ربات‌های هوش مصنوعی اجتماعی‌تر از انسان‌ها می‌شوند



اخبار,اخبار علمی,ربات هوش مصنوعی

نسل جدید ربات‌های اجتماعی هوش مصنوعی چنان واقعی هستند که فکر می‌کنید، زنده هستند.

به گزارش آنا به نقل از DailyMail، صامر المبید، متخصص رباتیک، و تیم تحقیقاتی‌اش در موسسه سلطنتی فناوری استکهلم سوئد ربات‌هایی با نام «فرات» طراحی کرده‌اند که بسیار شبیه به انسان هستند و انسان‌ راحت‌تر با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کند.

 

ربات‌های این تیم تحقیقاتی از شخصیت‌، الگوهای گفتار و ژست‌های انسانی تقلید می‌کنند. هدف از ساخت این ربات‌ها این است که انسان‌ها سریع‌تر و راحت‌تر با آن‌ها ارتباط برقرار کنند اما سرهای رباتیک فرات که به هیچ بدنی متصل نیستند، ممکن است اثر عکس داشته باشد.

 

در ساخت این مخلوقات عجیب و غریب از سر مانکن‌ها استفاده شده است که می‌تواند ظاهر طیفی از شخصیت‌های کامپیوتری را به نمایش بگذارد. به گفته طراح این مخلوقات اجتماعی هوش مصنوعی، این ربات‌ها به‌ حدی واقعی هستند که زنده به نظر می‌رسند.

 

اخبار,اخبار علمی,ربات هوش مصنوعی

 

انیمیشن‌های کامپیوتری حالت چهره‌ای را برای صورت‌ این ربات می‌سازد و سپس حالت چهره توسط یک پروژکتور به سر مانکن تابانده می‌شود.

 

مغز این ربات‌ها روی پلت‌فرم هوش مصنوعی ساخته شده است که قابل برنامه‌ریزی است و می‌توان آن را طوری برنامه‌ریزی کرد که در تعاملات اجتماعی با انسان‌ها شرکت کند.

 

این سیستم طراحی شده تا مشکل دره وهمی، فرضیه‌ای در زیبایی‌شناسی که بر اساس آن اگر ویژگی‌ها و حرکت‌های یک پدیده مصنوعی تقریبا همانند نمونه طبیعی باشد (ولی نه کاملا مطابق با آن)، اغلب بینندگان نسبت به آن حس دافعه خواهند داشت، را حل کند.

 

اخبار,اخبار علمی,ربات هوش مصنوعی

 

المبید در این باره می‌گوید: «ما این ربات‌ها را اثر زامبی می‌نامیم. به این معنا که اگر چیزی شباهت زیادی به انسان داشته باشد اما شبیه به انسان رفتار نکند، با مشکل انتظارات برآورده نشده مواجه می‌شود».

 

وی در ادامه افزود: «اولین باری که یک تصویر را روی مانکن انداختیم، در نگاه اول بسیار واقعی و زنده به نظر آمد».

 

پروژکتورهای منحصر به‌فرد ربات‌های فرات مبتنی بر سیستم هستند که این امر بدین معناست که سفارشی‌سازی در طراحی ربات‌ها هیچ محدودیتی ندارد. سفارشی‌سازی‌ها شامل صدا، جنسیت، لهجه، شخصیت و حالت چهره ربات می‌شود.

 

 

 

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------