آخرین اخبار سیاسی

حوزه علمیه کاظم صدیقی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

مقایسه حوزه علمیه کاظم صدیقی و مدارس کپری در سیستان و بلوچستان

دیده بان ایران | حوزه علمیه امام خمینی تحت مدیریت کاظم صدیقی با مدارس کپری در سیستان و بلوچستان

سخنگوی دولت:۶۰ میلیون نفر مشمول احتمالی دریافت حمایت‌های اجتماعی معیشتی



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی ,
سخنگوی دولت اعلام کرد :شاید تعداد مجموع افرادی که مشمول دریافت حمایت‌های اجتماعی معیشتی قرار می‌گیرند به ۶۰ میلیون نفر برسند. 

به گزارش ایسنا، علی ربیعی سخنگوی دولت پیش از ظهر چهارشنبه در نشست خبری که در حاشیه جلسه هیات وزیران در حیاط ساختمان ریاست جمهوری برگزار شد با گرامیداشت فرارسیدن هفته وحدت اظهار کرد: در جهانی که حرکات تکفیری و افراطی گری‌ها به زندگی مردم آسیب می‌زند، هفته وحدت و تفکر اعتدالی در میان شیعیان و اهل سنت در ایران الگوی خوبی برای همه ملل مسلمان است.

 

وی  در ادامه با اشاره به مشروح تصمیم گیری‌های جلسه  امروز هیات دولت گفت: امروز در هیات دولت حدود سه ساعت به بحث و بررسی چگونگی حمایت اجتماعی و معیشتی از حدود ۷ دهک جامعه پرداخته شد. ابعاد این موضوع، چگونگی مشمول شدن خانوارها و همچنین چگونگی شیوه اعتراض و موارد مختلف دیگر و تامین منابع و درآمد این طرح در جلسه سه ساعته امروز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 

سخنگوی دولت خاطر نشان کرد: امروز مجددا تاکید شد که این طرح بیش از ۱۸ میلیون خانوار را در بر خواهد گرفت. همچنین احیانا با احتساب افرادی که در محسابات لحاظ نشده اند و از طریق درگاهی که وزارت رفاه مشخص می‌کند ممکن است تحت پوشش این طرح قرار بگیرند، شاید تعداد مجموع افرادی که  مشمول دریافت حمایت‌های اجتماعی معیشتی قرار می‌گیرند به ۶۰ میلیون نفر برسند.

 

 دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری افزود: امروز درباره شیوه انتخاب بیش از ۱۸ میلیون خانوار بحث شد و درباره ترکیبی از درآمد به علاوه شاخص‌های برخوداری و همچنین گروه‌های هدف مشخص مطالبی مطرح شد. برخی مناطق کشور کاملا محروم است و مددجویانی حضور دارند که همواره نیازمند بوده‌اند؛ زنان سرپرست خانوار و افراد دارای درآمد ثابت از جمله کارگران و بازنشستگان از جمله این افراد هستند.

 

ربیعی تاکید کرد: این اطمینان را می‌دهیم که شمولیت این طرح نه تنها افراد دهک‌های پایین بلکه افراد طبقات متوسط به پایین را در برخواهد گرفت؛ براساس  مطالعاتمان فقط دهک‌هایی که درآمدهای بسیار بالای دارند از این طرح خارج خواهند شد.

 

وی با اشاره به فراهم بودن امکان اعتراض برای کسانی که  در شمولیت دریافت حمایت‌های اجتماعی و معیشتی دولت قرار نمی‌گیرند گفت:  شیوه اعتراض باز است و امروز تصمیم گرفته شد هر زمان  که اعتراض پذیرفته شود، این پول برای فردی که اعتراض او مورد قبول واقع شده، ذخیره خواهد شد و در این خصوص جای هیچ نگرانی وجود ندارد. تمام فرمانداران، بخشداران، ستاد اجرایی وزارت کار و سازمان مدیریت و برنامه ریزی در هماهنگی با هم با دقت و با سرعت به اعتراضات رسیدگی  خواهند کرد.  

 

سخنگوی دولت با تاکید بر  این که هدف اصلی دولت از اجرای طرح پرداخت حمایت‌های اجتماعی و معیشتی افزایش قدرت خرید طبقات تحت حمایت است اظهار کرد: با اجرای این طرح قدرت خرید افراد چه در بخش کالاهای اساسی و چه در سایر بخش‌ها افزایش خواهد یافت. شک اجرای این طرح نیز از طریق کارت‌های بانکی خواهد بود و پول در این کارت‌ها شارژ خواهد شد و امکان مصرف این پول ممکن است به شیوه‌های ترکیبی در دوره‌های مختلف متفاوت باشد.   

 

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری درباره نحوه تامین مالی اجرای این طرح نیز گفت: سناریوهای مختلف در این زمینه مطرح است تا ما بتوانیم رقم قابل توجهی برای حمایت‌های اجتماعی و معیشتی تخصیص دهیم. ابعاد اقتصادی و تورم زا نبودن این نوع تامین مالی از جمله دیگر مباحث جدی مطرح شده در دولت بود؛ در این خصوص بانک مرکزی آثار تورمی سناریوهای مختلف را بررسی کرده است و ما ملاحظاتی خواهیم داشت که آثار تورمی با توجه به شیوه پرداخت و نوع هزینه کرد، به حداقل برسد. این روش قطعا با کمترین آثار تورمی اجرا خواهد شد.

 

ربیعی اعلام  کرد:  از امشب دستگاه‌های مجری در برنامه‌های تلویزیونی حضور می‌یابند و ابعاد مختلف موضوع را برای مردم مطرح خواهند کرد.

 

سخنگوی دولت در ادامه با اشاره به تصمیم هیات دولت برای آب گیری سدی در منطقه گرگانرود برای جلوگیری از سیل و خرید اراضی پایین دستی اظهار کرد: امروز موضوع زلزله آذربایجان مجددا در دولت مطرح شد و تاکید رئیس جمهور بر مسئله زندگی در گرما برای افراد زلزله زده بود. در این راستا آقای جهانگیری نیز امروز عازم این مناطق شدند و همه تلاش در این زمینه خواهد بود که آوار برداری طی دو روز آینده انجام شود.

 

وی گفت: یکی از بهترین روش‌ها برای کمک رسانی به افراد زلزله زده این بود که پولی در اختیار این افراد قرار بگیرد تا این افراد بتوانند یا مسکن روستایی خود را بازسازی کنند یا مسکنی برای خود اجاره نمایند.

 

به گزارش ایسنا، ربیعی در ادامه نشست خبری امروز خود در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره اظهارات اخیر رئیس جمهوری در جمع مردم مبلغ دومیلیاردی که دولت آمریکا مصادره کرد  و همچنین اظهارات رئیس جمهوری درباره فساد 947 میلیون دلاری اظهار کرد: امروز در دولت تاکید شد که تمام دستگاه‌ها ونهادهای ذی‌ربط در این رابطه اطلاع رسانی مشروحی انجام دهند. 1.8 میلیون دلار اوراق خریداری شده در دولت بعد از آقای خاتمی بوده و این اوراق نزد موسسه‌ای جهت سرمایه گذاری خریداری شده که آن موسسه اخطار داده که این پول را بردارید اما براساس این اخطار پول در زمان مربوطه برداشته نشده است؛ این که چرا این پول در زمان خود برداشته نشده است ابهامی بود که مورد نظر رئیس جمهوری بود و ما فکر می‌کنیم روشن شدن این ابهامات مورد نیاز امروز جامعه است.

 

وی افزود: یکی از دیگر مباحثی که آقای روحانی مطرح کردند موضوع بابک زنجانی بود که فقط 800 میلیون دلار از بانک دریافت کرده بود؛ باید مشخص شود چه کسی دستور انتقال این پول را که جدا از پول حاصله از فروش نفت بوده صادر کرده است.

 

سخنگوی دولت با تاکید بر این که بحث بر سر این نیست که چرا افراد بازداشت نشده‌اند بلکه بحث بر این است که این پول‌ها به کجا رفته است اظهار کرد: در یکی دیگر از مواردی که از سوی آقای روحانی مطرح شد، این بود که تحت عنوانی نفت از دولت گرفته شده اما معلوم نیست پول آن کجا رفته است در این خصوص اعداد قابل توجهی مطرح است.

 

ربیعی با بیان این که ما به کسی اتهام نمی‌زنیم ادامه داد: موضع ما روشن شدن این اعداد و ارقام بوده است؛ مجددا تاکید می‌کنم که مبارزه با فساد باید حتما به صورت شفاف و اطمینان آور برای مردم انجام شود و همه جناح‌ها را در برگیرد؛ اعتقاد ما این است که حتما باید مردم را راضی کنیم؛  اهتمام ما به فساد هیجانی، کوتاه مدت و یک سویه نیست.

 

وی تصریح کرد: نظر دولت در موضوع مبارزه با فساد، فساد ستیزی ساختارمند و دراز مدت مبتنی بر جامعه محور بودن و افزایش نظارت مردم است. دولت در موارد دیگر از سایر قوا در این خصوص حمایت کرده است و تردیدی در  حمایت دولت از موضوع مبارزه با فساد وجود ندارد؛ موضع ما این بود که در برخی موارد کسانی تصمیمات اداری گرفته‌اند و طی آن نه کسی پولی خورده و نه کسی پول برده بود  و آن را به منزله یک فساد بزرگ به صورت مدام تکرار کردند. این در حالی است که امروز حتی یک دلار برای مردم اهمیت زیادی دارد.

 

ربیعی گفت: با جزئیات مشخص شده است که 18 میلیارد دلاری که مورد بحث است در کجا هزینه شده است.

 

وی همچنین با بیان این که یکی از اتهاماتی که امروز درباره دولت مطرح می‌شود ، این است که چرا آقای روحانی در جامعه دو قطبی ایجاد کرده است اظهار کرد: آیا شیوه تبلیغات درباره مبارزه با فساد دو قطبی کردن جامعه نبود؟ آیا جامعه چنین  احساسی را دارد که شیوه مبارزه با فساد همه گیر بوده است؟ نحوه  تبلیغات در این خصوص به شکل دیگری بوده است؛ فردی را برای یک پرونده در دوره‌ای از دانشگاه احضار می‌کند، اما در اخبار این موضوع به گونه‌ای  دیگر مطرح می‌شود.

 

سخنگوی دولت ادامه داد: حاشیه سازی‌های که انجام می‌شود به مبارزه با فساد آسیب  وارد می‌کند وگرنه آقای رئیس جمهوری به عنوان رسالتی که  قانون اساسی برعهده او گذاشته و اعتمادی که جامعه به او کرده است آن اظهارات را مطرح کرده‌اند و حتما آن اظهارات به معنای جلوگیری  از مبارزه با فساد نیست. نظر دولت این است که مبارزه با فساد باید روندی بنیادین، ساختارمند، همه جانبه و اطمینان بخش برای همه مردم باشد به نحوی که کسی جرات انجام فساد را نداشته باشد و در مبارزه با فساد سایه‌ای امنی برای هیچ کس وجود نداشته باشد.

 

وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره برنامه‌های دولت و وزارت ارتباطات در خصوص برخورد با شرکت‌های متخلف در زمینه ارائه خدمات ارزش افزوده گفت: شواهد نشان می‌دهد که ارائه  خدمات ارزش افزوده تلفن همراه از سوی برخی شرکت‌ها باعث نارضایتی عمومی شده است. وزیر مربوطه نیز به این موضوع ورود کرده است. براساس گزارشی که آقای جهرمی ارائه کرده پول‌هایی از جمع زیادی از مردم در این خصوص اخذ شده در حالی که مردم از آن بی اطلاع هستند که این موضوع تاسف برانگیز است؛ تعداد محدودی از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات ارزش افزوده مردم را ناآگاهانه مشترک خدمات خود کرده‌اند و زمانی که کمپین *800*6# آغاز به کار کرد برخی متوجه شدند که در این خصوص مبالغی از آنها کسر شده است که این اتفاق خوب نیست.

 

ربیعی تصریح کرد: باید نحوه جذب کاربر و درآمد این شرکت‌ها بررسی شود  و پول هایی که بدون اطلاع از مردم اخذ شده، به آنها بازگردانده شود.

 

براساس این گزارش وی در بخش دیگری از نشست خبری خود در پاسخ به پرسشی درباره واکنش‌ها به سخنرانی اخیر رئیس جمهوری در یزد و طرح این موضوع که همه صحبت‌های روحانی در راستای فعالیت‌های انتخاباتی بوده است اظهار کرد: آن چه که رئیس جمهوری درباره فساد مطرح کرد، یک دغدغه ملی و شعار دولت بوده است؛ آقای روحانی نگرانی‌های در خصوص مبارزه با فساد دارند و در عین حال معتقد به این موضوع نیز هستند و از همه قوا در این خصوص حمایت می‌کند.

 

ربیعی با تاکید بر این که اظهارات اخیر رئیس جمهوری در باره مبارزه با فساد هیچ ارتباطی با انتخابات ندارند گفت:  متاسفانه دیدم که بیانیه‌ای اخیر صادر شده و طی آن دولت متهم شده که استاندارانی خطی و جناحی انتخاب کرده است این در حالی است که اتفاقا انتقاداتی از سوی برخی انجام می‌شود و می‌گویند دولت استاندارانی را انتخاب کرده که از جناح هم بسته با دولت نبوده‌اند. این در حالی است که هیچ کدام از این انتقادات و اظهارات منصفانه نیست و همه استانداران بدون گرایش فکری انتخاب شده‌اند. به نظر من طرح اظهاراتی در این خصوص جفای به دولت بوده است.

 

وی ادامه داد: اگر امروز به سمت مردم برویم و از آنها بپرسیم که از رفتار کدام نهادها در انتخابات نگران هستند می‌بینیم که آیا می‌گویند از هیات‌های اجرایی نگران هستند یا جاهای دیگر. من فکر می کنم اگر به این نگرانی‌ها پاسخ دهند بهتر از متهم کردن دولت است.

 

ربیعی گفت:‌ نظر دولت درباره انتخابات همه با هم بودن است و این موضوع که یادگار امام راحل است، امروز نیز کاربرد دارد؛ دولت هیچ مداخله‌ای در انتخابات به جز ایجاد امنیت و ایجاد ظرفیت برای حضور همه و افزایش مشارکت نخواهد داشت. تمام تلاش دولت بر این است که مردم احساس کنند که نماینده آن‌ها می‌تواند ثبت نام کند و آن‌ها حق دارند که به این افراد یا هر فردی که بخواهند رأی دهند.

 

سخنگوی دولت با بیان اینکه به شدت اظهارات مبنی بر اینکه سخنرانی اخیر رئیس جمهوری درباره مبارزه با فساد انتخاباتی بوده است را تکذیب می‌کنم، خاطر نشان کرد: آقای رحمانی فضلی و تیم او از افراد اعتدالی هستند و اساسا بنیان دولت از نظر شرعی و تعهد به مردم و همچنین اخلاقی این نیست که بخواهد خدایی ناکرده مداخله‌ای در انتخابات بکند بلکه می‌خواهد جلوی مداخلات دیگر را در انتخابات بگیرد.

 

وی در ادامه در پاسخ به پرسش دیگری درباره جدیدترین تصمیم‌گیری‌ها در خصوص سهمیه‌بندی بنزین اظهار کرد: سناریوهای مختلف در خصوص تأمین منابع این موضوع وجود دارد اما هنوز تصمیم‌گیری نهایی در این خصوص انجام نشده است و من فکر می‌کنم در جلسه هفته بعد سخنگوی دولت توضیحات بیشتری در این خصوص اعلام خواهم کرد.

 

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا سخنرانی اخیر روحانی به دو قطبی که دولت معتقد است وجود داشته دامن نزده است و «چرا همان طور که سخنگوی قوه قضاییه نیز مطرح کرده  دولت بعد از شش سال تصمیم به بیان برخی مطالب در خصوص مبارزه با فساد پرداخته است؟» گفت: من به بیانات سخنگوی محترم قوه قضاییه پاسخ مشروع و مکتوب خواهم داد و اعلام می‌کنم که موضع مبارزه با فساد در دولت از شش سال قبل همین بوده و مصوبات و نامه‌های مربوطه در این خصوص وجود دارد. قطعا حرفی که مطرح شده اشتباه است.

 

ربیعی ادامه داد: دولت از هر حرکتی در مبارزه با فساد با این نیت که جامعه سالم زندگی کند و هزینه زندگی مردم کاهش یابد حمایت می‌کند اما بحث این است که آیا آنچه که تاکنون بویژه در خصوص بازتاباندن مبارزه با فساد انجام شده دو قطبی سازی بوده یا خیر؟من حداقل می‌توانم این سخن را بگویم که تبعیض در اطلاع رسانی در مبارزه با فساد و انگاره‌سازی دولت فاسد در برخی موارد انجام شده است و به نظر من دو قطبی سازی پیش از این آغاز شده بود؛ قطعا این گونه اتفاقات بر تصمیم مردم برای رأی ندادن اثر نخواهد گذاشت.

 

سخنگوی دولت با بیان اینکه مردم هیجانی و براساس چنین گفته‌هایی رأی نمی‌دهند، ادامه داد: دولت و دستگاه‌های مختلف در این خصوص بیانیه‌ خواهند داد و حرف خواهند زد و کمک خواهند کرد تا همه قوا بتوانیم در کنار هم به مردم آرامش روانی بدهیم تا آن‌ها اطمینان پیدا کنند که دستگاه ها با سلامت کامل فعالیت می‌کنند. همه نظر دولت و رئیس جمهوری این است که جامعه این رفتارها را بپذیرد و به گونه‌ای نباشد که احساس کنند عده‌ای در سایه نشسته‌اند و در امنیت هستند، حتی اگر یک مرتبه نام آن‌ها اعلام شود.

 

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا دولت طی شش سال گذشته اقدام حقوقی و قضایی در خصوص پرونده‌هایی که در حوزه مبارزه با فساد مطرح می‌کند، انجام داده است، تأکید کرد: دولت طی این شش سال این اقدامات حقوقی و قضایی را انجام داده و دستگاه‌های مختلف پرونده‌های مربوطه را همراه با توضیحات منتشر خواهند کرد.

 

ربیعی در پاسخ به این پرسش که آیا طرف مقابل (قوه قضاییه) نیز درباره اقدامات حقوقی و قضایی دولت کاری کرده است، ادامه داد: اگر اقدامی انجام شده بود باید تا حالا اعلام می‌شد.

 

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری با اشاره به لوایح سه گانه دولت در زمینه مبارزه با فساد خاطر نشان کرد: زمانی که موضوع لوایح سه گانه در دولت مطرح شد، با علم به اینکه این لوایح ابتدا خود دولت را ملزم به رعایت مواردی می‌کند این اقدام صورت گرفت؛ من اعلام می‌کنم که در حال بررسی آن هستیم که دولت به صورت داوطلبانه اجزای لوایح سه گانه مبارزه با فساد را که اجرای آن‌ها الزام به وجود قانون ندارد را اجرا کند. در این راستا قرار است آرای اعضای دولت درباره تصمیم‌گیری‌های مختلف اعلام شود و مطرح شود که در هر تصمیم اقتصادی چه کسانی ذی نفع هستند.

 

وی ادامه داد: در حال راه‌اندازی سامانه‌ای هستیم تا در این زمینه از مردم گزارش‌گیری انجام دهیم و به سرعت به همان فرد نیز پاسخ لازم را بدهیم.

 

ربیعی تأکید کرد: خواهش می‌کنم  از مباحثی که مطرح می‌شود  رودررویی قوا را القاء نکنید چرا که طرح این مسائل بیشتر برای آن است که قوا بتوانند بهتر در کنار یکدیگر فعالیت کنند.

 

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به پرسشی درباره گزارش دیوان محاسبات در خصوص ارز ۴۲۰۰ تومانی و طرح این موضوع که این اقدام دولت حراج منابع ارزی بوده است، اظهار کرد: این موضوع اتهامی است که به دولت وارد می‌شود؛ زمانی که این ارز به بازار وارد شد، میزان واردات به کشور نسبت به سال قبل ۳۰ میلیون دلار بوده است. من این پرسش را مطرح می‌کنم که آیا می‌توانیم ارز ۴۲۰۰ تومانی را برای دارو حذف کنیم و اقلام مربوط به وزارت کشاورزی را از این ارز محروم کنیم؟ اگر دولت برای امسال نیز برای کالاهایی ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص داد برای آن بود که به مرور به حالت تعادل برسیم.

 

ربیعی با تأکید بر اینکه بسیاری از تصمیمات باید در دوره زمانی خود مورد قضاوت قرار بگیرد، گفت: متأسفانه بسیاری در برخی دوره‌های زمانی از این تصمیم تعریف می‌کنند اما زمانی که از آن دوران عبور می‌کنیم برخی تبدیل به منتقد به آن تصمیم‌گیری‌ها می‌شوند. باید موضوع تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی را در دورهن تاریخی خود بررسی کنیم و ببینیم که این تصمیم چه تأثیری در وضعیت اقتصاد آن روز داشته است.

 

سخنگوی دولت تأکید کرد: من خوشحال هستم که امروز کشور از التهاب ارزی خارج شده است. ماه‌های آخر سال ۹۶ و نیمه اول سال ۹۷ کشور التهاباتی در کشور داشتیم اما مجددا به یک ثبات و آرامش در کشور رسیده‌ایم که در طول چهار سال ۹۲ تا ۹۶ نیز به آن دست یافته بودیم؛ طبعا در آن شرایط التهاب که با برخی عوامل سیاسی اعم از داخلی و خارجی و پدیده‌هایی نظیر ترامپیسم و تحریم مواجه بودیم باید اقدامات کنترل‌کننده‌ای انجام می‌شد که در زمان خود اکثرا با آن موافق بودند.

 

ربیعی ادامه داد: البته دولت با تغییر شرایط سریعا تغییراتی در تصمیم خود اعمال کرد و تصمیمات مقتضی را گرفت و امروز به قاعده‌مندی‌ها در شرایط عادی بازگشتیم. اگر ما آن زمان چنین تصمیمی نمی‌گرفتیم امروز انتقادات بسیاری می‌شد که چرا تعادل بازار را حفظ نکرده‌ایم.

 

وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره پخش شب‌نامه‌ای در مجلس و اظهارات اخیر رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه پیگیر برکناری رئیس جمهوری است، اظهار کرد: خوشبختانه خود مجلس به این موضوع ورود کرده است؛ هر چه که در مجلس توزیع می‌شود باید به تصویب هیأت رئیسه برسد و سنت شب‌نامه نیز اتفاق جدیدی بوده است؛ فکر می‌کنم که اقداماتی از این دست و بیان اظهاراتی نظیر اینکه می‌خواهیم رئیس جمهور را پایین بیاوریم و او را استیضاح کنیم و انجام برخی تشابه‌سازی‌ها به آرامش جامعه کمک نمی‌کند.

 

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری با بیان اینکه متأسفانه اختیارات دولت محدود است، ادامه داد: بدمان نمی‌آید از ما نقد و انتقاد شود اما وقتی انتقادات به نحوی انجام می‌شود که دل مردم خالی می‌شود و احساس عدم اطمینان از سیستم پیدا می‌کنند مسائل خطرناکی است که ما رسیدگی به آن‌ها را براساس آیین‌نامه به خود مجلس واگذار کرده‌ایم.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------