آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

نگهداری مواد مخدر توسط فرزند معاون سابق قوه قضائیه؟ | افشای راز خودروهای مازراتی، پورشه و بنز در جلسه دادگاه

چهارمین جلسه در سال ۱۴۰۳ از دادگاه رسیدگی به اتهامات فرزندان معاون سابق قوه قضائیه در دادسرای رسیدگی به جرایم اقتصادی برگزار شد. به گزارش…

راهکار نماینده تهران برای رفراندوم



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی ,رفراندوم
رییس فراکسیون شفافیت مالی مجلس شورای اسلامی گفت: دولت می تواند با ارائه یک لایحه یا یک ماده واحده به مجلس، در راستای اصلاح قانون انتخابات، این موضوع را به رای نمایندگان بگذارد که آیا نظارت شورای نگهبان بر انتخابات را استصوابی می دانند یا خیر و آیا این نظارت باید در تمام مراحل انتخابات انجام شود و آیا این نظارت باید برتمام مراحل انتخابات باشد یا فقط در مرحله خاصی؟ اگر این لایحه یا ماده واحده از روند عادی خود به نتیجه نرسید آن وقت دولت می تواند درخواست کسب نظر از مردم را داشته باشد و موضوع رفراندوم را درباره نظارت استصوابی مطرح کند. 

محمودصادقی در گفت و گو با ایرنا افزود: برگزاری رفراندوم، ظرفیتی است که در اصل ۵۹ قانون اساسی پیش بینی شده و تا کنون هم مورد استفاده قرار نگرفته است. ظرفیتی است که مطابق آن با مراجعه مستقیم به آرای مردم، می توان قانون گذاری کرد.

 

نماینده مردم تهران اضافه کرد: بر طبق اصل ۵۹؛«در مسائل بسیار مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ممکن است اعمال قوه مقننه از راه همه پرسی و مراجعه مستقیم به آرای مردم صورت گیرد. درخواست مراجعه به آرای عمومی باید به تصویب دو سوم مجموع نمایندگان مجلس برسد.» یعنی در جایی که امکان قانون گذاری از مسیر عادی وجود ندارد می شود برای وضع قانون، مستقیم به آرای مردم مراجعه کرد.

 

رییس فراکسیون شفافیت مالی مجلس ادامه داد: خود اجرای رفراندوم مستلزم رای مجلس است، یعنی دوسوم نمایندگان مجلس باید به آن رای دهند و در دهه ۶۰ هم قانونی درباره نحوه اجرای آن نوشته شده است.

 

دولت می تواند با ارائه یک لایحه یا یک ماده واحده به مجلس، در راستای اصلاح قانون انتخابات، این موضوع را به رای نمایندگان بگذارد که آیا نظارت شورای نگهبان بر انتخابات را استصوابی می دانند یا خیر و آیا این نظارت باید در تمام مراحل انتخابات انجام شود و آیا این نظارت باید برتمام مراحل انتخابات باشد یا فقط در مرحله خاصی؟ اگر این لایحه یا ماده واحده از روند عادی خود به نتیجه نرسید آن وقت دولت می تواند درخواست کسب نظر از مردم را داشته باشد و موضوع رفراندوم را درباره نظارت استصوابی مطرح کند.

 

او گفت: طی این ۴ دهه، مسائل از مسیر عادی خود رفع می شده است چه از طریق مجلس، چه سایر ارکان قوا و در مسائلی مانند پذیرش قطعنامه ۵۹۸ با استفاده از اختیارات امام خمینی(ره) درباره آن تصمیم گیری شد.

 

صادقی تصریح کرد: اما من وقتی به طور مصداقی به رفراندوم فکر می کنم، نمی دانم اشخاصی که در صحبت هایشان به اجرای این اصل قانون اساسی، استناد می کنند به طور مشخص چه مورد یا مواردی را مد نظر دارند؟ به عبارت ساده تر، چه مورد یا مواردی است که از طریق عادی امکان تصمیم گیری و قانون گذاری درباره آنها وجود ندارد و لازم است که برای انجام آنها از اصل ۵۹ قانون اساسی بهره برد.

 

عضو فراکسیون امید گفت: ابهاماتی در این باره وجود دارد که به نظر می آید اشخاصی که صحبت از ضرورت انجام همه پرسی می کنند باید به آن پاسخ دهند. آقای رییس جمهور به طور شفاف بیان کند که منظورشان انجام رفراندوم در کدام مساله یا مسائل است؟ ایشان تا کنون سربسته و کلی، تنها از بن بست شکن بودن رفراندوم سخن گفته است، اما هنوز توضیح نداده  که کدام مشکل است که از طریق روند عادی قانون گذاری قابل حل نیست که ناچار باید از ظرفیت فوق العاده انجام همه پرسی برای آن استفاده کرد.

 

صادقی افزود: به طور مشخص اگر مراد ایشان، انجام رفراندوم درباره مناقشه هسته ای است که باید پرسید کدام بعد مناقشه هسته ای باید به رای مردم گذاشته شود؟ یک بار توافق هسته ای با غرب انجام  شد و با نقش عمدی و بدعهدی آمریکا زیرپاگذاشته شد. حال چه موردی است که باید در این باره به رای همگانی گذاشته شود؟ یا شاید حساس ترین موردی که بتوان به آن اشاره کرد بحث برقراری رابطه با آمریکاست. سوال اینجاست که در این زمینه، چه ایده خاصی وجود دارد و روی برگه ای که مردم می خواهند به آن رای دهند به طور مشخص چه باید نوشت؟ باید خود آقای روحانی روشن بگوید که منظورش از بیان ضرورت اجرای اصل ۵۹ به طور مصداقی چیست؟

 

او در پاسخ به این سوال ایرنا، که برخی صحبت از ضرورت انجام رفراندوم درباره نظارت استصوابی شورای نگهبان را می کنند، گفت: این نظارت به تفسیری برمی گردد که شورای نگهبان از اصل ۹۹ قانون اساسی دارد. مطابق این اصل؛ «شورای نگهبان نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان رهبری، ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و مراجعه به آراء عمومی و همه‌‏پرسی را بر عهده دارد.»

 

صادقی تصریح کرد: موضوع این است که آیا این نظارت استطلاعی است، استرجاعی است یا استصوابی و در کدام مرحله انتخابات ذکر شده، انجام می شود؟ شورای نگهبان این نظارت را استصوابی و در تمام مراحل از جمله تایید صلاحیت نامزدها، صادق می داند. با این تفسیر، نظارت استصوابی در قانون انتخابات گنجانده شده است.

 

این حقوق دان گفت: در این مورد هم فکر می کنم دولت می تواند با ارائه یک لایحه یا یک ماده واحده به مجلس، در راستای اصلاح قانون انتخابات، این موضوع را به رای نمایندگان بگذارد که آیا نظارت شورای نگهبان بر انتخابات را استصوابی می دانند یا خیر و آیا این نظارت باید در تمام مراحل انتخابات انجام شود و آیا این نظارت باید برتمام مراحل انتخابات باشد یا فقط در مرحله خاصی؟ اگر این لایحه یا ماده واحده از روند عادی خود به نتیجه نرسید آن وقت دولت می تواند درخواست کسب نظر از مردم را داشته باشد و موضوع رفراندوم را درباره نظارت استصوابی مطرح کند.

 

 ناصرغضنفری

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------