آخرین اخبار سیاسی

توماج صالحی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

توماج صالحی از یک اتهامش تبرئه شد

وکیل توماج صالحى⁩ اعلام کرد این خواننده رپ از اتهام نشر اکاذیب و تشویق به اعمال خشونت‌آمیز در رابطه با ویدیوی منتشرشده در آذرماه ۱۴۰۲ تبرئه…

جهانگیری: کسی نمی پرسد پول نفت فروخته شده چگونه جابجا شد



 جهانگیری ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی
معاون اول رئیس جمهور با بیان این که ترامپ می‌خواست حتی یک بشکه نفت ایران فروخته نشود، گفت: در این مدت هیچ کس از ما نپرسید چگونه نفت فروختید. 

به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری در جلسه امروز رئیس جمهور با  مدیران ارشد دولت تدبیر و امید با اشاره به سوابق مختلف حسن روحانی در جمهوری اسلامی اظهار کرد: آقای روحانی قبل از دوران ریاست جمهوری گنجینه اسرار کشور بودند و در دوران ریاست جمهوری هم کشور را از شرایط سخت عبور دادند. من به سهم خود از رئیس جمهور تشکر کرده و خسته نباشید می‌گویم و مطمئن هستم روزی قدر کار رئیس جمهور برملا می‌شود.

 

وی با اشاره به شرایط کشور در سال ۱۳۹۲ خاطر نشان کرد: اشکال ما این است که زود فراموش می‌کنیم در آن مقطع تحریم‌های شورای امنیت و آمریکا وجود داشت در رکود تورمی بودیم و از نظر سیاسی هم اوج اختلافات داخلی در میان نهادهای رسمی و حکومتی داشتیم به گونه‌ای که رئیس جمهور علیه رئیس مجلس شورای اسلامی نوار پخش می‌کرد.

 

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: در این فضا دولت کار خود را شروع کرد نتیجه انتخابات ۱۳۹۲ این بود که مردم و نخبگان سرشار از امید شده و به اصلاح امور و تغییر امید پیدا کردند تا سال ۱۳۹۴ دستاوردهای دولت، کاهش تورم و افزایش رشد اقتصادی و سرمایه گذاری بود. بخش خصوصی آن فعال شد اشتغال قابل توجهی ایجاد شد هماهنگی قوا زیاد شد و جریان‌های سیاسی امیدوار شدند.

 

جهانگیری همچنین تصریح کرد: برجام در دی ۱۳۹۴ به عنوان بزرگترین دستاورد دیپلماسی تاریخ معاصر ایران امضاء شد، البته آمریکایی‌ها گفتند که ایران سر ما کلاه گذاشتند که این دروغ بود و در مذاکره توافق شد و کسی سر دیگری کلاه نگذاشت. در انتخابات ۱۳۹۴ مجلس شورای اسلامی هر کس اعلام کرد ما حامیان دولت هستیم رای آورد. کف رای آن نمایندگان از سقف رای نمایندگان بعدی هم بیشتر شد ۲۴ میلیون هم در انتخابات بعدی به رئیس جمهور رای مجدد دادند در واقع روحانی در دور دوم با کارنامه خود از مردم رای گرفت و شاید در دور اول رای مردم به رئیس جمهور رای نه به دیگران بود.

 

وی با بیان این‌که در دور دوم دولت فشارهای بین‌المللی توسط صهیونیست‌ها و مرتجعین منطقه شروع شد، اضافه کرد: رئیس جمهور نادان آمریکا از برجام خارج شد و با هدف فروپاشی ایران فشار حداکثری را وضع کرد، اما مسئولان دولت متحد شدند که در این جنگ ظالمانه اقتصادی، آمریکا را شکست دهند. در سال ۱۳۹۸ در دوره خود ترامپ هم اعلام شد که فشار اقتصادی به ایران شکست خورده و رشد اقتصادی بهتر شده بود اما یکباره کرونا به سراغ ما آمد.

 

جهانگیری با اشاره به خسارات سیل و زلزله های اخیر اظهار کرد: در این شرایط کرونا هم به کمک ترامپ آمد در همان مقطع رئیس جمهور به رهبری اصرار داشتند که ایشان فرمانده جنگ اقتصادی شوند اما رهبری فرمودند طبیعی است که فرمانده باید رئیس جمهور باشد و فرمان تشکیل جلسه سه قوا را هم دادند. در این مدت ستاد مقابله با تحریم‌ها تشکیل می‌شد و ستاد اقتصادی دولت هم به طور مرتب جلسه داشتند جلسات اقتصاد مقاومتی را هم خود من تشکیل می‌دادم.

 

وی ادامه داد: هیچ کس از ما نپرسید که چگونه نفت فروختید؟ ترامپ ایستاد و نگذاشت یک بشکه نفت فروخته شود و به ۱۲ نفت کش ما آسیب زده و منفجر کردند اسرائیل آدم می‌فرستاد داخل نفت کش ما و آن را منفجر می‌کرد هیچ کس نگفت پول نفت چگونه جابه‌جا می‌شد. اگر صنعت پتروشیمی و فولاد و مس نبود، ارز کشور هم تامین نمی‌شد و ممکن بود نقشه دشمن موفق شود. در دوران جنگ اقتصادی هیچ کارخانه‌ای به دلیل نرسیدن مواد اولیه، تعطیل نشد، اما کسی نپرسید پتروشیمی چگونه فروش رفت. بانک‌ها، کشتی‌ها و بنادر ایران تحریم بود اما ما سالی ۱۳۰ میلیون تن کالا از بنادر دنیا وارد می‌کردیم.

 

معاون اول رئیس جمهور خاطر نشان کرد: خود آمریکایی‌ها گفتند که ما شکست خورده‌ایم در واقع ایران‌دوستی، مردم دوستی و تعهد به آرمان‌های انقلاب، شهدا و مسئولیت پذیری دولت موجب شد ما پای کار بایستیم. خیلی از دوستان با نادانی کامل به دولت فشار آوردند و انواع زخم زبان زدند. برخی از سر دلسوزی استعفای دولت دادند اما ما در مقابل مردم مسئول بودیم و باید می‌ایستادیم و کشور را از آن پیچ تاریخی عبور می‌دادیم اکنون هم کشور در ریل خوبی قرار گرفته است البته ما سیاست‌هایی وضع کردیم که در شرایط عادی آن را قبول نداشتیم اما زندگی مردم و اقشار ضعیف مساله اول ما بود نه توسعه، مردم ایران بزرگوارانه و با صبوری به دولت کمک کردند.

 

وی با اشاره به کاهش ۱۰۰ میلیون دلاری فروش نفت تصریح کرد: سال ۱۳۹۹ به دلیل همه گیری کرونا شرایط سخت شد و ۱.۵ میلیون شغل از دست دادیم سلامت مردم هم به خطر افتاد در این بین رسانه‌های خارجی، نیروهای برانداز و همچنین نیروهای کج سلیقه به سرمایه اجتماعی، مشارکت و امید مردم آسیب زدند . ایران ظرفیت‌های بزرگی برای توسعه دارد اما با چالش و ابرچالش‌های بزرگی روبه‌روست . مهم‌ترین مانع عبور کشور از این شرایط، دیرفهمی تغییرات جامعه بر جهان و بی‌توجهی به سرمایه اجتماعی است گاهی شکاف جامعه و حاکمیت و مردم و دولت می‌تواند به حوادث نگران کننده منجر شود.

 

جهانگیری اضافه کرد:فرصت خوبی در اختیار دولت بعدی است از هماهنگی قوا و حمایت نهادهای حاکمیتی می‌توان برای حل مشکلات استفاده کرد اما اگر به موقع از فرصت‌ها استفاده نشود، آنها می‌توانند به تهدید تبدیل شوند.

 

معاون اول رئیس جمهور در پایان اظهار کرد: ما تجارب و راهکارهای خود را در اختیار دولت بعد قرار می‌دهیم تاکنون من و رئیس جمهور هم جلساتی با رئیس جمهور منتخب داشته‌ایم و تجارب خود را بدون چشمداشت در اختیارشان قرار خواهیم داد هرکجا هم کمک خواستند می‌رویم و مشورت می‌کنیم.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------