آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کاظم صدیقی سخنران مراسم شب قدر دانشگاه امام صادق خواهد بود

بنابر اعلام دانشگاه امام صادق، کاظم صدیقی مدیر حوزه علمیه ازگل، سخنران مراسم شب قدر این دانشگاه خواهد بود. این دومین سخنرانی صدیقی امام…

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس: نهضت تولید محتوا در کشور اکثراً فحش تولید می‌کند



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی ,احمد مازنی
احمد مازنی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، تاکید کرد: متاسفانه یکی از مشکلاتی که ما در تولید محتوا داریم این است که جریانی به نام نهضت تولید محتوا در کشور شکل‌ گرفته که تولید محتوایش اکثراً فحش است؛ یعنی به‌ جای اینکه برای پاسخگویی به شبهات رفع شبهه کنند، به نام جنگ فرهنگی و جنگ نرم در فضای مجازی صفحه ایجاد می‌کنند و فحش می‌دهند. 

 احمد مازنی، نماینده تهران و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین، درباره نحوه مقابله با جنگ نرم در برخی از فضاهای مجازی در صورت فیلتر بودن این شبکه‌های اجتماعی،‌ گفت: فیلترینگ می‌تواند ابزار موقتی برای عبور از مرحله‌ای باشد که در آن مسیر با مانعی مواجه هستیم. باید آن راه را ببندیم، از مسیر میان‌بر عبور کنیم تا بتوانیم اصلاحش کنیم و سپس ادامه دهیم. اما فیلترینگ برای مدت طولانی و درازمدت، اولاً جواب نمی‌دهد، ثانیاً آثار مخربش بیشتر از فیلتر نکردن است.

 

او ادامه داد: به‌ عنوان‌ مثال پلیس چنانچه در جاده احساس خرابی کند، حق دارد مدت موقتی آن مسیر را مسدود کند و اجازه تردد ندهد. ولی اولاً باید برای تردد راه میان‌بر ایجاد کند و ثانیاً این مسدود بودن راه باید موقتی باشد تا زمانی که بتواند مانع را از میان راه بردارد. البته باید افق روشنی هم وجود داشته باشد، به این صورت نباشد که راه را ببندیم و ببینیم چه می‌شود، تا بعدها ملت یادشان برود اینجا یک خیابانی هم بوده و از آن رد می‌شده‌اند.

 

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ضمن موقتی خواندن فیلترینگ، تاکید کرد: فیلترینگ به‌ صورت موقتی می‌تواند پاسخگو باشد. ما به‌ جای فیلتر کردن اولاً باید واقعیت جهانی‌ شدن و فضای مجازی را بپذیریم؛ این مسیر به سمتی می‌رود که تمام آن چیزی که ما در عالم حقیقت می‌بینیم، در قالب فضای مجازی تعریف شود.

 

مازنی ادامه داد: به تعبیر آیت‌الله جوادی آملی این عین حقیقت است، مجازاً به آن فضای مجازی گفته می‌شود. ما با این واقعیت علمی و تکنولوژیک نمی‌توانیم مقابله کنیم. باید این واقعیت را بپذیریم و از این ظرفیت به‌ عنوان یک فرصت استفاده کنیم. و اگر فکر می‌کنیم تهدید است آن را به فرصت تبدیل کنیم. باید در حوزه سخت‌افزار و در حوزه نرم‌افزار از دستاوردهای علمی بشر و تکنولوژیک بشر در کشورهای دیگر استفاده کنیم و خودمان هم تلاش کنیم در نهضت تولید محتوا، محتوا تولید کنیم.

 

نهضت تولید محتوا در کشور اکثراً فحش تولید می‌کند

او با انتقاد از تولید محتوای فضای مجازی در داخل کشور گفت: متاسفانه یکی از مشکلاتی که ما در تولید محتوا داریم این است که جریانی به نام نهضت تولید محتوا در کشور شکل‌ گرفته که تولید محتوایش اکثراً فحش است؛ یعنی به‌ جای اینکه برای پاسخگویی به شبهات رفع شبهه کنند، به نام جنگ فرهنگی و جنگ نرم در فضای مجازی صفحه ایجاد می‌کنند و فحش می‌دهند.

 

مازنی تاکید کرد: اینها عوامل نفوذی‌اند که یا نفوذی سازمان سیا هستند یا از شرق و غرب دستور می‌گیرند، به نام ارزش‌ها آمدند و رکیک‌ترین فحش‌ها را به رقبای سیاسی می‌دهند و به‌ جای اینکه در یک جبهه فرهنگی کار فرهنگی کنند، کار ضدفرهنگی و غیرفرهنگی می‌کنند. 

 

این نماینده مجلس، با بیان اینکه می‌توان از فضای مجازی برای پاسخ به شبهات استفاده کرد، گفت: من معتقدم انسان‌های متدین و عاقل واقعی، اصولگرای به معنای واقعی که به اصول پایبند باشند، اصلاح‌طلب به معنای واقعی که می‌خواهد روند جامعه در مسیر اصلاح قرار بگیرد، باید از ظرفیت فضای مجازی برای امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر، توصیه به خیر، دعوت به نیکی، پاسخ به شبهات و استفاده از این ظرفیت برای توسعه اقتصادی و سیاسی کشور استفاده کنند. در غیر این صورت این تهدید همچنان تهدید می‌ماند و فرصت‌ها هم تبدیل به تهدید می‌شوند. 

 

مازنی با اشاره به جنگ روانی دشمنان در شبکه‌های اجتماعی فیلترشده گفت: اگر به فیلترینگ به‌ عنوان ابزار مقابله با جنگ روانی نگاه کنیم، ناشی از کوته‌نظری است و نشان می‌دهد که ما این ظرفیت را نشناخته‌ایم؛ مثل‌ این است کسی علیه ما کتاب می‌نویسد، او کتابش را نوشته ملت هم می‌خوانند، ما هم یک تیربار برداریم و نویسنده کتاب و خواننده‌ها را بکشیم. در این صورت طبیعی است که کار نتیجه عکس می‌دهد و کسانی که زنده باقی می‌مانند می‌گویند حتماً یک حقی وجود دارد که اینها با زور با آن مقابله می‌کنند.

 

 فیلترینگ یک نوع زور است

او تاکید کرد: فیلترینگ یک نوع زور است، زوری که باید بجا و موقت از آن استفاده شود. اعمال زور همیشه ممنوع نیست و همیشه هم مجاز نیست. اعمال زور و اعمال قدرتِ قانونی مجاز است. اما باید زمانی از اسلحه استفاده کرد که یک تهدید واقعی ایجاد شود. سانسور و فیلتر کردن باید تعریفی به این شکل داشته باشد، در غیر این صورت در طولانی‌مدت و درازمدت حتماً به سرنوشت ماهواره، ویدئو و... دچار می‌شود. در حال ‌حاضر عملاً قانون ممنوعیت استفاده از ماهواره با دهن‌کجی در جامعه رعایت نمی‌شود و کسی هم به فکر نیست. ما هم در طول دوران نمایندگی یک‌ قدمی برداشته بودیم که در این قانون تجدید نظر کنیم، اما احساس کردیم که در بین همکاران انگیزه لازم برای اصلاح وجود ندارد. در حال حاضر قانون هست اما اجرا نمی‌شود. 

 

این نماینده مجلس ادامه داد: روزی که می‌خواستند قانون ممنوعیت استفاده از ماهواره را تصویب کنند دانشمندان مرکز پژوهش‌های فرهنگی به مجلس گفته بودند این قانون را تصویب نکنید، این قانون به سرنوشت ویدئو دچار می‌شود. فیلترینگ هم به همین شکل است.

 

عده‌ای منافع‌شان در فیلترینگ و ایجاد محدودیت است

مازنی گفت: نسل کهنه حاکمیت فیلترینگ را نمی‌شناسند وعده‌ای هم منفعت و سودشان در همین چیزهاست. مثل افرادی که بر ممنوعیت استفاده از دیش‌های ماهواره‌ای اصرار داشتند، دیش‌ها را می‌خریدند و دوباره می‌فروختند. البته امیدوارم دروغ باشد.

 

او ادامه داد: عده‌ای منافع‌شان در فیلترینگ و ایجاد محدودیت است. ما نباید به خاطر منافع برخی چنین کاری کنیم، بلکه باید دست آنها را کوتاه کنیم که به خاطر منافع‌شان مردم را از حقوق‌شان محروم می‌کنند. ما باید از همان روشی که دشمنان استفاده می‌کنند استفاده کنیم. آنها جنگ روانی راه می‌اندازند، ما هم باید به فضای جنگ روانی برویم و مانند خودشان برخورد کنیم. بنابراین فیلترینگ قطعاً پاسخ جنگ روانی نخواهد بود.

 

 اعتمادآنلاین 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------