آخرین اخبار سیاسی

حسن روحانی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

افشاگری جدید حسن روحانی از ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات 98

حسن روحانی درباره ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات صحبت کرد. به گزارش جماران، حسن روحانی رییس جمهور ایران در دولت های یازدهم و دوازدهم در…

کاظم جلالی: استوارنامه من به عنوان سفیر ایران در روسیه شهریور صادر شده است



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی,کاظم جلالی
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت که استوار نامه وی به عنوان سفیر ایران در روسیه در شهریور ماه صادر شده است.

به گزارش ایسنا، کاظم جلالی در جلسه علنی صبح امروز یکشنبه مجلس و در جریان بررسی استعفای وی از نمایندگی گفت: بنده در حال حاضر در استخدام وزارت خارجه هستم سال ۷۲ در دبیرستان البرز آزمونی برگزار شد و ما امتحان دادیم و به وزارت خارجه رفتیم.

 

من چند سال در معاونت بین‌الملل بودم که در آن زمان آقای دکتر ظریف متصدی امور بین‌الملل بود. در وزارت خارجه دو رسته وجود دارد یکی اداری و دیگری سیاسی، که در رسته سیاسی افراد ارتقای مقام پیدا می‌کنند. من هم از وابستگی تا دبیر سوم، دبیر دوم، دبیر اول، رایزن سوم، رایزن دوم و رایزن اول ارتقاء پیدا کردم و در حال حاضر مقام رایزن اولی را دارم.

 

وی اضافه کرد: من ۳۲ ساله بودم که وارد مجلس شدم و در ۵ دوره مجلس عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بودم در مجلس ششم از سال دوم عضو هیات رئیسه کمیسیون و در مجالس هفتم و هشتم سخنگوی کمیسیون امنیت بودم و در دوره اخیر هم مسئولیت مرکز پژوهش‌ها را عهده دار بودم. علاقه اولیه من سیاست خارجی بود. گرچه لاجرم در حوزه سیاست داخلی هم ورود پیدا کردم.

 

این نماینده مجلس با اشاره به فعالیت خود در حوزه دیپلماسی پارلمانی، عضویت در کمیته اجرایی بین‌المجالس جهانی، و همچنین عضویت در کمیته حقوق بشر بین المجالس و برخی از فعالیت‌های دیگر در این حوزه‌ها یادآور شد: در دولت هم مسئولیت‌های دیگری به من پیشنهاد شد که به دلیل نمایندگی از پذیرش آن سر باز زدم. نهایتا پذیرش من مرداد ماه از ناحیه روسیه صادر شد و استوار نامه هم در شهریور ماه صادر شد. اما قصد داشتم سفارت را تا پایان دوره‌ی نمایندگی به تاخیر بیندازم؛ که به دلیل فوت دختر و تنها فرزند آقای سنایی این روند تسریع شد.

 

جلالی با اشاره به روابط ایران و روسیه گفت: ایران پنجاهمین شریک تجاری روسیه است و این با آنچه شراکت در امور استراتژیک بین دو کشور وجود دارد متوازن نیست که این بخشی به مشکلات ساختاری اقتصاد ما بر می‌گردد.

 

جلالی با بیان این که در داخل کشور نگاه‌ها یا غرب گرایانه و یا شرق گرایانه است و نگاه متعادل وجود ندارد، افزود: موافقت نامه تجاری با اتحادیه اوراسیا در کشور امضا شد و مجلس هم آن را تصویب کرد و از ۴ آبان اجرایی شده است این اتفاق مهمی است. چرا که این اتحادیه ۵ کشور و ۱۸۰ میلیون نفر جمعیت دارد و رتبه اول گاز و استخراج نفت را دارد.

 

به اعتقاد من مهمترین اتفاق در حوزه‌ی اقتصادی پیوستن به این موافقت نامه است. روسیه ۲۵۰ میلیون دلار انواع محصولات از کشاورزی تا غذایی و دارویی وارد می‌کند. چرا باید سهم ایران در این بازار حداقلی باشد.

 

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس ادامه داد: در شرایط تحریم بزرگترین راهکار ما نگاه به اتحادیه اوراسیا است، ولی تا الان نه یک کالا به آن صادر شده و نه وارد شده است. خوف من این است که سه سال بگذرد و اتفاقی نیفتد. ما باید به این بازار توجه کنیم و از آقای لاریجانی و مجلس هم می‌خواهم کارگروهی تشکیل بدهند و بر این امر نظارت کنند. وزارت صمت نیز هنوز کارگروههایش را تشکیل نداده است.

 

جلالی با بیان این که اقتصاد ایران صادرات محور نیست بلکه برون گرا است، ادامه داد: ما محصول مازادمان را صادر می‌کنیم و این امنیتی به کشور مقابل نمی‌دهد که ایران برایش بازار مطمئنی باشد. از مجلس می‌خواهم توجه ویژه‌ای به توافق نامه اوراسیا داشته باشد، زیرا در دوره تحریم فرصت خوبی برای ما است. همچنین باید اتحادی بین ایران و روسیه و آذربایجان ایجاد شود. چرا که آذربایجان خط اصلی ورود کالای ما به روسیه است و باید پنجره واحد گمرکی داشته باشیم و سه کشور در سطوح عالی پیوند بخوردند.

 

جلالی با تاکید بر ضرورت حرکت به سمت برقراری روابط بلند مدت اقتصادی و تجاری اضافه کرد: از مقام معظم رهبری سپاسگزارم و امیدوارم از ارشادات و دعای خیر ایشان برخوردار باشم. همچنین از رئیس جمهور، معاون اول ایشان و معاون پارلمانی، ریاست مجلس، همکاران مجلس، خبرنگاران و رسانه‌ها، همکاران کمیسیون امنیت ملی و روسا و اعضای سه فراکسیون اثر گذار مجلس و همکاران مرکز پژوهش‌ها قدردانی می‌کنم شاید این آخرین لحظاتی باشد که از تریبون مجلس صحبت می‌کنم. از مردم شاهرود که چهار دوره من را به عنوان نماینده انتخاب کردند و مردم تهران که در این دوره به من رای دادند نیز تشکر می‌کنم.

 

جلالی اضافه کرد: من روستازاده‌ای بیش نیستم که اگر انقلاب و ایثارگری شهدا نبود نام و نشانی نداشتم. اما تلاش کردم در مسیر عقلانیت و اعتدال حرکت کنم.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------