آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کنایه معاون وزیر ورزش به گشت ارشاد و برخورد سخت با جوانان

طعنه سینا کلهر معاون امور جوانان وزارت ورزش به برپایی مجدد گشت‌های ارشاد و برخورد بخاطر حجاب سینا کلهر معاون جوانان وزیر ورزش نوشت: ‏ای…

دو راه حل مجلس برای این روزهای اقتصاد ایران؛ بستن اینستاگرام خروج ازNPT



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی ,مجلس یازدهم

 

جلسه دیروز مجلس و نطق‌ها را اگر بررسی کنیم فارغ از اینکه انتقادات تندی از سوی نمایندگان نسبت به دولت مطرح شد

 

اما یک موضوع دیگر نیز به چشم می‌خورد و آن این است که مجلسی‌ها به دنبال اولین راه حل هستند، نه بهترین راه حل! 

 

 هنوز یک ماه از افتتاح رسمی مجلس یازدهم نگذشته اما به نظر می‌رسد خط و نشان‌ها و اظهارات تند و تیز به شکلی تصاعدی درحال رشد است. موضوعی که پیش از این نیز قابل پیش‌بینی بود و بسیاری معتقد بودند با توجه به اینکه این دوره از مجلس یکدست در اختیار محافظه کاران است باید منتظر واکنش‌های تند نسبت به سیاست‌های دولت و بسیاری از اتفاقات کشور بود.

 

دیروز اولین جلسه مجلس بعد از تصویب پیش نویس شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران بود. شاید از بد اقبالی حسن روحانی است که اولین قطعنامه علیه ایران بعد از 8 سال و اولین بار در دوره ریاست جمهوری روحانی زمانی تصویب شده که مجلس یازدهم تازه نفس است و با مخالفتی که از سال‌های قبل اصول‌گرایان نسبت به برجام داشته‌اند منتظر فرصتی بوده تا شدیدترین انتقادات را نسبت به این توافق نشان دهند.

 

درحالی که قطعنامه اخیر شورای حکام در عمل قدرتی برای الزام ایران به انجام اقدامی ندارد و در واقع به لحاظ سیاسی نیز جز تصمیماتی با اثرگذاری درجه یک محسوب نمی‌شود اما دیروز مجلسی‌ها ضمن انتقادات شدید خود پیشنهاداتی را مطرح می‌کردند که به جای حل مشکل خود ایجاد مشکل جدیدی بود. خروج از ان پی تی که دیروز در مجلس از سوی نمایندگان مختلفی مطرح شد گزینه‌ای است که مجلس اصول‌گرا مطرح می‌کند! اما اگر در واکنش به قطعنامه اخیر شورای حکام به دنبال خروج ازان پی تی باشیم با سایر تهدیدات یا اقدامات شدیدترطرف مقابل چه ابزاری در اختیار ایران قرار می‌گیرد؟ 

 

در واقع خروج از ان پی تی به عنوان یک اقدام تلافی جویانه بالاترین گزینه‌ای است که در اختیار ایران است اگر به این سادگی چنین ابزاری از دست برود در مراحل بعدی عملا ایران قدرت بازدارندگی خود را در میدان دیپلماتیک از دست می‌دهد! البته تنها موضوع برجام نبود که دیروز از سوی نمایندگان مورد انتقادات شدید قرار گرفت. وزیر ارتباطات دیروز در مجلس حاضر شده بود تا ضمن پاسخگویی به سوالات نمایندگان از وضعیت این وزارت خانه و اقدامات انجام شده گزارشی را ارائه دهد که آذری جهرمی نیز در این زمینه بی‌نصیب نماند و او نیز با تندترین انتقادات بدرقه شد. از موضوع مورد تاکید این روزهای اصول‌گرایان یعنی فشار برای فیلتر اینستاگرام گرفته تا حوزه‌های فضایی زیر مجموعه وزارت ارتباطات هدف قرار گرفت. بررسی اجمالی برخی از نطق‌های دیروز نمایندگان مجلس می‌تواند به طور شفاف‌تری آنچه که در ذهن بهارستان نشینان می‌گذرد را روشن کند.

 

مذاکره با آمریکا مطلقا ممنوع

در بررسی اتفاقات دیروز اولین بخش را باید به سخنان رئیس مجلس یعنی محمد باقر قالیباف اختصاص دهیم که شاه کلید سخنان او این بود که مذاکره با آمریکا مطلقا ممنوع است. این برای دومین بار است که در همین مدت کوتاه رئیس مجلس استراتژی سیاست خارجی دولت را تعیین می‌کند! محمدباقر قالیباف در آغاز جلسه دیروز در واکنش به قطعنامه آژانس بین‌المللی در مورد ایران اظهار کرد: طی روزهای گذشته بحث‌هایی درباره‌ی موضوع هسته‌ای در سطح سیاسی و رسانه‌ای مطرح شده که لازم می‌دانم چند نکته به استحضار برسانم.

 

ظرف روزهای گذشته کشورهای غربی به ویژه آمریکا و متاسفانه بخشی از کشورهای اروپایی بار دیگر ماهیت غیرقابل اعتماد و خصمانه خود را به ملت ایران نشان دادند و برای چند دهمین بار به ما ثابت کردند که برای حفظ حقوق و عزت ایران و برای تضمین پیشرفت و آرامش کشور راهی جز ایستادگی و مقاومت هوشمندانه و تدبیر و خردمندی انقلابی وجود ندارد. رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که «رفتار دشمن در این ایام گزینه مقاومت فعال را به عنوان یک گزینه راهبردی برای ملت ایران تبدیل کرده است»، گفت: پشت سر این سیاست اجماع کامل ملی و سیاسی وجود دارد و اراده ملت ایران ضامن و پشتیبان است. از همه کشورهای غربی و کسانی که در اتاق‌های در بسته می‌نشینند و علیه ملت ایران توطئه می‌کنند می‌خواهم به آن اجماع ملی و سیاسی توجه داشته باشند. ملت ایران راه مقاومت فعال را برگزیده است. این مطالبه‌ی قاطع ملت ایران و مورد اجماع مسئولان است و مسیری جز این در ماه‌های آینده وجود نخواهد داشت.

 

قالیباف آمریکا و اسرائیل را «صحنه‌گردان قطعنامه اخیر آژانس بین‌المللی» نامید و گفت: این دو با کارسازی خیانت‌آلود کشورهای اروپایی علیه ایران در شورای حکام آژانس قطعنامه را صادر کردند. همه جهان دیدند که با وجود همه طراحی‌هایی که شده بود هیچ اجماع جهانی علیه ایران شکل نگرفت و بعضی قدرت‌های بزرگ آشکارا با این قطعنامه مخالفت کردند. ما اطلاع داریم که بخش بزرگی از کسانی که به این قطعنامه رای دادند، تحت فشارهای سنگین از جانب آمریکا بودند. رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امروز در بین مسئولان نظام اسلامی در این باره که آمریکا و رژیم صهیونیستی قادر به دستیابی به هیچ یکاز اهداف خود در عرصه‌ی بین‌المللی و منطقه‌ای نیست، اجماع و اتفاق نظر کامل وجود دارد و به هیچ وجه و تحت هیچ شرایطی اجازه تخطی آژانس از چارچوب‌های قانونی داده نخواهد شد.

 

تاریخ 17 سال گذشته نشان می‌دهد که ایران همواره در چارچوب مقررات بین‌المللی و منافع ملی خود سخاوتمندانه‌ترین همکاری‌ها با آژانس را داشته اما اغلب جز دشمنی‌های افزون‌تر وباج خواهی‌های بیشتر چیزی عاید نشده است. قالیباف در پایان ضمن تشکر از دو کشور روسیه و چین، از سازمان انرژی اتمی و وزارت امور خارجه خواست که طرحی در واکنش به قطعنامه اخیر شورای حکام آژانس انرژی اتمی تنظیم کرده و برای تصویب آن به مجلس شورای اسلامی بفرستند.

 

 برجام مرد، از NPT خارج شویم! 

اما سخنان رئیس مجلس را می‌توان به عنوان سخنان میانه رو در نطق‌های دیروز مجلس تقسیم‌بندی کرد چرا که سایرین با لحنی بسیار شدیدتر قطعنامه شورای حکام و سیاست خارجی دولت را مورد نکوهش قرار دادند.

 

حسن نوروزی که به نظر می‌رسد تحت تاثیر تیتر روز شنبه روزنامه کیهان قرار گرفته که قطعنامه شورای حکام را جدیدترین گلابی برجام خوانده بود در نطق دیروز خود گفت:« جدیدترین گلابی برجام تصویب قطعنامه ضد ایرانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که در دو روز گذشته به پیشنهاد کشورهای غربی، فرانسه، آلمان و انگلیس علیه کشورمان به تصویب رسید. علت آن ادعای رژیم خون‌خواه صهیونیستی مبنی بر انجام فعالیت‌های هسته‌ای در اماکنی بود که به زعم وی ایران با بازرسی از آنها مخالف بود. ضمن تشکر از نطق رئیس مجلس شورای اسلامی از این مجلس حزب‌الله انتظار دارم اگرچه دیر شده ولی خروج از ان پی تی را تصویب کند.»

 

نماینده مردم بهارستان در خصوص این موضوع تصریح کرد:«چرا که فاجعه برجام یک سند طلایی برای آمریکا بود که از طرفی مدعی خروج از برجام شد ولی از طرفی ایران را با اصرار در آن نگه می‌دارد. این یعنی برد – برد به نفع آمریکا، پس بیاییم با خروج از ان پی تی برد – برد آمریکا را در برجام به باخت آنها تبدیل کنیم.» اما او تنها نماینده‌ای نبود که دیروز خروج از NPT را پیشنهاد داد. نماینده مشهد نیز در جلسه علنی دیروز مجلس گفت:«آقای رئیس‌جمهور! برجام مُرد و هفت کفن پوساند، دولت در واکنش به اقدامات غیرمنتظره کشورهای اروپایی دیگر نباید درخصوص خروج از برجام سخن گوید، باید درباره خروج از NPT صحبت شود. چون با مجموعه‌ای طرف هستیم که ظالمانه درباره ما تصمیم‌گیری می‌کنند.» حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر گفت:«دیگر در شرایط فعلی نباید درباره خروج از برجام صحبت کرد بلکه باید درباره خروج از NPT سخن گفت.» او با تاکید بر اینکه نگاه برای حل مشکلات کشور باید به داخل باشد، گفت:«یک سال بیشتر از عمر دولت دوازدهم باقی نمانده اما گرانی و قیمت مسکن و اجاره آن کمر مردم را شکسته است. مردم دیگر نمی‌توانند در شهرها خانه‌ای را اجاره نمایند و حتی امکان پرداخت اجاره‌بها در حاشیه شهرها را هم ندارند. وقتی افتخار دولت تعطیلی مسکن مهر باشد نتیجه‌اش چنین چیزی خواهد بود.» از سوی دیگر یک عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اروپایی‌ها به تعهدات خود عمل نکرده‌اند، گفت:«ما باید در مورد برخی دسترسی‌ها تجدیدنظر کنیم و پاسخ قاطع و جدی به قطعنامه اخیر شورای حکام بدهیم.»

 

حجت الاسلام علیرضا سلیمی با اشاره به قطعنامه شورای حکام آژانس علیه ایران گفت:«این قطعنامه نشان داد تقسیم کاری بین آمریکا، آژانس، اروپا و برخی کشورهای مرتجع وجود دارد. آمریکایی‌ها به دنبال افزایش فشار بر ایران هستند و در همین راستا دستوری را برای آژانس تعریف کردند و همزمان برای ادامه‌ این مسیر وارد میدان شدند. قطعنامه شورای حکام نشان داد اروپایی‌ها استقلالی از خود ندارند و تحت فشار آمریکا اقدامات خود را انجام می‌دهند.

 

آنها به تعهدات خود پایبند نبودند و علاوه بر این‌که از تعهدات‌شان شانه خالی کرده‌اند، دنبال بهانه‌گیری هستند.» این نماینده اصول‌گرای مجلس با بیان این‌که گفت‌وگو و مذاکره با اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها معنی و مفهومی به جز دیکته کردن حرف‌های آنها ندارد، خاطرنشان کرد: در برجام سازوکارهای خاص خود برای برخی پیگیری‌ها پیش‌بینی شده و هرچند ما نسبت به این سازوکارها انتقاد داشتیم، ولی آنها به همان برجام نیم‌بند که از نظر ما ایراداتی داشت هم پایبند نبودند. در نهایت دیروز مجلس بیانیه‌ای در محکومیت از قطعنامه مجلس صادر کرد.

 

در بخشی از این بیانیه آمده است:« با کمال تاسف تناقض در رفتار و گفتار این سه کشور که از یک سو بانی قطعنامه غیر قانونی علیه ملت ایران و از سوی دیگر مدعی به پایبندی به برجام هستند نشانگر آن است که آنها بار دیگر در دام آمریکا و رژیم صهیونیستی گرفتار شده و همگام با تلاش آنها برای تکمیل پروژه حداکثر فشار آمریکا بر جمهوری اسلامی ضربه دیگر به چند جانبه گرای بین‌المللی وارد کردند. مجلس شورای اسلامی تن دادن به این اخاذی سیاسی آشکار را بنا نهادن سابقه‌ای غلط در پذیرش فرهنگ سلطه بر آژانس می‌داند که باعث ریشه دار شدن تبعیض ساختاری در ان پی تی خواهد شد. مجلس شورای اسلامی از دولت می‌خواهد اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف و نظارت‌ها را معلق کند. امید است که آژانس این رویه خطرناک را تغییر و نظام پادمانی را به صورت مستقل و حرفه‌ای بنا نهد که 

از فشارهای سیاسی بعضی اعضای شورای حکام به دور است. مجلس شورای اسلامی قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی را که به پیشنهاد سه کشور اروپایی انگلستان، فرانسه و آلمان و تحت فشار آمریکا و رژیم صهیونیستی در تاریخ ۳۰ خرداد ۹۹ علیه ملت ایران تصویب کرد به شدت محکوم کرده و آن را نشانه‌ای دیگر از وجود تبعیض ساختاری در آژانسبین‌المللی می‌داند.»

 

قتلگاه جوانان!

موضوع دومی که از جلسه دیروز مجلس خودنمایی می‌کرد هدف قرار دادن آذری جهرمی وزیر ارتباطات بود که در ابعاد مختلی به او انتقادات شدیدی مطرح شد. بیشترین بحث نمایندگان را می‌توان مربوط به اینستاگرام دانست. جریان محافظه کار در روزهای اخیر موج حملات و فشار جدیدی را ایجاد کرده تا دولت را وادار به فیلتر اینستاگرام کند و به نظر می‌رسد بیشترین مطالبه در این خصوص این روزها از تریبون مجلس شنیده می‌شود احتمالا از آن جهت که خانه ملت را تریبون مناسبی می‌دانند تا از طریق آن اهداف خود را به عنوان اهداف مردم معرفی کنند. حجت‌الاسلام موسی غضنفرآبادی نماینده مردم بم در واکنش به اظهارات وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار کرد: شما تلاش کردید به فضای مجازی و اینترنت گسترش و سرعت بدهید، ضمن تقدیر از شما، ولی یک چاقوی دودم را تیز کردید، اما سوال این است آیا از این موضوع استفاده خوب شد یا استفاده بد؟ فضای مجازی با سرعت اینترنت یک اتوبان امن برای حمله ضد انقلاب و دشمنان انقلاب را تا عمق ایران اسلامی به وجود‌آورد که بسیاری از جوانان ما در این اتوبان کشته یا مجروح شدند. 

 

وی ادامه داد: اعتراض به حق مردم با تاخت و تاز ضد انقلاب همچون منافقین و سلطنت‌طلبان بی‌آبرو با استفاده از این فضا از مسیر خود خارج شد و خسارت‌های زیادی را بر مردم تحمیل کرد. آیا در این موضوع شما مسئول نیستید؟ غضنفرآبادی تصریح کرد: چرا پیام‌رسان‌های داخلی حمایت نشدند؟ و چرا پیام‌رسان‌های خارجی اینقدر حمایت می‌شوند؟ اینستاگرام قتلگاه اعتقادات بسیاری از جوانان ما شده است. چقدر از خانواده‌ها که به دلیل این فضا متلاشی شدند.

 

بدون فراهم نمودن امنیت پیام‌رسان‌های خارجی چه مشکلاتی برای جوانان به وجود آمد و چقدر فضای خانمان‌سوز بی‌دینی، بی‌غیرتی، غرب‌گرایی را فراهم کرد. چه کسی باید اینگونه مسائل فضای مجازی را رفع کند؟ آیا شما مسئولیتی ندارید؟ این اظهارات درحالی است که دولت در سال 97 میلیاردها تومان وام را تحت چنین فشارهایی به پیام رسان‌های بومی نظیر سروش اعطا کرد اما این پیام رسان‌ها نتوانستند کمترین محبوبیتی کسب کنند و به تازگی نیز سرمایه‌گذاران آنها اعلام کردند حاضر به فروش پیام رسان هستند! دیروز همچنین فاطمه محمد بیگی نماینده قزوین نیز به وزیر ارتباطات درباره اینستاگرام تاخت و با ابراز نگرانی از افزایش جرایم رایانه‌ای براساس گفته‌های پلیس فتا خاطرنشان کرد: افزایش درصد کاربران فضای مجازی و عدم فرهنگ‌سازی به افزایش جرائم می‌انجامد که از جمله آنها فروش اسلحه گرم و سرد و پیوستن به سایت‌های پورنو است. این یک خلا ساختاری است آیا اقدام خاصی برای آن انجام داده‌اید؟ اما محمدجواد آذری جهرمی دیروز در سخنان خود علت این میزان از استقبال اینستاگرام در کشور را فیلتر بودن سایر پلت فرم‌ها اعلام کرد. آذری جهرمی با تاکید بر این‌که دغدغه‌های فرهنگی، دینی و تغییر سبک زندگی به‌جا است، خاطرنشان کرد:«با دست روی دست گذاشتن و بستن کار درست نمی‌شود؛ باید در این زمینه کار کرد.

 

اینستاگرام با سیاست‌های ما به قطب تبدیل شده؛ زیرا پلت‌فرم‌های دیگر بسته است. اگر اینستاگرام صفحه سردار دل‌های ما را می‌بندد طبیعی است آنها دولت تروریستی هستند و تروریست‌هایی در کت و شلوارند؛ در این موضوع شکی نداریم، اما اگر سردار ما را در بغداد به شهادت رساندند ما بغداد را خالی می‌کنیم؟ آیا عرصه رسانه بین‌المللی است و حضور جریان‌ساز مورد تاکید رهبری را نباید ببینیم؟ وی خاطرنشان کرد: کسی موافق بی‌دینی نیست؛ شما به عنوان نماینده با مخاطب‌تان چه‌طور ارتباط برقرار می‌کنید؟» در واقع بسیاری از نمایندگان مجلس همچون سایر سیاستمداران ایران از کاربران فعال توئیتر هستند که بیش از 10 سال است در ایران فیلتر شده است! یکی دیگر از انتقادات مجلسی‌ها دیروز درباره برنامه ماهواره‌ای کشور بود. سید محسن دهنوی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان این که «بی تدبیری‌های مدیریتی موجب عقب ماندگی در زمینه فضایی شده است»، خطاب به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت:«سازمان فضایی کشور که اکنون از زیر مجموعه‌های شماست دچار مشکلات متعددی است بهمن ماه ۸۸ پس از پرتاب موفقیت آمیز کاوشگر یک و دو به فضا دانشمندان فضایی ما موفق شدند نخستین بار محموله زیستی کاوشگر سه را به فضا پرتاب کنند.

 

این خلاصه تلاش برای پیشرفت صنعت فضایی کشور بود و باعث شد ایران در بین ۵ کشور برتر در زمینه فضایی شناخته شود.» او افزود:«حالا ایرانی که سال‌ها با سرعت درحال رشد و جهش علمی بود در این رقابت حیاتی عقب مانده است، در چشم انداز ۱۴۰۰ قرار بود به سراغ طراحی و ساخت ماهواره‌های عملیاتی جئو برویم و به دنبال طراحی و ساخت ماهواره‌های سنجش با ارتفاع زیر ۱۰ متر بودیم اما اکنون در شرایطی قرار داریم که هیچ ماهواره موفق عملیاتی در مدار نداشته‌ایم. مدار ۴۲ درجه که جزئی از دارایی‌های این کشور است، در صورت ادامه روند فعلی در بهترین حالت از دسترس خارج خواهد شد.» اما گزارش آذری جهرمی نشان از موضوع دیگری داشت. وی توضیح داد: در برنامه فضایی تعداد ماهواره‌های جمهوری اسلامی ساخت داخل در حرکتی بسیار عظیم تا سال ۹۲ سه مورد، تا سال ۹۶، ۷ مورد و تا پایان سال ۹۸، ۱۵ مورد بود که این میزان تا پایان سال ۹۹ به ۱۸ ماهواره تولید داخل می‌رسد.

 

 اولین راه حل، بهترین راه حل نیست!

جلسه دیروز مجلس و نطق‌ها را اگر بررسی کنیم فارغ از اینکه انتقادات تندی از سوی نمایندگان نسبت به دولت مطرح شد اما یک موضوع دیگر نیز به چشم می‌خورد و آن این است که مجلسی‌ها به دنبال اولین راه حل هستند و نه بهترین راه حل! در واقع وقتی آژانس قطعنامه صادر می‌کند به جای یافتن راه حل درست اولین راه حل که خروج از پیمان NPT است به ذهن نمایندگان می‌رسد! وقتی مشکلات و چالش‌های فضای مجازی مطرح می‌شود فیلتر اینستاگرام به ذهن این نمایندگان می‌رسد! با چنین رویکردی باید منتظر چنین پیشنهاداتی بیشتر باشیم. در حل مسائل ساده نیز همیشه اولین راه حل بهترین راه حل نیست چه رسد به حوزه سیاسی ایران که بسیار پیچیده است. 

 

کاش نمایندگان مجلس به راه حل‌های بیشتری هم فکر کنند یقینا اگر راه حلی ایجابی و نه سلبی برای مشکلات پیدا کنند نه دولت که همه ارکان و مردم پشت سر این نمایندگان تازه کار خواهند بود!

 

 

آفتاب یزد 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------