آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

حملات مستقیم اسرائیل و ایران به یکدیگر، پایان یافته| اسرائیل از موشک‌های دوربرد استفاده کرد

در پی پرواز چند شی ناشناس در اطراف پایگاه شکاری اصفهان و فعال‌شدن پدافند هوایی در بامداد جمعه سی ان ان از قول یک منبع اطلاعاتی منطقه‌ای…

کمالوندی: تا چند ساعت دیگر فرآیند غنی سازی بالای 3.76 درصد شروع می شود



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی ,کمالوندی
سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه تا چند ساعت دیگر فرآیند غنی سازی بالای 3.67 درصد شروع می شود، گفت: بازرسان آژانس از فردا می توانند این موضوع را تأیید کنند. 

 به گزارش فارس، بهروز کمالوندی معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس و سخنگوی سازمان انرژی اتمی پیش از ظهر امروز (یکشنبه) در نشست خبری مشترک به همراه سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه ایران و علی ربیعی سخنگوی دولت به تشریح جزییات اقدامات ایران در راستای بیانیه شورای عالی امنیت ملی مبنی بر توقف برخی تعهدات برجامی در پایان فرصت 60 روزه به طرف‌های برجامی پرداخت.

 

*تا چند ساعت دیگر فرآیند غنی سازی بالای 3.67 درصد شروع می‌شود

کمالوندی در این نشست خبری گفت: امروز روز شصتم است که مهلت پایان یافته است و براساس دستوری که از ریاست جمهور و رئیس شورای عالی امنیت ملی داشتیم، امروز باید گام دوم را برمی‌داشتیم که امروز برداشته شده است.

 

وی یادآور شد: گام اول، اگر زمان می‌برد تا سقف ذخایر اورانیوم به بالای 300 کیلو برسد و یا در بحث آب سنگین، ولی در اقدام دوم، زمان دیگر مطرح نیست و دفعتا واحد است. الان رونوشت تغییرات صورت گرفته را به نماینده آژانس در ایران تحویل دادیم و تا چند ساعت دیگر کارهای فنی به اتمام می‌رسد و فرآیند غنی سازی بالای 3.67 درصد شروع می‌شود.

 

کمالوندی گفت: پیش بینی ما این است که فردا اول صبح وقتی که آژانس نمونه گیری می‌کند ما از 3.67 درصد فراتر رفتیم. این اقدامی بود که ایران در نظر داشته و قبلا هم اعلام کرده است. در وضعیتی که ما قرار داریم به ما گفته شده است که تأمین نیازهای کشور را باید مدنظر داشته باشیم. نیازی که در کشور است یک نیاز نیروگاهی و راکتور قدرت، یک نیاز برای راکتورهای تحقیقاتی و در بلندمدت هم نیاز برای پیشران است که هر کدام درصدهای متفاوتی دارد.

 

* فعلا نیاز به سوخت راکتور تهران نداریم

معاون امور بین‌الملل،حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی بیان کرد:  آنچه که امروز راجع به آن تصمیم گرفته شده و در قدم اول انجام می‌دهیم تامین غنا برای سوخت نیروگاه‌های قدرت است که مورد نیاز کشور است و شیب غنی سازی ما نیز براساس دستوری که می‌توانیم بگیریم، می‌تواند رو به بالا باشد. شیب ذخایر اورانیوم با توجه به گام اول رو به بالاست و سرعت آن نیز افزایش خواهد یافت.

 

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در عین حال بیان کرد: ما نیازهای بعدی را نیز مدنظر داریم، ولی فعلا نیاز به سوخت راکتور تهران (20 درصد) نداریم و هر زمان نیاز باشد ما این اجازه را داریم به این سمت هم برویم.

 

* موضوعی که در نشست شورای حکام مطرح می‌شود، پادمانی نیست

کمالوندی در واکنش به درخواست آمریکا برای برگزاری نشست اضطراری شورای حکام آژانس برای بررسی به اصطلاح نقض برجام از سوی ایران این اقدام را از روی استیصال خواند و افزود: علی القاعده یا از دید آنها مطلوب این بود که آژانس یا کشور دیگری این کار را انجام می‌داد و کاملا مشخص است آمریکایی‌ها در انزوا قرار گرفتند. موضوعی که قرار باشد در شورای حکام مطرح شود، از الان می‌توان نتیجه آن را پیش‌بینی کرد، موضوع پادمانی نیست.

 

معاون سازمان انرژی اتمی یادآور شد: شورای حکام مسؤولیت رسیدگی به امور پادمانی را دارد و در ارتباط با مسائلی که مرتبط با برجام است مثل این 2 موضوع یعنی افزایش ذخایر اورانیوم غنی شده و افزایش سقف غنی سازی از 3.67 درصد، هیچ کدام موضوع پادمانی نیست و هیچ محدودیتی برای کشور به لحاظ پادمانی و پروتکلی وجود ندارد. موضوع مرتبط با برجام است و برجام هم سازوکار خودش را دارد و به نظر ما نتیجه از قبل مشخص است.

 

*ترجیحمان این است که راکتور جدید را دنبال کنیم 

کمالوندی درباره راکتور آب سنگین اراک بیان کرد: آنچه برای اراک اتفاق افتاد این بود که لوله‌هایی که در داخل مخزن اصلی است در آن سیمان ریخته شد، در آن زمان با علم به اینکه امکان احیای آن وجود دارد و لوله‌های آن موجود است این کار صورت گرفت و الان این امکان را داریم که دوباره آن را احیا کنیم.

 

معاون سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: به لحاظ فنی، میزان شار (جمعیت) نوترونی که برای کارهای تحقیقاتی نیاز است، تولید رادیو ایزوتوپ و رادیودارو، در راکتور جدید چندین برابر راکتور قبلی است، به اضافه اینکه امکان استفاده از آن برای آزمایشات بعد از پرتودهی که برای تولید سوخت به خصوص سوخت نیروگاهی لازم است، که الان ما نداریم، ایجاد می‌کند.

 

وی خاطرنشان کرد: اگر از ما سؤال فنی پرسیده شود که کدام یک از راکتور را مایلید ادامه دهید، ترجیحمان این است که راکتور جدید را دنبال کنیم چون تکنولوژی قبلی قدیمی است. آنها یک نگرانی داشتند درباره تولید پلوتونیم در راکتور قبلی که البته در راکتور جدید هم مقداری پلوتونیوم دارد.

 

*پیشرفت و تحولی در چند هفته گذشته بوده و ما را امیدوار کرده که بتوانیم راکتور جدید را داشته باشیم

به گزارش فارس، وی با بیان اینکه کارهای طراحی به خوبی توسط متخصصان ایرانی انجام شده، افزود: اگر همراهی کافی نباشد کار با کندی مواجه می‌شود، کار را به نحوی پیش می‌بریم که هر دو راکتور را هر وقت بتوانیم به سمت تولید آنها برویم و این امکان وجود داشته باشد. ترجیح ما این است راکتور جدید که پیشرفت خوبی داشته و البته از نظر زمانی عقب است، ولی تعدادی قراردادها که چند ماه معلق شده بود امضا شده و پیشرفت و تحولی در چند هفته گذشته بوده و ما را امیدوار کرده که بتوانیم راکتور جدید را داشته باشیم.

 

کمالوندی ادامه داد: حتی در زمانی که بحث گام‌ها مطرح بود، این نگاه بود که به خاطر این تعلل‌ها ممکن است کارهای پروژه‌ با کندی و مشکل مواجه شود، این بحث مطرح شد، ولی الان با توجه به وضعیتی که دارد می‌تواند هر آن با تصمیمی که مسؤولان امر می‌گیرند و رئیس جمهور، ما به سمت هر کدام از راکتورها برویم، ولی به لحاظ فنی با توجه به شار نوترونی ترجیح ما این است که به سمت راکتور باز طراحی شده برویم.

 

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم در آینده در این مسیر پیش برویم. همکاری چینی‌ها خوب بوده و البته خیلی تحت فشار آمریکا هستند. ما براساس نحوه عملکرد طرف مقابل اقدام خواهیم کرد و کارگروه چین و انگلیس که تشکیل شده، اگر چه به انگلیسی‌ها یک مقدار بدبین بودیم، ولی کار فنی دارد به خوبی پیش می‌رود و تحولات بعدی نشان می‌دهد چه اقدامی را صورت بدهیم.

 

*ما برای این کار نیاز به افزایش سانتریفیوژ نداریم

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره اینکه آیا روند اجرای غنی سازی بیشتر از 3.67 گفت: ما برای غنی سازی از همان ماشین‌های قبلی استفاده می‌کنیم با یک مقدار فشار بیشتر و کارهای فنی خاصی، ما افزایش سانتریفیوژ برای این کار نیاز نداریم. البته افزایش سانتریفیوژ می‌تواند از گزینه‌هایی باشد که کشور انتخاب کند.

 

* آماده‌ایم در هر سرعت، میزان و سطحی غنی سازی انجام دهیم

کمالوندی بیان کرد: درباره گام سوم ما در سازمان انرژی اتمی اجرا کننده هستیم، تصمیم گیرنده نیستیم، شاید در تصمیم سازی دخیل هستیم. در 18 اردیبهشت سال قبل و یک مقدار قبل از آن  که پیش بینی احتمال خروج آمریکا را می‌کردیم، گزینه‌های مختلفی را برای مراحل مختلف دادیم که به نحوی که مسؤولان بالای کشور صلاح می‌دانند تصمیم گرفته می‌شود، ولی سازمان انرژی اتمی آمادگی کامل دارد که در هر سرعت، میزان و هر سطحی غنی سازی انجام دهد.

 

*نگرانی سوخت 20 درصد را نداریم/وضعیت رادیو دارو در کشور بسیار خوب است

کمالوندی همچنین خاطرنشان کرد: ما برای راکتور تحقیقاتی تهران که یکی از روش‌های تأمین رادیودارو است، برای چندین سال سوخت داریم و نگرانی از بابت سوخت نداریم.

 

وی افزود: درباره ذخایر کاری که کردیم رفتن به سمت بهره وری بود. ما در گذشته پسماندهایی که داشتیم و ارزشمند بود، در این مدت بعد از برجام آنها را به اورانیوم طبیعی تبدیل کردیم و چیزی حدود 24 تن به ظرفیت ذخایر اورانیوم کشور اضافه کردیم در حالی که می‌توانست به صورت پسماند در گوشه‌ای باشد.

 

کمالوندی گفت: وضعیت رادیو دارو در کشور بسیار خوب است و رادیودارو به اندازه کافی برای بیماران تولید می‌کنیم و چند صد هزار نفر در خارج همین الان هم از صادرات رادیوداروی ما استفاده می‌کنند.

 

*الان سوخت کافی 20 درصد داریم

سخنگوی  سازمان انرژی اتمی درباره درصد غنی سازی که از امروز صورت می گیرد، بیان کرد: سه نیاز ممکن است کشور داشته باشد سوخت نیروگاهی، راکتورهای تحقیقاتی و پیشران. ما براساس نیازمان اقدام می کنیم ما الان سوخت کافی 20 درصد داریم و تمرکز زیادی روی سوخت نیروگاهی داریم و افزودن به 3.67 حتما برای ما دو حسن دارد، یکی اینکه کار سوخت نیروگاهی را برای ما هموار می‌کند و می‌توانیم این سوخت را بسازیم و ضمن اینکه مسیر را هموار می‌کند برای اینکه اگر خواستیم در مرحله بعدی به سمت سوخت بالاتر برویم مثل سوخت راکتور تهران که بالاتر است، سرعت کار بیشتر می‌شود. 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------