجلس به دنبال طرحی هستیم که سازمانی زیر نظر قوه قضائیه که شعب دادگاه در آن باشد به این مساله بپردازد و مقررات روشن و مجازات کافی برای این منظور را در نظر بگیرد.

 

مقاومت و استقامت 

علی لاریجانی تاکید کرد: در شرایط کنونی محور تامین امنیت اقتصادی باید قوه قضائیه باشد. وی به وضعیت فعلی کشور و شیطنت‌هایی که اتفاق می‌افتد، اشاره کرد و گفت: استراتژی دشمن دو مولفه دارد؛ یکی ایجاد تنگنای اقتصادی برای مردم و دوم آشفته‌سازی در داخل کشور. وی با اشاره به حوادث مختصری که در تهران اتفاق افتاد، گفت: شاهدیم که از این حوادث غوغایی در رسانه‌هایشان به راه انداختند و معلوم است که سناریویی در کار است، البته بسترهایی برای آن وجود دارد که برای هر سه قوه حائز اهمیت است و باید مورد توجه‌شان باشد و نکته سخت‌افزاری نیز وجود دارد که ما از آن مطلع هستیم که چه می‌خواهند بکنند. لاریجانی با تاکید بر اینکه ما باید بدل استراتژی که دشمن برای ما در نظر گرفته است را استفاده کنیم، خاطرنشان کرد: تنها مقاومت و استقامت حلال مشکلات نیست و باید در این شرایط مشخص کنیم که برای مقابله با استراتژی دشمن چه برنامه‌ای داریم یعنی اگر قرار است آنها در کشور آشفته‌سازی در حوزه اقتصاد ایجاد کنند، سازوکاری فراهم شود که مانع آن شویم. لاریجانی با اشاره به اینکه عده‌ای از مسئولان مشکلات اقتصادی را فقط به خاطر مسائل روانی می‌دانند، گفت: البته مسائل روانی مطرح است اما فقط به آن منتهی نمی‌شود. رئیس مجلس شورای با بیان اینکه سرمایه‌های خوبی در بخش‌های حکمرانی و مردمی داریم، گفت: امروز باید به سمت آن برویم که بستر اختلافات را کاهش دهیم و زمینه را برای کار مردم فراهم کنیم.

 

وی در ادامه با انتقاد از برخی نامه نگاری‌ها در حوزه سیاست خارجی مبنی بر مذاکره با آمریکا اظهار کرد: این یک تحلیل ناپخته است. مگر در برجام ما مذاکره نکردیم، آیا مذاکره با آمریکا حرف جدیدی است که می‌زنید، مگر رهبری نگفتند نرمش قهرمانانه داریم، همه رفتند و مذاکره کردند و کسی هم مخالفت نکرد. آمریکا و کشورهای دیگر طرف مذاکره بودند. البته اختلاف نظر هم در ایران و هم آمریکا بر سر برجام وجود داشت که چقدر این مذاکره مفید بوده یا نبوده. اما آنکس که توافق را به هم زد و از آن خارج شد، آمریکا بود و حالا می‌گویند با همین شخص مخرب که از برجام، توافق پاریس و شورای حقوق بشر خارج شد، برویم و مذاکره کنیم. آمریکا وضعیت نابسامانی پیدا کرده است. وقتی کسی به این سادگی زیر توافق بین‌المللی می‌زند مذاکره با آن چه خاصیتی دارد. لاریجانی گفت:‌ این حرف اهلیت سیاسی ندارد و موجب سوء تفاهم می‌شود.

 

هدف دشمن

در نهایت رئیس قوه قضائیه گفت: این نظام با داشتن این امکانات امکان مقابله با سلطه جهانی را دارد. آیت‌ا... صادق آملی لاریجانی اظهار کرد: امروز مسائل اقتصادی و معیشتی مردم مساله مهمی است و مساله اول کشور است و باید بدانیم که دشمن امروز در فکر حمله نظامی نیست بلکه قصد رخنه از همین طریق یعنی فشار آوردن بر معیشت مردم را دارد و می‌خواهد وضعیت اقتصادی ما را بر هم بریزد. لذا همه مسئولان نظام باید به این موضوع فکر کنند و حواسشان به بهبود وضعیت اقتصادی کشور اعم از تولید و وضعیت کسب و کار باشد و قوه قضائیه هم نقش اساسی دارد.

 

البته یکسری مولفه‌های منطقی برای برهم ریختن بازار اقتصادی وجود دارد. برای مثال وجود نقدینگی بالا در دست مردم خودش مشکلاتی را ایجاد می‌کند. آملی لاریجانی تاکید کرد: دشمن تلاش می‌کند با جنگ روانی باعث بر هم ریختن اقتصاد کشورمان شود و می‌خواهد وضع کشور را بهم بریزد. شما تلاطمات این چند روز را در بازار خودرو و مسکن و ارز دیدید. رئیس قوه قضائیه با اشاره به حوادث در بازار تهران گفت: دیدید که عده‌ای قصد آشوب داشتند و می‌خواستند بازار تهران را به تعطیلی بکشانند که با تلاش نیروی انتظامی این امر محقق نشد، هرچند افزایش نقدینگی بی تاثیر نبوده است، اما عده‌ای با سرمایه‌های کلانشان قصد بر هم زدن ثبات اقتصادی را دارند. این افراد با ریختن پولشان در بازار و جمع کردن دلار و سکه می‌خواهند بازار را ملتهب کنند و نیروهای اطلاعاتی باید تلاش کنند این افراد را شناسایی کنند. این اقدامات خیانت به مردم و نظام است و ما به هیچ عنوان کوتاه نمی‌آییم و با این افراد برخورد می‌کنیم و هشدار می‌دهیم که این کار به عنوان اخلال در نظام اقتصادی کشور مجازات سنگینی دارد و اگر مصداق افساد فی الارض باشد طبق قانون اعدام برایشان در نظر می‌گیریم و هیچ کوتاهی هم در این زمینه نخواهیم داشت.

 

وی افزود: نیروهای امنیتی موظفند در اسرع وقت اینها را معرفی کنند تا قوه قضائیه هم به طور جد با آنها برخورد کند و آنها نمی‌توانند در آینده بگویند ما خبر نداشتیم و نمی‌دانستیم. به دولتی‌ها و غیر دولتی‌ها و به همه هشدار می‌دهیم که حواسشان جمع باشد زیرا دستگاه قضائی حتما با مقصران و آنها که دخیل بوده‌اند برخورد جدی خواهد کرد و اینها نمی‌توانند در آینده بگویند که ما قصدمان این نبود که اخلال کنیم. امروز همه می‌دانند که هر اقدامی که به ضرر مردم تمام شود، قطعا ما با آنها برخورد جدی می‌کنیم. وی افزود: این موضوع اصلا توجیه ندارد که یک شبه هزار تومان روی قیمت دلار برود. هرچند که یکسری بی تدبیری وجود دارد و نباید می‌گفتند که هر کسی می‌خواهد بیاید هر تعداد سکه بخرد. امروز جنگ اقتصادی است و هر عملیات روانی جدیدی دارد. به جهنم که تحریم‌ها را انجام می‌دهید، کشور ما قوی است و مردم ما حاضر نیستند گوش به وعده‌های پوچ شما بدهند. وی در بخش دیگری گفت: مبارزه با قاچاق کالا یک اقدام فرا قوه‌ای است، نباید کشور برای ورود کالا باز باشد، باید از ضربه‌ای که از ناحیه قاچاق به کشور می‌خوریم جلوگیری کنیم، البته یکسری اقدامات بازدارنده انجام شده اما کافی نیست. ١٢ میلیارد دلار قاچاق کالا صورت گرفته که بیشترین ضربه را به کشور زده است.

 

تلگرام اشکال دارد

وی با اشاره به بحث فضای مجازی گفت: قوه قضائیه مخالف استفاده از فضای مجازی و اینترنت نیست و شاید من از دیگر روسای قوا استفاده بیشتری داشته باشم ولی بحث این است که آیا به عنوان نظام جمهوری اسلامی حق داریم به ادعای وجود فضای مجازی بستر و شاهراه برای دشمن ایجاد کنیم؟ امروز داشتن شبکه‌های اجتماعی که سرور آن در خارج کشور است به معنی دادن شاهراه به دشمن است. اینکه بخشی از اطلاعات و فضای مجازی کشور در دست فضایی همچون تلگرام باشد و خدا را بنده نباشد و اگر جرمی صورت گرفت نتوان پیگیری کرد پذیرفتنی نیست.

 

ما معتقدیم شبکه‌های اجتماعی باید با اقتدار و توانمندی‌های بالا در کشور باشند و از حریم خصوصی هم دفاع می‌کنیم و متجاوز به حریم خصوصی را تحت تعقیب قرار می‌دهیم. آملی لاریجانی افزود: تمام کسانی که با بحث فضای مجازی ارتباط دارند می‌دانند فضایی مثل تلگرام برای امنیت ملی اشکال دارد، تمام نیروهای امنیتی هم به این موضوع اذعان داشتند و چندین هزار شکایت از این شبکه‌ها داشتیم. رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه از افراط و تفریط در بحث مبارزه با فساد باید بپرهیزیم، اظهار کرد: در جریان فساد سه هزار میلیاردی، می‌دانید چه مقدار هزینه برای قوه قضائیه داشت؟ ادعای فساد سیستماتیک را برخی مطرح می‌کنند که 100 درصد با آن مخالف هستم. گویی سیستم‌های ما به نحو سیستماتیک فساد می‌کنند که غلط است.

 

چرا این حرف را می‌زنیم؟ برخی در درون کشور فساد سیستماتیک را مطرح و اینگونه معنا می‌کنند که دستگاهی که باید نظارت و برخورد کند، در خودش فساد است. چه زمانی ما می‌توانیم بگوییم یک دستگاه قضائی 100 درصد پاک شده است؟ چرا حرف‌هایی می‌زنیم و در اذهان می‌اندازیم که بعدا نیز نمی‌توانیم پاک کنیم. قبول داریم در دستگاه‌های اجرایی و قضائی فساد وجود دارد اما مهم این است که مسئولان قاطعانه برخورد کنند.

 

 

آرمان 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------