آخرین اخبار سیاسی

عراقچی,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

عراقچی: پس از اقدام نظامی، زمان ورود به میدان سیاست و دیپلماسی است

دبیر شورای راهبردی سیاست خارجی و معاون سابق وزارت خارجه گفت: مذاکرات سیاسی دست آوردهای میدانی را نقد می‌کند. باید پس از زدن ضربه نظامی وارد…

بهاره هدايت به ۴ سال و 8 ماه حبس تعزيري محكوم شد



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی ,بهاره هدايت
محروميت از برخي حقوق اجتماعي در انتظار كنشگر مدني

بهاره هدايت به ۴ سال و ۸ ماه حبس تعزيري محكوم شد. اين كنشگر دانشجويي و سياسي كه پيش از اين و درپي انتخابات بحث‌انگيز سال ۸۸ به تحمل بيش از ۹ سال حبس محكوم شده بود، حالا بار ديگر و تنها ۴ سال پس از آزادي و گذراندن ۷ سال حبس، به ۴ سال حبس ديگر محكوم شده است.

 

بهاره هدايت، از كنشگران دانشجويي دهه شصتي، و متولد سال 60 است. او كه دانشجوي دانشگاه علوم اقتصادي و از اعضاي فعال جنبش زنان، زنداني سياسي و عضو شوراي مركزي و سخنگوي دفتر تحكيم وحدت در سال ۱۳۸۴ بوده، در جريان اعتراضات مردمي به نتايج انتخابات دور دهم رياست‌جمهوري سال ۸۸ بازداشت شد و بابت اتهاماتي ازجمله فعاليت تبليغي عليه نظام، اخلال در نظم عمومي از طريق شركت در تجمعات، توهين به رهبري و توهين به رييس‌جمهوري و ورود (غيرقانوني) به دانشگاه اميركبير ازسوي قاضي مقيسه به ۷ سال و نيم حبس محكوم شد.

 

در همين راستا حكم ۲ سال حبس تعليقي هدايت به اتهام اقدام عليه امنيت ازطريق برگزاري تجمع ۲۲خرداد ۸۵ هم به اجرا درآمد و به اين حكم اضافه شد تا بهاره هدايت مجموعا به ۹ سال و نيم حبس محكوم شود. حكمي كه تير ماه ۹۸ ازسوي دادگاه تجديدنظر هم تاييد شد. درنهايت هدايت پس از گذراندن حدود ۷ سال از حكمش در شهريورماه ۹۵ از زندان اوين آزاد شد. خبري كه امين احمديان، همسر او با انتشار آن در صفحه اينستاگرامش، نوشت: پس از 7 سال انتظار «بهار آمد». 

 

2 سال و نيم بعد اما بار ديگر بهاره هدايت بازداشت شد، اين‌بار به‌دليل اعتراض به حادثه اسقاط هواپيماي مسافربري ايران- اوكراين و در دانشگاه. ساعات ابتدايي روز هجدهم دي‌ماه ۹۸، هواپيماي مسافربري اوكرايني، تهران را به مقصد كي‌يف اوكراين ترك كرد. هنوز دقايقي نگذشته بود كه اين هواپيما سقوط كرد. از همان زمان پرسش افكار عمومي درباره چرايي سقوط اين هواپيما آغاز شد. پرسشي كه 3 روز بي‌پاسخ ماند و درنهايت ساعات ابتدايي شنبه، بيست و يكم دي‌ماه ستادكل نيروهاي مسلح در اطلاعيه‌اي اعلام كرد كه خطاي انساني سبب شليك موشك به اين هواپيما و انهدام آن شده است. موضوعي كه شهرونداني را كه چند روزي بود عزادار ۱۷۶ مسافر از دست رفته اين هواپيما بودند، براي ابراز همدردي و عزاداري به خيابان‌ها كشاند.

 

عصر همان روز گروهي در همدردي با اتفاق رخ داده مقابل دانشگاه اميركبير گرد‌هم آمدند؛ گردهمايي كه به خشونت كشيده شد و درنتيجه آن بهاره هدايت بار ديگر بازداشت شد. البته بهاره هدايت نه آن روز و نه روزهاي بعد، بلكه ۳۰ روز پس از واقعه و در دانشگاه محل تحصيلش بازداشت شد.

 

بنابر اخباري كه همان زمان منتشر شد، ظاهرا بهاره هدايت به دفتر حراست دانشگاه تهران فراخوانده مي‌شود اما پس از حضور در اين دفتر ديگر خبري از او در دسترس نبوده تا اينكه يك روز بعد، خبر بازداشتش را تلفني به اعضاي خانواده‌اش اعلام مي‌كند. همان زمان هم صحبت‌هايي درباره ضرب و شتم بهاره هدايت به‌دليل مقاومت برابر انتقال به زندان و بازداشت شدنش منتشر شد كه البته ازسوي رييس پليس تهران بزرگ تكذيب شد. با اين حال ماجراي بازداشت بهاره هدايت در دانشگاه آن‌قدر واكنش به همراه داشت كه رييس حراست دانشگاه تهران را ناچار به توضيح كرد. چنان‌كه گفت بهاره هدايت پس از خروج از ساختمان و بيرون از دانشگاه بازداشت شده و بازداشت او ربطي به حراست و دانشگاه ندارد.

 

۹ روز بعد از بازداشت بهاره هدايت، سخنگوي دستگاه قضايي از احتمال آزادي اين كنشگر دانشجويي و سياسي خبر داد. غلامحسين اسماعيلي اگرچه اظهارات رييس حراست دانشگاه را تاييد كرد و گفت كه بازداشت در حراست دانشگاه انجام نشده و خارج از دانشگاه بوده اما موضوع ضرب و شتم بهاره هدايت هنگام انتقال به زندان را تكذيب نكرد و وعده داد كه اگر ادعايي درمورد ضرب و شتم او هنگام انتقال به زندان اوين وجود دارد، دستگاه قضايي بنابر قانون به اين موضوع رسيدگي مي‌كند.

 

او در ادامه گفت كه بهاره هدايت، بيست و نهم بهمن‌ماه آزاد مي‌شود. وعده‌اي كه عملي شد و امين احمديان (همسر بهاره هدايت) در اين رابطه گفت: «دستور آزادي بهاره هدايت از دفتر آقاي رييسي صادر شده است.» درنهايت عصر همان روز، خبر آزادي بهاره هدايت به قيد وثيقه همراه با انتشار تصاويري از او، در شبكه‌هاي اجتماعي منتشر شد. 

 

حالا ۵ ماه و ۵ روز بعد از آزادي بهاره هدايت، اين فعال دانشجويي ديروز از صدور حكم در اين پرونده خبر داد. بهاره هدايت در صفحه توييتري خود نوشت: «دادگاه مربوط به بازداشتش در ۲۱ بهمن‌ماه ۹۸ هفته گذشته در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب برگزار شد و امروز حكم ۴ سال حبس تعزيري به اتهام اجتماع و تباني، بابت شركت در تجمع جلوي دانشگاه اميركبير و ۸ ماه به اتهام تبليغ عليه نظام، بابت توييت‌هايم ابلاغ شد.»

 

اين كنشگر دانشجويي و سياسي همچنين از محروميت عضويت خود در گروه‌هاي سياسي و اجتماعي به مدت 2 سال و 3 ماه ارايه خدمت در آسايشگاه سالمندان خبر داده است. البته از آنجا كه به نظر مي‌رسد اين راي در دادگاه بدوي براي هدايت صادر شده، براي اطمينان از حكم نهايي اين فعال سياسي بايد منتظر برگزاري دادگاه تجديد و راي آن بمانيم. چه آنكه در برخي پرونده‌ها كه به وكلا و متهمان اجازه حضور و دفاع در دادگاه تجديدنظر داده شده، شاهد تغيير راي دادگاه بدوي بوده‌ايم و درنهايت حكم قطعي براي هر پرونده‌اي بعد از برگزاري دادگاه تجديدنظر مشخص مي‌شود

 

 اعتماد

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------