آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

حملات مستقیم اسرائیل و ایران به یکدیگر، پایان یافته| اسرائیل از موشک‌های دوربرد استفاده کرد

در پی پرواز چند شی ناشناس در اطراف پایگاه شکاری اصفهان و فعال‌شدن پدافند هوایی در بامداد جمعه سی ان ان از قول یک منبع اطلاعاتی منطقه‌ای…

پروژه دستاوردسازی برای رئیسی؛ ترفند حامیان دولت



 دولت رییسی ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

 

 پروژه دستاوردسازی برای دولت رییسی به آنجا رسیده که روزنامه‌‌ها و رسانه‌های حامی از هر خبر باربط و بی‌ربطی نمی‌گذرند. مصداق این مدعا ربط دادن قضیه سفر دختر قالیباف به دستاوردهای دولت است! یک روزنامه اصولگرا در بخشی از یک مقاله به دفاع از محمدباقر قالیباف پرداخته و نوشته: «کارغلط، غلط است و قابل دفاع نیست، ولی چگونه است که غلط یک آقازاده چهل کلاغ است و آقازاده‌ای دیگر می‌تواند در عمرش هر غلطی بگوید و بکند؟

 

یکی قتل می‌کند و مقتول را توبیخ می‌کنند و یکی دیگر، باید به‌خاطر غلط بستگانش استعفا کند؟ ترفند «حواس پرت کردن» را هم از شیاطین آموخته‌اند. می‌خواهند مردم متوجه امور مهم‌تر نشوند و خدمات دولتی که وارث نابسامانی آنهاست را ندانند. نباید مردم بدانند که در هشت ماه دولت فعلی به اندازه هشت سال قبلش کار شده است. عمده قرض دولت اعتدالی تسویه شده و تورم پایین آمده و تولید قدرت و ثروت شده و تلفات کرونا از ۷۰۰ نفر به ۲۰ نفر رسیده و… و مردم از تنبلی و متلک بی‌عرضه‌ها نجات یافته‌اند.»

 

سفر جنجالی خانواده قالیباف و حاشیه‌هایش بحث مفصلی است که قبلا هم به آن پرداخته‌ایم. موضوع مهم‌تر و قابل توجه‌تر این است که این رسانه اصولگرا دقیقا از کدام دستاوردهای دولت می‌گوید؟ تورم چطور پایین آمده که هر روز شاهد افزایش سرسام‌آور قیمت برنج، گوشت و گوجه‌فرنگی و… هستیم؟! کاهش تلفات کرونا را چطور به حساب دولت رییسی می‌گذارید؟ تا روحانی رییس‌جمهور بود هزار و یک مانع سر راه واردات گذاشته و به فکر تولید واکسن داخلی بودید که همین آقایی که امروز معاون اول است، وعده‌اش را می‌داد؟!

 

اصرار حامیان رسانه‌ای رییسی برای موفق جلوه دادن دولت درحالی است که عملکرد آن هنوز به یک سالگی نرسیده با انتقادات جدی مواجه شده است، خاصه در حوزه اقتصاد که آرام‌آرام صدای رسانه‌های اصولگرا را هم درآورده است. آقایان مدام از کاهش تورم می‌گویند اما اولا این عدد و رقم‌های اعلامی سفره مردم را پر نمی‌کند، دوما بر اساس همین عدد و رقم‌ها روند کاهشی تورم در فروردین ماه متوقف و دوباره افزایشی شده است.

 

آقایان درحالی به دستاوردهایشان می‌بالند که یک اتوبوس آدم به وین فرستاده، بارها رفته و آمدند اما هنوز از مرحله بلاتکلیفی خارج نشده‌ایم. آقایان درحالی از موفقیت‌هایشان می‌گویند که دولت سیزدهم در عرصه سیاست داخلی و به خصوص حوزه زنان تا توانسته بد عمل کرده است؛ از حذف زنان در مراسم‌های رسمی و دیدارهای‌شان با رییس‌جمهور گرفته تا انتخاب معاون زنانی که خود در اظهاراتش شائبه دفاع از کودک‌همسری را ایجاد می‌کند.

 

سردرگم و بدون دستاورد

دستاوردهایی که حامیان دولت از آن سخن می‌گویند انگار فقط برای خودشان قابل رویت است چون از هر کسی پرسیدیم، مصداقی برای ارائه نداشت. مثلا مصطفی درایتی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب به «جهان‌صنعت» گفت: «ما منتظر مشاهده دستاوردهای دولت هستیم و خیلی هم خوشحال می‌شویم که در عمل به وعده‌های خود موفق باشد اما انصافا در این مدت دستاورد قابل توجهی نداشته است.»

 

وی با اشاره به اینکه از ابتدای کار دولت احساس می‌شد که سردرگم است و هنوز هم همین طور است، گفت: «دولت سیزدهم نه تنها دستاورد ملموسی نداشته است بلکه در حوزه‌های مختلف ناموفق بوده است. مثلا این همه بالا و پایین کرده و مذاکرات را مبهم نگه داشته‌اند.»

 

درایتی با اشاره به اینکه «امیدوار بودیم با توجه به یکدستی قدرت و روی کار آمدن کارشکنان گذشته، امور را پیش ببرند» گفت: «گفته بودند کار مملکت را به برجام گره نمی‌زنیم و مشکلات را حل می‌کنیم اما الان شاهدیم که مشکلات باقی مانده است. بالاخره مسائل اقتصادی اولین مشکل فعلی کشور است و حل نشده باقی مانده است. در مسائل داخلی و به خصوص اقتصادی هیچ تحرک و نشانه‌ای از بهبود اوضاع نمی‌بینیم. در سیاست خارجی هم همین‌‌طور است.»

 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: «لازم است که بعد از چند ماه، حداقل رویکرد دولت در اقتصاد معلوم باشد اما هنوز هم تصمیمات متناقض را می‌بینیم که کار را بدتر می‌کند. این وضعیت حاصل عدم استفاده از افراد متخصص است. حتی از افراد کارآمد اصولگرا که سال‌ها روی کار بودند، استفاده نشده است و در نتیجه هنوز هم وضعیت مبهم است. در تصمیمات، اقدامات و حتی عزل و نصب‌های دولت سردرگمی را شاهدیم.»

 

وی تاکید کرد: «با این اوصاف لازم است آنهایی که می‌گویند کسی قصد پرت کردن حواس مردم را دارد روی دستاوردها دست بگذارد تا ما هم متوجه بشویم دولت دقیقا چه دستاوردی داشته است.»

 

بدون تغییر و تحول

جلال جلالی‌زاده، نماینده پیشین مجلس و فعال سیاسی اصلاح‌طلب، از دیگر کسانی است که معتقد است دولت در چند ماه گذشته دستاورد ملموسی نداشته است. او در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» گفت: «واقعیت این است که ما هیچ دستاوردی در این دولت ندیده‌ایم. قدرت اقتصادی مردم فرقی نکرده است. وضعیت سیاسی هم فرقی نکرده. در یک نگاه منصفانه شاهدیم که هیچ تغییر و تحولی ایجاد نشده است.»

 

وی در واکنش به اینکه حامیان دولت معتقدند دولت خیلی موفق بوده و دستاوردهای بسیاری داشته است، گفت: «بحث این است که باید کاری صورت بگیرد که آثار آن را ببینیم. مردم انتظار پیشرفت در مسائل اقتصادی و معیشتی را داشتند اما هیچ آثار مثبتی را ندیدیم، تورم پایین نیامد و رشد اقتصادی افزایش نیافته است.»

 

نگاه دایی‌جان ناپلئونی

صادق زیباکلام استاد دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی نیز در گفت‌وگو با «جهان‌‌صنعت» به این شکل از دستاوردسازی برای دولت رییسی واکنش نشان داد. او با بیان اینکه «آنچه که این رسانه‌ها نوشته‌اند مبنی بر اینکه داستان قالیباف را درست کرده‌اند تا توجه مردم از دستاوردهای دولت رییسی پرت شود، داستان خسن و خسین دختران مغاویه هستند، است» گفت: «اولا داستان قالیباف را درست نکرده‌اند و اتفاق افتاده اما ما همه نوادگان دایی جان ناپلئون هستیم و هر اتفاقی که مطابق میل ما نباشد را قبول نمی‌کنیم. مثلا اگر در این داستان نکته مثبتی بود،حامیان دولت آن را به حساب انقلابی‌گری و… می‌گذاشتند اما حالا که رسوایی به بار آورده، می‌گویند که این داستان را ساخته‌اند!»

 

وی افزود: «نکته اولی که باید به او گفت این است که این داستان واقعی است و رخ داده است. نکته دوم اینکه، شما که صداوسیما و روزنامه‌ها و تریبون جمعه و کلی سایت و… را دارید، چرا آن دستاوردهایی که از آن می‌گویید را برای مردم تشریح نمی‌کنید. نکته سوم هم اینکه مردم در این مملکت زندگی می‌کنند و قیمت آب و نان و گوشت و برنج و… را با گوشت و پوست و استخوان خود حس می‌کنند. مردم بالا رفتن قیمت کرایه مترو و… را می‌بینند. بنابراین نیازی نیست که کسی حواس آنها را پرت کند.»

 

زیباکلام گفت: «این همان داستان دایی‌جان ناپلئونی است که هر چه به نفع ما نیست، به حساب دیگران بزنیم.»

 

زبان شاخص‌ها

جالب اینجاست که فعالان سیاسی در جبهه اصولگرایی نیز عموما بر این باور هستند که دولت رییسی در ماه‌های گذشته مطابق انتظار عمل نکرده و دستاورد قابل‌توجهی نداشته است. حسین کنعانی‌مقدم فعال سیاسی اصولگرا از جمله همین افراد است. او در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» گفت: «یک جنگ ترکیبی علیه ما شکل گرفته که جنگ روانی هم بخشی از آن است و می‌خواهند با تخریب شخصیت‌ها از اعتماد مردم به نظام بکاهند اما نباید افراد را با نظام مساوی دانست لذا قالیباف هم مساوی با کل نظام نیست که برخی فکر کنند اگر او خطایی کرده یا کاری که متناسب با جایگاه رییس مجلس نیست، باید به نظام حمله کنند.

 

حامیان او هم نباید این موضوع را به عنوان حمله دشمن تلقی کرده و به آن پاسخ دهند.»وی در پاسخ به اینکه دولت رییسی در چند ماه گذشته چه دستاوردی داشته که حالا ادعا می‌شود، برخی سعی دارند حواس مردم را از آن پرت کنند؟ گفت: «دستاوردهای دولت سیزدهم یا هر دولتی بر اساس شاخص‌‎ها قابل سنجش است. با سخنرانی و تبلیغات و حرکت‌های عوام‌فریبانه نمی‌توان گفت که دولت دستاورد داشته یا خیر. برای قضاوت درباره عملکرد دولت رییسی هم باید به شاخص‌ها توجه کرد. مثلا الان نرخ تورم باید هشت درصد باشد اما ۴۰ درصد است. نرخ رشد باید هشت درصد باشد اما کمتر از یک درصد است. شاخص فلاکت و… هم وضعیت اقتصادی مردم را نشان می‌دهد و این شاخص‌ها باید حرف بزنند. وقتی مردم می‌بینند که در نرخ بیکاری، نرخ سود بانکی و… شرایط مناسب نیست، قدرت خرید کاهش پیدا می‌کند و بر اساس این وضعیت درباره دستاوردهای دولت قضاوت می‌کنند.»

 

وی تاکید کرد: «دولت رییسی اگر بتواند این مشکلات را حل کرده و مسائل را کنترل کند، می‌توان گفت که دستاوردی داشته است. قبل از آن اما آنهایی که می‌گویند قضیه قالیباف برای ضربه زدن به دستاوردهای دولت بوده، باید اول بگویند که دولت چه دستاوردی داشته و چطور به آن ضربه خورده است.»

 

فهرست دستاوردها

ناگفته نماند که برخی از تحلیلگران نیز معتقدند که دولت رییسی در این چندماهی که از عمر آن گذشته خیلی هم بد عمل نکرده و دستاوردهایی داشته است. بیژن مقدم فعال رسانه‌ای اصولگرا از جمله همین افراد است. او در گفت‌وگو با «جهان صنعت» گفت: «اگر فهرست کنیم مواردی را می‌توان پیدا کرد که در آن پیشرفت داشته‌ایم، در برخی موارد حرکت به جلو نبوده و در مواردی هم چشم‌انداز روشنی داریم. در مجموع موارد مثبتی وجود دارد که به عنوان دستاورد دولت به حساب می‌آید و حتی از سوی برخی از مخالفان دولت هم بیان شده است، حتی در جلسه خانواده رسانه با رییس‌جمهور هم از سوی برخی منتقدان همیشگی دولت رییسی مطرح شده است.»

 

وی در شرح این موارد گفت: «یکی از این موارد واکسیناسیون عمومی است که یک موفقیت بود. در این مساله خیلی حساسیت ایجاد شده بود و دولت به بی‌توجهی به سلامت مردم متهم می‌شد و حتی گفته می‌شد که اینها می‌خواهند برای یک شرکتی رانت ایجاد کنند و… اما دولت رییسی همت کرد و با واردات واکسن به شایعات پایان داد و مردم را واکسینه کرد.»

 

مقدم ادامه داد: «مساله دیگر دیپلماسی فعال منطقه‌ای و جهانی بود که در این دولت در پیش گرفته شد. حتی به کشورهایی که سال‌هاست با آنها مشکل داریم پالس فرستاده شده، دیدارهای انجام می‌شود. در حوزه ارتباطات با چین‌، روسیه و… هم فعال عمل شد. در حوزه اروپا و آمریکا هم همه چیز منوط به برجام است با این تفاوت که دولت کارهای دیگر را مشروط به مذاکرات وین نکرده است. تقریبا مذاکرات تمام شد و طرف مقابل مانده که باید اعلام نظر کند.»

 

این فعال رسانه‌ای اصولگرا ادامه داد: «موضوع مهم دیگری که خیلی با ارزش است و می‌تواند یک سرمایه اجتماعی ایجاد کند، مربوط به نوع مواجه دولتمردان با مردم است. هرچه این فاصله کمتر شود، باعث همراهی مردم و دولت می‌شود. این را در رفتارهای آقای رییسی، سفرهای استانی و مراسم‌ها و در رابطه صمیمانه با مردم و قشرهای مختلف می‌بینیم و اینها مسائل با ارزشی است که از جمله آرمان‌های انقلاب بوده است.»

 

وی در عین حال تاکید کرد: «با وجود اینها لازم است که دولت از مسائلی که مردم با آن ارتباط روزانه دارند غافل نشوند مثل گرانی و افزایش تورم و… گاهی می‌گویند که ما در فلان موضوع فسادی را کشف کردیم و چند هزار میلیارد به خزانه برگشت اما مردم می‌‌بینند که فلان کالا چند درصد گران شده است، در نتیجه آن مبارزه با فساد که کار بزرگی بوده است، دیده نمی‌شود. دولت باید در این زمینه کار جدی کند. وزارت صمت که عهده‌دار این مسوولیت و… باید خوب عمل کنند و به مردم بگویند که اساسا قادر به کنترل قیمت‌ها هستند یا خیر.»

 

وضعیت غیرقابل انکار

آنچه کارشناسان درباره عملکرد دولت سیزدهم می‌گویند نشان از آن دارد که طی هشت، نه ماه گذشته نه تنها باری از دوش مردم برداشته نشده است، بلکه بر فشار زندگی آنها افزوده شده است. همین است که حتی حامیان دولت هم حتی با نادیده گرفتن سیاسی‌کاری‌های قضیه تامین واکسن، بی نتیجه ماندن مذاکرات هسته‌ای و… نمی‌توانند شرایط سخت اقتصادی مردم و کشور را منکر شوند. همین است که روزنامه‌های حامی دولت ناگزیر می‌شوند برای موفق جلوه دادن دولت، هر موضوع بی‌ربطی را مورد توجه قرار دهند.

 

آرزو فرشید

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------