آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

علیرضابیگی: گوشت کیلویی ۷۰۰ هزار تومان قابل انکار است؟ /دولت اشکالات را نمی پذیرد چون توانایی اصلاح ندارد

احمد علیرضابیگی گفت: «دولت باید از همه ظرفیت‌ها و امکانات خودش استفاده کند تا وقتی انتقاداتی صورت می‌گیرد، آن را حل کند و کارنامه موفقی از…

بذرپاش رئیس دیوان محاسبات شد



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی ,بذرپاش
نمایندگان مجلس شورای اسلامی مهرداد بذرپاش را به عنوان رئیس دیوان محاسبات انتخاب کردند.

 به گزارش ایسنا، انتخاب رئیس دیوان محاسبات در دستور کار جلسه علنی صبح امروز چهارشنبه مجلس قرار گرفت و نمایندگان با ۱۵۸ رای از مجموع ۲۴۴ نماینده حاضر مهرداد بذرپاش را به ریاست دیوان محاسبات انتخاب کردند.

 

لطف الله فروزنده دیگر کاندیدای ریاست دیوان محاسبات نیز ۸۲ رای کسب کرد.

 

بذرپاش:مبارزه با فساد و کم کاری باید در دستور دیوان ممحاسبات قرار گیرد

 

کاندیدای ریاست دیوان محاسبات کشف گریزگاه های قانونی و مبارزه با فساد را از ملزومات فعالیت دیوان محاسبات به عنوان مردمی ترین بخش نظام اسلامی برای اقامه عدالت عنوان کرد.

 

به گزارش ایسنا مهرداد بذر پاش در جلسه علنی صبح امروز چهارشنبه مجلس و در جریان بررسی کاندیداهای ریاست دیوان محاسبات، گفت: دیوان محاسبات مصداق حسابرسی  و نهادی است که در قانون اساسی با هدف نظارت ملت بر وضع مالی کشور پیش بینی شده تا نظارت بر خرج کرد را دنبال کند و بتواند جلوی اسراف و تبذیر را بگیرد.

 

وی دیوان محاسبات را جلوه قانونی عدالت ورزی عنوان و خاطرنشان کرد: دیوان محاسبات را می توان مصداق مردمی ترین بخش نظام اسلامی برای اقامه عدالت دانست اما آیا دیوان محاسبات اکنون به وظیفه خود عمل می کند؟ از دو هزار هزار میلیارد تومان بودجه چند درصد صرف ناکارآمدی ها شده است. این مبلغ می توانست چه سرمایه فیزیکی و اجتماعی ایجاد کند و ما الان با چه سرمایه ای مواجه هستیم؟

 

بذرپاش با طرح این سوال که دیوان محاسبات چقدر نظارت اثربخشی داشته است؟ خاطرنشان کرد: آیا اگر امروز دیوان محاسبات به جای این که ذیل مجلس باشد ذیل دولت بود تفاوتی می کرد؟ اگر بودجه دولت مبتنی بر عملیات و حسابرسی مبتنی بر عملکرد بود آیا ما دچار کسری بودجه می شدیم یا مازاد داشتیم؟. چقدر از بودجه در خدمت رفع نیازهای اساسی است؟ اگر دیوان محاسبات تعطیل شود چقدر در تصمیم گیری شما نمایندگان خلل ایجاد می شود و دیوان کجای تصمیم گیری نمایندگان است.

 

کاندیدای ریاست دیوان محاسبات با بیان این که مردم از مجلس انتظار حسابرسی و حسابکشی را دارند، افزود: با این میزان هدف رفت سرمایه چطور می شود به نفع مردم عمل کرد؟. مردم گله مند هستند و از مجلس انقلابی انتظار تحول به نفع کشور را دارند. همان قدر که از خطا باید جلوگیری شود با کارنکردن ها هم باید برخورد شود. اگر نقش نظارتی دیوان درست ایفا می شد چقدر بودجه هدر نمی شد.

 

بذرپاش ادامه داد: آیا ساختار بودجه ریزی و حسابرسی سکوی تولید است یا مانع جهش تولید؟ آیا قوانین ما پاسخگوی چالشهای امروز است؟ دیوان محاسبات باید کلاف در هم پیچیده دخل و خرج را برای نمایندگان ساده سازی کند و کشف گریزگاههای قانونی، مبارزه با فساد، رویکرد پیشگیرانه و فعالانه و مبارزه با کم کاری را در دستور کار قرار دهد. در این جنگ اقتصادی که درآمد سرانه مردم در حال کاهش است و فشار به طبقات جامعه وارد می شود، ناکارآمدی پذیرفته شده نیست.

 

وی ادامه داد: اگر دیوان محاسبات در انجام وظایف خود مطابق قانون اساسی عمل کند و گزارش تفریغ بودجه را در زمان مناسب تقدیم مجلس کند آن وقت چقدر اثر بخشی تصمیمات افزایش می یابد. پاسداری از بیت المال هدف اصلی دیوان محاسبات است. آیا می شود پاسدار بیت المال بود ولی به شرکتهای دولتی کم توجه بود تعریف بیت المالی که دیوان قرار است از آن پاسداری کند، چیست؟

 

بذرپاش اضافه کرد: بی شک این آغازی بر یک پایان بزرگ است و آن پایان ارزیابی های ظریف و بی خاصیت عملکرد دستگاههاست. البته دیوان دچار کمبود زیر ساخت و محروم از برخورداری از پایگاههای اطلاعاتی یکپارچه است و نتوانسته به عملیات بر خط فرایند تفریغ بودجه دست یابد. اما اگر توفیق خدمت گزاری بر عهده من گذاشته شود ان شاءالله دیوان به سمت حسابرسی اثربخش می رود.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------