آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

آخرین خبرها از حکم اعدام توماج صالحی از زبان وکیلش

امیر رئیسیان، وکیل توماج صالحی فرایند پرونده این خواننده را توضیح داده. آقای رئیسیان می‌گوید حتی اگر دادگاه بدوی بر رأیش اصرار کند، باز حکم…

طرح صيانت براندازانه است؛ بس كنيد



طرح صيانت,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

 

 درحالی‌که حساسیت‌ها نسبت به طرح صیانت از فضای مجازی در جامعه زیاد بود نمایندگان مجلس در اقدامی غیرمتعارف در کمیسیونی که به این منظور تشکیل ‌شده بود این طرح را تصویب کردند. تصمیمی که خیلی زود با واکنش‌های گسترده مردم در فضای مجازی و رسانه‌ای کشور مواجه شد. معاونت قوانین مجلس اما این طرح را مغایر با آیین‌نامه مجلس دانست و آن را ابطال کرد. به نظر می‌رسد اولویت‌های مجلس با اولویت‌های مردم متفاوت است و نمایندگان مسائلی را در دستور کار خود قرار داده‌اند که متناسب با واقعیت‌های جامعه نیست.

 

 آرمان ملی  برای تحلیل و بررسی این موضوع با مهندس غلامعلی جعفرزاده نماینده سابق مجلس گفت‌وگو کرده است.

 

جعفر زاده معتقد است: «طرحی که آقایان در مجلس به‌عنوان طرح صیانت دنبال می‌کنند در واقع صیانت از فضای مجازی نیست، بلکه طرح محدودسازی اینترنت است. در کجای قانون اساسی آمده که18 نفر می‌توانند برای85 میلیون تصمیم‌گیری کنند؟ نمایندگان تنها وکیل مردم هستند و نه ولی مردم. کسی حق ندارد برای مردم تولی گری کند و خود را ولی مردم بداند. بین وکیل مردم بودن و ولی مردم بودن تفاوت وجود دارد. وکیل کسی است که باید بر اساس خواست موکل خود اقدام کند. وکیل نمی‌تواند خودش درباره موکلانش اجتهاد کند و تصمیمی بگیرد که برخلاف خواست آنهاست.

 

وکیل باید بر اساس خواست موکلانش پیش برود که در این مسیر یا می‌تواند این کار را انجام بدهد و یا نمی‌تواند. اگر نمی‌تواند باید وکالت را رها کند و به کار دیگری بپردازد.» در ادامه ماحصل این گفت‌وگو را می‌خوانید.

 

 نمایندگان مجلس در اقدامی غیرمتعارف و در زمان اندک طرح صیانت را تصویب کردند. اقدامی که درنهایت با مخالفت معاونت قوانین مجلس ابطال شد. ارزیابی شما از این تصمیم مجلس چیست؟

مقام معظــــم رهبــری در دیــداری که به‌صــورت مجازی با نمایندگان مجلس در ســـال1400 داشتنــد عنوان کردند شنیــــده‌ام که به نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری گفته‌شده دیدگاه خود را درباره فضای مجازی و سیاست خارجی بیان کنند. ایشــان ادامه می‌دهند این درخواســـت صحیح نیست و امروز مسأله اصلی مردم و کشــور فضای مجازی و سیاست خارجی نیست و بلکه مشـــکلات مهم‌ترین در کشـــور وجود دارد. مسأله اصلــی جامعه بیکاری، وضعیت معیشــت مـــردم و طبقــات ضعیف جامعه است. مسأله اصلی کشور مافیای واردات است که کمر تولیدکنندگان کشور را شکسته است. رهبر معظم انقلاب ادامه دادند که موضوع مهم کشور فلان نخبه کشور است که به دلیل فراهم نبودن زمینه‌های لازم در کشور مأیوس می‌شود و باید برای آن چاره‌اندیشی کرد. این سخنان رهبری نظام است. این در حالی است که مجلس رویکرد دیگری در پیش‌گرفته وتا حدی از ریل خارج‌شده است.

 

مهم‌ترین دلیل نیز شکافی است که بین خود و مردم به وجود آورده است. نمایندگان مجلس کمتر در بین مردم حضور پیدا می‌کنند درحالی‌که باید بیشتر در بین مردم حضورداشته باشند تا با دغدغه‌های آنها از نزدیک آشنا شوند. به نظر می‌رسد نمایندگان مجلس یازدهم با بهانه کردن کرونا دیدارهای مردمی خود را لغو کرده و با مردم ارتباط ندارند. از سوی دیگر در محافل و مجامع نیز حضور پیدا نمی‌کنند. نکته مهم این است که نمایندگان به دلیل مشغله کاری که دارند در فضای مجازی نیز حضور ندارند و با اتفاقاتی که در فضای مجازی رخ می‌دهد آشنایی ندارند. 

 

 چرا معتقدید مجلس از ریل خارج‌شده است؟

امروز مـــردم در وضعیت نامناسبی زندگی می‌کنند. اتفاقاتی در جامعه ما در حـال رخ دادن است که شرم‌آور است. امروز برخی خانواده‌ها موی دختران را برای سیر کــردن شکم خود می‌فروشند. مردان و پدران خانواده‌ها به دلیل گرانی و نداشتن بضاعت کافی از اعضای خانواده فرار می‌کنند و کمتر در منزل حضور پیدا می‌کنند و اتفاقات ناگوارتری نیز رخ می‌دهد.

 

مردانی وجود دارند که فرزندان خود را به دلیل اینکه توانایی سیر کردن شکم آنها را ندارند، می‌کشند. قصد ندارم مجلس را تخطئه کنم اما مجلس باید از زندگی خصوصی مردم فاصله بگیرد و بیرون بیاید. امروز مجلس به کوچک‌ترین مسائل خصوصی ورود کرده است. موضوع فرزندآوری و شیوه آن چه‌ارتباطی به مجلس دارد؟ انتخاب نام فرزندان مردم چه ارتباطی به مجلس دارد؟ این مسائل چه ارتباطی به مجلس دارد؟ امروز مردم در بدترین وضعیت ممکن اقتصادی زندگی می‌کنند. اگر در صف نانوایی بایستید مشاهده می‌کنیم که برخی حتی پول خرید نان را ندارند. اگر به سر چهارراه‌ها دقت کنیم که اگر کسی یک دقیقه پشت چراغ‌قرمز متوقف شود زنان و بچه‌های زیادی به بهانه تمیز کردن شیشه ماشین تلاش می‌کنند از مردم پول بگیرند. امروز فقر و مشکلات اقتصادی مهم‌ترین دغدغه و مسأله مردم است نه فضای مجازی و طرح صیانت. مجلس باید به سمت حل مشکلات موردنیاز مردم حرکت کند که مهم‌ترین آن مشکلات اقتصادی است. 

 

 مهم‌تریـــن دلایلی که اولویت‌هایی مجلس تغییر کرده چیسـت؟ چرا اولویت‌های مهم مردم در دستور کار مجلــس قرار ندارد؟

مجلـــس باید تنگناهــــا و مشکلات زندگی مردم را درک کند. به‌رغم انتقاداتی که به مجلس و دولت می‌شود معتقدم نمایندگان مجلس باید به دولت کمک کنند. واقعیت این است که ترکیب هیات دولت قوی نیست و نباید باهم تعارف داشته باشیم. هنگامی‌که ترکیب ضعیف است، نمایندگان مجلس باید آستین همت خود را بالا بزند و به دولت کمک کند. امروز دولت و مجلس هیچ کاری به‌جز حل کردن مشکلات اقتصــادی مردم ندارند. نماینـــده مجلس که تفاوت حیوان اهلی و وحشی را نمی‌داند چگونه درباره این مسائل اظهارنظر می‌کند.

 

مجلس چه ارتباطی به سگ و گربه مردم دارد؟ چرا مجلس تا به این انــدازه در مسائل خصوصی مـــردم دخالت می‌کند؟چه کسی به مجلس اجازه داده درباره تعداد فرزندان مردم تصمیم‌گیری کند و به مـــردم بگوید که چرا و برای چه فرزند آوری کنند؟ مجلس در حال ورود به مسائلی است که باعث نارضایتی می‌شود. اقداماتی که مجلس انجام می‌دهد درد و مشکلات مردم را افزایش می‌دهد. نمایندگان حداقل اگر نمی‌توانند مشکلات مردم را حل کنند حداقل به شکلی رفتار کنند که مردم گمان کنند نمایندگان به فکر آنها هستند و دغدغه‌های آنها را می‌شناسند. شرایط به شکلی شده که مردم احساس می‌کنند مجلس یازدهم متعلق به ایران نیست و در کشور دیگری وجود دارد. 

 

 چرا این فاصله ایجاد شده است؟

 دلیل این موضوع نیز این است که اقدامات دقیقا در راستای دغدغه‌ها و مشکلات مردم نیست و موضوعاتی در دستور کار قرار گرفته که جزو دغدغه اول مردم نیست. بیشتر از همه از تخریب مجلس نگران و ناراحت هستم و معتقدم تخریب مجلس به‌منزله تخریب یکی از ارکان اصلی نظام جمهوری اسلامی است. امروز کار به‌جایی رسیده که خود نمایندگان مجلس تیشه برداشته‌اند و قصد دارند ریشه مجلس را بزنند. طرحی که آقایان در مجلس به‌عنوان طرح صیانت دنبال می‌کنند در واقع صیانت از فضای مجازی نیست، بلکه طرح محدودسازی اینترنت است. در کجای قانون اساسی آمده که18 نفر می‌توانند برای85 میلیون تصمیم‌گیری کند؟ نمایندگان تنها وکیل مردم هستند و نه ولی مردم. کسی حق ندارد برای مردم تولی گری کند و خود را ولی مردم بداند. بین وکیل مردم بودن و ولی مردم بودن تفاوت وجود دارد. وکیلـــی کسی است که باید بر اســاس خواست موکل خود اقدام کند. وکیل نمی‌تواند خودش درباره موکلانش اجتهاد کنــــد و تصمیمی بگیرد که برخلاف خواست آنهاست. وکیل باید بر اساس خواست موکلانش پیش برود که در این مسیر یا می‌تواند این کار را انجام بدهد یا نمی‌تواند.

 

اگر نمی‌تواند باید وکالت را رها کند و به کار دیگری بپردازد. مرکز پژوهش‌های مجلس گزارش ارائه داده بود که در برزیل نمایندگان مجلس هر یک ماه در کنار خیابان حاضر می‌شوند و مردم قوانینی که نیاز دارند را به نمایندگان انتقال می‌دهند تا آنهـــا در مجلس آن را تصویب کنند. در اینجا این سؤال مطرح است که اگر ما با قانـــونی که مجلس تصویـــب می‌کنـــد یا به دنبال تصویب آن است مخالف باشند به چه کســی باید بگویند؟ چه کسی گـوش شنوایی برای دیدگاه‌هــای مردم در این زمینـــه دارد؟ مردم نمی‌خواهنـــد چنین تصمیمی برای آنهـــا گرفته شود.

 

 فضای مجــــازی در ایران بیشتر نیازمنــد آسیب‌شناسی اســت یا محدودیت؟

باور کنید مـــردم از فضای مجازی آسیب نمی‌بینند. آیا کسانی که به دنبال تصویب چنین طـــرح‌هایی هستند مطمئن هستند از فضــای مجازی آسیب ‌ندیده‌اند؟ در شرایط کنونی هزاران مشکل مانند طرح معلمان، بازنشستگان و طرح سلامت و... در کشور وجود دارد که هیچ‌کدام به‌صورت جدی در دستور کار مجلس قرار نگرفته است. تردید نکنید که طرح صیانت برخلاف مصالح عمومی است. مجلس نباید به سمت اقداماتی حرکت کند که امنیت کشور را به مخاطره بیندازد. باور کنید دیروز یعنی یک روز پس از تصمیم مجلس نگران این موضوع بودم که مبادا رسانه‌های معاند و شبکه‌های خارجی جوانان کشور را تحریک کنند.

 

در شرایط کنونی مجلس در حال بررسی لایحه بودجه 1401 است. این در حالی است که بر اساس آیین‌نامه مجلس در زمان بررسی لایحه بودجه هیچ لایحه دیگری نباید در دستور کار نمایندگان قرار بگیرد. این قانون صریح مجلس است. هنگامی‌که مـــردم با این طرح مخالف هستند و نمایندگان نیز نسبت به این موضوع آگاهی دارند به نظر می‌رسد برخی به دلیل خصومت دست به چنین اقداماتی می‌زنند و یا اینکه مأموریت دارند که چنین اقداماتی را انجام بدهند.

 

تصویب چنین طرح‌هایی را در مجلس تقریبا براندازانه می‌دانم و معتقدم در صورت عملی شدن چنین طرح‌هایی نظام با چالش‌های جدی مواجه خواهد شد. مهم‌ترین پیامـــد این طـــرح افزایش نارضایتی‌های اجتماعــــی و سیاسی است. چرا نمایندگان درحالی‌که به پیامدهای چنین تصمیماتی آگاهی دارند این اقدامات را انجام می‌دهند؟ آیا واقعا مشکلات امروز کشور فضای مجـازی است؟ اگر بـه پل‌های عابر پیاده دقت کنید به‌تازگی نیروهای انتظامی در کنار این پل‌ها ایستاده‌اند. آیا این موضوعات دغدغه نمایندگان نیست؟ آیا می‌توان در چنین شرایطی18 نفر برای85 میلیون نفر تصمیم‌گیری کند؟ نکته عجیب این است که معاونت قوانین مجلس مصوبه کمیسیون مجلس را که مشخص نیست بر اساس چه قانونی تشکیل‌شده است را باطل می‌کند.

 

واقعا در مجلس چه خبر است؟ چرا آقای قالیباف این وضعیت را کنترل نمی‌کند؟ چند نفر عضو جبهه پایداری هرکاری که دوست دارند در مجلس انجام می‌دهند. آیا بقیه نمایندگان دور بعد قصد ندارند در انتخابات شرکت کنند و از مردم رأی بگیرند؟

 

 چرا درحالی‌که در ابتدا که این طرح در ماه‌های گذشته از سوی برخی نمایندگان مجلس مطرح شد و با واکنش‌های گسترده در سطح جامعه مواجه شد نمایندگان همچنان به تصویب این طرح پافشاری می‌کنند؟ دلیل این پافشاری چیست؟

 

در مرحله نخست فاصله‌ای که بین نمایندگان و مردم ایجادشده باعث شده نمایندگان از واقعیت‌های جامعه و دغدغه‌هــای مردم دور بمانند. از سوی دیگر به نظر می‌رسد برخی از نمایندگان از سوی برخی جاها تحت‌فشار هستند. هدف نمایندگان نیز این است که میز نمایندگی خود را حفظ کنند و دور بعدی انتخابات تأییدیه بگیرند و بتوانند در انتخابات شرکت کنند. حادثه‌ای در روزهای گذشته در کشور رخ داد که دو خلبان فداکار ارتش به دلیل اینکه مردم آسیب نبینند جان خود را فدا کردند. نکته قابل‌تأمل این بود که مردم وضعیت این دو خلبان را رها نکردند و به‌صورت باشکوه آنها را تشییع کردند.

 

این دو خلبان صندلی خود را رها نکردند و درحالی‌که می‌توانستند ریجکت کنند و از هواپیما بیرون بپرند اما این کار را نکردند تا مردم آسیب نبینند. نماینده مجلسی که صرفا دغدغه حفظ صندلی خود را داشته باشد نماینده مردم نیست. پس از تصویب این طرح در کمیسیون مجلس خوشحال‌ترین افراد صهیونیست‌ها و منافقان بودند. این افراد به خوبی می‌دانند که اجرای چنین طرح‌هایی بدون اینکه آنها هزینه‌ای بکنند خواسته‌های آنها را برآورده می‌کند. به همین دلیل خوشحال‌ترین افراد بودند. 

 

آرمان 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------