آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کاظم صدیقی سخنران مراسم شب قدر دانشگاه امام صادق خواهد بود

بنابر اعلام دانشگاه امام صادق، کاظم صدیقی مدیر حوزه علمیه ازگل، سخنران مراسم شب قدر این دانشگاه خواهد بود. این دومین سخنرانی صدیقی امام…

نماینده مجلس: یارانه وسایل پیشگیری از بارداری برداشته شد



 محمدبیگی ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی
فاطمه محمدبیگی گفت: وسایل پیشگیری هم در دسترس و هم قابل تهیه است فقط رایگان بودنش برداشته شد. در شرایطی قرار گرفتیم که جمعیت کشور کم است چرا باید وسایل پیشگیری را با یارانه به مردم بدهیم؟ 

به گزارش برنا ؛«فاطمه محمدبیگی» نماینده مردم قزوین و عضو کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس یازدهم در رابطه با "حواشی ایجاد شده در موضوع غربالگری دوران بارداری" گفت: امروز جنگ تحمیلی تمام شده و وارد جنگ نرم شده ایم که چند مقوله دارد؛جنگ اقتصادی، جنگ جمعیتی و تهاجم فرهنگی، دشمن در هر سه جنبه فعال است. یکی از موارد مورد هجمه نیز قانون حمایت از خانواده است که گاه روایت‌های نادرست و شایعاتی در این زمینه در خصوص آن مطرح می شود.

 

وی افزود: اگر شما متن این قانون را بخوانید خواهید دید غربالگری دوران بارداری نه تنها حذف نیست بلکه به روز و علمی و دقیق و مطابق با اسناد علمی منطبق بر فضای علمی دنیا شده و بنابراین این ادعا که برخی در خصوص حذف آن مطرح می کنند، اشتباه است. در ماده 53 قانون جوانی جمعیت در موضوع غربالگری شفاف و کامل اشاره شده است.

 

عضو کمیسیون بهداشت در ادامه با تاکید بر این جمله که "مجلس به هیچ وجه غربالگری را ممنوع نکرده" مطرح کرد: به طور کلی در این قانون تنها غربالگری را از حالت اجبار خارج کرده‌ایم و به صورت اختیاری و برای مادرانی که پزشک آنها تشخیص می‌دهد انجام خواهد شد. در مواردی که لازم به غربالگری است، اجرا خواهد شد. نظارت بر نحوه انجام این موضوع و کاهش خطاهای آزمایشگاهی در این موضوع طبق مسائل علمی و مطابق با استانداردهای علمی در کشور اجرا خواهد شد.

 

محمدبیگی درباره شائبه هایی مبنی بر ایجاد محدودیت در وسایل پیشگیری گفت: محدودیت یا حذفی قرار نیست در وسایل پیشگیری اتفاق بیفتد، دارو و لوازم پیشگیری در دسترس مردم است. در سی سال گذشته در راستای قانون تنظیم خانواده از دهه 60 تا 90 لوازم پیشگیری به صورت رایگان و با سوبسید و یارانه دولت به مردم داده میشد، اکنون یارانه این وسایل برداشته شده است و یارانه برای بحث درمان ناباروری و هزینه های تامین سلامت مادر و ارتقاء سلامت مادر و نوزاد و فرایندهای لازم در این امور هزینه می شود. در حال حاضر قانون تنظیم خانواده مدتش منقضی شده شده است و ما یک پارادایم جدید را شروع کرده ایم. وسایل پیشگیری هم در دسترس و قابل تهیه است، فقط رایگان بودنش برداشته می شود.

 

رئیس فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده تاکید کرد: کشور در مرز مواجه با یک بحران بزرگ در حوزه جمعیت قرار دارد لذا باید این سوبسیدها یا بودجه مد نظر به سمت حمایت از سلامت مادر و کودک یا درمان ناباروری هدایت شود.

 

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز مطرح کرد: برخی از افراد دانسته یا ندانسته با برداشت‌های نادرستی که از برخی مواد قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت دارند به نوعی سیاه‌نمایی کرده و اطلاعات اشتباه را منعکس می‌کنند. در قانون جوانی جمعیت قانون آزمایشات غربالگری استانداردسازی شده است که با توجه به درخواست مادر و تجویز پزشک، این آزمایشات انجام می‌شود.

 

وی گفت: تلاش کردیم در این قانون بر اساس یافته های علمی و دقیق جمعیت شناسی و اوضاع اجتماعی و پزشکی و علمی ، سلامت و باروری در حوزه زنان و زایمان عمل کنیم؛ برای مثال از عوارض استفاده طولانی از قرص های پیشگیری، آمبولی ریه است که گاه منجر به سکته مغزی می شود. بانوانی داریم که تا نزدیک به بیش از دو دهه از این قرصها استفاده کردند و متاسفانه عوارضش شامل حالشان شده است.

 

در قانون جوانی جمعیت مادران شامل سه دهک پایین جامعه که باردار یا در دوران شیردهی هستند و یا فرزند زیر 5 سال دارند بسته کمکی تغذیه مادر و کودک به آنها اختصاص داده شده است.

 

متاسفانه کشور به شکل آبشاری در مسیر سقوط جمعیت قرار گرفته است؛ اولین کشور گیرنده جایزه جهانی کاهش رشد جمعیت شدیم به گونه ای که ظرف سه دهه به حدود بیست میلیون تولد بالقوه در ایران با شعار «فرزند کمتر، زندگی بهتر» اجازه تولد ندادیم و به دست خودمان، زنان و مردانمان را از مادری و پدری محروم کردیم. ما به دنبال اصلاح این روند و گذر کشور از این بحران هستیم. امیدواریم رسانه ها نیز به کمک آمده و ضمن تهیه گزارش ها و تحلیل هایی از وضعیت بکشور در آینده در صورت ایجاد بحران پیری، مزایای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را نیز به اطلاع عموم برسانند.

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------