آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کاظم صدیقی سخنران مراسم شب قدر دانشگاه امام صادق خواهد بود

بنابر اعلام دانشگاه امام صادق، کاظم صدیقی مدیر حوزه علمیه ازگل، سخنران مراسم شب قدر این دانشگاه خواهد بود. این دومین سخنرانی صدیقی امام…

منتخبان امید در شورا استعفا نمی‌دهند؟



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی ,منتخبان امید

 روز گذشته سیدسلمان سامانی، سخنگوی وزارت کشور شرایط نامزدی اعضای شورای شهر در انتخابات مجلس شورای اسلامی را تشریح کرد. سامانی در صفحه شخصی خود در توئیتر در رابطه با نحوه استعفای اعضای شوراهای اسلامی شهر برای شرکت در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی نوشت: «اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا اگر قصد نامزدی در انتخابات مجلس یازدهم در هر یک از حوزه‌های انتخابیه سراسر کشور را دارند، باید تا 16خرداد 98 استعفای آنها به تصویب شورای اسلامی شهرشان رسیده باشد.»

 

براساس این اظهارنظر سخنگوی وزارت کشور، هر کدام از اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا در تهران و شهرستان‌ها اگر بخواهند به‌عنوان کاندیدا در انتخابات مجلس شورای اسلامی حضور یابند باید قید ادامه حضور در دو سال باقیمانده از مسئولیت فعلی خود را بزنند و استعفا دهند.

 

تناقض استعفا با میثاق‌نامه

در شهر تهران، پس از ماجرای عجیبی که برای محمدعلی نجفی، شهردار وقت تهران رخ داد و او به‌دلیل آنچه بیماری خوانده می‌شد استعفا داد، اعضای شورای شهر پنجم محمدعلی افشانی را به‌عنوان شهردار انتخاب کردند. اندکی بعد او نیز به‌دلیل بازنشستگی مجبور به کناره‌گیری از سمت خود شد و شرایط را برای اصلاح‌طلبان در انتخاب دوباره شهردار سخت کرد. در آن زمان زمزمه‌هایی مطرح بود که محسن هاشمی‌رفسنجانی، رئیس شورای شهر از سمت خود استعفا دهد و برای شهردارشدن رقابت کند.

 

محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل شهرداری تهران به ایسنا گفته بود: «گزینه انتخابی من برای تصدی شهرداری تهران محسن هاشمی، ریاست شورای اسلامی شهر تهران است. از ابتدای شورا هم نظر ما همین است و در مرحله دوم هم همین نظر را داشتیم که ایشان پنج رأی بیشتر نیاورد و الان هم نظرم با محسن هاشمی است. معتقدم کسی باید شهردار تهران شود که شهر و شهرداری را به‌خوبی بشناسد و بدنه شهرداری قبولش داشته باشند. او می‌خواهد با این بدنه کار کند و باید به مشکلات واقف باشد. کسی که بخواهد از بیرون شهرداری وارد شود، تا بخواهد با مسائل و مشکلات شهر و شهرداری آشنا شود و بخواهد نیرو بیاورد، فرصت‌سوزی می‌شود. بنابراین فکر می‌کنم بهترین گزینه در حال‌ حاضر آقای هاشمی است.» این مساله با مخالفت‌هایی میان اعضای شورا و سیاستمداران همراه شد.

 

ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران به این موضوع واکنش نشان داده و تاکید کرده بود: «بعضی از همکاران دوست دارند که آقای محسن هاشمی را به‌عنوان شهردار تهران انتخاب کنیم، خود من هم می‌دانم که آقای هاشمی مدیر بسیار خوبی هستند اما جایگاه ایشان به‌عنوان ریاست شورا بسیار مهم است. برای همین است که گزینه‌های دیگری را بررسی کردیم.» در نهایت اما با تاکید اعضا بر ضرورت پایبندماندن به میثاق‌نامه امضا شده اعضای لیست امید اصلاح‌طلبان، با خروج هیچ‌یک از اعضا از شورا موافقت نشد و گزینه‌های نهایی همگی از بیرون شورا بودند و پیروز حناچی به‌عنوان شهردار تهران انتخاب شد.

 

کسی از شورا کاندیدای مجلس نمی‌شود

محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران در خصوص احتمال کاندیداتوری برخی اعضای شورای شهر در انتخابات مجلس شورای اسلامی به «آرمان» می‌گوید: «تا امروز که کسی از اعضای شورای شهر تهران درخواستی در این خصوص نداشته و هرگونه خبری درباره حضور اعضا در انتخابات مجلس شایعه است.»

 

او تاکید دارد که جریان اصلاح‌طلبی پیش‌بینی چنین روزهایی را کرده و در میثاق‌نامه لیست امید که پیش از برگزاری انتخابات به امضای کاندیداها رسید، آنها را از استعفا منع می‌کند. حق‌شناس تصریح می‌کند: «اعضای شورای شهر پیش از انتخابات متعهد شده بودند تا پایان چهارسال و تا زمان برگزاری دور بعدی انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در سمت خود باقی بمانند و به مردم خدمت کنند. عمل کردن برخلاف این میثاق‌نامه کار درستی نیست.» او در پایان اظهار کرد: «با این حال اگر کسی چنین درخواستی داشته باشد، شورا شرایط او را بررسی خواهد کرد و نظر نهایی در همان زمان اعلام خواهد شد.»

 

اهمیت رای مردم

سال گذشته زهرا صدراعظم نوری، عضو شورای شهر تهران در واکنش به احتمال خروج برخی از اعضا از شورا به «ایرنا» گفته بود: «در واکنش به برخی اخبار مبنی بر حذف بند 16 میثاق‌نامه اعضای لیست امید در خصوص منع نداشتن اعضا برای انتخاب به‌عنوان شهردار باید بگویم که مردم به این لیست به‌عنوان "شورای شهر" رای دادند نه برای رفتن به شهرداری و کابینه دولت و جاهای دیگر.»

 

او تاکید کرده بود که وقوع چنین امری باعث شکستن حرمت رأی مردم شده و در آینده به افزایش بی‌اعتمادی عمومی به لیست‌های انتخاباتی خواهد انجامید. از سوی دیگر زهرا نژادبهرام، دیگر عضو شورای شهر در این خصوص با بیان اینکه همه اعضای شورا، میثاق‌نامه را امضا کردند گفت: «همه اعضا برای ورود به لیست امید، میثاق‌نامه را امضا کردند و هیچ‌یک از اعضای شورای، نمی‌تواند به‌دلیل رفتن به منصبی دیگر این میثاق‌نامه را زیر پا بگذارد.»

 

 

آرمان/ محمدحسین لطف‌الهی 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------