آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کاظم صدیقی سخنران مراسم شب قدر دانشگاه امام صادق خواهد بود

بنابر اعلام دانشگاه امام صادق، کاظم صدیقی مدیر حوزه علمیه ازگل، سخنران مراسم شب قدر این دانشگاه خواهد بود. این دومین سخنرانی صدیقی امام…

حسین شیخ‌الاسلام:ظريف درصدد حذف بهانه جويي‌هاي ترامپ است



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی ,حسین شیخ‌الاسلام

 

 طی روزهای گذشته پس از سخنان متناقض مایک پمپئو وزیر امورخارجه ایالات متحده و برایان هوک مبنی بر تشدید تحریم‌های نفتی ضد ایرانی و همچنین پیشنهاد مذاکره با قبول شروط 12گانه ایالات متحده، محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان در موسسه جامعه آسیا در نیویورک با اشاره به ایرانیان زندانی در اروپا و آمریکا اظهار داشت: «آنچه که من می‌توانم به عنوان وزیر خارجه انجام دهم، این است که این پیشنهاد را علنا روی میز مذاکرات بگذارم؛ بیایید آنها را تبادل کنیم. تمام افرادی که در زندان‌ها هستند، چه در آمریکا، چه در کشورهای دیگر و منتظر استرداد به آمریکا هستند، ما معتقدیم که اتهامات علیه آنها ساختگی است و در مقابل آمریکا نیز معتقد است که اتهامات علیه زندانیان در ایران ساختگی است. این پیشنهاد ظریف با واکنش‌هایی همراه بود که آمریکایی‌ها خواهان استرداد یک طرفه زندانیان خود از سوی ایران شدند و انگلیسی‌ها نیز با این موضوع مخالفت کردند. هرچند وزیر امورخارجه کشورمان نیز با اشاره به دریافت نامه‌ای از سوی نماینده ویژه ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا پیشنهاد آنها را یک طرفه خواند. از این رو بسیاری بحث تبادل زندانیان را به نوعی دیپلماسی جدید تعبیر می‌کنند که شاید آغازگر مذاکره دیگری باشد.

 

در این راستا برای بررسی پیشنهاد تبادل زندانیان از سوی ظریف، پاسخ آمریکایی‌ها و حواشی آن، «آرمان» با حسین شیخ‌الاسلام مشاور اسبق وزیر امورخارجه به گفت‌وگو پرداخته‌است که می‌خوانید.

 

پیشنهاد آقای ظریف به طرف آمریکایی مبنی بر تبادل زندانیان در چه چارچوبی قابل تحلیل و ارزیابی است؟

مقامات کاخ سفید زیاده‌خواه و فریبکار هستند، طرف آمریکایی چند ماه پیش طی درخواستی از تهران خواستار آزادی زندانیان مورد ادعایشان در ایران شدند. آمریکایی‌های بازداشت شده در ایران با احکام رسمی بر اساس رعایت حقوق انسانی و بشر دوستانه و همچنین رعایت موازین مرسوم بین‌المللی روانه زندان شده‌اند، اما در مقابل اتباع ایرانی که در ایالات متحده بسر می‌برند بر اساس تحریم‌های ظالمانه دونالد ترامپ رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا، به‌صورت یک‌جانبه، غیر انسانی، غیرقانونی و برخلاف تمامی قواعد بین‌المللی زندانی شده‌اند. پاسخ کاملا روشن است بر اساس پیشنهاد دکتر ظریف وزیر امورخارجه کشورمان اگر طرف آمریکایی اتباع به بند کشیده شده ایرانی را در ایالات متحده آزاد کند در مقابل تهران نیز متقابلا عمل خواهد کرد. هر چند بازداشت اتباع ایرانی در ایالات متحده غیر قانونی بوده، اما اتباع آمریکایی با اتهام‌های اثبات شده در زندان بسر می‌برند. این اقدام جمهوری اسلامی در راستای گرفتن بهانه از دست دونالد ترامپ رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا و مشاوران جنگ افروزش است. بنابراین دکتر ظریف به عنوان وزیر امورخارجه کشورمان در پی گرفتن بهانه‌جویی از دست آمریکایی‌هاست.

 

طی روزهای گذشته مایک پمپئو وزیر امورخارجه ایالات متحده آمریکا و برایان هوک مباحث متناقضی را در رابطه با مذاکره با ایران و در ادامه تشدید تحریم‌های نفتی مطرح کردند، اساسا آمریکایی‌ها می‌توانند جلوی صادرات نفت ایران را بگیرند؟

ایالات متحده آمریکا به هیچ عنوان از نظر اجرایی نمی‌تواند جلوی صادرات نفت ایران را گرفته و اصطلاحا آن را به صفر برسانند. به دلیل اینکه بسیاری از پالایشگاه‌های وارد کننده نفت ایران منطبق بر نفت وارداتی ایران طراحی و تجهیز شده‌اند. بنابراین بدون نفت ایران پالایشگاه‌های وارد کننده کشورهای هدف توان واردات نفت دیگری را ندارند. همین مساله باعث می‌شود به هر ترتیب ممکن به دنبال واردات نفت از ایران باشند. اگر آن کشورها واردات نفتشان را از ایران متوقف کنند عملا این توقف برابر با توقف چرخه تولید در کشورهای فوق خواهد بود. ترامپ بر مبنای تصورات غلط تصمیمات اشتباهی می‌گیرد. ترامپ نمی‌تواند در برابر اراده ملت‌ها بایستد.

 

عربستان و امارات توان عملیاتی کردن ادعای تامین کمبود نفت حاصل از تحریم ایران را دارند؟

عربستان سعودی و امارات بیشتر گنده‌گویی و در مساله توان تولید کمبود نفت حاصل از تحریم ایران بزرگ‌نمایی می‌کنند. عربستان و امارات، ادامه دیکتاتوری و استبدادشان را در جهت توقف رشد آنچه که در ایران تحت عنوان مردمسالاری دینی است می‌دانند. همچنین سعودی‌ها از مردمسالاری پارلمانی که خیلی نوپا در عراق شکل گرفته نیز احساس خطر می‌کنند.

 

زمانی که ملت عراق می‌توانند به‌صورت کاملا دموکراتیک برای آینده کشورشان تصمیم‌گیری کند، چرا ملت عربستان نتواند برای آینده تصمیم‌گیری کند؟ لذا این مساله‌ای است که سعودی‌ها را دچار هراس و وحشت کرده و به همین دلیل با ملت ایران دشمنی می‌کنند. به همین علت هم به دنبال آنند که با تمامی ابزارها و امکاناتشان مردمسالاری دینی در ایران موفق نشود، چون مردمسالاری در ایران موجب الگوگیری در عربستان و به خطر افتادن تاج و تخت پادشاهان مدام‌العمر سعودی می‌شود. سعودی‌ها به هر ذلتی تن می‌دهند تا ایران را شکست دهند. آنها همین دشمنی را با ملت عراق نیز عملیاتی کردند به‌گونه‌ای که مدام در پی گسترش ناامنی و شکل‌گیری گروه‌های تروریستی در این کشور بودند. داعشی که در عراق شکل گرفت با خواست آمریکایی‌ها و پول عربستان سعودی به‌وجود آمد که خوشبختانه دچار شکست مفتضحانه‌ای شدند.

 

مردم ایران در برابر زیاده‌خواهی‌های آمریکایی‌ها چه واکنشی باید داشته باشند؟

مردم ایران می‌بایستی برای گسترش مردمسالاری و استقلال منطقه از وجود خارجی تلاش کنند. مردم ایران توانا بوده و می‌توانند چنین الگویی را برای سایر کشورهای منطقه به‌وجود آورند. همه مردم کشورهای منطقه مردمسالاری و استقلال را می‌خواهند. متاسفانه حکام عربستان سعودی پول مردم عربستان را در اختیار آمریکایی‌ها قرار می‌دهند و در مقابل آنها را با زننده‌ترین لحن خطاب قرار می‌دهند. رفتار تحقیرآمیز آمریکایی‌ها با سعودی‌ها مورد تایید ملت‌های منطقه نیست.

 

قصد آمریکایی‌ها از دشمنی با ملت و حکومت در ایران چست؟

آمریکایی‌ها می‌خواهند ملت ایران عزت و استقلال نداشته و مانند بن‌سلمان و برخی از ملت‌ها وکشورهای منطقه نوکرشان باشند. لذا درصددند که با افزایش فشارهای اقتصادی و تحریم ایران در مضیقه قراردهند که یا وادار به عقب نشینی شود یا اینکه آنطور که آنها می‌خواهند تن به مذاکره دهد که البته این عمل آنها نیز خللی در اراده ایران به‌وجود نخواهد آورد. 

 

  

آرمان/ مرتضی رفیعی 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------