آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کاظم صدیقی سخنران مراسم شب قدر دانشگاه امام صادق خواهد بود

بنابر اعلام دانشگاه امام صادق، کاظم صدیقی مدیر حوزه علمیه ازگل، سخنران مراسم شب قدر این دانشگاه خواهد بود. این دومین سخنرانی صدیقی امام…

خط و‌نشان بهارستان برای مذاکره‌کنندگان در وین



 ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی
طبق آنچه‌ به عنوان برنامه صحن علنی مجلس در هفته جاری منتشر شده، گزارش کمیسیون اصل ۹۰ درباره اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها در نوبت صحن قرار دارد. 

به گزارش شرق؛ قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، همان تصمیم مجلس اصولگراست که به گفته حسن روحانی مانع به‌نتیجه‌رسیدن دور قبل مذاکرات وین و ادامه تحریم‌ها شد.

 

با تصویب و اجرای این قانون نه‌تنها تحریم‌ها لغو نشدند بلکه نگرانی‌‌ها از به‌نتیجه‌نرسیدن مذاکرات در چند ماه، اخیر تورمی کمرشکن را به زندگی مردم تحمیل کرده و بسیاری از تأمین حداقل‌های زندگی خود محروم هستند. در این شرایط همچنان برخی نمایندگان تندرو مجلس به دنبال فشار حداکثری بر تیم مذاکره‌کننده بوده و هستند تا شاید روند مذاکرات را کند کنند.

 

اواسط شهریور سال جاری سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی از تصویب گزارش این کمیسیون درباره نحوه اجرای قانون اقدام راهبری و لغو تحریم‌ها توسط سازمان انرژی اتمی خبر داد.

 

علی خضریان، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ گفته بود: در جلسه این کمیسیون گزارش کمیته‌های سیاسی، نظامی و امنیتی کمیسیون درباره اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ایران قرائت شد.

 

به گفته او، قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ایران در ۱۲ آذر سال ۱۳۹۹ به تصویب مجلس رسید که بر اساس آن سازمان انرژی اتمی موظف به اجرای مفاد آن است؛ منتها طبق کارشناسی‌های مختلف و جلسات برگزارشده با رئیس سابق سازمان انرژی اتمی و معاونان این سازمان در کمیسیون اصل 90 و نیز ارسال نامه حاوی سؤالات مختلف از آقای علی‌اکبر صالحی، استنکاف وی در امتناع یا ممانعت از اجرای این قانون محرز شد.

 

سخنگوی کمیسیون اصل 90 قانون اساسی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: بر این اساس مقرر شد گزارش کامل این موضوع که به تصویب اعضای کمیسیون اصل 90 رسیده است، جهت قرائت در صحن علنی به هیئت‌رئیسه مجلس ارجاع داده شود.

 

حال قرار است در صحن علنی مجلس این گزارش قرائت شود؛ آن‌هم دقیقا زمانی که مذاکرات وین در شرایط حساسی قرار دارد و هرگونه سنگ‌اندازی در مسیر مذاکرات ممکن است منتج به نتایج زیان‌باری برای کشور شود.

درست است که دولت و تیم مذاکره‌کننده تغییر کرده‌اند، اما خط‌و‌نشان بهارستان‌نشینان برای تیم مذاکره‌کننده جدید هم ادامه داشته است. هرچند بخش مهمی از مخالفان تندرو مجلس که مقابل هر نوع توافق برای رفع تحریم‌ها در دولت قبل بودند، این روزها حامی مذاکره و توافق با دنیا شده‌اند، اما فرصت حمله به دولت قبل را هرگز از دست نداده‌اند.

 

این بار نیز گزارش کمیسیون اصل 90 در نقد عدم اجرائی‌شدن قانونی که از همان ابتدا بسیاری در تحقق اهداف آن تردیدهای جدی مطرح کرده بودند، به دنبال حمله به دولت قبل است. این در حالی‌ است که با کوبیدن بر طبل اجرائی‌کردن قانونی که از همان ابتدا قرار بود سدی بر مسیر مذاکرات باشد، دولت مورد حمایت مجلس هم با چالش‌هایی جدی مواجه خواهد شد.

 

همین اواخر آذر بود که سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه نمایندگان این کمیسیون با وزیر امور خارجه گفته بود: از امیرعبداللهیان خواستیم قانون راهبردی لغو تحریم‌ها به‌طور کامل اجرا شود؛ چراکه این قانون برگ برنده جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات وین است.

 

عباس‌زاده در ادامه با اشاره به مباحث جلسه مشترک اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با معاونان و وزیر امور خارجه گفته است: اصرار اعضای کمیسیون بر این بود که قانون راهبردی لغو تحریم‌ها در حال‌ حاضر به‌طور کامل اجرا شود. نظر آقایان در وزارت امور خارجه هم این است که این قانون به‌طور کامل اجرا شود و آن را یک برگ برنده در دوران کنونی مذاکرات وین می‌دانند.

 

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اجرای قانون راهبردی لغو تحریم‌ها منجر به دستاوردهای مهمی در صنعت هسته‌ای کشور شده است، اظهار کرد: اینکه می‌گویند ایران در مذاکرات هسته‌ای دست برتر ندارد، صحبت درستی نیست. غنی‌سازی هسته‌ای و راه‌افتادن چرخ صنعت هسته‌ای در کشور برای جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات وین ایجاد یک برتری کرده است. این افزایش ظرفیت غنی‌سازی هسته‌ای که این روزها شاهد آن هستیم، با اجرای قانون فوق به دست آمد. اینها برگ برنده طرف ایرانی در مذاکرات امسال در وین است که نسبت به سال 93 ایران را در موقعیت برتری قرار داده است.

 

این را که این قانون راه‌گشا در مذاکرات است یا سدی در این مسیر، زمان مشخص خواهد کرد، اما در همین سیر زمان افزایش تورم و کاهش ارزش پول ملی و فشار اقتصادی زندگی بسیاری از ایرانیان را تا نابودی پیش‌ خواهد برد. حال باید دید برای جبران این صدمات، مجلس برنامه حمایتی خواهد داشت یا فقط بر موضع خود در اجرای قانونی که سبب تداوم تحریم‌ها شده است، پافشاری خواهد کرد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------