آخرین اخبار سیاسی

محمد مهاجری،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

محمد مهاجری: آقای حدادعادل! حق‌مان همین است، نوش جان‌مان، نوش جان‌تان

مهاجری در یادداشتی نوشت: سال۸۲ احمدی نژاد آمد، پایش را روی دوش مااصولگراها گذاشت و شهردار شد. قند توی دلمان آب شده بود که چه هلویی رفته توی…

محمدرضا عارف :از تجارب گذشته درس می گیریم



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی ,محمدرضا عارف

 

 انتخابات مجلس یازدهم کمتر از 10ماه دیگر برگزار می‌شود و اصلاح‌طلبان از هم‌اکنون به فکر ترکیب و چینش استراتژی درستی برای حضور قدرتمند در انتخابات مجلس هستند. در این میان گرچه بسیاری وجود فیلترهای نظارتی را موجب عدم‌حضور اصلاح‌طلبان با همه ظرفیت خود می‌دانند، اما نکته مهم لزوم ایجاد تغییراتی در جامعه در راستای رضایتمندی مردم است. اصلاح‌طلبان می‌دانند که اگر مشارکت مردم نباشد در انتخابات با مشکل مواجهند لذا همه بر تغییر شرایط اصرار دارند.

 

محمدرضا عارف رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان می‌گوید: «در انتخابات‌های اخیر راهبرد اصلاح‌طلبان مشارکت حداکثری و تلاش برای حضور حداکثری مردم بوده است که آن را در چند انتخابات اخیر دنبال کردیم؛ لذا امیدوارم شورای عالی سیاست‌گذاری و سایر تشکل‌های اصلاح‌طلبان نیز به جمع‌بندی برسند تا راهبرد نهایی‌مان را به‌صورت رسمی اعلام کنیم.» عارف معتقد است: «علاوه بر کار روی راهبردها، تلاش‌مان استفاده از ظرفیت استان‌ها و احزاب اصلاح‌طلب است».

 

موانع پیش رو

جریان اصلاحات همواره کنش مثبت و فعالی را در عرصه‌های مختلف به‌خصوص آوردگاه‌های انتخاباتی داشته و توانسته با تکیه بر سرمایه اجتماعی خود و حرکت بر محوریت مطالبات مردم در مقاطع مختلف پیروز انتخابات گوناگون باشد. انتخابات مجلس94، ریاست‌جمهوری 92 و 96 و شوراها مؤید این مساله است که هر زمان اصلاح‌طلبان توانسته‌اند سرمایه اجتماعی خود را برای مشارکت در انتخابات متقاعد کنند به موفقیت‌های بزرگی دست یافته‌اند.

 

در این میان انتخابات مجلس یازدهم در اسفندماه سال جاری از اهمیت دوچندان و حساسیت بالایی برخوردار است؛ چراکه بسیاری جریان پیروز در این انتخابات را پیروز احتمالی 1400 می‌دانند. از این جهت است که اصلاح‌طلبان حساب ویژه‌ای بر انتخابات 98 بازکرده‌اند؛ اما اینکه چگونه در این انتخابات موفق شوند با موانعی روبه‌رو هستند که عبور از آنها چندان آسان نیست. مهم‌ترین مانع پیش روی اصلاح‌طلبان را در حال حاضر می‌توان در عدم اقبال جامعه به این جریان به دلیل ضعف عملکرد دولت در حوزه رسیدگی به معیشت مردم و به نوعی عملکرد ناموفق فراکسیون امید دانست.

 

بزرگان اصلاحات نیز بر همین مساله هشدار می‌دهند که به هر نحو شده باید تا انتخابات از مردم دلجویی شده و رضایت آنها جلب شود تا با مشارکت حداکثری موفقیت اصلاح‌طلبان در گام چهارم را تضمین کنند. البته بحث فیلترهای نظارتی نهادهای ناظر و بستن حداقلی لیست که پروژه حضور مشروط در انتخابات را کلید زده نیز از مشکلات همیشگی این جریان است که دست اصلاح‌طلبان را تا حدودی بسته است. پس برای حضور در انتخابات آتی باید بسیار هوشمندانه و مدبرانه برنامه‌ریزی و عمل کرد. نکته مهم دیگری که اصلاح‌طلبان نباید از آن غافل شوند بحث استان‌هاست که کسر قابل توجهی از مجلس را تشکیل می‌‌دهند. از این رو لزوم یک برنامه‌ریزی دقیق و مدون برای پیروزی در استان‌ها به‌خصوص شهرهای بزرگ بسیار ضروری می‌نماید تا اصلاح‌طلبان بتوانند بخش قابل توجهی از مجلس آینده را از آن خود کنند.

 

استفاده از ظرفیت استان‌ها و احزاب

رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در توضیح رویکرد اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس اظهار داشت: در انتخابات اخیر راهبرد اصلاح‌طلبان مشارکت حداکثری و تلاش برای حضور حداکثری مردم بوده است که آن را در چند انتخابات اخیر دنبال کردیم؛ لذا امیدوارم شورای عالی سیاست‌گذاری و سایر تشکل‌های اصلاح‌طلبان نیز به جمع‌بندی برسند تا راهبرد نهایی‌مان را به صورت رسمی اعلام کنیم.

 

به نوشته ایسنا، محمدرضا عارف گفت: البته دستگاه‌های متولی امر انتخابات نیز باید به‌گونه‌ای عمل کنند که زمینه حضور همه سلایق فراهم شود. در این صورت حضور جدی و معنادار مردم در انتخابات را شاهد خواهیم بود که نتیجه آن افزایش مشروعیت و اقتدار نظام خواهد بود. رئیس فراکسیون امید مجلس در واکنش به طرح مباحثی پیرامون انشقاق در بین جریان اصلاح‌طلب در انتخابات افزود: شنیدن صداهای مختلف مورد احترام است ما نمی‌توانیم جلوی اظهار نظر خبرگان و صاحب‌نظران را بگیریم، اما گلایه ما از رسانه‌ها این است که در مصاحبه‌های خود به افراد عناوین غیرواقعی می‌دهند چون صحبت‌ها و موضع‌گیری افراد بیان نظرات شخصی‌شان است.

 

رئیس بنیاد امید ایرانیان با تاکید بر اینکه «رسیدن به مصادیق و کاندیداها زود است»، تصریح کرد: ما علاوه بر کار روی راهبردها، تلاش‌مان استفاده از ظرفیت استان‌ها و احزاب اصلاح‌طلب است. بعد از مشخص‌شدن نام کاندیداها نیز به سمت بستن لیست می‌رویم و در این راه از تجارب دو دوره فعالیت شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با آسیب‌شناسی صورت گرفته استفاده می‌کنیم تا ورود قوی به انتخابات داشته باشیم.

 

ارزیابی عملکردها ملاک انتخاب مردم

دبیرکل حزب اسلامی کار در ارتباط با انتخابات پیش‌رو و نحوه حضور اصلاح‌طلبان برای بهترشدن شرایط مردم بازمی‌گردد. البته مردم به برنامه‌های قبلی و عملکردهای دور قبل جریانات سیاسی نیز نگاه می‌کنند و آنها را مورد ارزیابی قرار می‌دهند و کارنامه عملی احزاب و جریانات را ملاک انتخاب مجدد یا عدم انتخاب آنها می‌گذارند. گرچه عمل به وعده‌ها در این میان بسیار موثر است.

 

حسین کمالی به «آرمان» گفت: اگر این افراد توسط احزاب و گروه‌ها معرفی شده باشند طبیعتا احزاب متبوع آنها در مورد عملکرد این افراد پاسخگو خواهند بود. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در خصوص فراکسیون امید مجلس افزود: فراکسیون امید خود باید در باره نحوه عملکردش که موجب نارضایتی مردم شده توضیح دهد، اما عملکرد هر مجموعه‌ای مبنای تصمیم‌گیری مردم خواهد بود. کمالی عنوان کرد: طبیعتا احزاب و استانی‌شدن انتخابات نقش بسیار موثری در انتخابات خواهند داشت.

 

آرمان/حمید شجاعی 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------