آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کاظم صدیقی سخنران مراسم شب قدر دانشگاه امام صادق خواهد بود

بنابر اعلام دانشگاه امام صادق، کاظم صدیقی مدیر حوزه علمیه ازگل، سخنران مراسم شب قدر این دانشگاه خواهد بود. این دومین سخنرانی صدیقی امام…

ربیعی: برخی کشورها نشانه‌های غلط به مردم عراق می‌دهند/ نامه روحانی به پادشاه عربستان



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی ,ربیعی
سخنگوی دولت تاکید کرد ما نباید برچسب «آمریکایی» را برای طرد و حذف دیگری به کار ببریم که اگر چنین کنیم در حق نسل های جدید جفا کرده ایم. 

به گزارش ایسنا ، علی ربیعی در آغاز نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران با یادآوری اینکه 13 آبان از چند جهت برای ما و برای امروز و نسل آینده اهمیتی تاریخی دارد، افزود: مناسبت های تاریخی در طول زمان معنای عمیق تری را به نمایش می گذارند. این یک رخدادی است که عقبه معین در تاریخ ما دارد. ما یک 13 آبان در تاریخ معاصرمان نداریم. ما 13 آبان ها داریم.

 

تحریم های آمریکا کاپیتولاسیون جدید و مدرن است

وی با اشاره به اینکه 13 آبان تاریخی ما از سخنرانی استکبار ستیزانه امام خمینی علیه کاپیتولاسیون و برای استقلال و غرور ایرانی آغاز می شود ، ادامه داد: 13 آبان در دوران مدرن به دور جدید فشارهای آمریکا علیه ملت ایران باز می گردد که این بار هم در 13 آبان 96 ما را تحریم کرد و این تحریم ها کاپیتولاسیون جدید و مدرن است.

 

سخنگوی دولت همچنین خاطرنشان کرد: حجت ما برای روز 13 آبان، که روز مبارزه با استکبار است، کودتای 28 مرداد است، جنبش دانش آموزی و جنبش دانشجویی است. سال‌ها کمک های نظامی به صدام در هشت سال جنگ تحمیلی است، در ساقط کردن هواپیمای مسافربری ما و کشتار مردم بیگناه است، در کارشکنی و اعمال فشار های غیرانسانی و غیربشری به ملت ایران است.

 

وی افرود:13 آبان نمادی از ده‌ها سال ظلم و جنایت یک دولت زورگو بر ملتی حق طلب و با عزت است. عزتی که آمریکایی ها می خواستند با کاپیتولاسیون آن را له کنند و همین سبب شد تا اولین فریادهای استکبار ستیزی از سوی امام خمینی علیه واشنگتن و رژیم وابسته به آن در ایران بلند شود. تصور آمریکایی ها در آن روز این بود که یک ملت استثنایی هستند و این حق را دارند که درهر جایی از دنیا دستم به ظلم و ستم بزنند و هیچ سیستم قضایی جز کشور خودشان هم حق محاکمه آنها را نداشته باشد.

 

مشکل اصلی آمریکا حس استثناپنداری آمریکایی است 

ربیعی با بیان اینکه مشکل اصلی آمریکا هنوز هم همین حس استثناپنداری، خودبرتربینی مستکبرانه و خودستایانه امریکایی است که تا امروز هم ادامه داشته است،گفت: امروز شکل دیگری از همان کاپیتولاسیون را شاهد هستیم. عمده اقدامات اخیر واشنگتن در خروج از توافقات بین المللی از جمله برجام و زیرپا گذشتن حقوق ملت ها و دولت های جهان ناشی از همین احساس است که تا به امروز ادامه داشته و به طرز حیرت انگیزی دولت آمریکا به خود اجازه می دهد قوانین بین الملل را زیر پا بگذارد و بدترین جنایت ها را علیه ملت ها بدون بیم از پیگرد بین المللی مرتکب شود.

 

وی ادامه داد: همه اقشار کشور و خصوصا جنبش دانشجویی ایرانی زخم خورده و رنجور از همین خوی استکباری آمریکا بود که احساسات انقلابی خود را در 13 ابان 58 بروز داد و آنچه در آن روزها گذشته هنوز مورد استناد آنها است اما هرگز به جامعه و افکار عمومی خود توضیح نمی دهد که علل و ریشه های این اقدام در رفتارهای خود آمریکا بوده است.

 

سخنگوی دولت با بیان اینکه آمریکا  در آستانه ۱۳ آبان مدعی شده است که "چهلمین سالگرد ۱۳ آبان یادآور رفتار بدخواهانه رژیم ایران است" به طرح این سوال که به واقع چه کسی رفتار بدخواهانه دارد؟ پرداخت و اظهارکرد: آن که تحریم غذایی و دارویی و محدود سازی حق زندگی و حق معطوف به سلامت شهروندان ایرانی را به یک ابزار جنگی و تروریستی به منظور شوراندن ملت و کشاندن تحریم زدگان به براندازی تبدیل کرده رفتار بدخواهانه دارد یا آن ملت که به دفاع از حق زندگی و حق صلح مقاومت ملی خود را به پیش می برد؟

 

ربیعی خاطرنشان کرد: 13 آبان 57 مرحله نوینی در اعتلای انقلاب اسلامی ما بود. در چنین روزی رژیم دیکتاتوری شاه با گشودن آتش به روی تظاهرکنندگان که عمدتا دارای ترکیب جوان و دانش آموزی بودند یک بار ماهیت خود را آشکار کرد. در آن ایام ، جنبش انقلابی و اسلامی مردم ایران در مرحله پیشرفت خود بخشی از اقشار جامعه را وارد گردونه خود کرد. دانش آموزی شدن 57 به طور نمادین حکایت از فراگیر شدن انقلاب از یک سو، و آینده داری انقلاب از سوی دیگر داشت.

 

در انتقال حافظه تاریخی به نسل های جدید چالش های فراوانی داریم

وی با بیان اینکه متاسفانه ما امروز در انتقال حافظه تاریخی به نسل های جدید دچار چالش های فراوانی هستیم، اضافه کرد: مسئله ضرورت مقاومت در مقابل زورگویی ها و قلدری ها آمریکا به طور صحیح و مستدل به نسل های جدید منتقل نشده است. شما ملاحظه فرمودید که رهبر معظم انقلاب دیروز با چه دقتی سعی داشتند مستدل بودن موضع مقاومت بر ضد زورگویی های آمریکا را برای نسل جدید توضیح دهند.

 

وی تصریح کرد: آری، قضیه 13 آبان از 13 آبان 57 یا 58 شروع نشده از 28 مرداد سال 1321 و از زمان سرنگونی مرحوم دکتر محمد مصدق به مثابه تنها دولت منتخب و دموکراتیک در دوران پس از مشروطه شروع شده است. امروز اسناد تازه منتشر شده آن کودتای ننگین ابعاد جدیدی از آن جنایت تاریخی بر ضد آرمان های مشروطه خواهی ملت ایران را به اثبات می رساند.

 

آمریکا برای هیچ کشوری دموکراسی نیاورده است

ربیعی با یادآوری اینکه کارنامه عملکرد آمریکا در منطقه ما نشان می دهد که آمریکا برای هیچ کشوری دموکراسی نیاورده است، با طرح این سوال که 13 آبان برای ما چه چیزی مانده است؟ تاکید کرد:ما باید در هر دوران به این پرسش پاسخ جدید بدهیم. ما نباید 13 آبان را تبدیل به یک مناسک کنیم. ما نباید برچسب «آمریکایی» را برای طرد و حذف دیگری به کار ببریم که اگر چنین کنیم در حق نسل های جدید جفا کرده ایم. و یک خیانت بزرگ برای انتقال تجربه و حافظه تاریخی به نسل جدید کرده ایم.

 

همه پای کار مبارزه با تحریم های ظالمانه آمریکا بیایند

وی افزود: آن هاکه شور انقلابی آن سال‌های حماسی را به خاطر می آورند، می توانند گواهی بدهند که این مقاومت بزرگ ملی یک مبارزه فراگیر بود و همه اقشار با همه سلایق و با همه گرایش ها و مکتب های فکری را شامل می شد. امروز برای مقابله با دور جدید تحریم های آمریکا علیه ملت در 13 آبان 96که آن را به تسلیم شدن ایران تعبیر می کنند و همان کاپیتولاسیون مدرن است، همه اقشار جامعه پای کار مبارزه با تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران بیایند و پایمردی کنند.

 

ربیعی تصریح کرد: امروز مقاومت در مقابل زورگویی آمریکا یعنی تلاش « همه با هم و عموم ملی برای شکستن تحریم و به گوشه رینگ بردن آمریکا، یعنی دفاع از زندگی مردم یعنی افزایش سطح تاب آوری جامعه در مقابل تحریم. امروز هم به آن ظرفیت عظیم نیاز داریم و باید در این مسیر ایجاد هم افزایی و همگرایی کنیم نه واگرایی. روز 13 آبان باید به مثابه روز وحدت ملی درمقابله با زورگویی ها و یکجانبه گرایی ها و روز وحدت کلمه همه آحاد جامعه در «نه» گفتن به خواسته های نامشروع آمریکا از ملت ایران باشد و در این مسیر همه ملت ایران و مسئولین با یکدیگر هم قول و هم نظر هستند.

 

رییس جمهور اقدامات ایران در گام چهارم کاهش تعهدات برجامی را اعلام می‌کند

ربیعی در ادامه این نشست خبری  در پاسخ به این پرسش که در گام چهارم کاهش تعهدات برجامی چه کارهایی انجام می‌شود، گفت: این را خود آقای روحانی در روز و ساعت مقرر اعلام می‌کنند و اجازه دهید که تا آن روز صبر کنیم و پیش اعلام در این زمینه نداشته باشیم. ما برای ملت و افکار عمومی خود این موضوع را مشخص کردیم که نمی خواستیم چنین وضعیتی باشد، اما این زورگویی آمریکا است.

 

به واردات گندم برای مصرف روزانه مردم باز نخواهیم گشت

وی در پاسخ به این پرسش که آیا تولید گندم در وضعیت فعلی میزان مناسبی دارد یا خیر، اظهار کرد: ما چهارده و نیم میلیون تن تولید گندم داشتیم و مصرف کل ما سیزده و نیم میلیون تن است که خوشبختانه در برنج هم تولیدات رو به افزایش داشته ایم و قطعا به واردات گندم برای مصرف روزانه مردم باز نخواهیم گشت. اگر وزارتخانه‌ها اجازه یافتند که وارداتی در این زمینه داشته باشند برای تامین ذخایر استراتژیک ماست.

 

ربیعی در پاسخ به این پرسش که اخیراً نسبت به وضعیت صادرات و واردات دولت مسائلی مطرح شده و موضع دولت در برابر این مسائل چیست اظهار کرد: در امر صادرات و واردات ما بازارهای خوبی به دست آوردیم و ما کالاهایی که تاکنون وارد می کردیم را هر کدام که امکان تولید آن در کشور وجود داشت را به شرکت‌های دانش بنیان سپردیم. ما در سال 96 تکانه ای داشتیم اما در سالهای بعد وضعیت بهتر شد و مثبت بود که همین نشان می‌دهد دولت ایستاده است تا مشکلات مردم را حل کند.

 

فشارهای تحریمی بی سابقه بوده است

سخنگوی دولت با بیان اینکه اتفاقاتی که بعد از فشارهای تحریمی بی سابقه بوده است، اظهار کرد: ما در شرایط فعلی تورم ناشی از تحریم را کاهش می دهیم و در چنین شرایطی در تولید گندم خودکفا شده ایم و کسانی که امروز ادعا دارند، اگر در مسند بودند وضع از این بدتر بود. تحریم شکنی به گوشه رینگ بردن آمریکاست و خود تحریم هم هزینه عزت ایران و ایرانی است.

 

تا امروز تصمیم قطعی درباره سهمیه بندی بنزین گرفته نشده است

ربیعی در پاسخ به پرسشی درباره سهمیه بندی بنزین اظهار کرد: ما سعی کردیم که در سناریوهای مختلف این کار نیز جامعه شناسان، اقتصاد دانان و کارشناسان را بگیریم و از بهره ببریم. چند سناریو برای این موضوع مطرح شده که هنوز هیچ کدام انتخاب نشده است. هیچ بخش از درآمدها برای بودجه و مصارف دولتی نمی رود و آنچه که از این بخش به دست می آید به کسانی که نیازمند هستند مانند کارگران، اقشار کم برخوردار، افراد دارای حقوق ثابت و امثال آنان تعلق می‌گیرد. اما تا امروز تصمیم قطعی در این زمینه گرفته نشده است.

 

آمریکا و رژیم صهیونیستی روی موج خواسته های به حق مردم سوار شده‌اند

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسش ایسنا مبنی بر موضع جمهوری اسلامی در قبال حمله به کنسولگری ایران در کربلا گفت: جالب این است که ترامپ آنقدر زود توییت می کند و تا عکسی می بیند ذوق می کند و توییت می زند. بحث عراق برای ما از جنبه های مختلف حایز اهمیت است. عراق همسایه ماست و سرنوشت دو کشور از گذشته به هم مرتبط بوده است.

 

وی افزود: مردم عراق اعتراضات به حقی داشتند و دولت عراق هم پاسخ های مناسبی را به درخواست های مشروع مردمی داده و صدای آنان را شنیده اند. مطمئن هستیم خواسته های مشروع مردم عراق میان همه اقشار و مذاهب قابل توجه است.

 

ربیعی تاکید کرد: در این میان شواهد اطلاعاتی و توییت عجولانه ترامپ و رفتار رژیم اسرائیل نشان می‌دهد که آنان روی موج خواسته های به حق مردم سوار شده و عملیات روانی انجام می دهند.

 

وظیفه همسایگان است که در سیاست داخلی عراق دخالت نشود

وی ادامه داد: قطعاً عده‌ای هم تحریک می شوند و به آنان نشانه های غلط داده می‌شود اما از اربعین و راهپیمایی آن زمان زیادی نگذشته است. از حضور ایرانیان در خانه های مردم کربلا چندان نگذشته است و ما وظیفه همسایگان را در این می دانیم که در سیاست داخلی عراق دخالت نشود و با تعاملات میان ملت و دولت عراق رفاه و امنیت مردم عراق به دست می‌آید.

 

نامه رئیس‌جمهور به سران عربستان و بحرین

ربیعی در پاسخ به سوالی در خصوص نامه رئیس‌جمهور به سران دو کشور عربستان و بحرین و واکنش‌ها به آن، گفت: رئیس‌جمهور محترم نامه‌هایی را ارسال کرده‌اند و اساس این نامه‌ها صلح و ثبات منطقه است. معتقد هستیم دوجانبه‌های متعددی می‌تواند در منطقه شکل بگیرد و فشارهای آمریکا نباید باعث دوری کشورهای خاورمیانه از هم شود. اگر منافع آمریکا ایجاب نکند حتی مردم کرد را به کار گرفته و بعد رها می‌کند اما ما در این منطقه هستیم.

 

آخرین وضعیت طرح مسکن کارمندان

وی در خصوص طرح مسکن کارمندان نیز گفت: ٥ وزارتخانه و سازمان در این رابطه تفاهم نامه امضا کردند و روز ١٥ آبان روز رونمایی از ثبت نام این مسکن خواهد بود و ١٠ استان برای آغاز انتخاب شده‌اند. دهک‌های یک و دو توسط سازمان‌های حمایتی موضوع مسکن آنها دنبال می‌شود. برای دهک‌های دیگر هم نرخ تسهیلات پایین است و تسهیلات بافت فرسوده هم شامل ٥٠ درصد یارانه خواهد بود.

 

سخنگوی دولت در خصوص قانون مصوب مبارزه با پولشویی و فهرست تحریمی آورده شده در آن و بحث تحفظ ایران در خصوص سازمان‌های آزادی بخش گفت: به طور مشروح در هفته گذشته به این سوال پاسخ دادم. قطعنامه ٢٦٨ قطعنامه‌های مرتبط با ٢٦٨ است و شمول آن طالبان، القاعده و داعش است. قبلا توضیحی یک صفحه‌ای در این رابطه ارائه کرده‌ام. مساله امروز ما لوایح خودمان است.

 

هیچ ذرت آلوده‌ای وارد کشور نشده است

وی در خصوص واردات ذرت آلوده به کشور گفت: بار سوم است که به چنین سوالی جواب می‌دهم اما مجددا دوستان روایت‌های مختلفی مطرح می‌کنند و می‌خواهم این مباحث باعث ناآرامی فضای روانی جامعه نشود. هیچ ذرت آلوده‌ای وارد کشور نشده است. برخی غیر از دولت میزانی ذرت وارد کرده بودند که یا امحا و بازگشت داده شد. رئیس سازمان استاندارد هم این موضوع را تایید کرده‌اند.

 

سیاست دولت خام فروشی نیست

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره مستند صدا و سیما در زمینه انجام خام فروشی گفت: یکی از دلایل این اقدام تفاوت قیمت گازوئیل است و شرایط را برای چنین اقداماتی پدید می‌آورد. برای کنترل این اقدام وزارت نفت اقدامات قابل توجهی انجام داده و سیاست دولت خام فروشی نیست. در معادن هم به همین سمت حرکت می‌کنیم و یکی از اهداف ما برای افزایش شغل در شرایط تحریم همین جلوگیری از خام فروشی است.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------