آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کاظم صدیقی سخنران مراسم شب قدر دانشگاه امام صادق خواهد بود

بنابر اعلام دانشگاه امام صادق، کاظم صدیقی مدیر حوزه علمیه ازگل، سخنران مراسم شب قدر این دانشگاه خواهد بود. این دومین سخنرانی صدیقی امام…

نمایمده مجلس: انگار هیچ مسئولی با مردم روراست نیست



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی ,قالیباف

 

 محمدباقر قالیباف تمایلی به کنار نشستن دارد و هرگاه فضا به سمت انتخاباتی شدن می‌رود، قالیباف است که با اظهارنظر و یا اعلام موضع متفاوت حضور خودش را اعلام می‌کند و البته پس از هر بار سوالاتی در اذهان عموم شکل می‌گیرد از جمله اینکه پرونده تخلفات شهرداری در زمان قالیباف به کجا رسید؟ برخی هم این سوال را مطرح می‌کنند چرا قالیباف در این مقطع در جلسه مجمع تشخیص مصلحت لبخند بر لب دارد.

 

چنانکه در آبان‌ماه این لبخند را روانه حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی می‌کند و قابل تامل‌تر آن‌که در ۲۹دی این لبخند را در خوش و بش با احمدی‌نژاد نمایان می‌کند و سعی دارد تا نشان دهد رابطه خوبی میان او با کاندیداهای طیف‌های مختلف اصولگرایی برای انتخابات ریاست جمهوری در دوره‌های قبل برقرار است. شاید هدف قالیباف اعلام حضورش در انتخایات ۱۴۰۰ باشد و سعی در القای این موضوع می‌کند که گروه‌های اصولگرا نظر مساعدی به حضور او در انتخابات ریاست جمهوری دارند و با تشکیل ائتلافی به حمایت از او می‌پردازند.

 

به نظر می‌رسد قالیباف در مسیر اجرای توصیه محمدرضا‌تاجیک رئیس اسبق مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری و فعال سیاسی اصلاح‌طلب گام بر می‌دارد. تاجیک در روزهای منتهی به انتخابات 96 اظهارداشت: «من آقای قالیباف این دوره از انتخابات را عصبانی می‌بینم. بنده اگر بخواهم به ایشان یک توصیه داشته باشم عنوان می‌کنم که ایشان از همین نقطه ضربه خواهند خورد. به همین دلیل بهتر است آقای قالیباف خود را آرام‌تر کند و بیشتر خود را مدیریت کند.

 

قالیباف تلاش می‌کند با خودشکنی، آرای روحانی را نیز بشکند. آقای قالیباف باید این نکته را در نظر داشته باشد که بازی کردن با عصبانیت ممکن است برای وی نتیجه عکس داشته باشد. در نتیجه بهتر است کارت بازی خود را با یک لبخند روی میز بازی بگذارد». آنچه که محمدرضا تاجیک به عنوان یک راهکار برای مدیریت قالیباف در دوران انتخابات ارائه کرده بود، این نبود که امروز قالیباف نشان می‌دهد، بلکه منظور تاجیک مدیریت خود به عنوان یکی از کاندیداهای رئیس‌جمهوری دوره دوازدهم بوده است. بنابراین قالیباف در این آزمون که به توصیه تاجیک هم وقعی ننمود در مدیریت خود در زمان تبلیغات انتخاباتی در مجموع به اصطلاح می‌توان گفت رفوزه شده است.

 

مواضع زیگزاگی قالیباف در 5 سال

قالیباف خود را شخصیتی آگاه به تمام حوزه‌ها نشان می‌دهد و تمایلی ندارد که اقرار به بی‌اطلاعی از وضعیت کشور در یک حوزه کند حتی حوزه هسته‌ای و برجام! او برای آگاه‌نماسازی خود راهی جز تضعیف تیم هسته‌ای ندارد چنانکه شهردار اسبق تهران در مصاحبه‌ای گفته بود: «آقای ظریف هر چقدر هم که توانمند باشد، کل پاریس را هم که با آقای کری قدم بزند، از موضع ضعف نمی‌تواند گل دیپلماتیک بزند. باید باور کنیم که زمین بازی مذاکره، ژنو و وین نیست، پالایشگاه‌ها و شهرک‌های صنعتی و نیروگاه‌ها و... ماست.

 

مذاکرات  مهم است اما گره زدن همه امور کشور به آن یک خطای استراتژیک است. ما الان مذاکرات را تبدیل کرده‌ایم به استادیوم آزادی». البته دو سال قبل از این اظهارنظر، سیاست قالیباف چنین نبود. چنانکه در سال 92 گفته بود: «کجای قانون اجازه می‌دهد که من بگویم در سیاست خارجی اینگونه تصمیم می‌گیرم؟ سیاست خارجی تصمیمی است برای حاکمیت. مگر کسی می‌تواند بگوید در چهار سال سیاست خارجی را عوض می‌کند؟ هرکس بگوید اگر بیایم در این زمینه تغییرات عظیمی ایجاد می‌کنم، مثل بقیه شعارهایشان است.» در بحبوحه انتخابات ریاست جمهوری 96 اما بازهم موضع جدیدی داشت و گفت: «برجام، تعهد کشور و حاکمیت است و هیچ دولتی نمی‌تواند به‌هم بزند.

 

اگر من توفیق خدمت پیدا کنم، حتما از آن پاسداری می‌کنم.» وقتی که انتخابات 96 ثمری برای قالیباف نداشت به موضع انتقادی بازگشت و سال 97 را با انتقاد به تیم مذاکره و ظریف آغاز کرد: «مدتي پس از تصويب برجام، اوباما رئيس‌جمهور وقت آمريکا، تحريم‌هاي جديدي عليه ايران را با رأي حداکثري کنگره، امضا کرد. با اين اوصاف چطور مي‌شود که ما مجدد پاي ميز مذاکره بنشينيم و به يک توافقي برسيم و مجدداً با تمديد يا تشديد تحريم آمريکايي‌ها، تحقير شويم؟ مردم ما عزتشان را يک‌شبه به دست نياورده‌اند که بخواهند با اعتماد مجدد به يک تاجرمآب منفعت‌طلب، آن را از دست بدهند».

 

انتقادات توئیتری قالیباف

او اخیرا انتقاداتش را توئیت می‌کند، توئیت‌هایی که در مخالفت با پالرمو و CFT و همچنین FATF است و شنبه ۲۹دی جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام با حضور محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه و به منظور بررسی لایحه پالرمو و CFT تشکیل شد. پس از اتمام این جلسه محمدباقر قالیباف عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در واکنش به اظهارات ظریف در این جلسه، با انتشار توئیتی در صفحه شخصی‌اش نوشت: «در جلسه مجمع تشخیص سخنان آقای ظریف را درباره لزوم اجرای توصیه‌های FATF شنیدیم، اما دغدغه جدی این است که به فرض اگر زیربار هزینه‌های آن رفتیم، آیا برای چگونگی اجرا فکری شده است که مشکلات نظام بانکی و مدیریتی حل شود؟» و پس از جلسه روز شنبه ششم بهمن مجمع تشخیص مصلحت نظام در توئیتر خود در خصوص بررسی لایحه FATF نوشت: جمع‌بندی جلسه مجمع تشخیص این بود که درباره FATF نباید شتابزده تصمیم‌گیری کرد. وی ادامه داد: پذیرش عجولانه و رد چشم‌ بسته دو روی یک سکه‌اند. برای گرفتن یک تصمیم بهتر باید علاوه بر «چرایی»، به «چگونگی» موضوع هم بپردازیم. حامیان تاکنون تصویر روشنی از وضعیت پس از پذیرش ارائه نداده‌اند».

 

 

آرمان/ مطهره شفیعی 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------