آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

حملات مستقیم اسرائیل و ایران به یکدیگر، پایان یافته| اسرائیل از موشک‌های دوربرد استفاده کرد

در پی پرواز چند شی ناشناس در اطراف پایگاه شکاری اصفهان و فعال‌شدن پدافند هوایی در بامداد جمعه سی ان ان از قول یک منبع اطلاعاتی منطقه‌ای…

نماینده ادوار مجلس : برنامه جایگزین حذف ارز ترجیحی نباشد، مانند بنزین وقایع ناگوار در کشور تکرار می شود



یوسفیان‌ملا ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی
یوسفیان‌ملا گفت: دولت و مجلس بر سر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نتوانستند مسئله را حل کنند. بنابرین به این شکل نمی‌توان به نتیجه رسید.

به گزارش ایلنا ؛عزت الله یوسفیان‌ملا نماینده ادوار پیشین مجلس  درباره تصمیم مجلس در خصوص ارز ترجیحی و اینکه چه راهکارهایی وجود دارد تا جلوی آسیب‌های احتمالی گرفته شود، گفت: به هر حال برخی از کالاهای اساسی که به کشور وارد می‌شدند با ارز ۴۲۰۰ اتفاق می‌افتاد.  دولت ارز ۲۰ هزار تومانی که در بودجه سال آینده محاسبه کرده رقم بالا و قابل توجهی است و اگر با این عدد، کالا وارد کشور شده و به تولید اختصاص پیدا کند، آقایان چگونه می‌توانند قیمت‌ها را کنترل کنند؟ 

 

وی افزود: یارانه‌ای هم که به مردم می‌دادند عددی نبود. وقتی دولت می‌خواست آن را پرداخت کند، مثل یک تکه یخ در کف دست مردم آب می‌شد در حالی که به اندازه کرایه جابه‌جایی یک آدم هم نبود. زمانی که ارز ۴۲۰۰ دادند و دارو وارد کردند ما شاهد بودیم که چه تعداد از بیماران خاص مقابل مجلس آمده و به کمبود دارو اعتراض داشتند. مسئله دیگر در کشور ما این است که کالاها مثل زنجیر به هم متصل هستند. اگر امروز نان گران شود، لوازم یدکی خودرو هم گران می‌شود. همه چیز متاسفانه وابسته به هم است و گرانی محدود به آن کالا نمی‌شود. امروز هم دولت و مجلس برنامه‌ای برای اینکه اگر ارز ۲۰ هزار تومانی برای واردات کالای اساسی می‌دهد قرار است چه کار دیگری انجام دهند، ندارند. یعنی هیچ برنامه‌ای ارائه نکردند. 

 

یوسفیان در ادامه گفت: بی‌برنامگی مجلس را نگاه کنید، زمانی در مجلس به این طرح در دو فوریت، یک فوریت، به صورت عادی و کمیسیون اقتصادی رای نمی‌دهند، اما وقتی به زمان بررسی بودجه می‌رسند، تصمیمی می‌گیرند که کسی متوجه نیست. به همین دلیل تعاملی میان دولت و مجلس در این بخش نبوده و هیچ کدام هم نمی‌دانند در آینده چه اتفاقی می‌افتد. بی‌برنامه بودن و نداشتن افق روشن میان این دو نهاد باعث می‌شود که فقط دلیل بیاورند، ارز ۴۲۰۰ باعث فساد شد. بله خیلی از مفاسد اقتصادی ما از کانال ارز اتفاق افتاد که نمونه آن پرونده بابک زنجانی است. حالا باید از آنان پرسید با حذف ارز ۴۲۰۰ ، دادن ارز تعطیل شده و دیگر فسادی رخ نخواهد داد؟ خزانه ارزی ما برای همیشه تعطیل خواهد شد؟ خیر. دادن ارز ادامه پیدا می‌کند. ولی با چه برنامه‌ای؟ هنوز آن را دقیق نگفتند. بنابراین ما فقط آمدیم صورت مسئله را پاک کردیم. 

 

وی افزود: فقط یک راه می‌ماند که خود دولت ورود کند. دیگر چاره‌ای ندارد. هرچقدر که می‌خواهیم از اقتصاد دولتی فاصله بگیریم، به نقطه‌ای می‌رسیم که چاره‌ای نیست. اما صریح بگویم، دولت هم این کار انجام نخواهد داد و به ارز مصوبه مجلس دست نخواهد زد. چون مجلس دخالتی در ارز ۴۲۰۰ نداشت دولت آن را تصویب کرد. اگر موضوع بدی نبود اصلا به قانون نیاز نداشت به همین دلیل مجلس با همین استدلال آن را رد کرد. 

 

یوسفیان‌ملا تصریح کرد: حالا دولت و مجلس ماندند چه کاری انجام دهند. چون نمی‌دانند چه اتفاقی افتاده است. به طور مثال هنوز نتوانستند مسئله یارانه را حل کنند. بارها می‌گفتند این موضوع باید ساماندهی شود. به همین دلیل است که اطلاعات کافی و برنامه مشخص ندارند و این مشکل هم به آن اضافه شده است. بنابراین دولت، امروز نباید چاه ویل بکند و ببیند چه می‌شود. باید برنامه‌ای برای این مسئله داشته باشد. اولا به مردم اطلاعات کافی بدهند و بگویند برنامه این است و قرار است به این شکل اجرا شود. اگر این کار را انجام ندهند، مطمئن باشید مصیبتی بدتر از یارانه نصیب آنان خواهد شد. 

 

یوسفیان در پاسخ به این سوال که در سال‌جاری مردم اعتراضات معیشتی زیادی داشتند، احتمال افزایش اعتراض معیشتی با این تصمیم وجود دارد یا خیر راهکار جلوگیری از بحران چیست، گفت: زمانی می‌گفتند وضع خانواده‌ای خوب نیست و حتی شام آنان نان، چای و پنیر است. امروز خرید همان نان، پنیر و چای عدد سنگینی شده است. حالا با حذف ارز ۴۲۰۰ این قیمت‌ها سر به فلک خواهد گذاشت. امروز که دولت در بخش نان یارانه می‌دهد، ببینید قیمت تمام شده نان چقدر است و چقدر به دست مردم می‌رسد اما باز هم نارضایتی وجود دارد. 

 

وی افزود: اگر می‌خواهند این برنامه را اجرا کنند، برنامه آن را به مردم بدهند. اینکه بگویند چون این برنامه فسادآور بود دلیلی برای حذف نمی‌شود. چه برنامه‌ای فساد نداشته است؟ به طور مثال اگر نظارت اداری کم شود، آمار رشوه و اختلاس چقدر بالا می‌رود. آن زمان باید بگوییم در ادارات را بسته و کارمندان دیگر نیایند. چون اگر بیایند ممکن است رشوه بگیرند. این موارد پاک کردن صورت مسئله است. 

  

یوسفیان‌ملا تصریح کرد: دولت و مجلس باید برنامه مدون و قابل قبول داشته باشند. تا امروز هرچه گفتند ضعف و مشکلات بود. گفتن این موارد اصلا به نتیجه نمی‌رسد. تا دولت برنامه قوی نداشته باشد، فساد آن بدتر از فساد قبلی خواهد بود. به همین دلیل نارضایتی مردم به اوج رسیده و دیگر تحمل آنان قابل کنترل نیست و مشکلات زیادی برای کشور به وجود خواهد آورد. 

 

این فعال سیاسی در پاسخ به این سوال که نقش حاکمیت و سیاستمداران در حل این موضوع چیست که یاس و ناامیدی مردم بیشتر نشود، گفت: دولت و مجلس مسائلی که برای مردم مطرح می‌کنند باید اعتمادآور و اطمینان‌ساز باشد. اعضای هیئت دولت آقای رئیسی باید همه برنامه داشته باشند. اگر تک تک اعضای هیئت دولت آقای رئیسی را با رئیس‌جمهور مقایسه کنید می‌بینید که همراه او نیستند و برنامه‌ای هم ندارند. 

 

وی افزود: امروز وزرایی آمدند که نمی‌دانند وزیر، مسئولیت تضامنی با سایر وزرا دارد. فکر کرده‌اند همین وزارتخانه است و هرچه دوست و آشنا می‌شناخته با خود آورده و دور هم کار می‌کنند. امروز وزرای دولت رئیسی فکر نمی‌کنند که در دولت مشغول به کار هستند. فکر می‌کنند در همان وزارتخانه مشغول هستند. آن‌ها راه‌های ارتباطی با سایر اعضا و وزرای دولت که به هم مربوط است را نمی‌دانند. حرف‌هایی که امروز وزرا می‌زنند را با صحبت‌هایی که در جلسه رای اعتماد زدند، مقایسه کنید. می‌بینید که تفاوت آن زمین تا آسمان است. کسانی برای آن‌ها برنامه‌ای نوشتند تا برای عبور از مرحله رای اعتماد از آن استفاده کنند.

 

نماینده پیشین مجلس تصریح کرد: باید میان دولت و مجلس تعامل همراه با توافق وجود داشته باشد. یعنی به این شکل نباشد که مجلس بگوید من این را تصویب کردم دولت این کار را انجام داد و به من ربطی ندارد. خیر باید تعامل و توافق وجود داشته باشد. دولت و مجلس بر سر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نتوانستند مسئله را حل کنند. بنابرین به این شکل نمی‌توان به نتیجه رسید. 

 

یوسفیان‌ملا در ادامه گفت: دولت باید با صاحبان فکر اقتصادی جلسه تشکیل دهد و بعد به یک تصمیم پخته برسد که اگر قرار است ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود برنامه جایگزین به این شکل است. نه اینکه بار دیگر مسئله بنزین تکرار شود و اتفاقات ناگوار در کشور به وجود بیاید. نکته دیگر هم اینکه صادقانه بیایند با مردم حرف بزنند اگر این کار را نکنند شاهد وضعیت امروز که پاس دادن به همدیگر خواهیم بود و به نتیجه‌ای هم نمی‌رسد. 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------