آخرین اخبار سیاسی

سعید لواسانی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

واکنش‌ها به تصمیم زاکانی برای ساخت مسجد در پارک قیطریه

سید سعید لواسانی از تصمیم زاکانی شهردار تهران برای ساخت مسجد در پارک قیطریه انتقاد کرد. به گزارش دیده بان ایران، سید سعید لواسانی امام جمعه…

اگر راست می گوييد؛ برنامه بدهيد نه شعار



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی ,سيدمصطفي هاشمي‌طبا

 

 کمتر از يک سال تا برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري 1400 باقي مانده است اما ظاهرا خبري از ارائه برنامه از سوي دو جريان سياسي کشور نيست و آنچه در جريان است نسبتي به آماده شدن براي انتخابات ندارد.

 

انتخابات مجلس 98 که پيروز آن جناح اصولگرا بود، با حداقل مشارکت مردم برگزار شد تا پيش از اين کمتر سابقه داشته که انتخاباتي با اين حجم از مشارکت پايين شکل بگيرد. اصولگرايان با پايگاه اجتماعي ضعيفي که دارند، در پي تضعيف پايگاه اجتماعي اصلاح‌طلبان هستند و درصددند بدنه راي آنها را روبه افول ببرند. تجربه نشان داده که هر زمان مشارکت مردم در انتخابات بالا بوده، اصلاح‌طلبان برنده رقابت هستند ‌ و هر زمان اعتماد مردم به اصلاح‌طلب‌ها کاهش يافته ميزان مشارکت‌ در انتخابات به حداقل رسيده است که نتيجه آن پيروزي اصولگرايان است.

 

سنگ‌اندازي جلوي پاي کدام اصولگرا!

سعيد حجاريان تئوريسين اصلاحات چندي پيش بيان کرده بود: «اگر مي‌دانستيم از جانب نيروهاي تماميت‌خواه اين همه سنگ پيش پاي روحاني خواهد افتاد و از آن سو، دولت دست‌راستي مانند ترامپ بر سر کار خواهد آمد، شايد بهتر بود اساسا عطاي انتخابات را به لقايش مي‌بخشيديم و سرنوشت اصلاحات را به دولت روحاني گره نمي‌زديم.»

 

ناصر ايماني فعال سياسي اصولگرا در واکنش به اظهارات حجاريان گفته است: «آيا به‌واقع اصلاح‌طلبان که در سال 92 از آقاي روحاني حمايت کردند نمي‌دانستند کساني مخالف اصلاح‌طلبان و گزينه آنها در انتخابات خواهند بود؟ قطعا مي‌دانستند. همان‌طور که اصولگرايان مي‌دانستند اگر فردي از جناح آنها پيروز انتخابات شود، نيروهايي در جامعه اعم از اصلاح‌طلبان مخالف آنها بوده و سنگ‌اندازي مي‌کنند.» حجت‌الاسلام حسين سبحاني‌نيا نماينده سابق مجلس هم معتقد است که آمدن دوباره احمدي‌نژاد در عرصه سياست، کار اصلاح‌طلبان است و آنها از آن روي قصد به چنين کاري زده‌اند که دنبال سنگ‌اندازي جلوي پاي اصولگرايان در انتخابات پيش‌رو هستند.

 

هر دو جناح راه ارائه بدهند

در اين راستا و براي اطلاع از برنامه اصلاح‌طلبان به‌منظور افزايش مشارکت مردم در انتخابات سيدمصطفي هاشمي‌طبا سياست‌مدار اصلاح‌طلب به گفت‌وگو با‌ «آرمان ملي» پرداخت. هاشمي‌طبا اذعان داشت: «اصولگراها در پي اين بودند که مشارکت در انتخابات را پايين بياورند که خودشان پيروز ميدان شوند. موفق هم شدند. آقاي حميد رسايي هم گفته بود که مشارکت را پايين بياوريد.

 

مشارکت هم پايين آمد.» وي همچنين افزود: اگر اصلاح‌طلبان و اصولگرايان راه‌حلي براي بهبود شرايط مملکت دارند بگويند. آن موقع است که مردم از آنها استقبال مي‌کنند. مجلسي که الان در دست اصولگراها است، راه‌حلي ندارد. اصلاح‌طلبان نيز به همين منوال راه‌حلي ندارند. تنها راهي که براي هر دو طيف وجود دارد و مي‌تواند مردم را براي حضور در انتخابات تشويق کنند اين است که برنامه‌اي دقيق و مدون ارائه بدهند.

 

وي افزود: هيچ‌کس حرف يا راه‌حلي براي اداره کشور ندارد. حالا که نه اصولگراها و نه اصلاح‌طلب‌ها برنامه‌‌اي براي اداره کشور ندارند، بايد همگي برويم و بميريم. هنگامي که طبقه برگزيده مملکت راه‌حلي براي ارائه دادن ندارند، اوضاع بهبود پيدا نمي‌کند و همه چيز به همين منوال باقي خواهد ماند. هاشمي‌طبا گفت: من بارها گفتم در چنين شرايطي که در تحريم قرار داريم، يا بايد تسليم آمريکا بشويم يا اقتصاد رياضتي پيشه کنيم. نه اينکه شعارهاي بي‌خاصيت بدهيم. اگر قرار بر مقاومت است به مردم بگوييد که بايد رياضت بکشيد. اگر هم معتقد به ولنگاري هستيد پس با آمريکا سازش کنيد.

 

زمينه اين اقتصاد رياضتي را هم مسئولان کشور بايد فراهم کنند. اين فعال سياسي خاطرنشان کرد: من تا حالا غير از خودم کسي را نديدم که نامي از اقتصاد رياضتي ببرد. همه با رويه پوپوليستي‌شان به مردم وعده و وعيد مي‌دهند که اوضاع بهبود پيدا مي‌کند. اصلاح‌طلبان پوپوليست‌اند. همه پوپوليستي حرکت مي‌کنند. حاصل 40 سال از زبان يک فرد حزب‌اللهي اين بود که مردم جانشان به لبشان رسيده است. اين فرد حزب‌اللهي به من گفت که مردم جان به لب شده‌اند. اين نشان مي‌دهد که دولت‌ها نتوانسته‌اند خوب عمل کنند.»

 

اصلاح‌طلبان انقلابي عمل کنند

هاشمي‌طبا در ادامه گفت: جريان اصلاحات بايد به مردم بسيار واضح و روشن بگويد که برنامه‌اش چيست و الا محبوبيتش را پيش مردم از دست مي‌دهد که هيچ، رايي هم به دست نمي‌آورد. بايد افکار عمومي را با برنامه‌هاي سازنده‌شان سامان بدهند. تريبونش را هم در اختيار دارند. اين همه رسانه براي اينکه حرف‌شان را بزنند هست. حتي تلويزيون هم حاضر است که پيشنهادات آنها را پوشش بدهد و پخش کند. آنها برنامه ندارند. وي تصريح کرد: کسي هم که برنامه نداشته باشد فقط حرف‌هاي قلنبه‌سلنبه مي‌زند. اين ارائه ندادن برنامه‌ها دو علت دارد.

 

يا واقعا برنامه‌اي براي ارائه ندارند يا اينکه از گفتن حرف‌هايشان مي‌ترسند. براي اينکه حرفي زد هم بايد هزينه داد. هزينه‌اش هم مي‌تواند مرگ باشد. وگرنه وضع همين است که بود. وي افزود: جريان اصلاحات در برابر جريان اصولگرايي بايد انقلابي وارد شود. انقلابي بودنش هم بايد با جريان اصولگرايي فرق کند. انقلابي بودن اصلاح‌طلبي به اين معنا است که محافظه‌کاري را کنار بگذارند و علنا حرف‌شان را بزنند. هاشمي‌طبا ادامه داد: کساني که به آقاي روحاني انتقاد دارند-اصولگرا يا اصلاح‌طلب- پيشنهاد داده و برنامه ارائه بدهند. پيشنهادشان به آقاي روحاني چيست؟ چه کار انجام بدهد؟ فقط نشسته‌اند و تحليل و انتقاد مي‌کنند.

 

آرمان ملي /مليکا قراگوزلو 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------