آخرین اخبار سیاسی

حسن روحانی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

افشاگری جدید حسن روحانی از ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات 98

حسن روحانی درباره ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات صحبت کرد. به گزارش جماران، حسن روحانی رییس جمهور ایران در دولت های یازدهم و دوازدهم در…

گمانه‌زنی درباره چگونگی برگزاری مراسم محرم/ سخنران قبل از نماز جمعه قم: کرونا، سکولار است



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی ,امام جمعه قم

 

از اعلام رسمی شیوع کرونا تاکنون در ایران، اختلافات با حسن روحانی به‌عنوان رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا همواره وجود داشته است. این اختلافات با اِعمال برخی ممنوعیت‌ها در مراکز مذهبی در شهر قم آغاز شد.

 

آیت‌الله سیدمحمد سعیدی، تولیت آستان حضرت معصومه(س) جمعه دوم اسفندماه سال گذشته درباره شیوع ویروس کرونا در قم با اشاره به اینکه مردم بدانند مسئولان در حال کنترل و مراقبت‌های پزشکی، درمانی و بهداشتی درباره این پدیده هستند، گفت: «دشمن می‌خواهد با استفاده از این روش، هراسی در دل‌ها ایجاد کند و قم را شهری ناامن نشان دهد و انتقام همه شکست‌های خود را از قم بگیرد.» 

 

درحالی که یک ماه به آغاز ماه محرم باقی مانده، اختلاف بر سر چگونگی برگزاری بزرگ‌ترین مراسم مذهبی در شرایط کرونا همچنان پابرجاست. حسن روحانی روز پنجشنبه با اشاره به اهمیت مراسم محرم گفت: «آیین‌های سوگواری سیدالشهدا(ع) نیاز روحی غیرقابل انکاری است که با رعایت پروتکل‌ها برگزار خواهد شد.» اما برگزاری با پروتکل‌های بهداشتی نیز مخالفان را راضی نمی‌کند. حجت‌الاسلام سیدمهدی میرباقری، عضو مجلس خبرگان رهبری، با انتقاد از برگزار نشدن مراسم‌ عمومی ماه رمضان درباره مراسم‌ مذهبی پیش رو گفت: «جریان غرب از اینکه مراسم مذهبی و عزاداری ماه محرم به‌طور کلی تعطیل شود، ناراحت نمی‌شوند.» این درحالی است که بر اساس گفته‌های حریرچی، معاون وزیر بهداشت «این روزها تعداد فوتی‌های ناشی از کرونا در کشور، ۵۰‌درصد بیشتر از ایام پیک اول در اسفند و فروردین است».

 

او همچنین با اشاره به در پیش بودن ایام مذهبی در کشور توصیه کرد: «اجتماعات در این ایام باید به حداقل برسد و به جای اینکه اطعام انجام گیرد، بهتر است نسبت به نذر ماسک اقدام شود.» هرچند هنوز از جزئیات پروتکل‌های ماه محرم خبری نیست، اما سخنگوی دولت درباره نحوه برگزاری مراسم ماه محرم گفت:«پیشنهادهای سازمان تبلیغات، شورای سیاست‌گذاری ائمه جماعت کشور و حوزه علمیه قم برای نحوه برگزاری مراسم ماه محرم به دست وزارت بهداشت رسیده است و در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، روز شنبه، راجع به نحوه برگزاری و پروتکل‌ها تصمیم‌گیری خواهد شد.»

 

فشار بر دولت برای بازگشایی

از اعلام رسمی شیوع کرونا تاکنون در ایران، اختلافات با حسن روحانی به‌عنوان رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا همواره وجود داشته است.

 

این اختلافات با اِعمال برخی ممنوعیت‌ها در مراکز مذهبی در شهر قم آغاز شد. آیت‌الله سیدمحمد سعیدی، تولیت آستان حضرت معصومه(س) جمعه دوم اسفندماه سال گذشته درباره شیوع ویروس کرونا در قم با اشاره به اینکه مردم بدانند مسئولان در حال کنترل و مراقبت‌های پزشکی، درمانی و بهداشتی درباره این پدیده هستند، گفت: «دشمن می‌خواهد با استفاده از این روش، هراسی در دل‌ها ایجاد کند و قم را شهری ناامن نشان دهد و انتقام همه شکست‌های خود را از قم بگیرد.» آیت‌الله سعیدی در واکنشی دیگر بیان کرد: «ما این حرم مقدس را دارالشفا می‌دانیم، دارالشفا یعنی مردم بیایند و از امراض روحی و جسمی شفا بگیرند، بنابراین باید اینجا باز باشد، باید با قوت مردم بیایند؛ البته ما احتیاط را هم شرط می‌دانیم و مسائل بهداشتی را هم رعایت می‌کنیم.»

 

این انتقادها در اوج موج اول کرونا در کشور آنچنان تأثیری نداشت و در اسفند و فروردین شاهد بسته‌شدن اماکن مذهبی در کشور بودیم، اما با کاهش میزان شیوع در اردیبهشت به نظر می‌رسید فشار بر دولت روحانی برای بازگشایی اماکن مذهبی بیشتر شده است. شایعه فشار بر دولت البته وقتی قوت گرفت که حسن روحانی با اشاره به مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا درباره حضور در اماکن مقدس گفت: «قرار بود تا پایان اردیبهشت‌ماه شرایط ویژه برای حضور در اماکن مقدس رعایت شود، اما آقای اعرافی که از حوزه علمیه در این جلسات حضور دارد، درخواست کرد این زمان تا نیمه اردیبهشت عقب بیاید و در نیمه اردیبهشت مجددا شرایط را برای حضور مردم در این اماکن بررسی کنیم.»

 

اما آیت‌الله اعرافی، رئیس حوزه علمیه هفته پیش به‌طور قطعی هرگونه فشار را از ناحیه این نهاد بر دولت تکذیب کرد و گفت: «نهاد حوزه نهایت همکاری را با ستاد ملی مقابله با کرونا دارد و در اینکه اماکن زیارتی باز شود یا نشود، کاملا تابع پروتکل‌های وزارت بهداشت هستیم و نظر کارشناسی را اصل و مبنایی فقهی و دینی می‌دانیم.» هرچند سخنگوی حوزه علمیه پس از این سخنان در نامه‌ای انتقادی خطاب به حسن روحانی نوشت: «مردم دیندار و ولایی ایران اسلامی و علما و بزرگان دینی انتظار داشتند در پایان جلسه، حضرتعالی که ریاست آن ستاد را برعهده دارید نسبت به بستن زیارتگاه‌ها و مراسم مذهبی تجدید نظر و از مردم انقلابی عذرخواهی کنید، اما متأسفانه نه‌تنها این اتفاق رخ نداد بلکه بر بسته‌ماندن حرم‌ها و نماز جمعه‌ها همچنان تأكید می‌ورزید، درحالی که برخی‌ از مکان‌ها را که بیش‌ از ۲۶‌درصد در شیوع ویروس تأثیرگذار بوده‌اند، تعطیل نکرده‌اید.»

 

 بر اساس صحبت‌های سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکنون ۲۸۶‌هزار و ۵۲۳ نفر در کشور به‌طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و با فوت ۲۱۵ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جانباختگان کرونا در کشور به ۱۵‌هزار و ۲۸۹ نفر رسیده است؛ آماری که نشان می‌دهد کرونا بیش از آغاز شیوع در کشور قربانی می‌گیرد و همین شاید مهم‌ترین مسأله دولت در تنظیم پروتکل‌های مراسم محرم امسال باشد؛ محرمی که با این وضع احتمالا متفاوت‌ترین مراسم خواهد بود و باید دید اختلافات در نحوه برگزاری آن چه سرانجامی دارد.

 

سخنران قبل از نماز جمعه قم: کرونا، سکولار است 

سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه قم گفت: ویروس کرونا سکولار است و ما فقط از نظر متخصصان متدین در برپایی مراسم و عزاداری‌های محرم و صفر پیروی خواهیم کرد.

 

حجت‌الاسلام سید عباس موسوی مطلق در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه قم ادعا کرد که عده‌ای امروز بی جهت به خطر برگزاری مراسم‌های محرم دامن می‌زنند.

 

موسوی مطلق همچنین گفت که کرونا یک ویروس سکولار است که تلاش می‌کند کشور‌های دینی را با آثار مخرب خود به سمت بی دینی سوق دهد.

 

وی بدون اشاره به نام و هویت این عده، اظهار داشت: مراسم‌های مذهبی ماه محرم و صفر باید با شور همیشگی خود با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود.

 

سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه قم بار دیگر گفت: عده‌ای در هفته‌های ابتدایی شیوع کرونا، پروژه تعطیلی مراکز زیارتی و هیات‌های مذهبی را به‌پیش می‌بردند که با برخورد‌های عاقلانه مردم و مسوولان شکست خوردند.

 

موسوی مطلق ابراز داشت: طبق آمار رسمی وزارت بهداشت مراکز زیارتی و برپایی مراسم‌های دینی و هیات‌های مذهبی کمتر از نیم درصد در سرایت کرونا نقش دارند.

 

به گفته وی، برخی دنبال تعطیلی و بستن راه‌های ابراز عواطف و احساسات مردم به اهل بیت (ع) و سید الشهدا (ع) هستند، اما این افراد بدانند که هیچ فردی نمی‌تواند مانع از برگزاری و برپایی این مراسم‌ها بشود.

 

سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه قم گفت: برخی افراد بی جهت اصرار دارند که تبلیغ دین صرفاً در فضای مجازی انجام بگیرد، اما باید بدانیم که امروز ما اشرافی بر شبکه‌های سایبری نداریم و فقط استفاده‌کننده آن‌ها هستیم.

 

وی اضافه کرد: ما امروز حکمران در فضای مجازی نیستیم بلکه حکم خوان هستیم و فاقد یک ایدئولوژی خاص و راهبردی در این فضا هستیم و به عبارت دیگر ابزار دست دشمن هستیم.

این کارشناس مذهبی یادآور شد: فضای مجازی یک میدان مین است که باید تهدید‌های آن را به فرصت تبدیل کنیم و از معبر‌های خطرناک آن عبور کنیم و بتوانیم به یک حکمران قوی در این فضا تبدیل بشویم.

 

شهروند  / ایرنا  

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------