آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کاظم صدیقی سخنران مراسم شب قدر دانشگاه امام صادق خواهد بود

بنابر اعلام دانشگاه امام صادق، کاظم صدیقی مدیر حوزه علمیه ازگل، سخنران مراسم شب قدر این دانشگاه خواهد بود. این دومین سخنرانی صدیقی امام…

جهانگیری: اگر ایران در سوریه دست به‌کار نمی‌شد، داعش در منطقه دولت داشت



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی , جهانگیری
معاون اول رئیس جمهوری گفت: اگر ایران در سوریه دست به کار نمی‌شد، امروز گروهک تروریستی داعش در منطقه قدرت و دولت داشت. 

به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری معاون اول ریاست جمهوری صبح سه شنبه در مراسم اختتامیه دهمین جشنواره بین المللی فارابی (ویژه تحقیقات علوم انسانی و اسلامی) که در سالن اجلاس سران برگزار شد با تاکید بر اهمیت توجه به علوم انسانی اظهار کرد: من به لحاظ تخصصی بیشترین دوران زندگیم را در حوزه صنعتی و اقتصادی طی کرده‌ام و هر چه که بیشتر در این بخش حضور داشتم به نیاز مبرم کشور به علوم انسانی و اجتماعی برای پیشبرد مسائل بیش از بیش واقف هستم و احساس می‌کنم که این بخش از علم در همه مقاطع به ویژه زمان‌های خاص نقش بسیار کارساز و تعیین کننده برای عبور از مشکلات و تنگناها دارد.

 

وی با بیان اینکه هرچه پیچدگی‌های دنیا بیشتر می‌شود نیاز به علوم انسانی بیشتر از قبل احساس می‌شود، خاطرنشان کرد: انتظار مدیران و سیاستگذاران از نهادهای علمی این است که به دولتمردان و شهروندان کشور در فهم درست مسائل و ارائه راهکارهای مناسب برای برون رفت از آنها کمک بیشتری کنند. قطعاً فهم صحیح مسائل و مشکلات پیش نیاز هر اقدامی است و چنان چه ندانیم مشکل اصلی کجاست، راهکارهایی که برای حل آنها انتخاب کرده‌ایم ما را به مسیر درست نمی‌رساند.

 

معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به فرا رسیدن چهلمین سالگرد پیروی انقلاب اسلامی گفت: تاکنون راه دراز و دشواری پشت سر گذاشته ایم و از گردنه‌های سختی عبور کرده ایم، اگر به حوادثی که طی چهل سال قبل در ایران، منطقه و جهان اتفاق افتاده است نگاهی گذرا کنیم، می‌بینیم که بسیاری از این دوران، دوران استثنایی تاریخ محسوب می‌شود.

 

جهانگیری ادامه داد: ما جنگ هشت ساله را تحمل کرده‌ایم. همچنین شاهد جنگ بزرگ در خلیج فارس بودیم که طی آن آمریکایی‌ها و برخی کشورهای عربی علیه عراق اقداماتی انجام دادند و آثار آن همچنان قابل مشاهده است. از سوی دیگر شاهد وقوع جنگی در کشور شرقی خود بودیم که طی آن ناتو و آمریکا در افغانستان حضور یافتند و همچنان آثار این جنگ باقی است.

 

وی با اشاره به پیدایش گروه‌های تروریستی مختلف در منطقه طی سال های اخیر، خاطرنشان کرد: گروه‌های تروریستی در منطقه به دنبال معرفی چهره‌ای خشن از اسلام بودند و در مناطقی از جمله سوریه و عراق ایجاد شدند که اگر ایران دست به کار نمی‌شد امروز گروه تروریستی داعش در منطقه قدرت و دولت داشت.

 

معاون اول رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: طی چهل سال گذشته در داخل کشور نیز از گردنه‌های بسیاری عبور کردیم و به لطف خدا امروز با وجود آن که با تنگناهایی مواجه هستیم فرصت هایی در اختیار داریم؛ با فرصتهایی که می‌توانیم در مقابل تنگناهای موجود خلق کنیم، می‌توان شرایط کشور را با وضع بهتری پیش ببریم.

 

به گزارش ایسنا، جهانگیری در بخش دیگری از صبحت‌های خود با تاکید بر لزوم "افق گشایی نسبت به آینده کشور و نظام" و "ابهام زدایی نسبت به آینده کشور" گفت: باید با کمک تفکر علمی و اراده سیاسی نگرانی‌های جامعه را در همه زمینه‌ها بویژه اجتماعی، اقتصادی و سیاسی کاهش دهیم.

 

وی با اشاره به اعمال تحریم‌های جدید از سوی دولت آمریکا علیه ایران اظهار کرد: آمریکایی‌ها هم زمان با جنگ اقتصادی که اخیراً علیه ایران آغاز کردند، یک جنگ روانی و رسانه‌ای شروع کردند و مهمترین هدف‌شان آن است که آینده ایران به ویژه آینده نسل جوان را مبهم جلوه دهند و تردید و نگرانی‌ها نسبت به آینده کشور را تشدید کنند؛ بنابراین باید تلاش گسترده‌ای انجام دهیم تا افق‌های جدیدی پیش روی ملت برای آینده گشوده شود و امید در میان مردم افزایش یابند.

 

معاون اول رئیس جمهوری با تاکید بر این که امروز زمان گفت وگو و افزایش اعتماد به همدیگر، خود و نظام است، خاطرنشان کرد: در چهل سال گذشته مهمترین سرمایه‌ای که برای عبور از دروان سخت در اختیار کشور بود سرمایه اجتماعی است این سرمایه اجتماعی نیز نتیجه قرائت دینی بود که امام خمینی (ره)  از اسلام ارائه کردند و حکومت اسلامی را حکومتی مبتنی بر اراده مردم معرفی نمودند.

 

جهانگیری با تاکید بر لزوم ترمیم سرمایه اجتماعی کشور، گفت: بیش از دولت و نهادهای رسمی، دانشمندان، نخبگان و صاحب نظران باید برای ترمیم سرمایه‌های اجتماعی اقدام کنند؛ طبیعی است برای این کار باید در رویکردها، رفتارها و ساختارهای حکمرانی اصلاحاتی صورت بگیرد.

 

وی با بیان این که گفت و گو میان دولت و دانشگاه در مراحل مختلف آغاز شده است، خاطرنشان کرد: از سال گذشته من در معاونت اول ریاست جمهوری تلاش کردم موضوع گفت وگوی ملی را در همه زمینه‌ها مطرح کنم. چرا که فکر می‌کردم راه حل عبور از تنگناها توجه به مسائل داخلی و گفت و گو است؛ در همین زمینه جلساتی با دانشگاهیان برگزار کردم وطی آنها بخش هایی از چالش های پیش‌روی کشور مطرح شد و گفت و گوی میان دولت و دانشگاه شکل گرفت که این گفت و گو امروز نیز باید ادامه یابد.

 

معاون اول ریاست جمهوری با تاکید بر این که امروز به شدت به همدلی و هم زبانی میان نهادهای حاکمیتی نیازمند هستیم، گفت: امروز نهادهای حاکمیتی مسئولیت بسیار مهم و تاریخی بر عهده دارند؛ پیش نیاز هر اقدامی این است که همه نهادها در چارچوب وظایفی که در قانون اساسی پیش بنیی شده عمل کنند و هر کسی که تصمیمی می‌گیرد پاسخگوی این تصمیمات که سرنوشت یک ملت با آنها رقم می‌خورد باشد.

 

به گزارش ایسنا، جهانگیری در ادامه گفت و گوی میان نخبگان و حکومت، گفت و گوی میان حکومت و مردم و گفت و گوی میان نخبگان و مردم را از نیازهای اصلی کشور عنوان و اظهار کرد: امروز مقطعی نیست که نخبگان ایران نسبت به سرنوشت کشور احساس مسئولیت نکنند؛ امروز نخبگان باید هم به دولت کمک کنند و هم در جای که لازم است هشدارهای مربوط را اعلام نمایند.

 

وی ادامه داد: همچنین امروز در مقطعی هستیم که به شدت نیاز داریم صدای مردم حتی اگر اعتراضی نیز دارند شنیده و با آنها گفت و گو شود. امروز که در تنگناها قرار داریم اگر مردم به صحنه بیایند می‌توانیم از مشکلات عبور نمایم. نخبگان نیز باید تلاش کنند تا با مردم فضایی گفت و گوی ایجاد نمایند، البته باید توجه داشته باشیم که این گفت و گو الزاماتی دارد که باید به آنها پایبند باشیم.

 

وی در پایان اظهار کرد: امیدوارم صاحب نظران و اندیشمندان کشور در رشته‌های مختلف علوم انسانی در مقطع فعلی شرایط کشور را به خوبی درک کنند و تلاش نمایند تا دیگران نیاز این شرایط را درک کنند. ایران فرصتها و توانمندی های بسیار زیادی برای حل مشکلات خود دارد و چنانچه همه با هم باشیم حتماً دوره فعلی را می‌توانیم به خوبی پشت سر بگذاریم.

 

  

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------