آخرین اخبار سیاسی

حوزه علمیه کاظم صدیقی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

مقایسه حوزه علمیه کاظم صدیقی و مدارس کپری در سیستان و بلوچستان

دیده بان ایران | حوزه علمیه امام خمینی تحت مدیریت کاظم صدیقی با مدارس کپری در سیستان و بلوچستان

سهمی که به زنان ندادند



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی ,مجلس شورای اسلامی
نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز گذشته (سه شنبه) با اختصاص سهمی از فهرست های انتخاباتی مجلس شورای اسلامی به زنان مخالفت کردند و به آن رای ندادند. بسیاری از بانوان نسبت به عدم تصویب این طرح مخالفت و انتقادهایی دارند. 

به گزارش ایرنا، با توجه به اینکه تلاش های فراوان دولت های یازدهم و دوازدهم برای رسیدن بانوان به حق قانونی خود در دستیابی به پست های مدیریتی، کرسی های مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی شهر و روستا بی نتیجه نماند و بانوان تا حدودی به این سهم رسیدند اما مطرح شدن طرح اختصاص سهمی از فهرست های انتخاباتی به زنان نشانه های خوبی بود تا بانوان بتوانند تعداد بیشتری از کرسی های مجلس را به خود اختصاص دهند.

 

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با پیشنهاد پروانه مافی نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی مبنی بر اختصاص حداقل یک ششم فهرست‌های انتخاباتی به زنان در حوزه‌ های انتخابیه بالای 6 کرسی نمایندگی مخالفت کردند. به همین دلیل فاطمه حسینی نماینده مردم تهران در ادامه پیشنهاد کرد یک نفر از فهرست های انتخاباتی حوزه‌های دارای سه کرسی نمایندگی باید به زنان اختصاص یابد.

 

بر اساس این پیشنهاد، در کرسی‌های دارای 4 و 5 کرسی نمایندگی 2 نفر از فهرست انتخاباتی به زنان اختصاص می‌یابد و در حوزه‌های دارای 6 کرسی نمایندگی و بالاتر یک سوم فهرست انتخاباتی به زنان اختصاص می‌یابد. طبق این پیشنهاد، حوزه‌های انتخابیه دارای یک یا دو کرسی نمایندگی تحت تأثیر این پیشنهاد قرار نمی ‌گرفتند که با این حساب بیش از 170 حوزه انتخابیه مشمول این پیشنهاد نیستند.

 

این پیشنهاد بیشتر مورد انتقاد نمایندگان قرار گرفت که طیبه سیاوشی، سیده حمیده زرآبادی، فاطمه سعیدی، پروانه مافی، زهرا ساعی و فاطمه حسینی به عنوان اعضای فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در توتیتر خود نوشتند، مخالفت امروز مجلس با افزایش مشارکت سیاسی زنان، بیش از همه نشانگر فاصله عمیق کشور تا توسعه یافتگی بود.

 

آنان ادامه می دهند: ضمن تقدیر از نگرش ٦٣ نماینده مرد موافق، اما اغلب مخالفان، زنان را با این پرسش جدی مواجه کردند که آیا با وجود شعار وعمل متناقض آنان، می توان به بهبود وضعیت زنان و توسعه کشور امیدوار بود؟

 

فاطمه سعیدی دیگر نماینده زن مجلس شورای اسلامی می گوید: به اتفاق تمامی زنان نماینده در مجلس تصمیم گرفتیم یک صدا و یک حرف را بزنیم. مهم نیست ما چه گرایش سیاسی داریم. اگر همه برای ستاندن حق زنان متحد باشیم، مقصود دست‌یافتنی است.

 

این در حالی است که دولت و کمیسیون شوراها در رای گیری مجلس شورای اسلامی موافق این پیشنهاد برای اختصاص سهمی از انتخابات به بانوان بود. البته بسیاری از فعالان حوزه زنان و خانواده معتقد هستند با توجه به اینکه بیش از 60 درصد دانشجویان را زنان تشکیل می دهند، باید فرصت نشان دادن استعدادها و توانمندهای خود به جامعه را داشته باشند.

 

در حال حاضر 17 کرسی از کرسی های مجلس شورای اسلامی در اختیار بانوان است که بسیاری از بانوان انتظار داشتند این سهم بیشتر از این دوره شود که مورد موافقت نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار نگرفت. همچنین درصد زیادی از بانوان در پست های مدیریتی فعالیت دارند و این آمارها نشان می دهد که بانوان برای دستیابی به حق خودشان از هیچ کوششی دریغ نمی کنند اما باید جامعه را به سمتی هدایت کرد که شایسته سالاری ملاک کار در انتصاب باشد.

 

کبری روشنفکر یکی از فعالان حوزه زنان و خانواده در این باره به خبرنگار حوزه زنان ایرنا می گوید: معتقدیم زنان شایسته زیادی در ایران وجود دارند که باید در پست های مهم بکارگیری شوند و این موضوع نیازمند فرهنگ سازی از سوی همه است و باید همه برای تحقق آن تلاش کنند.

 

وی درباره اختصاص سهمی از فهرست های انتخاباتی به زنان ادامه می دهد: در کوتاه مدت باید این موضوع را دنبال کنیم و همیشه در جلسات مطرح کرده ایم که کشورهای دیگر از این طریق توانستند به عدالت در جامعه نزدیک تر شوند و وقتی به تعادل رسید، می توان آن را کنار گذاشت و به روال عادی رسید.

 

روشنفکر اضافه می کند: ما از نظر مشارکت سیاسی در منظر جهانی رتبه خوبی برای زنان نداریم، حتی از نظر داخلی نیروهای بالفعل خوبی در جامعه فعالیت دارند که می توانیم از آنها در پست های مهم مدیریتی به ویژه در عرصه سیاست و اجتماع استفاده کنیم.

 

این فعال حوزه زنان و خانواده می گوید: وقتی خود زنان در عرصه های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی فعال می شوند، درصد زیادی از اهتمام و توجه خود را به مسایل کلی زنان و جامعه معطوف می کنند، پس مسئولان و متولیان امر حق ندارند این زنان فعال را در عرصه های مختلف حذف کنند، بلکه باید ظرفیتی را ایجاد کنند تا بیشتر از پتانسیل ها و استعدادهای آنها استفاده شود.

 

وی معتقد است باید تدابیری اندیشیده شود تا زنانی که توانمندی و پتانسیلی در هر زمینه ای دارند آن را در عرصه های اجتماع، اقتصادی، فرهنگی و حتی سیاسی به نمایش بگذارند چرا که زنان نیمی از جامعه هستند و حق دارند از این ظرفیت ها به خوبی استفاده کنند.

 

روشنفکر درباره اینکه آیا تعیین سهمیه برای بانوان در همه عرصه ها محدودیتی برای آنان ایجاد نمی کند، اظهار می کند: از نظر من هیچ محدودیتی ایجاد نمی کند و بانوان نمی توانند این رتبه ها را کسب کنند، زیرا حضور در انتخابات بسیار پیچیده است و به راحتی نمی توانند به این منصب برسند و معتقدیم رسیدن به این مناصب بسیار سخت است و راحت نیست.

 

روشنفکر ادامه می دهد: زنان همیشه برای رسیدن به این مناصب دستشان کوتاه بوده است، با این سهمیه می خواهیم این حق را بگیریم، البته اینها شعار سیاسی نیست و نمی خواهیم دکور باشد؛ باید دانشگاه ها را فعال کرد.

 

این فعال حوزه زنان می گوید: انقلاب اسلامی ظرفیتی را ایجاد کرده است که بانوان بتوانند از نظر آموزش و مشارکت های اجتماعی فعال شوند، پس نباید این فرصت ها را از بانوان گرفت، اگرچه معتقدیم بدون مشارکت سیاسی نمی توان مشارکت های اجتماعی را داشته باشیم.

وی تاکید می کند که از آنجا که زنان جامعه را مادری می کنند، اصلا این طور نیست که بگوییم هرچیزی سر جای خودش است و با شایسته سالاری رای بیاورند. پس باید خودشان تلاش جدی داشته باشند تا از این حق بهره مند شوند.

 

روشنفکر معتقد است، زنان ما با قبل از انقلاب تفاوت فاحشی دارند، مشارکت بانوان هزار برابر شده است. در حد مقبولی مشارکت دارند و حتی بانوان سهم و نقش خودشان را ایفا می کنند و این غیرمنطقی و غیرعقلانی است که بخشی از جامعه را در نهادها و دستگاه های مختلف در عرصه مشارکت های سیاسی و اجتماعی نداشته باشیم.

 

وی تاکید می کند، باید نیمی از جمعیت حضورشان را در اجتماع و سیاست داشته باشند. امیدواریم بانوان بتوانند با استفاده از شایستگی که دارند، اعتماد جامعه را به دست بیاورند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------