توافق ۸ کشور برای استخراج منابع ماه



اخبار,اخبار علمی,کره ماه
هشت کشور به رهبری ایالات متحده، توافق نامه‌ای برای استخراج مواد معدنی موجود در ماه منعقد کردند.

به گزارش برترین ها به نقل از اسپوتنیک، ناسا اعلام داشت که هشت کشور، توافق نامه بین المللی در خصوص اکتشافات در ماه، از جمله استخراج مواد معدنی، منعقد کرده‌اند. مراسم امضای آنلاین این توافق نامه در چارچوب کنگره بین المللی فضانورد برگزار گردید.

 

این توافق نامه به افتخار برنامه فضایی آرتمیس ایالات متحده، توافقنامه آرتمیس نامگذاری شد. این توافق نامه علاوه بر ایالات متحده توسط انگلیس، ایتالیا، کانادا، استرالیا، ژاپن، امارات متحده عربی و لوکزامبورگ به امضا رسیده است.

 

ایالات متحده تأکید می‌کند که این توافق نامه بر اساس مفاد پیمان فضایی است که در سال 1967 به ابتکار ایالات متحده، انگلیس و اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی امضا شد. آن سند، به طور ویژه، برقراری حاکمیت بر هر جسم کیهانی یا بخشی از آن را منع می‌کند. ناسا خاطرنشان می کند که متن سند قبلی چنان مبهم است که کاربرد واقعی آن را محدود می‌کند و به همین منظور توافق نامه جدید منعقد شده است.

 

در توافق نامه جدید، به ویژه، استخراج مواد معدنی مورد نظر قرار گرفته است و بر طبق اعلام ناسا، کشورها اگرچه حق اعلام حاکمیت بر برخی مناطق ماه را ندارند، اما می توانند منابع آن را استخراج کنند. در این سند اجازه ایجاد پایگاه‌های استخراج معادن و "مناطق امنیتی" در اطراف منابع برای جلوگیری از ایجاد درگیری با سایر کشورها، داده شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------