آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

حملات مستقیم اسرائیل و ایران به یکدیگر، پایان یافته| اسرائیل از موشک‌های دوربرد استفاده کرد

در پی پرواز چند شی ناشناس در اطراف پایگاه شکاری اصفهان و فعال‌شدن پدافند هوایی در بامداد جمعه سی ان ان از قول یک منبع اطلاعاتی منطقه‌ای…

رضا نجفی:سیاست‌زدگی در مکانیزم‌های مالی بین‌المللی برای پروژه‌های محیط زیستی



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی ,رضا نجفی
مدیرکل صلح و امنیت بین‌المللی وزارت امور خارجه گفت: به دلیل سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه ایران عملکرد صندوق جف به عنوان بازوی مالی برنامه محیط زیست ملل متحد، همواره جانبدارانه و مغرضانه بوده است. 

به گزارش ایسنا، رضا نجفی، مدیر کل صلح و امنیت بین‌المللی وزارت امور خارجه در سمینار اجرای کنوانسیون میناماتا (کنترل جیوه) که امروز (۶ اسفند) در سازمان محیط زیست برگزار شد گفت: محیط زیست و مدیریت صحیح آن به منظور ارتقای سلامت انسان و حفاظت از خود محیط زیست در مقابل عوارض ناشی از مواد شیمیایی و پسماند، همواره یکی از مهمترین دغدغه‌های جمهوری اسلامی ایران بوده است.

 

 

 

وی با اشاره به این که محیط زیست یکی از ارکان اصولی سیاست‌های ایران در سطح ملی و بین‌المللی است، اظهار کرد: همین امر موجب حضور فعال ایران در مسائل مربوط به محیط زیست شده است. در این میان معاهدات بین‌المللی چند جانبه با تعهداتی مشخص همه اعضا از جمله جمهوری اسلامی ایران را برای رسیدن به این هدف رهنمون می‌کنند.

 

مدیر کل صلح و امنیت بین‌المللی وزارت امور خارجه با بیان این که یکی از مواد شیمیایی مهم مدیریت شده در چارچوب معاهدات بین‌المللی، جیوه است، گفت: جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهایی است که فعالانه در تمام مراحل مذاکرات و تصویب کنوانسیون میناماتا مشارکت داشته است. کنفرانس دیپلماتیک به منظور تدوین نهایی و امضای کنوانسیون میناماتا در مهر ماه سال ۱۳۹۲ در ژاپن برگزار شد و نمایندگان بسیاری از دولت‌ها از جمله ایران با شرکت در این کنفرانس، کنوانسیون را امضا کردند.

 

 

 

به گفته‌ی نجفی، کنوانسیون جیوه از مرداد ماه سال ۹۶ در سطح بین‌المللی لازم الاجرا شده و جمهوری اسلامی ایران در شهریور ماه همان سال با تودیع سند تصویب به دبیر کل سازمان ملل، رسماً به کنوانسیون میناماتا پیوسته است.

 

وی با بیان این که مقررات کنوانسیون جیوه مستلزم اقداماتی جهت کنترل و ممنوعیت برخی از فعالیت‌های مرتبط با ماده جیوه است تصریح کرد: ممنوعیت فعالیت معادن اصلی جیوه، کنترل و ممنوعیت رها سازی جیوه و ترکیبات آن در خاک و هوا و آب، حذف فرایندهای صنعتی با کاربری جیوه، حذف جیوه در معادن طلا و همچنین حذف تدریجی آن در لوازم پزشکی از جمله اقدامات ضروری است. افزون بر این نقل و انتقال و تجارت جیوه، رها سازی، ذخیره سازی و امحاء جیوه نیز جزو تعهدات کنوانسیون میناماتا است.

 

مدیر کل صلح و امنیت بین‌المللی وزارت امور خارجه در ادامه با بیان این که بهره مندی از همکاری‌های بین‌المللی جهت اجرای این کنوانسیون از جمله مزایایی است که در این سند حقوقی الزام آور پیش بینی شده است گفت: جمهوری اسلامی ایران، توازن در حقوق و تکالیف کنوانسیون را در بیانیه‌ای پیوست شده به سند تصویب کنوانسیون به صراحت قید کرده است. کشور ما از همان ابتدای امر با ایجاد کمیته ملی جیوه در وزارت امور خارجه، کلیه امور مربوط به این کنوانسیون اعم از بررسی اسناد، حضور فعال و موثر در نشست‌های بین‌المللی، تعیین مواضع بین‌المللی، تقسیم کار بین دست‌اندرکاران مختلف و تدوین نقشه‌ی  راه اجرای ملی کنوانسیون را در دستور کار خود قرار داده است.

 

نجفی گفت: همچنین کمیته فنی جیوه در سازمان محیط زیست به عنوان مرجع ملی و هماهنگ کننده‌ اجرای ملی کنوانسیون میناماتا تشکیل شده است و جنبه‌های فنی و تخصصی کنوانسیون، با حضور نمایندگان دستگاه‌های داخلی و متخصصین، به صورت منظم مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

 

به گفته‌ مدیر کل صلح و امنیت بین‌المللی وزارت امور خارجه، ایران همواره در نشست‌های بین‌المللی، کمیته‌های فرعی و هیات رئیسه کنوانسیون میناماتا حضوری فعال داشته است.

 

برای مثال در حال حاضر کارشناسان ایرانی در هیات رئیسه کنوانسیون میناماتا، کمیته اجرا، کارگروههای تخصصی، عضویت فعال دارد.

 

نجفی با بیان این که در شرایط حاضر مهمترین مساله در خصوص کنوانسیون میناماتا، مساله‌ی اجرای ملی آن است، گفت: بدون شک اجرای صحیح و کامل کنوانسیون منوط به فراهم کردن مقدمات و الزامات اولیه است که می‌توان آن را در دو بخش ملی و بین‌المللی مورد ارزیابی قرار داد. اجرای کنوانسیون در سطح ملی نیازمند نیروهای انسانی متخصص و مسئول، ساختار منسجم و کارآمد، اختصاص بودجه و حمایت مالی کافی و همچنین آگاه سازی و اطلاع رسانی در سطح ملی است که عمدتاً از وظایف سازمان محیط زیست و سایر دستگاه‌های مرتبط است.

 

نجفی با تاکید بر این که در سطح بین‌المللی برای اجرایی کردن کنوانسیون میناماتا، اعطای کمک‌های فنی و حمایت‌های مالی پایدار و قابل دسترس نیاز است گفت: انتقال تکنولوژی و توانمندسازی در عرصه‌های فنی و آموزش مناسب به ویژه برای کشورهای درحال توسعه از سایر اعضا و بخصوص کشورهای توسعه یافته و دبیرخانه کنوانسیون مورد انتظار جمهوری اسلامی ایران و کشورهای در حال توسعه است.

 

وی اظهار کرد: در زمینه‌ حمایت‌های مالی و فنی، جمهوری اسلامی ایران در نخستین دور برنامه ویژه به عنوان یک بخش از مکانیزم مالی کنوانسیون میناماتا موفق به کسب تایید نهایی شورای اجرایی این مکانیسم برای پروژه‌ی کلر آلکالی در صنایع پتروشیمی شده است. مقدمات اجرای پروژه و کسب حمایت مالی انجام شده و قرار داد آن برای امضا میان ایران و دبیرخانه کنوانسیون در حال نهایی شدن است اظهار کرد: ایران ضمن استقبال از حمایت‌های فنی و مالی صورت گرفته، این اقدامات را کافی نمی‌داند و خواهان اقدامات بیشتر در این زمینه است.

 

نجفی گفت: در این رابطه مکانیزم مالی جف و عملکرد آن به عنوان بازوی مالی برنامه محیط زیست ملل متحد به دلیل سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه ایران، همواره جانبدارانه و مغرضانه بوده است. شورای جف با دلایل غیر فنی مانع از بررسی پروژه‌های حمایت مالی و فنی برخی از کشورها از جمله ایران شده است. بنابراین با توجه به سیاست زدگی روند تصمیم گیری در شورای جف و مواضع این مکانیزم در قبال پروژه‌های پیشنهادی ما خواستار سیاست زدایی از روند تصمیم گیری در این صندوق هستیم.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------