آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کاظم صدیقی سخنران مراسم شب قدر دانشگاه امام صادق خواهد بود

بنابر اعلام دانشگاه امام صادق، کاظم صدیقی مدیر حوزه علمیه ازگل، سخنران مراسم شب قدر این دانشگاه خواهد بود. این دومین سخنرانی صدیقی امام…

محمد هاشمی: مذاكره با دولت‌هاي عربي به‌شرط استقلال‌رأي



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی , محمد هاشمی رفسنجانی

 

آمریکایی‌ها هرروز تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع می‌کنند و شرایط برای مردم سخت‌تر می‌شود. از سوی دیگر متحدان منطقه‌ای آمریکا هرروز یک بازی جدید به راه می‌اندازند و احتمال وقوع درگیری دور از ذهن نیست. در این میان برخی از راهبرد مذاکره سخن می‌گویند و برخی مقاومت را توصیه می‌کنند.

 

«آرمان» در گفت‌وگو با محمد هاشمی رفسنجانی به بررسی این موضوع پرداخته است. هاشمی می‌گوید که مذاکره با دولت فعلی آمریکا به جایی نمی‌رسد. او همچنین اعتقاد دارد که اعراب آنقدر استقلال ندارند که بتوانند درخصوص امضای معاهده عدم تجاوز با ایران به مذاکره بنشینند. مشروح این ‌گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

 

 عده‌ای در داخل کشور بر این نظر هستند اگر ایران پای میز مذاکره با طرف (افراطی) آمریکایی بنشیند مشکل تهران با واشنگتن قابل حل است. آیا از دیدگاه شما این گونه است؟

بعید به نظر می‌رسد مشکلات بین ایران و دولت فعلی آمریکا به این سادگی‌ها حل شود. مسائل فیمابین میان تهران-واشنگتن بسیار ریشه‌ای است. حتی طی روزهای گذشته نقل قولی از جان کری منتشر شد که همین استراتژی که ترامپ دنبال می‌کند، ما هم دنبال می‌کردیم به گونه‌ای که بعد از آنکه مدتی از توافق برجام گذشت با ایران درخصوص مسائل موشکی و نفوذ منطقه‌ای مذاکراتی داشته باشیم.

 

بنابراین بدون شک آنها قبول نمی‌کردند و چون آنها (ایران) قبول نمی‌کردند آمریکا از برجام خارج می‌شد. لذا به خوبی با این نقل قول متوجه می‌شویم که استراتژی دموکرات‌ها و جمهوریخواهان در برابر ایران ثابت است. آمریکایی‌ها دنبال قطع نفوذ منطقه‌ای و قدرت دفاعی ایران هستند. مشکل ایران و آمریکا مساله سرزمینی نیست مشکل تفکر و اندیشه و جهان‌بینی است. جهان‌بینی که ایران در سایه انقلاب 57 انتخاب کرده است. جهان‌بینی انقلاب مکتب اهل بیت(ع) و تشیع با آرمان‌های انسانی است. آمریکایی‌ها به خوبی می‌دانند که اصطلاحا صحنه را به ایران واگذار کرده‌اند. حتی ساموئل هانتینگتون در کتاب جنگ تمدن‌ها صراحتا مشکل را اینگونه مطرح کرد که امروز جنگ بین دو تمدن اسلام و مسیحیت است.

 

بنابراین امروز می‌بایستی در حال حاضر اسلام از صحنه خارج شود. متاسفانه آنها جنگ تمدن‌ها را به جنگ درون تمدنی با پوشش عربستان، طالبان و داعش تبدیل کردند. اما آنها با ایجاد جنگ درون تمدنی نیز نتوانسته‌اند به همه اهداف خودشان برسند. داعش و طالبان با هزینه‌های بسیار هنگفت آمریکایی‌ها و سعودی‌ها نتوانستند به اهدافشان برسند. از سوی دیگر آمریکایی‌ها اعلام می‌دارند که ایرانی‌ها (دانشجویان پیرو خط امام) با تسخیر سفارت آمریکا در سال 58 آمریکا را در صحنه جهانی تحقیر کردند. بنابراین آمریکا می‌بایستی مقابله به مثل کند. بنابراین هیچ یک از اینها در شرایط فعلی قابل حل نیست. مسائل بین دو کشور ریشه‌ای است.

 

  دکتر ظریف پیشنهادی مبنی بر امضای پیمان عدم تعرض را با کشورهای حاشیه خلیج فارس مطرح کردند این پیشنهاد طرف ایرانی حائز چه نکاتی است؟

این آمریکایی‌ها هستند که استراتژی ایران‌هراسی را دنبال می‌کنند و از سوی دیگر برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس بر این تصور اشتباه هستند که ایران به دنبال تحمیل قدرت‌اش است. به‌خاطر دارم زمانی که در وزارت خارجه مشغول به خدمت بودم در سفری که به امارات داشتم با شیخ زائد با 16 نفر از وزرایش دیدار و گفت‌وگو داشتم.

 

شیخ زائد صراحتا اعلام کرد آمریکایی‌ها مدام می‌گویند که ایران در پی از بین بردن و تسلط بر کشورهای حاشیه خلیج فارس است. بنابراین ایران دشمن کشورهای حاشیه خلیج فارس است. صراحتا اعلام کردم رفتار ایران قبل و بعد از انقلاب کاملا متفاوت است. این وضعیت به‌صورت مستمر ادامه داشته و دارد به‌گونه‌ای که در منطقه ایران‌هراسی را تبلیغ می‌کنند. پیشنهاد وزیر امورخارجه کشورمان پیشنهادی برای اطمینان به کشورهای حاشیه خلیج فارس است. اما چون کشورهای حاشیه خلیج فارس مستقل و تصمیم‌گیر نیستند و جرات نمی‌کنند بدون اجازه آمریکا و رژیم صهیونیستی چنین معاهده‌ای را امضا کنند.

 

  با توجه به آنکه در شرایط کنونی کشور متاسفانه برخی از گروه‌ها و جریان‌های سیاسی کشور به جای آنکه دست از اختلاف و بازی کردن در زمین حریف بردارند بر طبل اختلافات می‌کوبند، حال با توجه به چنین وضعیتی مسئولان، مردم و جریان‌های گوناگون سیاسی کشور چه باید کنند؟

انقلاب مردم ایران در سال 57 در سایه وحدت، حضور مردم و اتکای امام(ره) و مردم ایران به خداوند به پیروزی رسید. در زمانی که اختلافات بین حزب جمهوری و گروه‌های دیگر بالا گرفت امام(ره) جمعی از مسئولان کشور را جمع کرده و فرمودند همه شما در یک کشتی سوار شده‌اید اگر این کشتی سوراخ شود همه غرق خواهند شد. بنابراین با یکدیگر وحدت داشته باشید. این استراتژی که امام(ره) برای نظام ترسیم کرده است همواره دو ویژگی داشته است اول بازدارنده بوده چون زمانی که مردم و مسئولان یک حرف را بزنند و وحدت نظر داشته و در صحنه حضور داشته باشند در فضای بین‌المللی بازدارندگی ایجاد می‌شود. دوم اینکه نتیجه بخش خواهد بود. در سایه این استراتژی دستاوردهای مهمی در کشور به‌دست آمده است. در حقیقت عزت و اقتدار کشور حفظ شده است.

 

ما اگر بخواهیم این بازدارندگی حفظ شود می‌بایستی تابع استراتژی امام باشیم. حال ممکن است در برخی موارد اختلاف نظر و سلیقه وجود داشته باشد اما در برابر مسائل اصولی نظام و مهم کشور هیچ جناح و فردی حق ندارد در زمین دشمن بازی کند، اگر دست به هر گونه اقدامی بزند در زمین دشمن بازی کرده است. باید با این استراتژی راه خودمان را ادامه دهیم و تا زمانی که این استراتژی بر کشور حاکم باشد جمهوری اسلامی در هیچ زمینه‌ای شکست نخواهد خورد و پیروز خواهد شد کما اینکه تاکنون چنین بوده است. در صحنه بین‌المللی و مسائل میان ایران و آمریکا نیز خیلی به طول نخواهد انجامید و ایران پیروز میدان خواهد بود و می‌توانیم پیروزی ایران را جشن بگیریم.

 

 با توجه به تحریم‌های ظالمانه آمریکایی‌ها بر علیه مردم ایران دولت در شرایط کنونی برای برداشتن بار و مشکلات اقتصادی از روی دوش مردم چه باید کند؟

بزرگترین مشکل مردم در شرایط کنونی مشکل و مساله اقتصادی شامل بیکاری، تورم، گرانی، کاهش ارزش پول ملی و... است. بنابراین دشمن نیز روی همین مشکلات دست گذاشته است. دشمنان از همین راه مردم ایران را تحت فشار قرار داده‌اند تا بتوانند به خیال خام خودشان به اهدافشان برسند. بنابراین با توجه به آنکه مشکلات آنقدر زیاد است که دولت به تنهایی نمی‌تواند تمامی این مشکلات را رفع کند.

 

اما دولتمردان کشورمان می‌بایستی بر روی این مساله تمرکز داشته باشند و هر جا که می‌توانند این مسائل را حل کنند. در حال حاضر مقام معظم رهبری شورایی را متشکل از سران سه قوه را تشکیل داده‌اند که در آن به مسائل اقتصادی و اساسی رسیدگی کنند. همچنین نهادهای مختلفی در کشور هستند که در اقتصاد کشور سهم دارند آنها در حال حاضر وظیفه دارند و می‌بایستی همکاری و مشارکت فعال داشته باشند.

 

بنابراین آن چیزی که می‌تواند برای مردم مفید و سازنده باشد و می‌تواند اعتماد آنها را جلب کند حل مشکلات اقتصادی مردم است که آن هم می‌بایستی با همکاری همه ظرفیت‌های کشور باشد. بنابراین همه وظیفه دارند در شرایط کنونی مشارکت داشته باشند و ان‌شاءا... مشکل کشور را برطرف و رنج مردم مخصوصا اقشار آسیب پذیر جامعه را کمتر کنند. بنابراین رفع مشکلات اقتصادی مردم می‌بایستی در صدر اولویت‌های کشور باشد.

 

آرمان/محمدحسین لطف‌الهی

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------