آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

نگهداری مواد مخدر توسط فرزند معاون سابق قوه قضائیه؟ | افشای راز خودروهای مازراتی، پورشه و بنز در جلسه دادگاه

چهارمین جلسه در سال ۱۴۰۳ از دادگاه رسیدگی به اتهامات فرزندان معاون سابق قوه قضائیه در دادسرای رسیدگی به جرایم اقتصادی برگزار شد. به گزارش…

علی‌مطهری در سودای ریاست جمهوری



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی ,

 

زمان زیادی به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم یعنی سال 1400 باقی مانده اما برخی گمانه‌زنی‌ها درباره آن انتخابات آغاز شده است، به‌ویژه درباره شخصیت‌هایی که احتمال کاندیداتوری آنها وجود دارد. دو گزینه مطرح برای جلوس بر کرسی ریاست‌جمهوری یک داماد و یک برادر زن هستند؛ یعنی علی لاریجانی و علی مطهری! دو شخصیتی که اکنون در مجلس حضور دارند و یکی از آنها رئیس و دیگری نایب‌رئیس است.

 

اگر هر دو شخصیت تصمیم به حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 داشته باشند دیگر داماد و برادر زن بودن بی‌معنا می‌شود و کسب آرای مردمی بیش از موضوعات خانوادگی دارای اهمیت خواهد شد. برای لاریجانی و مطهری که سال‌ها در عرصه سیاسی و کرسی‌های انتخابی حضور داشتند اثربخش‌بودن در هر کرسی از اهمیت بالایی برخوردار است. نکته قابل توجه آنجاست که هر یک از این دو گزینه احتمالی انتخابات 1400 می‌توانند مورد حمایت طیف اصلاح‌طلبان قرار گیرند چراکه ارتباط خوبی میان آنها برقرار است و هیچ‌گاه تلاشی در جهت تضعیف یکدیگر نداشتند.

 

علی لاریجانی پاسخ مثبت نداد

علی لاریجانی بیش از علی مطهری برای حضور در این انتخابات چهره آشنایی است چنانکه درانتخابات ریاست‌جمهوری سال 84 حضور داشت و سال‌ها بر کرسی ریاست مجلس تکیه زده است. با توجه به تغییر سیاست اصلاح‌طلبان در حمایت از کاندیدای ائتلافی با اصولگرایان میانه‌رو که منتهی به حمایت از روحانی در سال‌های 92 و 96 شد، چندان بعید نیست با تداوم همان رویکرد حمایت از لاریجانی در دستور کار اصلاح‌طلبان در انتخابات 1400 قرار گیرد. نیمه‌ سال گذشته بود که محمد عطریانفر، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی درباره احتمال حمایت اصلاح‌طلبان از لاریجانی در انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: «اگر دوستان اصلاح‌طلب به این اجماع برسند همگی وظیفه داریم تا از آقای لاریجانی حمایت کنیم، اما بهتر بود سوال را به این شکل طرح کنید که آیا اصلاح‌طلبان درباره وی به اجماع می‌رسند؟ بله محتمل است.»

 

در همان ایام طیف دلواپس اصولگرا از حضور لاریجانی در انتخابات 1400 و حمایت اصلاح‌طلبان از او احساس ترس کردند و بر طبل تخریب کوبیدند. رسانه‌های دلواپس نوشتند: «سیاست‌ورزی علی لاریجانی در هزارتوی بهارستان به مذاق جمعی از اصلاح‌طلبان بسیار خوش آمده. کارگزارانی‌ها که به‌واسطه مراوداتشان، ارادتی دیرینه به لاریجانی دارند و حالا که تقدم استراتژی به ایدئولوژی از آنها سیاست‌ورزانی عملگرا ساخته است، این ارادت را بیش از پیش تکرار می‌کنند و ابایی ندارند که لاریجانی را گزینه مطلوبشان برای 1400 بخوانند. سعید حجاریان، تئوریسین اصلاحات نیز چندی پیش با تاکید بر اینکه فعلا وقت نرمالیزه‌کردن است، اشاره داشت در پروژه نرمالیزه‌کردن، علی لاریجانی هم حضور دارد.»

 

مسیر تخریب لاریجانی کماکان ادامه دارد. به نظر می‌رسد لاریجانی هنوز پاسخ منفی به حضور در انتخابات نداده و در انتظار بررسی شرایط در روزهای منتهی به تصمیم‌ نهایی است. او 12اردیبهشت در همایش بزرگداشت روز معلم در دانشگاه تربت حیدریه در واکنش به اشاره علیرضا رزم‌حسینی، استاندار خراسان رضوی مبنی بر حضور لاریجانی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰، اظهار کرد: «استاندار با مطلبی که بیان کردند، قصد جان ما را دارند، ما در این وادی نیستیم.» آنچه لاریجانی بیان کرد موید عدم حضور او نیست بلکه به‌خوبی می‌داند انتخاباتی‌کردن فضای کشور در این برهه به صلاح نیست و از سوی دیگر باید با رصد کامل شرایط تصمیم‌گیری کند.

 

برادر همسر هم کاندیدا می‌شود؟

برادر همسر لاریجانی هم چندان از کرسی ریاست‌جمهوری دور نیست. «علی مطهری کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 می‌شود»؛ زمانی که برای نخستین‌بار این جمله منتشر می‌شود شاید برخی تصور کنند که یکی از پروژه‌های جریان دلواپس برای به چالش‌کشیدن نایب‌رئیس مجلس است و آن را خبری کذب بدانند اما چنین نیست بلکه این‌بار خود علی مطهری از احتمال کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم سخن گفته است.

 

او گفته است: «برای ریاست‌جمهوری که از بسیاری افراد درخواست بوده و هست، درباره من هم بوده است. صحبت‌هایی وجود دارد ولی من جایی وارد شده‌ام که احساس ضرورت کرده‌ام و احساس اینکه از غیر من برای این کار برنمی‌آید. فکر کرده‌ام این کار غیر از من بر نمی‌آید و کسی دیگر نیست و باید وارد شد. کاندیداتوری مجلس نیز به همین دلیل بود؛ من احساس کردم کارهایی می‌توانم انجام بدهم که از دیگران برنمی‌آید، لذا برای مجلس هشتم به همین صورت ورود داشتم و در مجلس نهم نیز اتفاقاتی افتاده بود که اگر نمی‌آمدم نوعی عقب‌نشینی تلقی می‌شد چون اصولگراها من را از لیست حذف کرده بودند که آمدم و مستقل ورود کردم و رأی آوردم و یا برای نایب‌رئیسی، وقتی احساس کردم که احتمالا رأی داشته باشم و اگر نیایم برخی از افرادی که احساس می‌کنم تندرو هستند ممکن است رأی آورند، آمدم.

 

لذا اگر کسی همفکر من بود و می‌دانستم رأی می‌آورد نمی‌آمدم. من اگر آزاد باشم در مقام یک نماینده معمولی بهتر می‌توانم کار کنم. وی افزود: ولی حس کردم اگر نیایم تندروها می‌آیند و به همین دلیل آمدم. در بحث ریاست‌جمهوری هم همان‌طور است. باید به شرایط آن روز نگاه کنیم و ببینیم چه افرادی در میان کاندیدا‌ها وجود دارند. افراد تندرو داریم یا افراد خوشفکری داریم که رأی ندارند یا مثلا اگر احساس کنم آنجا جایی است که باید بیایم و ممکن است من رأی داشته باشم ولی کسی دیگر رأی ندارد در چنین شرایطی ممکن است حضور پیدا می‌کنم. مطهری در پاسخ به این سوال که به صورت مستقل کاندیدا می‌شوید، گفت: «حالا ببینیم چه می‌شود.»

 

او در پاسخ به این سوال که «در یکی دو دوره انتخابات مجلس هم رد صلاحیت شدید. ممکن است برای ریاست‌جمهوری هم اگر کاندیدا بشوید صلاحیت شما تائید نشود واکنش شما چه خواهد بود؟» اظهار داشت: «بله دو دوره بود. اگر هم رد صلاحیت بشوم می‌گویم من آمدم دیگر. انسان وظیفه‌اش را انجام می‌دهد. انتظار مردم را برمی‌آورد. یک عده ممکن است انتظار داشته باشند امثال ما بیایند. ما می‌گوییم ما آمدیم اما خب، رد کردند دیگر.» البته نباید فراموش کرد که مطهری پیش از این هم اشاره کوچکی به احتمال کاندیداتوری‌اش در مجلس داشت. چنانکه 7 فروردین درباره حضورش به عنوان کاندیدا در انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: «بستگی به شرایط دارد؛ من خودم روزی فکر نمی‌کردم که وارد مجلس شوم چون تصورم این بود با طبع من سازگار نیست.

 

گاهی مذاکرات مجلس را از رادیو گوش می‌کردم، با خودم می‌گفتم این افراد چه حوصله‌ای دارند، اینجا می‌نشینند و این بحث‌ها را می‌کنند که مثلا تبصره دو ماده چند فلان قانون چنین می‌گوید و بحث و گفت‌وگو و جدل و...» اگر مطهری کاندیدا شود به‌طور قطع یکی از گزینه‌های مورد حمایت اصلاح‌طلبان است چراکه ویژگی‌های رفتاری و سیاست‌ورزی او به آنچه اصلاح‌طلبان به آن معتقدند نزدیک است و خودش هم اخیرا گفته است: «مواضع سیاسی من به اصلاح‌طلب‌ها نزدیک‌تر است که این حرف تا حدی درست است، چون اصولگرا‌ها به احکام دینی بیشتر اهمیت می‌دهند و اصلاح‌طلب‌ها اهمیت بیشتری برای آزادی‌های سیاسی و اجتماعی قائل هستند.»

 

آرمان/مطهره شفیعی 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------