افزایش 4درجه‌ای دما و 2برابری سطح دریاها تا 2100



اخبار,اخبار علمی

دانشمندان از دهه ۱۹۸۰ برای نخستین‌بار درباره خطرهای تغییر اقلیم هشدار دادند؛ زیرا زمین پیش از آن چیزی حدود ۰٫۴ درجه سانتی‌گراد گرم شده بود.

 

از آن پس روند گرمایش، شتاب گرفت و زمین سال به سال افت و خیزهای بسیاری را تجربه کرد اما روند کلی تغییر اقلیم کلا به سمت افزایش درجه‌حرارت است؛ به طوری که جهان در هفته گذشته شاهد گرم ترین دمای ثبت شده در نقاط مختلف زمین بوده است.

 

با گرم تر شدن هوا، باید انتظار داشت که دیر یا زود بخش اعظم یخچال‌های کره زمین، آب و در نهایت آب‌هایشان روانه اقیانوس‌ها شود. با افزایش درجه حرارت، صفحات یخی هم به شکل جبران‌ناپذیری شروع به ذوب شدن خواهند کرد. از طرف دیگر آب وقتی گرم می‌شود، حجم بیشتری را اشغال می‌کند. با وجود این‌ اثر کامل گرمایش در درازمدت مشخص خواهد شد؛ یعنی قرن‌ها یا شاید حتی بیش‌ از آن لازم است که همه اثر خودشان را نشان دهند. تنها در همین بدانید که اگر زمین تنها ۲درجه سانتی‌گراد گرم‌تر شود، بسیاری از نواحی ساحلی پست و جزایر به زیر آب خواهند رفت و احتمالا برای همیشه از صفحه گیتی محو خواهند شد.

 

افزایش چهار درجه‌ای دما تا سال ۲۱۰۰

سالانه مقادیر قابل توجهی سوخت فسیلی مانند زغال سنگ، نفت و گاز در جهان مصرف می‌شود که انتشار گازهای خطرناکی مانند دی‌اکسید کربن و متان را در اتمسفر در پی دارد. این شرایط موجب به دام افتادن گرما در اتمسفر و ایجاد اثر گلخانه‌ای شده است و در نهایت به افزایش گرمایش جهانی منجر می‌شود. اگر روند گرمایش زمین به همین شکل ادامه داشته باشد و گازهای گلخانه‌ای کنترل نشوند تا سال ۲۱۰۰ متوسط دمای کره زمین چهار درجه بیشتر خواهد شد و در نتیجه بیش از نیمی از گیاهان و یک سوم گونه‌های جانوری زنده زمین نابود و منقرض خواهند شد.

 

افزون بر این‌ها مصرف بی‌رویه گوشت حیوانات توسط انسان به‌ویژه در کشورهای توسعه یافته و روند کند تجدید آن‌ها سبب نابودی بسیاری از گونه‌های جانوری شده است. هر روز ۵۰۰۰ انسان به خاطر آب آشامیدنی آلوده می‌میرند و یک میلیارد انسان به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارند.

 

افزایش 2برابری سطح دریاها تا سال 2100

یک مطالعه جدید ناسا نشان داده است که در سال‌های اخیر، افزایش کلی سطح دریاهای روی کره زمین به جای افزایش با یک روند ثابت، با سرعت بیشتری در جریان بوده است؛ مطالعه آژانس فضایی آمریکا براساس داده‌های جمع آوری شده طی 25 سال انجام شده است.

 

ناسا اعلام کرد: افزایش ذوب یخ در قطب جنوب و گرینلند عامل اصلی این شتاب است. این سرعت چشمگیرمی تواند افزایش پیش‌بینی شده سطح دریاهای کره زمین را تا سال 2100 دو برابر کند. اگر میزان افزایش سطح دریا با این سرعت در جریان باشد، در این صورت سطح دریا تا سال 2100 تقریبا 66 سانتی مترافزایش پیدا خواهد کرد. این پدیده ممکن است برای شهرهای اطراف خطوط ساحلی مشکل ساز باشد.

 

به گفته ناسا، تغییرات آب وهوا به تغییرات متعددی از قبیل تغییرات گیاهان و گل‌ها در زمان شکوفایی آن‌ها اشاره دارد که باعث سرعت بخشی به ذوب یخ‌های قطب شمال و جنوب و گرینلند و کاهش یخچال‌های کوهستانی و افزایش سطح دریا می‌گردد. این تغییرات به علت گرمایش هوا است که عمدتا به علت سوزاندن سوخت‌های فسیلی توسط انسان است  و گازهای گلخانه‌ای را به هوا منتقل می‌کند.

 

۳۰ درصد جزایر مرجانی از بین رفته است

توازن اقیانوس‌ها به جزیره‌های مرجانی بستگی دارد و فقط یک درصد اقیانوس‌ها را تشکیل می‌دهند. تاکنون ۳۰ درصد این جزایر که جزو اصلی زنجیره طبیعت هستند و بیشترین حساسیت را نسبت به تغییرات آرام در دمای آب دارند، نابود شده‌ است.

 

همچنین از هر چهار پستاندار یکی، از هرهشت پرنده یکی و از هر سه دوزیست، یکی با خطر انقراض مواجه هستند. این موارد و هزاران مورد از این دست ضرورت اقدام فوری همه انسان‌ها را برای توقف این روند مخرب نشان می‌دهد. به دلیل وجود مسایل و مشکلات گوناگون و متنوع زیست محیطی در سراسر جهان مردم اغلب راجع به جدی بودن مشکلات زیست‌محیطی و راهکار رفع آن‌ها توافق نظر ندارند.

 

خسارت ۱۴ هزار میلیاردی گرمایش جهانی به دولت‌ها

دانشمندان در تحقیقی جدید خسارات مالی بالا آمدن آب دریا (در نتیجه افزایش دمای جهان تا پایان قرن) را سنجیده‌اند. این تحقیق نشان داد چنین وضعیتی تا ۲۱۰۰ میلادی سالانه خسارتی بالغ بر ۱۴ هزار میلیارد دلار برای دولت های جهان ایجاد می کند. کشورهایی مانند چین (با درآمد متوسط) بیشترین بار خسارت از این سیلاب ها را به دوش می کشند. کشورهای ثروتمند نیز به دلیل سیاست های دفاعی دربرابر سیل، کمترین خسارت را متحمل خواهند شد.

 

افزایش 1/5 درجه سانتی گرادی دما تا ۲۱۰۰ میلادی سبب می شود به طور میانگین سطح دریا 0/52 متر افزایش یابد. اما اگر افزایش دما بیش از دو درجه سانتی گراد باشد، میانگین افزایش سطح دریا 0/86 متر یا حتی 1/8 متر خواهد بود.

 

اگر روند گرمایش متوقف نشود، خسارات مربوط به سیلاب ها به ۱۴ هزار میلیارد دلار در سال می رسد . چنین رقمی معادل 2/8 درصد تولید ناخالص جهان در ۲۱۰۰ است.

 

سرعت گرمایش ایران بیشتر از میانگین جهانی

آمارهای رسمی در بهار سال ۹۷ نشان می‌دهد درجه هوا در تمامی استان‌های کشور گرم‌تر از میانگین بلند مدت بود و میانگین دما در تمامی استان‌ها در مقایسه با میانگین بلند مدت ۰.۸ درجه سلسیوس گرم‌تر بود.

 

صادق ضیاییان، رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی از افزایش ۰.۸ درجه‌ای دما در بهار سال جاری نسبت به میانگین بلندمدت خبر داد و گفت: در فصل بهار در هیچ استانی کاهش دما ثبت نشد.

 

وی شرایط دمایی کشور را طی بهار سال جاری تشریح کرد و افزود: متوسط دمای بلندمدت کشور در فصل بهار ۲۰.۳ درجه سلسیوس بود بنابراین امسال در فصل بهار میانگین دمای کشور نسبت به مدت مشابه در بلندمدت ۰.۸ درجه سلسیوس افزایش داشت.

 

به گفته وی، در بهار امسال هیچ استانی نداشتیم که نسبت به میانگین بلندمدت خود کاهش دما داشته باشد. با این وجود استان‌های مرکزی، همدان و تهران طی سه ماه گذشته کمترین افزایش دما را در بین سایر استان‌ها تجربه کردند. در بهار امسال دمای سیستان و بلوچستان ۱.۳ درجه‌ سلسیوس نسبت به میانگین بلندمدت این استان افزایش داشته همچنین در فصل بهار هر سه استان‌ بوشهر، کرمان و خوزستان ۱.۲ درجه سلسیوس نسبت به بلندمدت خود افزایش دما را ثبت کردند.

 

 

آزیتا امیری، کارشناس هواشناسی کاربردی با اشاره به این که واژه نوسانات اقلیمی برای گونه‌ای از تغییرات مناسب تر است ولی آن چه امروزه گرفتار آن شده‌ایم گرمای جهانی نام دارد خاطرنشان کرد: بر اساس شواهد دریای خزر از میلیون ها سال پیش تا به امروز بارها در نوسان بوده و پرآب و کم آب شده است.

 

وی با یادآوری این که گرمایش جهانی ابتدا متوسط دما را بالا برده و موجب جا به جایی در کمربندهای فشار باد می‌شود، تصریح کرد: این جابه‌جایی‌ها  موجب تغییر در الگوهای توزیع مکانی و زمانی بارش شده و اکوسیستم های کشاورزی و طبیعی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و هر چقدر میانگین دمای کره زمین بالا برود، مخاطرات زمین افزایش می‌یابد.

 

وی با  بیان این که مردم در خاورمیانه به زودی تحت تاثیر کم آبی قرار می‌گیرند، گفت: طبق استاندارد بین الملل هیچ کشوری حق ندارد بیش از 40 درصد از منابع آبی براشت کند، اما  این برداشت برای کشور ایران بیش از 60 درصد است.

 

وی افزود: در 50 سال اخیر میانگین دمای کشور در هر 10 سال 4 درجه افزایش داشته به طوری که در روزهای زمستان اکثر مواقع شاهد هوایی گرم بوده ایم.در طی این مدت اختلاف دمای شب روز دو درجه کمتر شده است. این امر بر زندگی انواع گونه های گیاهی و زیست محیطی اثر گذارده و با افزایش ساعات آفتابی، میزان ابرناکی کم شده است. در 5 دهه گذشته بارندگی 11 میلیمتر و تبخیر و تعرق 54 میلیمتر افزایش داشته است.

 

این کارشناس هواشناسی کاربردی تصریح کرد: مدل های هواشناسی  نشان می دهد تا سال 2039 با رشد دما  و تغییر در الگوهای بارش رو به رو خواهیم بود به طوری که بارندگی ها به بارش های سیل آسا تبدیل می‌شود. همچنین الگوها نشان می‌دهد به تدریج تا سال 2080 شمال کشور با کاهش شدید مساحت رو به رو می شود.

 

سیناپرس

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------