آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

روایت بلومبرگ از جزییات حمله اسرائیل به ایران

خبرگزاری بلومبرگ گزارش می‌دهد که مقام‌های اسرائیلی روز پنجشنبه به آمریکا خبر داده بودند که ظرف ۲۴ ساعت تا ۴۸ ساعت آینده دست به «اقدام…

ربیعی: آماده تبادل تمام زندانیان با آمریکا هستیم/ چشم‌اندازی از پایان کرونا نداریم



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی ,سخنگوی دولت
سخنگوی دولت گفت: امیدواریم روند آزادی زندانیان ایرانی در آمریکا ادامه پیدا کند و دولت جمهوری اسلامی آمادگی کامل برای تبادل همه زندانیان ایرانی در آمریکا را دارد.

 به گزارش مهر، علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: اصلی ترین و مهمترین مسئله‌ای که دولت در تمامی جلسات به آن اهتمام دارد مسئله مبارزه با کرونا است. امروز کرونا کماکان مسئله اصلی همه جوامع و دولت هاست. آثار اقتصادی کرونا همچنان بر رشد اقتصادی تک تک کشورها و همچنین مسئله بیکاری و فقر ناشی از این بیماری حتی در کشورهای دارای اقتصاد پویا نیز در جریان است.

 

وی افزود: با توجه به شیوع کرونا در ایران و اعلام سریع آن توسط دولت و خوشبختانه سیاست گذاری صورت گرفته از قبل و پیش بینی‌هایی که انجام دادیم و با توجه به شرایط اقتصادی ناشی از تحریم بر خلاف آنچه که بسیاری پیش بینی می‌کردند تحریم و کرونا قطعاً اقتصاد ایران را در هم خواهد شکست و جامعه ایران فروخواهد پاشید، خوشبختانه کارنامه قابل قبولی را مردم و دولت در پیش روی جهانیان قرار دادند.

 

ربیعی اقدامات گذشته دولت در تقویت حوزه سلامت و همچنین تمرکز بخش سلامت کشور در مواجهه با شوک اولیه کرونا را از عوامل موفقیت ایران در مقابله با بیماری کووید ۱۹ اعلام کرد و گفت: سیاست‌های محدود کننده در اسفند و فروردین ماه و سپس سیاست فاصله گذاری هوشمند باعث شد از تبعات نگران کننده و وخامت آمیز اقتصادی پیشگیری کنیم و بتوانیم سیاست حفظ جان توأمان در مقابل بیماری و تنگناهای معیشتی را پیش ببریم.

 

سخنگوی دولت اظهار داشت: ستاد ملی مقابله با کرونا در آخرین جلسات خود با توجه به اینکه چشم انداز نزدیکی از پایان بیماری کووید ۱۹ پیش رو ندید و گزارشات کارشناسان ما و همچنین مطالعات جهانی نشان می‌دهد که چشم انداز نزدیکی برای پایان این بیماری وجود ندارد، معتقد است هم باید چرخ‌های زندگی و معیشت مردم بچرخد و هم خللی در آن وارد نشود، به همین دلیل موضوع استانداردسازی زندگی، کار و حرکت اجتماعی مبتنی بر بهداشت و سلامت و مقابله با کرونا، استراتژی اساسی و جدید ستاد ملی مقابله با کرونا است.

 

وی ادامه داد: اعمال این سیاست‌ها در تمامی دنیا با مشکلات خاص خود روبروست. اقتصادهای با رشد بالا نیز با اعمال این سیاست‌ها با مشکلات زیادی روبرو شدند اما ما معتقدیم با گسترش آموزش و فرهنگ سازی و همچنین همکاری مردم با کمترین آسیبی جامعه و مردم‌مان را از این مرحله عبور خواهیم داد. تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا نیز بر اساس همین استراتژی است.

 

ربیعی با اشاره به آخرین تصمیمات برای بازگشایی مشاغل گفت: بازگشایی مدارس، سینماها، مراکز تفریحی، کلاس‌های آموزشی، آموزشگاه‌های خصوصی، مهدکودک‌ها، مراکز مذهبی، آژانس‌ها و تورهای گردشگری بر همین استراتژی صورت گرفته است. اما آنچه اهمیت دارد فاصله گذاری‌اجتماعی است که استراتژی ما بود که لازمه آن اجرای پروتکل‌های سخت گیرانه بهداشتی است.

 

سخنگوی دولت اتخاذ این تصمیمات و بازگشایی مراکز را به معنای عادی شدن شرایط و کاهش بیماری کرونا ندانست و خاطرنشان کرد: همانگونه که توضیح دادم ما در مرحله جدیدی از مبارزه با کرونا قرار داریم که سیاست‌های سختگیرانه کنترلی و نظارتی همراه با راه اندازی معیشت و زندگی اقتصادی در دستور کار است.

 

وی افزود: هدف اصلی ما در مبارزه با کرونا، حفظ جان مردم در مقابل بیماری، افزایش ظرفیت مراکز درمانی و همینطور راه اندازی اقتصاد و مقابله با بیکاری‌های ناشی از این بیماری است. ما ۵ وظیفه را توأمان دنبال کردیم که در تمامی جلسات دولت این ۵ وظیفه پیگیری می‌شود. اقدام اولیه ما تأمین نیازهای حوزه بهداشت و درمان است. بر این اساس گسترش آزمایشگاه کماکان در دستور کار قرار دارد و از هزار و ۲۰۰ به سمت دو هزار آزمایشگاه در حال برنامه ریزی هستیم.

 

ربیعی ادامه داد: به یاد داریم که در روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا تعداد آزمایشگاه‌های ما به تعداد انگشتان دست هم نبود. از سوی دیگر کماکان تولیدات بهداشتی با همکاری شرکت‌های دانش بنیان، تداوم دارد و دولت موانع تولید در بخش سلامت را در جلسات خود مورد بررسی قرار می‌دهد. از سوی دیگر گسترش امکانات زیرساختی مانند تخت‌های بستری و سی تی اسکن‌ها در تمام استان‌ها در حال پیگیری است. خوشبختانه حدود ۵۰ هزار متخصص و فوق تخصص و اعزام سه هزار متخصص در بخش‌های مختلف به مناطق محروم و تقویت شبکه‌های بهداشت از جمله نقاط قوت ماست که به صورت جدی دنبال خواهد شد.

 

سخنگوی دولت تصریح کرد: این زیرساخت‌ها نه تنها در مواجهه با موج‌های جدید بیماری کرونا بلکه در رویارویی در بیماری‌های ناشناخته نیز به کمک ما می‌آید. از سوی دیگر غربالگری ما وارد مرحله جدیدی شد. غربالگری و تست هوشمند برنامه مداوم نظام سلامت است. استمرار و گسترش خدمات ضروری جامعه از امنیت تا آب، برق و گاز، حمل و نقل از مسائلی است که در دستور کار دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا است.

 

وی یادآور شد: به هیچ عنوان خدمات اصلی جامعه دچار کاستی نخواهد شد بلکه رو به تقویت خواهد رفت. بنای دولت این است که با محاسباتی که انجام داده و میزان ارزی که پیش بینی شده، حمایت غذایی را با تأمین کالاهای اساسی از کل جامعه به خصوص اقشاری که بیشتر نیازمند کالاهای اساسی هستند، دنبال کنیم.

 

ربیعی اظهارداشت: تمام تلاش ما برای جلوگیری از غافلگیری در مواجهه با موج‌های جدید بیماری کرونا است. برنامه ریزی ما به نحوی خواهد بود که ظرفیت‌های بهداشتی، بیمارستانی و درمانی همواره به شکلی باشد که بتوانیم بر تعداد مبتلایان غلبه کنیم.

 

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: به رغم افزایش عددی مبتلایان که ناشی از اجرای طرح غربالگری و بیماریابی فعال و همچنین افزایش فرهنگ و حساسیت مردم بوده است، اما آنچه مهم است در پایان خط مقابله با کرونا است. ما در پایان خط در کاهش مرگ و میر مبتلایان با یک شیب رو به پائین کماکان در حال حرکت هستیم.

 

وی با اشاره به تبادل برخی زندانیان ایرانی و آمریکایی تأکید کرد: در هفته گذشته ما شاهد تبادل برخی از هموطنان عزیزمان با افرادی بودیم که در کشور ما مرتکب جرمی شده بودند. این خبر خوبی بود که موفق شدیم سه دانشمند ایرانی که سهم و تلاش زیادی برای رفع موانع علمی کشور داشتند را آزاد کنیم. دکتر سلیمانی، دکتر طالبی و دکتر عسگری به تهران بازگشتند و یا در مسیر بازگشت به تهران هستند. امیدواریم این روند آزادی تا آزادی کامل تمام هموطنان ایرانی در امریکا ادامه پیدا کند و همانگونه که بارها اعلام کردیم ایران آمادگی کامل برای تبادل تمام زندانیان را دارد و مسئولیت این تعلل به عهده دولت ایالت متحده آمریکاست.

 

ربیعی با اشاره به تصمیمات دولت در حوزه دولت الکترونیک، گفت: دولت الکترونیک تقریباً در تمام جلسات مورد تأکید رئیس جمهور محترم است. هر روز بخش و جلوه جدیدی از توسعه دولت الکترونیک در حال رخ دادن است و گام‌های جدیدی در توسعه دولت الکترونیک را شاهدیم. در این هفته یک گام دیگر در توسعه دولت الکترونیک برداشته شد که باعث حذف حداقل سه میلیون مراجعه حضوری، مردم به دستگاه‌ها برای دریافت خدمات شد.

 

سخنگوی دولت ادامه داد: در معاملات املاک، مردم برای پرداخت مالیات باید  از دفاتر اسناد رسمی به سازمان امور مالیاتی مراجعه می‌کردند و پس از پرداخت در بانک گواهی عدم بدهی مالیاتی را دریافت می‌کردند و مجدداً به دفاتر اسناد رسمی می‌رفتند، کاری که بعضاً تا بیش از یک هفته طول می‌کشید. کاری که با اتصال سازمان اسناد کشور به زیرساخت‌های دولت الکترونیک، این مراحل حذف شد. امروز استعلام و دریافت مالیات کمتر از یک دقیقه در دفاتر اسناد رسمی انجام می‌شود.

 

ربیعی تأکید کرد: در جلسه گذشته دولت، گزارشی را وزیر محترم اقتصاد از افتتاح پنجره واحد سرمایه گذاری ارائه کردند. براساس این گزارش ثبت شرکت‌ها از ۷۲ روز به ۷۲ ساعت تقلیل خواهد یافت.

 

سخنگوی دولت تاکید کرد:تا سال ۱۴۰۰، هم گسترش دولت الکترونیک و هم رفع موانع سرمایه‌گذاری و تولید ادامه پیدا خواهد کرد. در هفته گذشته هم خوشبختانه بحث قانون حمایت از اطفال و نوجوانان را داشتیم که مراحل نهایی را گذرانده و به تصویب رسید. این یکی از لوایحی بود که سالها معطل مانده بود و با تلاش و پیگیری که توسط دولت و مجلس انجام گرفت سرانجام به مصوب شد.

 

وی افزود: این قانون یکی از به روزترین و مترقی ترین قوانین موجود در حمایت از حقوق اطفال و نوجوانان است و دست دولت را برای حمایت از آنها باز نگه می‌دارد. این قانون، اورژانس اجتماعی را گسترش می‌دهد و می‌تواند خشونت علیه اطفال و نوجوانان را بررسی کند. همچنین تقسیم کار مناسبی در دستگاه های اجرایی و سازمان های مردم نهاد در این قانون پیش بینی و وظایف آنها به روشنی مشخص شده است.

 

ربیعی در ادامه گفت: این قانون نه تنها به دولت بلکه به قضات محترم ما هم کمک خواهد کرد تا از حقوق کودکان حمایت کنند. این قانون همچنین همه موارد مربوط به بهره کشی از کودکان کار را به دقت بررسی و جرم انگاری کرده و استانداردهای حقوق شهروندی کشور را افزایش داده است. امیدواریم که با آغاز کار مجلس تازه نفس ما بتوانیم لوایح و زیرساخت های مربوط به حقوق شهروندان را با سرعت بیشتری در معرض بررسی قوه مقننه قرار دهیم. در خصوص این قانون از مساعی و همدلی شورای نگهبان نیز تشکر می‌کنیم.

 

وی همچنین گفت: در جلسه گذشته دولت آیین نامه های اجرایی مهمی را تصویب کردیم. آیین نامه اجرایی واگذاری پروژه های نیمه تمام دستگاه اجرایی به بخش خصوصی را به تصویب رساندیم. به هر حال دولت پروژه ها را مدت‌دار کرده و مقرون به صرفه بودن آنها را از خاصیت انداخته است و قیمت تمام شده پروژه‌ها گران‌تر خواهد شد. این یک استراتژی مناسبی است که انجام آن در سال‌های قبل موانعی داشت که این موانع برطرف شد و امکان مشارکت بیشتری برای بخش خصوصی در هر استان برای مشارکت در اتمام این پروژه ها فراهم آمد. فکر می‌کنم این طرح هم به کوچک سازی دولت و هم به استفاده از ظرفیت های اقتصادی جامعه منجر خواهد شد.

 

سخنگوی دولت در پایان تصریح کرد: در جلسه گذشته دولت ما تداوم طرح های توسعه فاز سوم بندر شهید رجایی در استان هرمزگان و انتقال آب حوزه سیروان به گرمسیری در استان های ایلام و کرمانشاه و تداوم پروژه فولاد میانه در استان آذربایجان شرقی را تصویب کردیم که قطعا به توسعه‌های استانی کمک خواهد کرد.

 

ربیعی در پاسخ به سوالی در رابطه با علت اینکه ترامپ در این شرایط، مذاکره با ایران را مطرح می کند و مبادله زندانیان را دستاورد و مقدمه آن می‌داند و اینکه آیا این پیشنهاد را جدی می‌داند و برنامه ای برای آن دارد؟ خاطرنشان کرد: اولا ما کاری به مسائل انتخاباتی آمریکا نداریم و مسائل انتخاباتی آمریکا موضوع داخل آن کشور است. ما براساس منافع ملی خود عمل می‌کنیم و با توجه به رفتارهای خلاف عرف و مقررات آمریکا، بدون توجه به مسائل داخلی‌شان حتما تصمیم گیری خواهیم کرد. اینکه چه کسی رأی بیاورد و تصمیمی اتخاذ کنیم، بنای ما نیست. ما هیچ نشانه‌ای از واقعی بودن این توئیت‌ها مشاهده نمی‌کنیم.

 

وی اضافه کرد: تمایل دولت آمریکا برای مذاکرات جدی و ثمربخش علائمی دارد که در این توئیت‌ها دیده نمی‌شود. در صورتی که آمریکا مشتاق گفتگو با ایران است می تواند با بازگشت به میز مذاکراتی که آن را ترک کرده است، با حضور کشورهای باقی مانده در برجام این گفتگوها را انجام دهد.

 

سخنگوی دولت تاکید کرد: ما اینکه دعوت ترامپ به مذاکره و توافق چیزی بیش از نمایش سیاسی باشد، خوش‌بین نیستم. دولت آمریکا هم می‌داند و ما هم بارها اعلام کردیم که برای رسیدن به شرایط مساعد جهت هرگونه دیپلماسی موفق با ایران چه کارهایی باید انجام گیرد. در سال‌های گذشته اعتماد ما نسبت به صداقت، جدیت و همینطور نتیجه بخش بودن مذاکره از بین رفته و برای اصلاح آن باید هر آنچه را که یکجانبه تخریب کردند از نو بسازند.‌

 

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص اهمیت موضوع جهش تولید و با توجه به اینکه یکی از اصلی‌ترین وزارتخانه‌ها که مسئولیت جهش تولید را برعهده دارد، وزارت صمت است، آیا گزینه وزیر صمت نهایی شده است؟ بیان کرد: یکی از استراتژی های چهارگانه وزارت صمت حداقل در بحث جهش تولید، تعمیق و توسعه ساخت داخل بوده است بنابراین براساس این استراتژی واردات تمامی کالاهای دارای مشابه داخلی و قطعات و ماشین آلاتی که امکان ساخت آنها با تکیه بر توان داخلی وجود دارد ممنوع اعلام شده است و ثبت سفارش نسبت به توقف عملیات ثبت سفارش آنها و سایر اقداماتی که باید صورت گیرد تقریبا متوقف شدند. فهرستی از کالاهای غیر ضروری هم در دست تهیه است که به دولت می آید و بررسی می شود و واردات آنها نیز ممنوع خواهد شد.

 

وی افزود: واردات ما یا صرفا از طریق کالاهای واسطه‌ای برای تولید دیگر خواهد بود و یا جایی خواهد بود که واقعا امکان مقرون به صرفه بودن در تولید داخل را نداشته باشیم. وقتی نتوانیم در داخل تولید کنیم یا اساسا تولید آن ممکن است اقتصادی نباشد، واردات خواهیم داشت. سیاست مبارزه با قاچاق کالا نیز در این زمینه مکمل خواهد بود.

 

سخنگوی دولت در رابطه با معرفی و انتخاب وزیر صمت گفت: در مورد اینکه چه کسی معرفی می شود مانند همه وزارتخانه های دیگر لیستی از افراد تهیه شده و در حال نهایی شدن است.

 

ربیعی افزود: اقداماتی که سرپرست وزارت صمت انجام می دهد، اقدامات بسیار خوبی بوده و پیش‌بینی‌هایش برای تامین ارز و ارز ناشی از صادرات مناسب بوده و خوشبختانه در دوران سرپرستی هم با توقف و افت فعالیت روبرو نبوده‌ایم. قطعا وزیر پیشنهادی قبل از موعد قانونی خود به مجلس معرفی خواهد شد.

 

ربیعی در پاسخ به سوال دیگری در رابطه  با معیار تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا و دلیل اینکه ترامپ همزمان با اعتراضات ضد نژادپرستی و قبل از انتخابات ریاست جمهوری توافق با ایران را بار دیگر مطرح کرده است، اظهار کرد: به هر حال همانطور که توضیح دادم ما کاری به انتخابات داخلی آمریکا نداریم و براساس منافع ملی خود تصمیم می گیریم و این به سیاست های دولت ترامپ مربوط است که چه وقت خشونت به خرج بدهد و چه زمان ملایمت. نه خشونت به خرج دادن آنها برای ما واهمه ای دارد و نه سیاست در باغ سبز نشان دادنشان برای ما مهم است.

 

وی ادامه داد: هر گجا منافع ملی ما بر اساس شرایط ایجاب کند تصمیمات لازم را اتخاذ خواهیم کرد و تهدیداتشان هم برای تصویب قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل را هم ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ می دانیم و هیچ حقی را برای تمدید محدودیت تسلیحاتی علیه ایران قائل نیستیم. هرگونه سوءاستفاده سیاسی آمریکا یا هر کشور دیگر در شورای امنیت برای تغییر زمان بندی قطعنامه صورت گیرد اعلام می کنم که عواقب خطیری به دنبال خواهد داشت و آمریکا و همکارانش باید مسئولیت کلی آن را هم بر عهده بگیرند.‌

 

ربیعی در رابطه با برخی شنیده ها حاکی از افزایش قیمت گازوئیل و اینکه آیا دولت برنامه ای در این رابطه دارد، اضافه کرد: خیر، ما هیچ برنامه ای در این زمینه نداریم. براساس قانون بودجه سال ۹۹ نیز هیچ پیش‌بینی در این زمینه نشده و ما هم برنامه‌ای نداریم‌.

 

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص تجدید نظر در حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی و برنامه دولت برای افزایش حقوق ۹۹ آنها،  تصریح کرد: معمولا تصمیم گیری در مورد حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی منوط به حداقل دستمزد شورای عالی کار برای کارگران است.‌ پس از آن که شورای عالی کار حداقل دستمزد را مشخص کرد میان تشکل های بازنشستگی و سازمان تامین اجتماعی مذاکراتی صورت می گیرد. امروز با دکتر سالاری هم مذاکراتی داشتم و با دوستان با تشکل‌ها هم صحبت هایی داشتم و ان شاءالله به سمت تفاهم  پیش خواهند رفت. فکر می کنم با پیش‌بینی که می‌کنم، ۲ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان حداقل دریافتی بازنشستگی خواهد شد. شاید امروز یا فردا یا اول هفته آینده جلسه در مورد صحبتی که کردم برگزار شود.‌

 

وی ادامه داد: ما فقط امسال این آیتم را نداریم. قطعا ما امسال خوش بین هستیم و بنا داریم بحث همسان سازی را دنبال کنیم. شرکت هایی که باید تامین مالی شوند معرفی شدند و این شرکت ها باید در اختیار سازمان تامین اجتماعی قرار گیرند و این سازمان با آمادگی کامل همسان سازی را انجام دهد. همسان سازی را امسال اجرایی خواهیم کرد.

 

ربیعی افزود: همچنین اوایل هفته آینده این تصمیم ممکن است نهایی شود که بن خواربار و حق مسکن بازنشستگان با اینکه یک بار افزایش پیدا کرده است، باز هم تجدید نظر خواهد شد و افزایش پیدا خواهد کرد. البته در سطوح مختلف متفاوت است‌ و دو پارامتر دیگر به آن اضافه می‌شود. برنامه همسان‌سازی هم قطعی شده است و به محض انجام این اقدامات، انتقال سهام را هم خواهیم داشت. سازمان برنامه و بودجه هم اقدام خود را انجام داده است. امیدواریم این تصمیمات از رنج بازنشستگان ما که می‌دانیم زندگی سختی دارند کم کند.

 

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با مطرح شدن خبر افزایش حق مسکن کارگران و در برابر آن کاهش سنوات آنها و اینکه آیا این تصمیم بازی با حقوق کارگران نیست؟، گفت: به اعتقاد من درک دوستان از مسأله درست نبوده است. آنچه که صورت گرفته به نفع کارگران و به درخواست خود آنها بوده است. نمایندگان کارگران در شورای عالی کار به من هم این درخواست را داشتند و این اقدام کمک می کند به کارگران جدید و بدون سابقه.

 

وی اضافه کرد: البته کارکنان با سابقه و بی سابقه بهره مند می شوند و این به نفع جامعه کارگری است. با تصمیمی که اتخاذ شد حدود ۸ درصد مزد کارگران افزایش پیدا کرد و اکنون حداقل دستمزد به یک میلیون و ۹۱۱ هزار تومان رسید و این افزایش با مجموع دریافتی کارگران با دو فرزند ۴۴/۴ درصد افزایش پیدا کرد. یک کارگر با یک اولاد دو میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و یک کارگر با دو اولاد سه میلیون و ۹۲ هزار تومان حقوقش است و میزان اثر تصمیم بر سنوات بازنشستگی و اضافه کار بیشتر شد.

 

سخنگوی دولت با بیان اینکه خوشحال هستیم این اتفاق صورت گرفت و رضایت نسبی کارگران را به همراه داشت، عنوان کرد: باز هم دولت توجه دارد که زندگی کارگران مانند بازنشستگان سخت است و در دوران کرونا هم بسیاری از کارگران آسیب خوردند و مطمئن هستیم این تصمیم همه مشکلات کارگری را نمی‌توانست برطرف کند اما تا حدودی در ترمیم مزدشان کمک کرد و پایه قرار گرفت که سال دیگر با افزایش حقوق حالت بهتری برای کارگران داشته باشد.

 

ربیعی تصریح کرد: به هر حال این تصمیم، نتیجه جلسه ۸ ساعته شورای عالی کار و درخواست کارگران بود و کارفرمایان در ساعات پایانی پذیرفتند و یک جانبه امضا کردند. اتفاقا تبعات تعیین ۱۷۵ هزار تومان برای حق سنوات، روی طبقه بندی مشاغل تاثیر دارد و آثار مفید دیگرش این است که در افزایش مزد سال آینده بیشتر دیده خواهد شد.

 

سخنگوی دولت در رابطه با عدم اجازه چانه زنی برای حقوق بازنشستگان و گلایه کارگران ساختمانی از بیکاری و اینکه وام معیشتی دریافت نکردند و غرامت بیماری نیز دریافت نکردند دولت مشخصات چه برنامه‌ای برای این افراد دارد؟ گفت: شورای عالی کار اصلا جای تصمیم برای حقوق بازنشستگان نیست که اجازه چانه زنی داده شود یا نشود. حداقل دستمزد کارگری در حداقل حقوق بازنشستگی تاثیر می گذارد. اساسا جای چانه زنی در جای دیگری است اما در مورد کارگران ساختمانی سعی کردیم تدابیری بیاندیشیم. اولا به سه میلیون نفری که معیشت دادیم افرادی بودند که هیچ کجا بیمه نداشتند و کار آماری صورت گرفت که چه کسانی بیمه دارند یا ندارند.

 

ربیعی ادامه داد: کارگران ساختمانی هم متناسب با پولی که سازمان هدفمندی هرسال به سازمان تامین اجتماعی می دهد باید بیمه شوند اما سازمان تامین اجتماعی معطل پول سازمان هدفمندی نمانده و بیمه کردن آنها کماکان ادامه پیدا کرده است. این افراد هم در سبد معیشتی قرار گرفتند.

 

وی ادامه داد: دیروز ما تصمیمی در ستاد اقتصادی دولت گرفتیم که به جلسه ستاد ملی کرونا خواهد رفت و براساس چارچوب هایی که قانون تامین اجتماعی برای بیمه بیکاری تعیین کرده ما به افرادی می توانستیم بیمه بیکاری بدهیم که سه درصدش توسط کارفرما پرداخت و در حوزه مشخصی باشند. بیمه بیکاری مشمول این دسته از کارگران هم خواهد شد. ما قانون را اصلاح نکردیم بلکه یک مصوبه کرونایی اعلام کردیم تا نوعی کمک به کارگران بیکار شده باشد که با ساز و کارهای صندوق بیمه بیکاری اتخاذ خواهد شد.

 

ربیعی درباره شایعات موج دوم کرونا در کشور، افزود: نظر وزارت بهداشت این است که ما هنوز در موج اول کرونا هستیم. کارشناسانی که اپیدمی را دنبال می‌کنند اعتقاد ندارند که ما به موج دوم وارد شده‌ایم.

 

وی تاکید کرد: آنچه که در برخی از استان‌های جنوبی مشاهده شده به دلیل آن است که آنها تاکنون هیچ پیکی را تجربه نکرده بودند، بنابراین ما این را موج جدید محاسبه نمی‌کنیم. اگر متوسط نمودارها را در کشور مشاهده کنیم که در همه جلسات ستاد ملی کرونا ارائه می‌شود، نمودار ما یک شیب نرمال را نشان می‌دهد و علت افزایشی که در آمارها وجود دارد و باعث نگرانی برخی شده، بیماریابی فعال ما است.

 

سخنگوی دولت افزود: خوشبختانه امروز مقدار تست‌های ما به ۲۵ هزار نفر در روز رسیده است. کشف و ایزوله کردن در مرحله اول در حال انجام است و به این علت که ما بیماریابی فعال داشتیم، بر تعداد مبتلایان افزوده شده است، اما این به معنای موج دوم کرونا نیست.

 

ربیعی اظهار داشت: البته باید اشاره کنم که در استان خوزستان مشارکت مردم در انجام توصیه‌های وزارت بهداشت زیر ۵۰ درصد است. در آنجا مراسم شادی و عزای خود را به صورت دسته‌جمعی برگزار کردند که در این زمینه اخبار زیادی به ما رسیده است، ضمن آنکه دستورالعمل‌ها را هم مراعات نکرده اند. همچنین در یکی از بازارهای ماهی‌فروشان در جنوب کشور پروتکل‌های بهداشتی رعایت نمی‌شد و شیوه فروش، مطابق دستورالعمل‌های وزارت بهداشت نبوده است.

 

وی گفت: بنابراین ما ناچاریم که بازگشایی کنیم و این مسیری گریزناپذیر در مواجهه با کرونا است و هیچ کشوری نظام اجرایی خود را برای طولانی مدت تعطیل نکرده است.

 

سخنگوی دولت تاکید کرد: ما با قاعده و به خوبی در مواجهه با کرونا عمل کرده‌ایم، اما مثلث رعایت نکات بهداشتی، فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک را همه باید مورد توجه قرار دهند. هر استانی که مثل استان خوزستان شود، ما در مواجهه با آن به تصمیمات سختگیرانه بازمی‌گردیم و محدودیت‌ها را افزایش می‌دهیم و این استراتژی ما طبق آئین‌نامه‌های تصویب شده است.

 

ربیعی در پاسخ به سوالی در رابطه با نحوه شناسایی دریافت کنندگان بیمه بیکاری، اظهار داشت: امروز نظام رفاهی کشور ما بیش از گذشته تقویت شده است. ما این چهار میلیون نفر را از همین بانک‌های اطلاعاتی که در هیچ‌جا اطلاعات بیمه‌ای آنها ثبت نشده بود، پیدا کرده ایم و تحت پوشش قرار داده ایم.

 

وی افزود: شهرداری‌ها و وزارت کشور به کمک ما آمدند و حتی روی شناسایی دستفروشان هم حرکت کردیم و به سمت شناسایی پیک‌موتوری‌ها نیز رفته ایم. الان بانک اطلاعاتی ما نسبتاً کامل است، اما نمی‌توانیم با قطعیت بگوییم که می‌تواند همه را پوشش دهد اما به هر حال بانک اطلاعاتی ما امروز بسیار بهتر از قبل عمل می‌کند.

 

سخنگوی دولت درباره تأخیر در برگزاری جلسه ستاد اقتصادی سران قوا هم گفت: جلسه ستاد بر اساس نیاز برگزار می‌شود و باید موارد، دستور جلسه هم داشته باشد، اما کمیسیون فرعی ستاد کماکان فعال است و به محض آنکه دستور جلسه جدیدی برای تصمیم‌گیری داشته باشیم، جلسه تشکیل خواهد شد.

 

ربیعی گفت: پیشاپیش حضور آقای قالیباف را به جلسه ستاد خیرمقدم می‌گوئیم و امیدواریم که پس از تشکیل جلسه، هم‌افزایی بسیار بالایی را در تصمیمات این ستاد شاهد باشیم. قبلاً پیش آمده که حدود یک ماه جلسه نداشتیم و عدم تشکیل جلسه این ستاد دلیل خاصی جز نبود دستور جلسات جدید ندارد.

 

وی در ادامه این نشست خبری درباره تلفات حوادث آبان ماه، تصریح کرد: اعلام آمار این حوادث مستلزم این بود که پزشکی قانونی آمار دقیق را اعلام کند و فکر می‌کنم وزیر کشور هم در یک برنامه تلویزیونی آمار را اعلام کرد.

 

سخنگوی دولت اضافه کرد: البته رئیس‌جمهور هم قبلاً گفته بود که مسئولیت اعلام آمار با قوه قضائیه است، اما برای آنکه افکار عمومی روشن شود، رحمانی‌فضلی در تلویزیون به صورت کامل و با تناسب آمار را اعلام کرد. با این حال لازم بود که در نهایت یک دستگاه نظارتی آمار را اعلام کند که در همین راستا رئیس کمیسیون امنیت ملی وقت مجلس به عنوان یک دستگاه نظارتی آمار را اعلام کرد و مبنای اصلی این اعلام هم گزارش پزشکی قانونی بود که ناظر به جزئیات و نحوه جان‌باختن کشته‌شدگان حوادث بود.

 

ربیعی گفت: امروز کاملاً معلوم است که چه کسانی و با چه شیوه‌ای در این حوادث جان باختند. آمار اخیری که از طرف پزشکی قانونی اعلام شده کاملاً قابل اتکا است.

 

وی در پاسخ به سؤالی درباره آتش‌سوزی‌های اخیر تأکید کرد: در دو جلسه اخیر دولت، در رابطه با این حوادث بحث شد. ما در هفته‌های اخیر ۲۳۷۴ فقره در عرصه‌های طبیعی حریق داشته ایم که ۶ مورد آن عمدتاً در منطقه کهگیلویه و بویراحمد، گچساران، بهبهان و دشتستان بوشهر بود که به سختی مهار شده است و به این دلیل که باد می‌وزید، امکان مهار آن به سختی مهیا شد.

 

سخنگوی دولت با بیان اینکه ۱۵ میلیارد تومان برای تأمین هزینه‌های اطفا حریق جنگل‌ها به سازمان جنگل‌ها داده شد، اظهار داشت: ۵۰ میلیارد تومان برای تأمین سوخت هواپیماها و هلی‌کوپترها به وزارت دفاع داده شد. هفته پیش هم در جلسه سازمان مراتع و جنگل‌ها و سازمان محیط‌زیست بودم که مدیرکل سازمان بحران‌های همه استان‌ها در آن شرکت و اظهارنظر کردند.

 

ربیعی با اشاره به اینکه پایگاه‌های اطفا حریق روستایی را به منظور پیشگیری از حریق تقویت کرده ایم، اظهار داشت: به استانداران به استناد ماده ۱۸ سازمان مدیریت بحران مبنی بر استفاده از اعتباراتی که به جز حقوق و دستمزد می‌توانند هزینه کنند، اجازه داده شد که از این مبالغ برای اطفا حریق استفاده کنند.

 

وی اضافه کرد: دو میلیارد تومان برای خرید ایستگاه‌های ویژه حمل آب در نظر گرفته شد. اگر بخواهم از اعداد و آمارها صرف‌نظر کنم، ۱۰ هزار نیروی واکنش سریع از مجموع نیروهای نظامی، بسیج، سازمان جنگلبانی و محیط‌بانی برای این کار آموزش داده شده‌اند و لباس‌های مخصوص آنها نیز خریداری شده و در اختیارشان قرار می‌گیرد.

 

سخنگوی دولت گفت: فکر می‌کنم ۱۰۳ مورد آتش‌سوزی عمدی آگاهانه یا ناآگاهانه تشخیص داده شده است و حدود ۱۵۰ نفر مظنون، شناسایی شده‌اند و تحت سوال و جواب قرار گرفته‌اند که حداقل ۱۰ درصد از این موارد آتش‌سوزی عمدی بوده است.

 

ربیعی افزود: البته اظهارنظرهای من مبتنی بر داده‌های اولیه است و اجازه دهید که قوه قضائیه و نیروی انتظامی در این باره اظهارنظر کنند. به هر حال افرادی که آگاهانه یا ناآگاهانه موجب آتش‌سوزی شده‌اند، مورد پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت. اگرچه، هر آتش‌سوزی باید برای ما بااهمیت باشد و باید در قبال آن فعالانه عمل کنیم اما در فصل گرما معمولاً در کشورهای مختلف و در موارد بسیار زیاد، آتش‌سوزی رخ می‌دهد.

 

وی درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای برخی کالاها گفت: ما بر روی تعرفه‌ها دستکاری کرده‌ایم که قیمت‌ها بالا نرود. به هر حال این ارز، ارز محدودی است و سیاست دولت مبنی بر تأمین به موقع ارز برای کالاهای مورد نیاز مردم است.

 

سخنگوی دولت تاکید کرد: در هیچ دوره‌ای نزدیکی وزارت صمت و بانک مرکزی تا این اندازه نبوده و در حال حاضر به وزارت صمت اجازه داده شده که خودش برخی تیک‌های ارز ۴۲۰۰ تومانی را بزند. دولت در نظر دارد تا این ارز مشمول کالاهای اساسی مورد نیاز مردم شود. بر این اساس کالاهای اساسی مهم مثل ذرت، دانه‌های روغنی، سویا، روغن خام و جو به عنوان نهاده‌های گوشتی مثل مرغ، گوشت قرمز و تخم‌مرغ مورد استفاده قرار می‌گیرد و مجموعه اینها از ارز دولتی برخوردار خواهند بود.

 

ربیعی گفت: دارو و تجهیزات پزشکی کماکان از ارز دولتی برخوردار خواهند بود و ما امیدوار هستیم که با گشایش‌های ارزی بتوانیم کالاهای بیشتری را با قیمت پایین‌تری در اختیار مردم قرار دهیم.

 

وی افزود: یک نظریه وجود دارد مبنی بر اینکه ما بتوانیم کالاها را به قیمت مناسب به دست مصرف‌کننده برسانیم؛ یعنی کالاها را ارزان‌تر از تولیدکننده، خریداری کرده و به دست مصرف‌کننده برسانیم.

 

سخنگوی دولت ادامه داد: البته این یک ایده اولیه است و هنوز پخته نشده و به طور کلی دولت از هر راهی که بتوان قیمت‌ها را کنترل و فساد را کاهش داده و در نهایت کالا را به دست مردم رساند، فروگذار نخواهد کرد.

 

ربیعی گفت: خوشبختانه ارز مواد اولیه و کارخانه‌های صنعتی ما که پیش از این برای ما ایجاد نگرانی کرده بود، با اقدامی که وزارت صمت انجام داد و اجازه داد ارز ناشی از صادرات برای مواد اولیه کارخانه‌ها استفاده شود، کمک کرد تا بتوانیم ارز مورد نیاز تولید را هم تا حدودی تأمین کنیم.

 

وی درباره پرداخت یارانه نقدی به موالید جدید گفت: موضوع این مصوبه و نحوه پرداخت یارانه نقدی به موالید جدید مثل سنوات گذشته است و تغییری نکرده است و از این بابت هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد.

 

سخنگوی دولت افزود: آنچه که مطرح بوده، موضوع شناسایی و تائید مشمولان دریافت یارانه نقدی است؛ یعنی یک خانواده یارانه‌بگیر را حذف کردیم اما باید بررسی شود که به فرزند او یارانه تعلق می‌گیرد یا خیر.

 

ربیعی گفت: تصمیم گرفته ایم که اطلاعات موالید جدید به وزارت رفاه ارجاع شود و اگر این موالید از خانواده‌هایی هستند که از لیست یارانه‌بگیران حذف شده‌اند، طبق دستور مجلس، یارانه به آنها تعلق نگیرد. چون وزارت رفاه مسئول خانواده‌هایی است که یارانه آنها حذف شده است.

 

وی تاکید کرد: مصوبه اخیر در راستای آئین‌نامه اجرایی تبصره چهار قانون بودجه است و هیچ تغییری اتفاق نیفتاده و جای نگرانی نیست.

 

  

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------