آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کاظم صدیقی سخنران مراسم شب قدر دانشگاه امام صادق خواهد بود

بنابر اعلام دانشگاه امام صادق، کاظم صدیقی مدیر حوزه علمیه ازگل، سخنران مراسم شب قدر این دانشگاه خواهد بود. این دومین سخنرانی صدیقی امام…

کاسبی سیاسی ممنوع!



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی ,خشونت

 

ساعت 12 ظهر شنبه گذشته، خودرو پژو 206 نزدیک حوزه علمیه آیت‌ا... آخوند همدانی توقف می‌کند، یکی از سرنشینان پیاده می‌شود و به شکلی سنگدلانه، مصطفی قاسمی طلبه 46 ساله را به ضرب دو گلوله کلاشینکوف به قتل می‌رساند. ضارب قبل از این عمل تصویری از خود را در اینستاگرام به نمایش گذاشته بود که اسلحه‌ای در دست دارد.

 

گرچه این ماجرا در ذیل خشونت‌های فردی و اجتماعی معانی متفاوتی به خود می‌گیرد، اما کل این ماجرا آنقدر تلخ و شوکه‌کننده بوده است که حتی رهبر انقلاب هم به آن واکنش نشان داد و خواستار بررسی جنبه‌های مختلف آن و تلاش برای پیشگیری از موارد مشابه شد. توصیه اکید رهبر انقلاب نشان می‌دهد که دامنه موضوع بسیار وسیع و شایسته توجه و دقت نظر است.

 

در این تنگنا، در شرایطی که قلب همه مردم از خشونت بروزیافته رنجور است، قابل قبول نیست که گروه‌ها و جریان‌های سیاسی به بهانه توضیح و تشریح چرایی چنین اتفاقاتی رقیب سیاسی خود را مورد هجمه قرار داده و دیگری را در این ماجرا مسئول بداند. بهتر آن است که جریان‌ها و شخصیت‌های سیاسی اظهار نظر در چنین موارد حساسی را به عهده مسئولان امر بگذارند. نکته این است که اگر گروهی برای اینکه مسئولیت چنین اتفاق‌‌هایی را به گردن رقیب بیندازد، عجیب نیست که طرف مقابل هم با همان استدلال و با همان منطق ضربه را برگرداند و جریان سیاسی دیگر را مورد نوازش قرار دهد.

 

اوج گرفتن چنین درگیری‌هایی تنها و تنها موجب غبارآلود شدن فضا شده و مظلومیت طلبه مقتول تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد. برای مثال عباس عبدی، جریان اصولگرا را نواخته و اظهار داشته: «ترور یک روحانی در همدان از سوی اوباش اتفاقی مهم بود که باید مورد توجه کافی قرار گیرد. هرچند قصد ندارم که هر اتفاقی را به سرعت به پای بخشی از جناح اصولگرا بنویسم، ولی در این مورد خاص و به علل گوناگون مجبوریم که چنین اتهامی را متوجه آنان کنیم. به ویژه آنکه انحراف رفتاری این جماعت در حمایت ضمنی از فرهنگ الوات و به‌کارگیری آنان در حذف دیگران و نیز همراهی آنان با مناسک دینی موجب شکل‌گیری یک فساد عجیب و غریب رفتاری شد که اکنون آثار خود را نشان می‌دهد. برای فهم سیر تحولات جامعه و انقلاب باید به تحلیل و مقایسه برخی مصادیق مهم پرداخت.

 

برای کسی که در انقلاب بوده و فعالیت هم داشته است، قابل تصور نبود، روزی برسد که از سوی برخی افرادی که خود را مدافع انقلاب و حتی میراث‌دار آن می‌دانند از فردی چون تتلو تقدیر و قدردانی شود و او را در جمعی علنی و رسمی تشویق کرده و هدیه‌بارانش کنند، آن هم در لباس روحانیت به او تابلوی تصویرش را هدیه کنند!» سخن عبدی از این نظر بی‌مورد به نظر می‌رسد که دست به مقایسه‌‌ای دور از مبنا زده است. طبیعی است که هر جریان سیاسی برای پیروزی در انتخابات به روش‌هایی متوسل شود که چون و چرا در آن را باید در حوزه سیاسی جست‌وجو کرد و آنگاه که اتفاقی مانند قتل طلبه همدانی رخ می‌دهد، به دلیل گستردگی حوزه‌های مربوط، باید اجازه داد کارشناسان و مسئولانی در همان حوزه‌ها اظهار نظر کنند تا بتوان به معدل و برآیند نهایی دست یافت. در واقع عباس عبدی با چنین اظهار نظری، پیچیدگی و پهناوری پشت چنین اتفاقی را به رویارویی سیاسی فروکاسته است. درست به همان قیاس که وحید یامین‌پور جریان سیاسی مقابل را نواخته و چنین کاری انجام داده است. یامین‌پور در پاسخ به عبدی آورده است: «اوباشی که سطل و اتوبوس و بانک آتش زدند و در عاشورا کارناوال شادی راه انداختند و کتیبه سوزاندند که امت خداجو بودند! چرا مساله‌ای که حل شدنش به همگرایی ملی نیاز دارد را جناحی و سیاسی می‌کنید؟» شاید تنها نکته‌ای که در واکنش یامین‌پور قابل توجه است این است که حل چنین مسائلی به همگرایی ملی نیاز دارد.

 

باز هم دخالت مهناز افشار

البته تنها سیاسیون نیستند که در تحلیل قتل طلبه همدانی به موضوعات غیرمرتبط پرداختند چنانکه مهناز افشار عروس محمدعلی رامین از دولتمردان احمدی‌نژاد که بازیگر است هم در توئیتی به اظهارات حاشیه‌ساز پرداخت که آن هم مورد قبول نیست. بر همین اساس معاون فضای مجازی قوه قضائیه گفت: اگر سلبریتی‌ها تا امروز هم متوجه حساسیت عملکرد خود در فضای مجازی نبودند، از این به بعد متوجه خواهند شد.

 

فارس نوشت؛ جاویدنیا در پاسخ به سوالی درباره پست توئیتری اخیر مهناز افشار گفت: قطعا سلبریتی‌ها تاثیر جدی در این قضایا دارند و باید خیلی در مطالبی که منتشر می‌کنند، دقت کنند. جاویدنیا در پاسخ به این سوال که این توئیت مربوط به منافقین بوده و مهناز افشار بازنشر کرده است و اینکه آیا قرار نیست پرونده‌ای تشکیل شود، ادامه داد: بله متاسفانه. اقدامات لازم در دستگاه قضایی در حال انجام است و بیان برخی موارد باعث می‌شود کار لطمه بخورد و قطعا در این فضا دنبال اجرای قانون هستیم و هرکسی هر اقدامی انجام می‌دهد باید پاسخگوی اعمال و رفتارش باشد. وی گفت: علی‌القاعده دستگاه قضایی تا زمانی که پرونده‌ای تشکیل نشده باشد و برخوردی انجام نشود، مجاز به بیان نیست زیرا در جامعه التهاب ایجاد می‌شود و باید اجازه دهیم این موضوع طبق روند منطقی خود پیش برود.

 

جاویدنیا اضافه کرد: قطعا خود این شخصیت‌ها نیز متوجه حساسیت‌های موضع‌گیری‌های خود در فضای مجازی هستند و باید در منابع خبری خود دقت کنند. معاون دادستان کل کشور تاکید کرد: باید سواد فضای مجازی افزایش یابد و هر خبری را منتشر نکنیم، زیرا باید هم پاسخگوی قانون و هم وجدان عمومی باشیم. وی در پاسخ به این سوال که توئیت مهناز افشار قاتل را برای قتل تحریک کرده است، گفت: اینها مسائل قضایی است و باید بررسی شود و در مسائل قضایی نمی‌توان بر مبنای موجی که راه افتاده اقدام کرد. ممکن هم است این موج صحیح باشد اما باید بررسی شود و به عنوان دستگاه قضایی نمی‌توانیم آنچه در افواه عمومی وجود دارد را تایید و بر مبنای آن حکم صادر کنیم.

 

تمام این موارد باید بررسی کارشناسی دقیق شود و اگر بنابر برخورد قضایی باشد، روند اطلاع‌رسانی خاص خود را دارد. برخی نیز با اشاره به آنچه برنامه سفر مهناز افشار به آلمان خواندند خواستار صدور حکم ممنوع الخروجی او شدند و همچنین کمپینی در فضای مجازی به راه انداختند و امضا کنندگان خواستار رسیدگی قضائی به توئیت اخیر مهناز افشار شدند. امضاکنندگان می‌گویند اظهارات حاشیه‌ساز این سلبریتی در فضای مجازی زمینه‌ساز کشته شدن طلبه همدانی شده است.

 

وزیر ورزش استیضاح شود! 

علی مطهری به موضوع خشونت در جامعه پرداخت و در یادداشتی آورد: اتفاقی که در بازی پرسپولیس و سپاهان افتاد از یک طرف نشان داد که مربیان جامعه ما که شامل آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها و روحانیت و صداوسیما و پلیس و مانند اینها می‌شود در تربیت بخشی از نوجوانان و جوانان موفق نبوده‌اند و از طرف دیگر بی‌کفایتی مسئولان فوتبال کشور و وزارت ورزش و جوانان را به نمایش گذاشت.

 

روشن شد که بعد از ۴۰ سال عمر جمهوری اسلامی هنوز نتوانسته‌ایم به تعداد واقعی تماشاگران، بلیت بفروشیم و مثلا مانند روز جمعه چهل هزار بلیت اضافه به فروش می‌رود و هنوز هر تماشاگری صندلی مشخصی ندارد. معلوم شد باید فشار خارجی باشد تا ما تحت نظم درآییم همانطور که سال گذشته در اثر تهدید کنفدراسیون فوتبال آسیا قبل از بازی دو تیم باشگاهی ایرانی و ژاپنی ورزشگاه آزادی در فاصله کوتاهی صندلی‌دار و سرویس‌های مختلف آن آماده و خلاصه مانند یک ورزشگاه اروپایی شد و تماشاگران نیز از ترس جریمه منظم شدند. معلوم می‌شود می‌توانیم از این توحش بیرون بیاییم ولی نمی‌خواهیم.

 

جالب است که در چنین شرایطی برنامه ۹۰ شبکه سه هم که در اصلاح این امور نقش مؤثری داشت بنا به دستور، تعطیل می‌شود. فیلم‌هایی که از این حادثه تلخ نشان داده شد بیش از هر چیز عدم اقتدار پلیس را به نمایش گذاشت، همانطور که ماجرای تلخ قتل روحانی همدانی نیز بیش از هر چیز حاکی از عدم اقتدار پلیس ماست زیرا قاتل در فضای مجازی با نشان دادن سلاح‌های خود قدرت‌نمایی و قصد خود را اعلام می‌کند و پلیس بعد از ماجرا وارد عمل می‌شود.

 

همیشه وقتی نیروی ناظم جامعه از خود ضعف نشان می‌دهد لات‌های جامعه سر برمی‌آورند و می‌خواهند حکم برانند، لاتی در همدان نفس‌کش می‌طلبد و لات‌های اصفهان و تهران نیز در ورزشگاه اموال بیت‌المال را از بین می‌برند و پلیس را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند و از ارتفاع به پایین پرت می‌کنند. جالب است که فقط ۱۰ نفر بازداشت شدند در حالی که باید حداقل ۲۰۰ نفر بازداشت و مجازات شوند. هر کسی که وارد ورزشگاه می‌شود شناسایی و در جای مشخصی مستقر شود.

 

اکنون لازم است پلیس و مسئولان امنیتی به کمک دوربین‌ها تمام خاطیان را بازداشت کنند و کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال نیز بدون مجامله و چشم‌پوشی احکام عادلانه صادر کند و البته بعد از مدتی نیز در اثر فشارها عقب نشینی نکند. مثلا عده‌ای را تا مدتی از ورود به ورزشگاه‌ها محروم کند و افرادی که دشنام ناموسی داده‌اند در همان وسط استادیوم آزادی حد قذف یعنی ۸۰ ضربه شلاق درباره‌ آنها اجرا شود و البته خسارات مالی نیز باید از آنها ستانده شود. مجلس نیز باید این موضوع را بررسی و پیگیری کند. شاید جا داشته باشد که وزیر ورزش و جوانان استیضاح شود.»

 

آرمان 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------