آخرین اخبار سیاسی

کاظم صدیقی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

حذف کاظم صدیقی از سخنرانان شب قدر دانشگاه امام صادق

کاظم صدیقی از سخنرانان شب قدر دانشگاه امام صادق (ع) حذف شد. به گزارش هم‌میهن، دانشگاه امام صادق به دلیل حجم بالای اعتراضات برای حضور کاظم…

چه کسی جای سردار سلیمانی را لو داد؟



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی ,سردار قاسم سليماني

 

 «سردار قاسم سليماني با خودرويي که شيشه‌هايش مات شده‌اند، به فرودگاه دمشق مي‌رسد. چهار سرباز سپاه پاسداران همراه او هستند و پس از توقف ماشين سردار را تا هواپيماي A320 که مقصدش بغداد است، همراهي مي‌کنند»؛ اين روايتي است که رويترز از آخرين لحظات سردار سليماني در سوريه مطرح مي‌کند. به نوشته اين خبرگزاري، يک منبع امنيتي از عراق مي‌گويد به دليل آنکه «نگراني‌هايي جدي درباره امنيت» سردار سليماني وجود داشت، او ترجيح داده بود که از هواپيماي شخصي استفاده نکند و با يک هواپيماي مسافربري عمومي عازم بغداد شود.

 

به گفته يکي از کارمندان «شام وينگز ايرلاينز» نه نام سردار سليماني و نه نام همراهانش در ليست مسافران اين پرواز ثبت نشده بود و افراد عادي از حضور او در اين پرواز خبر نداشتند. رويترز مي‌نويسد: ساعاتي بعد هواپيماي سردار به بغداد رسيد و يک پهپاد آمريکايي او و همراهانش از جمله ابومهدي المهندس، معاون حشد الشعبي عراق را هدف حمله موشکي قرارداد. تحقيقات مقامات عراق درباره اين مساله از دقايقي بعد از حمله آغاز شد و مسئولان امنيتي عراق با ورود به فرودگاه، از خروج همه کارکنان از جمله پليس، مهمانداران، خلبان و مأموران بررسي پاسپورت ممانعت کردند. تمرکز مأموران عراقي بر روي اين مسأله بود که چگونه اتباعي از عراق و سوريه در فرودگاه‌هاي دمشق و بغداد با ارتش آمريکا ارتباط گرفته و در شناسايي موقعيت دقيق سردار سليماني به آمريکايي‌ها کمک کرده‌اند. مسئوليت اين تحقيقات با فالح الفياض مشاور شوراي امنيت ملي عراق است که رابطه خوبي نيز با حشد الشعبي دارد.

 

جاسوس در بين مسافران

رويترز اضافه مي‌کند: بر اساس صحبت‌هاي دو مأمور امنيتي در عراق، تاکنون چهار مظنون متشکل از دو کارمند امنيتي فرودگاه بغداد و دو تن از کارمندان «شام وينگز ايرلاينز» بازداشت شده‌اند. در ميان اتباع سوري بازداشت شده، يکي از آنها جاسوسي است که مستقيماً در ايرلاين مربوطه مشغول به کار بود و ديگري از کارکنان ايرلاين در هواپيما.

 

نيروهاي امنيتي عراق معتقدند که اين چهارنفر جزئي از زنجيره بزرگتري از افراد هستند که به ارتش آمريکا در به دست آوردن اطلاعات کمک مي‌کنند. يک منبع آگاه از عراق مي‌گويد که اولين اطلاعات درباره سفر سردار از سوريه به ارتش آمريکا مخابره شده است. اين منبع همچنين خبر مي‌دهد که کار دو جاسوس حاضر در فرودگاه بغداد، تأييد ورود سردار به اين کشور بوده است. به نوشته اين خبرگزاري، زماني که سردار سليماني به فرودگاه بغداد مي‌رسد ابومهدي المهندس به همراه دو سرباز ديگر منتظر او بوده‌اند و او را به سمت يک خودروي ضد گلوله که در کنار باند فرودگاه بود، هدايت مي‌کنند. پس از آن همراهان سردار سليماني و همراهان معاون حشد الشعبي عراق سوار يک خودروي ديگر مي‌شوند تا همگي باهم از فرودگاه خارج شوند.

 

به گفته مسئولان فرودگاه، اين خودرو از طريق مسير اصلي تعبيه شده از فرودگاه خارج شدند. تصاوير و دوربين‌هاي حاضر در اطراف جاده نيز نشان مي‌دهد که راکت اول رأس 55 دقيقه بامداد به ماشين حامل سردار سليماني و ابومهدي المهندس اصابت کرد. چند ثانيه بعد نيز راکت دوم همراهان اين دو شهيد را هدف قرارداد. رويترز همچنين آورده است که تمامي مکالمات و پيام‌هاي متني کارمندان فرودگاه طي روزهاي پيش از ترور بررسي شده تا مدارک لازم جهت بررسي‌هاي بيشتر درباره اين همکاري جاسوسان با ارتش آمريکا فراهم آيد.

 

 

آرمان ملي 

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------