آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

روایت بلومبرگ از جزییات حمله اسرائیل به ایران

خبرگزاری بلومبرگ گزارش می‌دهد که مقام‌های اسرائیلی روز پنجشنبه به آمریکا خبر داده بودند که ظرف ۲۴ ساعت تا ۴۸ ساعت آینده دست به «اقدام…

رفتار دلواپسان و گروه‌هاي فشار پايان نمي يابد؟



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی ,دلواپسان
موضع اصلاح‌طلبان نفی هرگونه بی‌قانونی است 
عده‌ای غوغاسالار سعی در اثبات منیّت خود هستند

خبر کوتاه بود؛ علی لاریجانی سخنران مراسم 22بهمن کرج شد. همین خبر باعث شد دلواپسان و گروه‌های فشار در کرج دست به کار شده و با جوسازی و تهیه طومار علیه لاریجانی و با موضع‌گیری امام جمعه کرج، خواستار لغو حضور رئیس مجلس در کرج شدند که نهایتا با عقب نشینی احتمالا هدفمند لاریجانی، حضور وی در مراسم فوق منتفی شد. شاید این فشار و هیاهو از سوی طیف دلواپس، برای بار هزارم روی داده باشد، اما این طیف همچنان به کارهای خلاف قانون خود ادامه می‌دهند و به هر نحوی که شده برای کشور و نظام هزینه تراشی می‌کنند و به هیچ محکمه‌ای هم پاسخگو نیستند.

 

«آرمان» در همین باره با سید فاضل موسوی فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت‌وگوی کوتاهی انجام داده که می‌خوانید.

 

طی روزهای گذشته برخی افراد خاص و جریانات دلواپس در شهر کرج ضمن جوسازی علیه آقای علی لاریجانی رئیس مجلس، خواستار لغو سخنرانی ایشان در روز 22بهمن شهر کرج شدند. با توجه به اینکه جشن‌های چهلمین سالگرد انقلاب برپاست و قاعدتا دهه فجر باید منشأ وحدت و همدلی باشد، دلواپسان چه اهدافی را از چنین رفتارهایی دنبال می‌کنند؟ 

متاسفانه شاهد اینگونه رفتارها از ابتدای انقلاب تاکنون بوده‌ایم که جز آسیب رساندن به کشور نتیجه دیگری نداشته است. باورم این است که همه باید فرصت بیان مواضع خود را به صورت منطقی، داشته باشند. آقای لاریجانی سه دوره است که در جایگاه ریاست مجلس فعالیت می‌کند و یکی از رؤسای قوای کشور است. گروه‌های فشار به چنین شخصیتی می‌گویند تو اجازه نداری در سالگرد انقلاب، در شهر ما سخنرانی کنی! تمامی قوانین حاکم بر کشور، مسئول و ریاست قوه قانون‌گذاری جمهوری اسلامی در دست علی لاریجانی است. باید این مسائل کنار هم دیده شود. دلواپسان یا باید اصل نظام را کنار بگذارند و با نظام مخالفت کنند و یا اگر نظام را قبول دارند، بالاخره لاریجانی رئیس قوه مقننه همین نظام است. البته کارهای او جای نقد هم دارد و می‌توان در یک فضای منطقی و سالم، او را نقد کرد. نه اینکه جوسازی علیه یک سخنرانی انجام نشده داشته باشند.

 

به هر حال در همان شهر کرج هم افرادی هستند که مخالف دلواپسان هستند و شاید مایل بودند لاریجانی سخنران 22بهمن باشد. این نظام و کشور و انقلاب برای همه گروه‌ها و طیف‌هاست و رفتارهای غیرمنطقی به زیان همه است. نمی‌شود که یک شخصی را با زور و فشار اجازه صحبت ندهند و دیگری را با زور جایگزین او کنند. این رفتارها شایسته مردم آگاه ایران نیست. به نظرم این رفتارهای غیرمعقول، آب در آسیاب دشمن ریختن است. آیا واقعا دلواپسان انقلابی‌تر از علی لاریجانی هستند؟ چه بخواهند و چه نخواهند، علی لاریجانی یکی از سران قواست. برادر ایشان هم رئیس قوه قضائیه،‌ هم رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و هم عضو فقهای شورای نگهبان است. اگر همه این مسئولیت‌ها شایسته لاریجانی‌ها نیست، بروند با رهبر انقلاب صحبت کنند که چرا اینها چند مسئولیت کلیدی را در کشور دارند؟ بالاخره دلواپسان باید بگویند تصمیمات بزرگان را قبول دارند یا خیر؟ از مسئولان ارشد انقلابی‌تر هستند یا خیر؟ یک بام و دو هوا که نمی‌شود.

 

به نظر شما این گروه‌های فشار یا دلواپسان حدی برای رفتارهای خود قائل نیستند و برای هر شخصی که خوششان نیاید، ایجاد مشکل می‌کنند. واقعا رفتارهای بی‌حساب و کتاب این‌ها، نهایتی ندارد؟ 

تاکنون که نداشته است. همین‌ها سفارت عربستان را به آتش کشیدند و هزینه‌های بسیار زیاد سیاسی برای کشور ایجاد کردند. خیلی هم با اینها برخورد صورت نگرفت. مدام نظام و کشور از این رفتارها آسیب می‌بیند و هزینه می‌دهد. حد یقف این رفتارها و محدود کردن این افراد هم ساده است و می‌توان پیگیری کرد و رسیدگی نمود. مشخص است این دلواپسان از کجاها دستور می‌گیرند و حامیانشان چه کسانی هستند؟ بالاخره در این باره باید نظام تصمیم بگیرد و به رفتارهای خارج از قانون آنها پایان دهد. اگر بنده یا افراد عادی حرف نامربوطی بزنیم، برخورد صورت می‌گیرد اما با این طیف مشخص وضع فرق می‌کند. نظام می‌تواند با اقتدار با اینها رفتار کند و یا حداقل دلواپسان را آرام کند.

 

اساسا شخصیتی در حد علی لاریجانی که رئیس قوه هستند و از سران نظام محسوب می‌شوند، باید در قبال یک موضع‌گیری امام جمعه یا امضای یک طومار و چند شعار و... عقب نشینی کند و کوتاه بیاید؟ 

با توجه به شناختی که بنده از آقای لاریجانی دارم، ایشان حواسشان به همه جوانب هست و بی‌گدار به آب نمی‌زنند. رویه او اینگونه نیست که با هر مساله‌ای برخورد تند و یا متقابل داشته باشد. قطعا با این حادثه برخورد می‌کند اما الان نه! علی لاریجانی یک روالی در رفتار و مواضع سیاسی‌اش وجود دارد که سر موقع کار خود را انجام می‌دهد. او در مجلس هم نشان داده با افرادی که حرف حساب و منطق سرشان نمی‌شود، وارد مجادله و بحث نمی‌شود و توجه نمی‌کند اما در موقعی خاص، پاسخ خوبی می‌دهد. یعنی با مواضع، سخنان و رفتارهای غیرمنطقی و غوغاسالاری میانه خوبی ندارد و توجه نشان نمی‌دهد و سعی می‌کند خود را به نشنیدن بزند. اما درباره مسائل کرج، قطعا به نهادهای مربوطه گزارش خواهند کرد. علی لاریجانی روش سیاسی آرامی دارد و وارد جنجال نمی‌شود.

 

جریان اصلاحات همواره به رفتار‌های تند و خارج از قانون واکنش نشان داده و این رفتارها را خلاف امنیت و آرامش کشور قلمداد کرده است. در این مورد به خصوص اصلاح‌طلبان چه موضعی خواهند گرفت؟ 

اصلاح‌طلبان همواره مخالف تندروی‌ها و رفتارهای خلاف قانون گروه‌های فشار بوده‌اند، چه این رفتارها با رئیس دولت اصلاحات انجام شده‌ باشد، چه ناطق نوری، سیدحسن خمینی، علی لاریجانی و یا هر شخص دیگری، اصلاح‌طلبان موضع کاملا منفی با این دست تحرکات داشته‌اند. اصلاح‌طلبان معتقد و پایبند به قانون هستند و هر عملی خارج از قانون را محکوم می‌کنند. همه دلسوزان نظام و کشور و جامعه باید در قبال هر حرکت غیرمنطقی و جنجال آفرین موضع بگیرند و محکوم کنند. جریان اصلاحات در مقابل افراد، طیف‌ها و گروه‌هایی که در صدد نشان دادن منیّت خود هستند و نه قانونمندی، موضع منفی خواهد داشت.

 

 

  آرمان/ فرهاد فدایی 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------