آخرین اخبار سیاسی

حسن روحانی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

افشاگری جدید حسن روحانی از ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات 98

حسن روحانی درباره ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات صحبت کرد. به گزارش جماران، حسن روحانی رییس جمهور ایران در دولت های یازدهم و دوازدهم در…

چالش‌های اصلاح‌طلبان برای انتخابات ۹۸



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی , انتخابات ۹۸

 

انتخابــــات حســـــاس و سرنوشت‌ساز مجلس یازدهم حدود 10ماه دیگر آغاز می‌شود و جریانات سیاسی در یک ماراتن نفسگیر به رقابت و هماوردی با یکدیگر می‌پردازند و پس از چندی مشخص خواهد شد که کدام جریان سیاسی اکثریت کرسی‌های بهارستان را به‌دست خواهد آورد. در این راستا جریان اصلاحات که همواره به مدد حضور پرشور مردم انتخابات را از رقیب سنتی خود برده این بار کار سخت‌تری درپیش دارد، چرا که در این انتخابات باید از سویی رضایت خاطر مردم فراهم گردد و از سوی دیگر منتظر احراز صلاحیت‌ها برای بستن لیست‌های انتخاباتی باشد. اصلاح‌طلبان باید تلاش خود را دو چندان کنند تا در گام چهارم نیز مانند دوره‌های پیشین موفقیت حاصل کنند.

 

بازگشت سرمایه اجتماعی

روز گذشته با اعلام ستاد انتخابات وزارت کشور انتخابات مجلس یازدهم که در تاریخ 2 اسفند ماه سال جاری برگزار می‌شود کلید خورد. این در حالی است که جریان اصلاحات همچنان در ارزیابی چگونگی حضور در انتخابات مجلس است. در این راستا دو نوع رویکرد مطرح می‌شود. نخستین دیدگاه شرکت مشروط در انتخابات است؛ این دیدگاه که سعید حجاریان آن را مطرح کرده از این قرار است که باید به صورت مشروط در انتخابات شرکت کنیم و اگر شروطمان در انتخابات پذیرفته نشد عطای انتخابات را به لقایش ببخشیم و اساسا شرکت نکنیم. رویکرد دوم نیز که رویکرد غالب اصلاح‌طلبان تا کنون است؛ معتقدند روند عملکردی شورای عالی سیاست‌گذاری در انتخابات92، 94 و 96 موفقیت‌آمیز بوده و از این جهت این روند در انتخابات آتی نیز باید ادامه پیدا کند و در صورتی که اصلاح‌طلبان نتوانند از همه ظرفیت خود در انتخابات استفاده کنند بازهم به روش ائتلاف پیش بروند تا بازهم پیروزی در انتخابات را مانند سال 94 از آن خود کنند.

 

این رویکرد اکنون بین اصلاح‌طلبان غلبه یافته، اما آنچه واضح و مبرهن است اینکه اصلاح‌طلبان به هیچ وجه نباید از انتخابات و صندوق رای فاصله بگیرند؛ چرا که این دقیقا همان خواسته دلواپسان است. بسیاری از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب نیز با وجود انتقادات بعضا تندی که به روند عملکردی دولت و فراکسیون امید دارند، اما معتقدند که باید در این چند ماه مانده تا انتخابات همانطور که رئیس دولت اصلاحات گفت شرایط تغییر کند و دولت و مجلس تحول عظیمی را ایجاد کنند تا سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان به عرصه بازگردد و با مشارکت حداکثری این جریان سیاسی را به پیروزی برساند.

 

این مسائل در شرایطی اتفاق می‌افتد که طی روزهای گذشته نخستین جلسه شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با حضور اکثریت اعضا برگزار شده و در این جلسه به بررسی شرایط و موقعیت اصلاح‌طلبان در جامعه و میزان اقبال مردم به آنها پرداختند. ابراهیم اصغرزاده عضو کمیته سیاسی و برنامه؛ گزارشی از وضعیت و شرایط جامعه به اعضای شورای عالی اصلاح‌طلبان ارائه کرده و تاکید داشته که «طرفداران آقای روحانی و بخشی از جامعه از دولت سرخورده شده‌اند.» این همان عزمی است که اصلاح‌طلبان باید برای بازگرداندن رضایت، اعتماد و امید مردم در راستای آن تلاش کنند.

 

شرکت با تمام ظرفیت

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در خصوص نحوه حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس اظهار داشت: با توجه به اینکه آزادی انتخاب برای انتخاب شونده و انتخاب کننده وجود دارد؛ انتخابات می‌تواند یک تابلوی واقعی از افکار عمومی نشان دهد و براساس انتخاب مردم می‌توان قضاوت کرد که وزن جریانات سیاسی به چه شکلی است. علی تاجرنیا به «آرمان» گفت: با وجود برخی از نظارت‌هایی که به هر دلیل بخشی از ظرفیت‌‌های یک جناح را از حضور در انتخابات حذف می‌کند، در انتخابات و پس از آن نمی‌توانیم ارزیابی دقیقی از میزان مقبولیتی که یک جریان سیاسی درجامعه دارد، داشته باشیم.

 

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت افزود: جریان اصلاحات در طول دوران گذشته با مانعی روبه‌رو بوده که نتوانسته حداکثر ظرفیت‌های خود را به میدان بیاورد و این مساله باعث شده که در انتخابات توفیق حداکثری را نداشته باشد. اگر در جریان اصلاح‌طلب چهره‌های شاخص و مطرحی داشتیم که مورد انتخاب مردم نیز واقع می‌شدند، اما از حضور در انتخابات محروم شدند طبیعتا این بدین معنی نیست که نفر بعدی نیز از جریان اصلاح‌طلب انتخاب شود. وی ادامه داد: این مساله زمانی که از تهران دور می‌شویم و به سمت شهرستان‌ها می‌رویم خودش را بیشتر نشان می‌دهد.

 

طبیعتا هر چقدر افرادی که معرفی شده، انتخاب می‌شوند و در ارکان قدرت قرار می‌گیرند به هسته اصلی یک جریان سیاسی نزدیک‌تر باشند اثرگذاری جدی‌تری دارند، اما هر چقدر افرادی با غلظت اصلاح‌طلبی کمتری داشته باشیم به همان نسبت میزان کارایی آنها نیز کاهش پیدا خواهد کرد. بنابراین تابلوی انتخابات یک تابلوی واقعی را نشان نخواهد داد به جهت اینکه در زمان انتخابات و پس از آن اصلاح‌طلبان نتوانستند از حداکثر ظرفیت خود استفاده کنند. تاجرنیا تصریح کرد: تجربه مجلس دهم، شوراها و دولت این مساله را بیان می‌کند که اگر نتوانیم با حداکثر ظرفیت به میدان بیاییم و حیثیت اصلاح‌طلبی دچار خدشه شود، این جریان سعی می‌کند که حضور مشروط در انتخابات داشته باشد. لذا مجموع اینها شاید یک جریان سیاسی را به این نتیجه برساند که با تمام طرفیت باید در انتخابات حاضر شد.

 

استراتژی ایجابی نه سلبی

دبیرکل حزب پیشرو اصلاحات در خصوص حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش رو اظهار کرد: در انتخابات متغیرهایی وجود دارد که دست اصلاح‌طلبان است و متغیرهایی دست اصلاح‌طلبان نیست. آنچه در اختیار و کنترل اصلاح‌طلبان است تعیین استراتژی در بستن لیست است. حال اینکه اصلاح‌طلبان استراتژی انتخابات‌های 92تا 96 را که استراتژی سلبی بود ادامه خواهند داد یا نه؛ به نظر می‌رسد شرایط تغییر کرده و اکنون استراتژی سلبی برای مردم انگیزه‌ای برای حضور در پای صندوق‌های رای ایجاد نمی‌کند.

 

علی صوفی به «آرمان» گفت: زمانی که استراتژی سلبی تداوم و جذابیتی برای مردم ندارد قطعا رویکرد باید ایجابی باشد. بدین صورت که باید مجلسی داشته باشیم اصلاح‌طلب و مجلس اصلاح‌طلب هم مشروط به حضور چهره‌های اصلی و شناخته شده اصلاح‌طلب در مجلس است. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: بنابراین اصلاح‌طلبان چاره‌ای ندارند منتظر باشند تا ببینند متغیری که در اختیارشان نیست یعنی بررسی صلاحیت‌‌ها چگونه خواهد بود و آیا اجازه حضور اصلاح‌طلبان اصیل صادر خواهد شد یا خیر. عضو سابق شورای‌عالی اصلاح‌طلبان بیان کرد: البته جریان اصلاحات باید پاسخگوی عملکرد فراکسیون امید؛ دولت و شورای شهر نیز باشد. اصلاح‌طلبان باید پس از آسیب شناسی عملکرد مجلس و دولت در استراتژی ایجابی راه‌های برون رفت مردم از مشکلات را بررسی کرده و برنامه خود را به طور عملیاتی به مردم اعلام و نظر آنها را جلب کنند.

 

آرمـــان/حمید شجاعی 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------