آخرین اخبار سیاسی

حسین علایی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

حسین علایی: تا حاکمیت تغییر معناداری در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی ندهد مشکلات همچنان باقی است؛ بدترهم خواهد شد

حسین علایی گفت: تا حاکمیت یک تغییر معنادار در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی و سیاست داخلی و نحوه انتخاب مدیران خود ندهد و شیوه حکمرانی خود را…

باهنر: می‌توانیم فرمایش امام درباره مجانی کردن برق و ... را عملی کنیم



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی , باهنر
رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری گفت: تمامی نمایندگان مجلس مدیران هزینه هستند، مدیر منابع تولید نیستند و به همین دلیل است که بودجه پوک می‌شود.

 به گزارش ایسنا،محمدرضا باهنر در جلسه ماهانه انجمن اسلامی مهندسین با موضوع اقتصاد ایران، دیروز، امروز، فردا، اظهار کرد: ماه بهمن مصادف با سالگرد استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است. امسال، سال ویژه‌ای است و اینکه نظام به سن چهل سالگی خود می‌رسد. چهل سالگی در معارف دینی معنای خاصی دارد و به معنی بلوغ و کمال کامل است.

 

وی افزود: علاقه‌مندم در جلسات دهه فجر، تلاشمان بر این باشد که کارنامه‌ای از کارهای مثبت و خارق العاده که در نظام مقدس اسلامی رخ داده را ارائه دهیم. همچنین به خود متذکر شدم که چه خوب است در پایان چهل سال، یک تحلیل عالمانه و عادلانه از عملکرد نظام داشته باشیم.

 

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین خاطرنشان کرد: امروز 70 درصد از شهروندان کشور ما کسانی هستند که بعد از انقلاب متولد شده‌اند و سن آنها 40 و زیر 40 سال است.  اگر قدرت تمیز و تشخیص را در حد کم، سن ۱۰ سال در نظر بگیریم آن موقع می‌توان گفت که حدود 80 درصد شهروندان امروز ایران اسلامی، قبل از انقلاب را درک نکرده‌اند و به عقل و شعور خود در نظام جمهوری اسلامی رسیده‌اند.

 

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری بیان کرد: طبیعی است که این 80 درصد از شهروندان از ما سوال کنند که شما و نظام اسلامی برای ما چه کاری انجام داده‌اید؟ حرف دوم این است که اگر انقلاب نبود چه اتفاقی رخ می‌داد؟  

 

باهنر عنوان کرد: همچنین با نگاه به گزارش پیشرفت‌ها، ممکن است سوال پیش آید که بعد از چهل سال همه کشورها و حکومت‌ها کارهایی از قبیل ساخت جاده، دانشگاه و مدرسه و پیشرفت بهداشت و تغییر علم و فناوری، معاملات و بیزنس‌ها انجام داده‌اند و در ایران نیز بعد از چهل سال امری طبیعی است، اما سوال این است که ما چه کرده‌ایم که دیگران انجام نداده‌اند؟ 

 

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین تصریح کرد: بنده برای این سوال یک پاسخ کلی ارائه و یک آدرس می‌دهم و توضیح و تحلیل آن بر عهده خود شماست. قبول است ما کارهایی انجام داده‌ایم که تمام دنیا نیز آن را انجام داده‌اند اما ظرف این چهل سال عده‌ای از کشورها از بین رفته و عده‌ای از کشورها بوجود آمده‌اند، فرض کنید 200 کشور در دنیا وجود دارد و پاسخ من این است که رشد، پیشرفت، توسعه، رفاه و ... دارای شاخص‌هایی جهانی است و آماری که من می‌خواهم به آن استناد کنم، تولید مرکز آمار ایران، بانک مرکزی، دولت و مجلس نیست بلکه تولید آن در مجامع جهانی اعم از سازمان ملل، یونیسف، یونیدو، یونسکو، بانک جهانی، صندوق بین‌المللی پول و ... است.

 

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری تشریح کرد: امروز عملکرد حکومت‌ها و ملت‌ها بر اساس شاخص‌های رشد اقتصادی، میزان رفاه و مجموعه این پارامترها که شامل رفاه، توسعه و پیشرفت می‌شود، در پارامتر توسعه انسانی خلاصه می‌شود. توسعه انسانی دارای شاخه‌هایی چون سطح بهداشت، سطح آموزش، سطح رفاه و سطح پیشرفت تکنولوژی و ...  می‌شود و به طور کلی دارای هشت زیر شاخه است.

 

باهنر مطرح کرد: پاسخ ما به این شهروندان این است که ما در شاخص توسعه انسانی در دنیا در اوایل انقلاب رتبه 160 را داشتیم و امروز به رتبه 20 رسیده‌ایم و فکر می‌کنم با این حرف به این دو سوال پاسخ داده ‌می‌شود. درست که همه کشورها تلاش کرده‌اند اما ما از 140 کشور دیگر تندتر، سریع‌تر و نتیجه بخش‌تر عمل کرده‌ایم.

 

وی ادامه داد: پیشرفت‌هایی در فناوری‌های نو که شامل هسته‌ای، هوا فضا، بایوتکنولوژی، نانوتکنولوژی و سلول‌های بنیادی می‌شود، داشته‌ایم. صنعت حدود 300 سال و خودروسازی 200 سال سابقه دارد، ولی عمر این فناوری‌های نو حدود 50 سال است. اوایل انقلاب در رابطه با فناوری‌های نو در کشور ما هیچ خبری نبود و صنعت نیز وضع خوبی نداشت، ولی در بعضی فناوری‌ها همچون نانوتکنولوژی در دنیا رتبه چهارم را دارا هستیم.

 

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین گفت: ما می‌خواهیم یک گزارش عالمانه و عادلانه ارائه دهیم. منظور از عالمانه این است که در آن اغراق، خلاف و غلو وجود نداشته باشد و عادلانه نیز به این معناست که نیمه پر و خالی لیوان را ببینیم؛ یعنی هم نقاط ضعف و هم نقاط قوت گفته شود.

 

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری یادآور شد: در سال ۱۲۸۵ شمسی یعنی ۱۵ سال قبل کودتا رضا خان، قیمت یک دلار در ایران یک و نیم ریال، در سال ۱۳۲۰ به ۱۵ ریال، در سال ۱۳۲۶ یعنی بعد جنگ جهانی دوم به ۲۰ ریال، در سال ۱۳۳۲ یعنی بعد از کودتای 28 مرداد به  ۳۵ ریال، در دولت منصور تا زمان سقوط رژیم طاغوت به ۶۸ ریال، در اواخر  بنی‌صدر به ۳۰۰ ریال، دهه ۶۰ به 1500 ریال، دهه هفتاد به ۴۵۰۰ ریال، دهه هشتاد به ۱۰ هزار ریال، اوایل 90 تا 92 یعنی قبل از دولت یازدهم به ۳۰ هزار ریال و امروز به ۱۱۰ هزار ریال رسیده‌ است. این ارقام چه معنی دارد؟

 

باهنر بیان کرد: علت اینکه من این مسیر را گفتم این بود که به یک نتیجه‌گیری سیاسی برسم؛ یعنی نباید یقه روحانی، احمدی‌نژاد، خاتمی و مرحوم هاشمی رفسنجانی را بگیریم و بگوییم که شما مقصر هستید، خیر همه ما مقصر هستیم؛ اگر  این روند را به صورت منحنی رسم کنیم در بعضی از نقاط کمی بالا رفته و در بعضی نقاط کمی به پایین آمده ولی این اشکال در اقتصاد ما وجود دارد و آن این است که در کشور ما مصرف و خرج کردن بیش از درآمد است و این حرف شامل تمامی افراد از کمیته امدادی‌ها تا دولت را شامل می‌شود.

 

وی افزود: قیمت پول ملی روز به روز ارزان‌تر می‌شود، البته عرض کردم این قرارداد است. چند وقت پیش بحث عوض کردن واحد پول ملی بود. واحد پول اهمیت زیادی ندارد، بلکه مهم حرکت است که چگونه انجام شود.

 

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین خاطرنشان کرد: در کشور ما بعد از انقلاب در سالی 7 تا 10 میلیارد دلار درآمد نفتی و در سالی دیگر 120 میلیارد دلار درآمد نفتی وجود داشت، اما متاسفانه در زمانی که درآمد خوب و یا بد بوده وضع درآمد بسیار بده بوده، یعنی در هنگامی که دلار کمی داشتیم و زمانی که دلار زیادی داشتیم تورم نیز وجود داشته و این به چه معناست؟

 

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری عنوان کرد: از سال 1350 نفت به صورت پررنگ وارد اقتصاد ایران شد، یعنی اواخر دوران طاغوت که من در تهران دانشجو بودم قیمت مسکن در طی چهار سال 2.5 برابر شد، مثلا خانه‌ای که در سال 50 حدود 200 هزار تومان بود در سال 55 به 500 هزار تومان رسید. این داستان همیشه وجود داشته است.

 

باهنر مطرح کرد: اگر فرض کنیم که در اقتصاد ما نفت وجود نداشت و 100 میلیارد دلار به جای فروش نفت، درآمد مالیاتی داشتیم، چه اتفاقی رخ می‌داد؟ شما 25 درصد متوسط مالیات را می‌گیرید یعنی اگر ما می‌خواستیم 100 میلیارد دلار مالیات دریافت کنیم باید 400 میلیارد دلار سود خالص بنگاه را داشته‌ باشیم.

 

وی ادامه داد: برای اینکه بنگاه‌ها 400 میلیارد دلار سود بدست‌ بیاورند، اگر سود اقتصادی را 5 درصد در نظر بگیریم، باید 8 هزار میلیارد تومان تولید در کشور وجود داشته باشد. تولید در کشور ما به شدت کم و مصرف ما نیز بسیار عجیب و غریب است و این مشکل از مردم نیست بلکه از ما مسئولین است که به این شکل جلو رفته‌ایم.

 

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین اظهار کرد: در بودجه سال 98 بحثی مطرح شد و عده‌ای از نمایندگان مطرح کردند که ما سالیانه 900 هزار میلیارد تومان سوبسید مخفی پرداخت می‌کنیم  و بودجه دولت 400 هزار میلیارد تومان است. من این حرف را قبول نکردم و گفتم که اغراق‌آمیز است و این عدد را به ارز خارجی تبدیل کردیم و مشخص شد که ما سالیانه 70 میلیارد تومان سوبسید مخفی پرداخت می‌کنیم و این در حالی است که درآمد نفتی ما 40 میلیارد دلار است.

 

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری خاطرنشان کرد: ما همین امروز که در خدمت شما هستیم اگر به دوران قبل از فشار بازگردیم، روزی چهار میلیون بشکه نفت تولید می‌کنیم و معادل پنج میلیون بشکه گاز تبدیل می‌کنیم و اگر گاز را انرژی نفتی تلقی کنیم روزی 9 میلیون بشکه نفت و گاز تولید می‌کنیم و همانطور که می‌دانید که از نظر ذخایر مجموع نفت و گاز در دنیا رتبه اول، گاز رتبه دوم و در نفت رتبه سوم الی چهارم را دارا هستیم، ولی حداکثر 3.5 میلیون آن را می‌فروشیم یعنی روزی 5.5 میلیون بشکه نفت و گاز را آتش می‌زنیم.

 

باهنر با بیان اینکه آیا تولید و مصرف سوخت در ایران منجر به تولید می‌شود یا خیر، تصریح کرد: بسیاری از کشورها افتخار می‌کنند که مصرف انرژی بالایی دارند زیرا تولید بالایی دارند و با توجه به تولید ناخالص داخلی دنیا قیمت نفت را برای سال آینده پیش‌بینی می‌کنند، یعنی مصرف انرژی ارتباط مستقیمی با تولید دارد.

 

وی اضافه کرد: در کشور ما این 6 میلیون بشکه نفت نه تنها سبب تولید نمی‌شود، بلکه رفاهی را ایجاد نمی‌کند و تبدیل به آلودگی هوا، تصادفات جاده‌ای و ... می‌شود.

 

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین تایید کرد: ما در شدت مصرف انرژی رتبه سوم را دارا هستیم، یعنی ایران با جمعیت 80 میلیون نفر با چین یک میلیارد و 780 میلیون نفری در مصرف انرژی برابر است. امروز تولید ناخالصی داخلی چین همان 8 هزار دلاری است که باید تولید کنیم تا 100 میلیارد دلار درآمد داشته باشیم  و تولید ناخالص داخلی ما 400 دلار است. یعنی 20 برابر کشور ما تولید دارد و میزان جمعیت آن نیز 20 برابر است و سطح چین نیز بسیار بزرگ‌تر است، اما در مصرف انرژی با کشور ما برابر است.

 

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری گفت: من دنبال مقصر نیستم اگر بخواهم دنبال مقصر باشم اولین نفر من و امثال من مقصر هستیم. امروز مصرف انرژی در کشور ما وضعیت این‌چنینی دارد. آب در کشور ما در آستانه یک بحران است. وضعیت آب‌وهوایی تغییر یافته، زمین گرم شده و یخ‌های قطبی آب می‌شوند و فضاها تغییر می‌کند عده‌ای معتقدند که خشکسالی 10 ساله است و عده‌ای دیگر می‌گویند که مدت زمان خشکسالی طولانی تر است اما چیزی که مهم است این است که ایران در منطقه نیمه خشک قرار گرفته است.

 

باهنر با اشاره به اینکه آب به سه دسته شرب، صنعتی و کشاورزی تقسیم می‌شود، بیان کرد: نزدیک 90 درصد آب مصرفی کشور در بخش کشاورزی است، بنده اقتصاد را به سه قسمت کشاورزی، صنعت و خدمات تقسیم می‌کنم. همچنین ادعای بزرگی دارم، اینکه تمامی بنگاه‌های اقتصادی فعال در کشور بالای 70 درصد مزیت منفی را تولید می‌کنند. یعنی مواد اولیه مورد استفاده آنان گران‌تر از کالایی است که تولید می‌کنند.

 

وی اضافه کرد: از تولید هندوانه و گوجه فرنگی تا پالایشگاه‌ها به این صورت هستند، به عنوان مثال علت فعالیت پالایشگاه آبادان برای جلوگیری از بیکار نشدن کارگران آن است وگرنه هر روز که این پالایشگاه تعطیل شود یک میلیارد تومان به نفع اقتصاد ملی است، یعنی نفت خام مورد استفاده آن گران‌تر از بنزین، گازوئیل، نفت پوره و قیری است که تولید می‌کند. 

 

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین خاطرنشان کرد: چند روز پیش در رادیو خبری را شنیدم مبنی بر آنکه امسال 500 هزار تن هندوانه به مبلغ 95 میلیون دلار صادر کرده‌ایم. هر کیلو هندوانه بین 200 تا 400 لیتر آب مصرف می‌کند. هندوانه در تهران کیلویی 1000 تومان است و به دست کشاورز 100 تومان رسیده و بقیه حاصل پول حمل و نقل و دلال و... است. امروز متوسط استحصال هر متر مکعب آب در کشور 10 هزار تومان است. 

 

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری گفت: اگر در اینترنت تولید ناخالص سرانه کشورها را سرچ کنید خواهید دید که رتبه کشور ما بیستم است ولی جالب است که همبستگی عجیبی پیدا خواهید کرد که هر کشوری تولید سرانه آن از 10 هزار دلار بالاتر است، سهم بخش کشاورزی در تولید آن کشور از پنج درصد کمتر است و بالعکس. یعنی دنیا به سرعت به سمت تولید خدمات و صنعت رفته است.

 

باهنر بیان کرد: استرالیا کشوری است که همه ما آن را به عنوان کشوری صد در صد دارای ظرفیت کشاورزی و دامپروری می‌شناسیم، اما سهم کشاورزی آن 4 درصد است و 96 درصد آن خدمات و صنعت است. کشاورزی در راس امور است ولی خدمات و بیزنس در دنیا متحول شده است.

 

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین تاکید کرد: اگر من می‌توانستم کاری انجام دهم، امروز کشت غرقابی در کشور را حرام می‌کردم؛ چرا که بیست سال الی چهل سال دیگر سوپر تانکرهایی که امروز نفت را جابجا می‌کنند، آب شرب را جابه‌جا خواهند کرد. آن وقت ما آب را اینگونه هدر می‌دهیم.

 

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری با طرح این پرسش که چه کسی در مصرف سوخت مقصر است، اظهار کرد: چند وقت پیش یک نفر از وزیر نفت پرسید که چرا جلوی قاچاق سوخت را نمی‌گیرید، وزیر گفتند که در حال حاضر 2 میلیون و 500 هزار نفر قاچاقچی سوخت وجود دارد و استاندار سیستان بلوچستان گفته که خدا خیرتان بدهد دلار را گران کردید زیرا اشرار منطقه را رها کرده و بنزین می‌فروشند. بنزین در تمامی کشورهای اطراف ما به قیمت 10 هزار تومان به فروش می‌رسد. 

 

باهنر تصریح کرد: سرانه تولید ما در کشور رتبه بیستم، توسعه انسانی رتبه 17، بهداشت رتبه سوم و در بحث فناوری واقعا به قول جوانان امروزی ترکانده‌ایم. ما همه این کارها را در حالی انجام داده ایم که مشکلات در کشور وجود دارد. حضرت امام(ه) فرموده‌اند که باور قلبی دارم که هیچ مشکلی در کشور وجود ندارد که به دست ملت قابل حل نباشد. این شعار نیست بلکه واقعیت است.

 

وی اضافه کرد: ما در حال حاضر باید در کشور تصمیمات خطیری بگیریم. شما دولت را در نظر بگیرید مثلا آقای قاضی زاده هاشمی، وزیر خوبی بود اما اقتصاد سلامت را محاسبه نکرد و من روز اول گفتم که این کار محاسبه شده نیست و از یارانه بدتر خواهد شد.

 

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین تصریح کرد: روز اولی که آقای روحانی رئیس جمهور شدند ما دیداری با ایشان داشتیم و بنده گفتم که دو خواهش از شما دارم، اول اینکه هر وزیر، استاندار و... که انتخاب می‌کنید در ابتدا به او بگویید که پول نداریم آیا میتوانی ثروت خلق کنی؟ امروز در دولت اگر 30 نفر وجود داشته باشند، 27 نفر می‌گویند که پول بدهید تا خرج کنیم و وزیر نفت و اقتصاد نیز تامین کننده درآمد هستند.

 

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری گفت: تمامی نمایندگان مجلس مدیران هزینه هستند، مدیر منابع تولید نیستند و به همین دلیل است که بودجه پوک می‌شود.  بودجه ما همچون کیکی است که ظاهرا 5 کیلو دارد ولی زمانی که بر روی ترازو قرار می‌گیرد یک کیلو و 200 وزن گرم دارد و زمانی که کسری می‌آورند بودجه متورم می‌شود.

 

باهنر در خصوص علت عدم ارائه راهکار توسط دولت برای حل مشکلات کشور اظهار کرد: حل مشکلات نیاز به یک اراده ملی همگانی دارد. امروز هر دانش‌آموزی که به مدرسه دولتی می‌رود سالانه سه میلیون تومان برای دولت هزینه دارد. کارمندان نیز وضعیت مالی بدی دارند. 

 

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین خاطرنشان کرد: برای کنترل مصرفی نیاز به کارهای مدیریتی و قیمتی داریم. بنده یک پیشنهاد به مجلس دادم که هر فرد اگر در سال 30 درصد کمتر مصرف کند، هیچ پولی بابت پول آب، برق و ... از وی گرفته نشود زیرا اگر 30 درصد در مصرف انرژی صرفه جویی شود سه برابر مبلغی که دولت از اشخاص بابت مصرف برق دریافت می‌کند، دولت سود خواهد کرد.

 

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری بیان کرد: ما می‌توانیم بعضی از فرمایشات امام همچون مجانی کردن برق و ... را عملی کنیم. امروز مجانی کردن برق عملی است و حتی به نفع دولت است. 1000 تومانی که بابت فروش بنزین گرفته می‌شود از قیمت حمل آن در داخل کشور کمتر است.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------