آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

حملات مستقیم اسرائیل و ایران به یکدیگر، پایان یافته| اسرائیل از موشک‌های دوربرد استفاده کرد

در پی پرواز چند شی ناشناس در اطراف پایگاه شکاری اصفهان و فعال‌شدن پدافند هوایی در بامداد جمعه سی ان ان از قول یک منبع اطلاعاتی منطقه‌ای…

مدیران بر اساس شایسته سالاری انتخاب نمی شوند



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی ,حمیده زرآبادی

 

در کنار عدم رعایت شایسته سالاری در انتخاب افراد در پست‌های مدیریتی، بیشتر نگاه مدیران بخشی و منطقه‌ای است و این باعث شده تا جامعه درگیر گرفتاری‌های زیادی باشد.

 

ریشه اصلی مشکلات کشور این است که در بحث مدیریت، افراد بر اساس شایسته سالاری انتخاب نشده اند. در کنار عدم رعایت شایسته سالاری در انتخاب افراد در پست‌های مدیریتی، بیشتر نگاه مدیران بخشی و منطقه‌ای است و این باعث شده تا جامعه درگیر گرفتاری‌های زیادی باشد. با چنین روشی وقتی مدیران اقدام به تصمیم گیری در بخش‌های مختلف می کنند، مشکلات زیادی در کشور ایجاد می شود.

 

عدم مدیریت یکپارچه نیز یکی از نکات دیگری است که در کنار عدم توجه به شایستگی افراد، در ایجاد بسیاری از مشکلات جامعه نقش دارد. از سوی دیگر متاسفانه افرادی که در پست‌های مدیریتی قرار می‌گیرند، نگاه نادرستی به مسائل جامعه دارند و فکر می‌کنند در صورت تخریب دیگری می‌توانند از خود در میان عام و خاص قهرمان بسازند.

 

اين در شرايطي است که مدیران در صورت ارتکاب هر گونه اشتباهی به هیچ عنوان زیر بار اشتباه خود نمی روند و ادعا می‌کنند که اشکالی بر آن‌ها وارد نیست، این افراد به جای اینکه دغدغه حل مشکلات مردم را داشته باشند تلاش می کنند تا بخش های دیگر را تخریب کنند.

 

یکی از ضعف‌های مدیریتی این است که در بسیاری از بخش‌ها، همه افراد مسائل و مشکلات را نقد می‌کنند و کمتر کسی به فکر پاسخ‌گويي مناسب به گرفتاری های جامعه است.

 

اما این نکته را نباید فراموش کنیم که هر فردی در هر پستی که در آن فعال است و در آن زمینه شاهد گرفتاری هستیم، وظیفه دارد تا پاسخ‌گو باشد. نکته مهم‌تر این است که هر یک از مسئولان باید پاسخگوی مشکلات ایجاد شده در هر زمانی باشند، یعنی هر فردی که در حال حاضر در سمتی فعال است، یا افرادی که در گذشته در یک سمتی ویژه فعال بوده اند، وظیفه دارند تا در زمینه مشکلات آن بخش پاسخ مناسبی را بدهند.

 

اتفاقاتی که در گذشته و حال افتاده همگی با هم در ایجاد مشکلات کشور نقش دارند. گرفتاری‌های جامعه یک شبه به وجود نیامده‌اند، بلکه بر اساس انباشتی از سوءمدیریت‌ها و بی تدبیری‌ها بوده که این عوامل باعث شده تا اکنون جامعه درگیر گرفتاری های زیادی است.

 

امروزه ما شاهد آن هستيم كه برخي مسئولان به دنبال راهی برای جدا کردن خود از ریشه مشکلات هستند و حساسیت به این موضوع باعث شده تا افراد قصور را گردن یکدیگر بیندازند.

 

غافل از اینکه از منظر عمومی این چنین به‌نظر نمی‌رسد و با وجود اینکه مدیران تلاش می‌کنند تا خود را از بقیه جدا کنند، جامعه به خوبی واقعیت را درک می‌کند، بنابراین از مسئولان انتظار می‌رود تا در هر جایگاهی که هستند پاسخگوی عملکرد خود باشند.

 

در این صورت با ایجاد کشمکش‌های سیاسی تنها مردم هستند که بیشترین آسیب متوجه آن‌ها می شود. این کشمکش‌های سیاسی در سطوح بالاتر جامعه و در میان مسئولان مشکلی را ایجاد نمی‌کند، اما در سطوح پایین و برای افراد عادی این دعواهای سیاسی ضررهای زیادی را ایجاد می‌کند که خروجی این اتفاق بالا رفتن شمار مشکلات مردم است.

 

من فکر می‌کنم که ما اکنون در ساختارهای مدیریتی دارای مشکلاتي هستيم. نهادهای مختلفی وجود دارد تا بدون جهت گیری سیاسی ریشه مشکلات را برای مردم بازگو کنند، اما به دلیل اینکه مدیران این نهادها بر اساس شایسته سالاری انتخاب نشده اند، بنابراین هر گونه اظهارنظری که از این مدیران برای حل مشکلات مطرح می‌شود، به نتیجه خوبی نمی‌رسد. از سوی دیگر، ابزارهای رسیدگی به مشکلات به کندی عمل می‌کنند و با افرادی که به درستی در جایگاه مدیریتی قرار نگرفته اند، برخورد قاطعانه نمی شود، در این صورت متاسفانه به جای حل مشکلات، جامعه درگیر بحران بازی‌های سیاسی می شود.

 

 حمیده زرآبادی/ نماينده مردم قزوين

 

قانون 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------