آخرین اخبار سیاسی

حسین علایی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

حسین علایی: تا حاکمیت تغییر معناداری در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی ندهد مشکلات همچنان باقی است؛ بدترهم خواهد شد

حسین علایی گفت: تا حاکمیت یک تغییر معنادار در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی و سیاست داخلی و نحوه انتخاب مدیران خود ندهد و شیوه حکمرانی خود را…

اصلاح‌طلبان با پذیرش مسئولیت حمایت از دولت در مواجهه با انتقادهای وارد شده به‌عملکرد آن چه می‌کنند؟



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی , اصلاح‌طلبان

 

دولت؛ گره انتخاباتی اصلاح‌طلبان 

رسانه‌ها و نخبگان سیاسی تا امروز درباره بی‌رمقی و سکوت جریان‌های سیاسی در آستانه انتخابات هشدار داده‌اند و این بی‌رمقی را تا حدودی ناشی از نبود راهکار و استراتژی کارآمد می‌دانند. برخی حتی از آن به عنوان کمای جریان‌های سیاسی نام می‌برند. این هشدارها در روزهای اخیر باعث شده است که برخی احزاب و جریان‌های سیاسی تحرکی هر چند اندک از خود نشان دهند و برنامه خود را در انتخابات اسفندماه اعلام کنند. اما متاسفانه تا به امروز دو جریان اصلی کشور یعنی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان اقدام عملی تاکنون نداشته‌اند و همچنان به طور رسمی وارد میدان انتخابات نشده‌اند و معلوم نیست استراتژی و برنامه آنها برای چیست؟ در انتخابات گذشته مجلس شورای اسلامی، اصلاح‌طلبان موفق شدند با ائتلاف و ارائه لیست سهم بیشتری از صندلی‌های چرم صحن مجلس را به خود اختصاص دهند.

 

اما برای انتخابات اسفند 1398 تاکنون هیچ برنامه و استراتژی از سوی این جریان و نخبگان و فعالان سیاسی داده نشده است. برخی از فعالان و تئوری‌پردازان معتقدند که یا نباید در انتخابات حضور داشت یا مشارکت مشروط داشته باشند. در مقابل مخالفان این ایده معتقدند عدم مشارکت در انتخابات همیشه خواست جریان رقیب بوده است و اگر ما حضوری فعال نداشته باشیم این جریان رقیب است که در نهایت پیروز میدان می‌شود و ما از عدم مشارکت چیزی به دست نخواهیم آورد.

 

مشارکت حداکثری و تلاش برای حضور حداکثری

رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان راهبرد و رویکرد اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس را مشارکت حداکثری و تلاش برای حضور حداکثری مردم اعلام کرده است. محمدرضا عارف از دستگاه‌های متولی امر انتخابات نیز خواسته است که به گونه‌ای عمل کنند که زمینه حضور همه سلایق فراهم شود.

 

رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی روز گذشته به «ایسنا» گفته است: در انتخابات‌های اخیر راهبرد اصلاح‌طلبان مشارکت حداکثری و تلاش برای حضور حداکثری مردم بوده است که آن را در چند انتخابات اخیر دنبال کردیم لذا امیدوارم شورای عالی سیاستگذاری و سایر تشکل‌های اصلاح‌طلبان نیز به جمع‌بندی برسند تا راهبرد نهایی‌مان را به صورت رسمی اعلام کنیم.

 

رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با تاکید بر اینکه «رسیدن به مصادیق و کاندیداها زود است»، گفت: ما علاوه بر کار روی راهبردها، تلاش‌مان استفاده از ظرفیت استان‌ها و احزاب اصلاح‌طلب است. بعد از مشخص شدن نام کاندیداها نیز به سمت بستن لیست می‌رویم و در این راه از تجارب دو دوره فعالیت شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با آسیب‌شناسی صورت گرفته استفاده می‌کنیم تا ورود قوی به انتخابات داشته باشیم.

 

حال سوال اینجا است که با توجه به مشکلاتی که کشور و جریان ‌اصلاحات با آن روبه‌رو است، این جریان سیاسی قرار است چگونه و با استراتژی و رویکردی سطح مشارکت را بالا ببرد و آیا مردم دوباره مانند انتخابات 94 به اصلاح‌طلبان رای خواهند داد؟ داریوش قنبری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با «ابتکار» می‌گوید: اصلاح‌طلبان باید راهکار عملی ارائه کنند و استراتژی بدهند که قابلیت اجرایی داشته باشد.

 

داریوش قنبری می‌گوید: اینکه گفته می‌شود اصلاح‌طلبان به خاطر عملکرد دولت و یا مشکلاتی که در کشور به وجود آمده است مورد حمایت مردم در انتخابات اسفندماه 98 نخواهند بود را به هیچ وجه قبول ندارم. این درواقع یک نوع روش تخریبی خاصی است که جریان رقیب برای ضربه زدن به اصلاح‌طلبان در پیش گرفته است.

 

وی می‌افزاید: نمی‌شود کل عملکرد دولت را زیر سوال برد. درست است که دولت در برخی حوزه‌ها به درستی مدیریت نکرد و مشکلاتی به وجود آمد که فشار بر مردم بیشتر شد اما در چهار سال اول دولت تدبیر و امید مشکل سیاست خارجه ما حل شد و جلوی بسیاری از قطع‌نامه‌ها را علیه ایران گرفت. عملکرد دولت در مسیر خروج کشور از بحران خوب بوده است. ما باید ببینیم که تحریم‌ها چه زمانی برقرار شد، اگر توجه کنیم تحریم‌ها قبل از این دولت بر کشور تحمیل شده بود و آقای روحانی در چهار سال اول ریاست جمهوری خود این تحریم‌ها را بی‌اثر کرد.

 

این فعال سیاسی اضافه می‌کند: ما نباید مشکلات موجود در کشور را به اصلاح‌طلبان ربط بدهیم و اکنون آن را دست‌مایه حمله به این جریان قرار دهیم. این درواقع کار جریان رقیب است که همه مشکلات جاری در کشور را از چشم جریان اصلاح‌طلب می‌بیند. ما با حمایت از دولت روحانی مانع حضور تندروها شدیم. نکته‌ای که نباید از آن چشم‌پوشی کرد این است که عملکرد اصلاح‌طلبان باید با توجه به حضور و سهم آنها در دولت روحانی ارزیابی شود.

 

عدم مشارکت خواست رقیب است

قنبری در پاسخ به این سوال که برنامه و راهکار اصلاح‌طلبان برای مشارکت حداکثری چیست، می‌گوید: جریان اصلاحات با توجه به شرایط موجود در کشور باید استراتژی و راهکار کارآمد ارائه دهد.

 

اگر اصلاح‌طلبان در انتخابات حضور نداشته باشند، درواقع زمینه را بیشتر برای جریان رقیب فراهم می‌کند. تجربه ثابت کرده است که عدم مشارکت اصلاح‌طلبان در انتخابات همواره خواست رقیب بوده و همیشه در این راستا بیشترین تلاش خود را کرده است. پس ما باید حتما حضور جدی و حداکثری داشته باشیم. اولین برنامه‌ای که اصلاح‌طلبان باید در شرایط فعلی داشته باشند، خنثی کردن حملات جریان رقیب است. جریان اصلاحات باید تبلیغات منفی که توسط تندروها علیه او راه انداخته است را خنثی کند و اجازه ندهد همه مشکلات موجود در کشور را از چشم اصلاح‌طلبان ببینند و مسبب همه مشکلات را این جریان جلوه دهند.

 

او اضافه می‌کند: اصلاح‌طلبان باید افکار عمومی را نسبت به اتفاقاتی که در کشور رخ داده است روشن کنند و سهم جریان‌های سیاسی در ایجاد چنین وضعیتی مشخص شود. آنها باید سکوت خود را بشکنند و نگذارند جریان رقیب با تبلیغاتی که در چند سال اخیر علیه آنها در پیش گرفته همه مشکلات را به اصلاح‌طلبان ربط دهد.

 

این فعال سیاسی با بیان اینکه دومین اقدام ارائه برنامه با قابلیت اجرایی شدن است، در ادامه تصریح می‌کند: واقعیت این است که جریان رقیب به‌خصوص طیف تندرو برنامه‌ای برای بهبود وضعیت کشور ندارد. ما برنامه ایجابی برای توسعه کشور و رفاه مردم از سوی این جریان مشاهده نمی‌کنیم. درواقع تمام تلاش آنها زدن اصلاحات و از میدان خارج کردن اصلاح‌طلبان است.

 

برنامه اصلی آنها بر اساس آنچه تاکنون مشاهده شده است برنامه سلبی و تخریبی است اما این استراتژی دیگر جوابگو نیست. مردم از جریان‌های سیاسی انتظار دارند برای خارج شدن از این وضعیت برنامه و راهکار عملی با قابلیت اجرایی شدن ارائه دهند. باید توجه داشته باشیم که در چنین شرایطی دعوای جریان‌های سیاسی نه تنها سطح مشارکت مردم را کاهش می‌دهد بلکه حتی آنها به نوعی ناامید می‌شوند. اصلاح‌طلبان باید برای عبور کشور از این وضعیت برنامه کارآمد و عملی ارائه کنند. صرف اینکه به رقیب جواب دهند و حملات آنها را خنثی کنند جوابگو نیست.

 

 ابتکار /الهام برخوردار

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------