مشاهده ساختار درونی سیارات فراخورشیدی با یک تلسکوپ



اخبار,اخبار علمی
اخیرا ستاره شناسانی در فرانسه از یک "تلسکوپ رادیویی" رونمایی کرده‌اند که دقیقا می‌تواند آنچه را که در درون سیارات فراخورشیدی رخ می‌دهد نشان دهد.

به گزارش ایسنا، این تلسکوپ هنگامی که میدان مغناطیسی یک سیاره با ذرات باردار بادی که از ستارگانش ناشی می‌شود برخورد می‌کند، سیگنال‌های رادیویی مانند پرتو را جستجو می‌کند.

 

ستاره شناسان گمان می‌کنند که یک میدان مغناطیسی ممکن است برای یک سیاره برای به وجود آمدن حیات در آن مورد نیاز باشد زیرا میدان‌های مغناطیسی سطح سیاره را در برابر اشعه کیهانی محافظت می‌کنند. همچنین، میدان‌های مغناطیسی قادر به جلوگیری از خاموش شدن ذرات جو حیاتی سیاره هستند.

 

در اواسط دهه ۵۰ انفجارهای رادیویی سیاره مشتری تشخیص داده شد. اگرچه سیگنال‌های مشتری قوی هستند اما هنوز هم هنگام مشاهده آنها در مسافت‌های چند سال نوری بسیار ضعیف هستند. با این حال سیارات فراخورشیدی تاکنون کشف شده "مشتری های داغ"(hot Jupiters) هستند و این بدان معنی است که آنها غول‌های گازی نیز هستند.

 

غول‌های گازی سیارات بزرگ و گازی هستند که عمدتا از سنگ یا مواد جامد دیگر تشکیل نشده‌اند. چهار غول گازی در منظومه خورشیدی وجود دارد: مشتری، زحل، اورانوس و نپتون. علاوه بر این، غول‌های گازی فراخورشیدی بسیاری تاکنون شناخته شده‌اند که اطراف ستاره‌های دیگر در حال گردش هستند.

 

نوع سیاره‌ای که تحت تأثیر باد شدید خورشیدی قرار داشته باشد، الکترون‌های بیشتری را فراهم می‌کند که توسط مغناطیس کره زمین قابل افزایش است و به سیگنالی می‌رسد که می‌تواند قدرت آن یک میلیون برابر مشتری باشد.

 

بنابراین ، به همین دلیل ما قادر به جستجوی زندگی در منظومه شمسی نیستیم و جستجوی آن در سیارات فراخورشیدی آسان‌تر است.

 

در این فیلم نشان داده شده است که هنگامی که یک ستاره یک انفجار قدرتمند را ساطع می‌کند، سیاره دارای میدان مغناطیسی از این انفجار جان سالم به در می برد، در حالی که سیاره فاقد میدان مغناطیسی قادر به انجام این کار نیست. بنابراین با شناسایی این سیگنال‌های رادیویی می‌توان زندگی جدیدی را در جهان‌های دور یافت.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------