حفره‌ای در مریخ که نشانه‌های حیات در آن وجود دارد



اخبار,اخبارعلمی وآموزشی,مریخ
هرچه به عمق مریخ نزدیک تر می‌شوید درجه حرارت آن نیز بیشتر می شود به این معنی که در بخش‌هایی ممکن است شرایط برای وجود آب مایع مناسب باشد و دهانه های زیرزمینی به جلوگیری از خروج بخارات آب به سطح کمک می کند و همین امر کاوشگران فضایی را به یافتن نشانه‌های حیات در مریخ ترغیب می‌کند 

به نظر می‌رسد که به دلیل سفرهای علمی مریخ یا گشت و گذار ماهواره‌های ناسا در اطراف آن، ما هر روز اطلاعات جدیدی از این سیاره‌ی سرخ به دست می‌آوریم. برای مثال مریخ دارای حفره‌های بزرگ مناسب گلف است، البته گلف هیولاهای غول پیکر.

 

ما مطمئنیم که این حفره‌ها، عادی نیستند. بنا به گزارش ناسا که عکس این حفره را به عنوان جزئی از مجموعه عکس‌های ستاره‌شناسی منتشر کرد، ممکن است این حفره دریچه‌ای به یک غار در زیر سطح مریخ باشد، امری که هنوز به شکل اسرار آمیزی نامعلوم باقی مانده است.

 

این حفره که تقریباً ۳۵ متر وسعت دارد در سال ۲۰۱۱ میلادی، به طور ناگهانی کشف شد. عکس به وسیله ابزار HiRISE گرفته شد، این ابزار از روی مدارگرد شناسایی مریخ، ثبت شد.  مدارگرد در حال حاضر در اطراف مریخ می‌چرخد و عکس‌هایی از پستی بلندی‌های آتشفشان پاونیس مونس می‌گیرد.

 

آزمایش‌ها و بررسی عکس این حفره نشان می‌دهد که ممکن است دریچه ای به سوی غاری به عمق ۲۰ متر (۶۵ فوت) باشد، اما ممکن است عمق آن خیلی بیشتر از این برآوردها باشد.

 

یکی از محتمل‌ترین دلایل وجود این حفره ممکن است این باشد که این دریچه برای یک دهانه‌ی گدازه‌های آتشفشانی باشد. این حفره روی سراشیبی‌های عجیب آتشفشان پاونیس مونس قرار گرفته، این آتشفشان دربردارنده چندین دهانه برای گدازه‌های آتشفشانی است.

 

اخبار,اخبارعلمی وآموزشی,مریخ

این حفره از اورست بلند تر است

 

هنگامی که گدازه از شیب به پایین سرازیر می شود خنک و یخ زده می شود و از خود دالان‌های توخالی به جای می‌گذارد و در صورت تخریب بخشی از دیواره آن، شبیه دریچه به نظر می‌رسد، اما با این وجود حفره دایره‌ای مرتفع در این منطقه هنوز محل بحث است.

 

این غار داخلی از سطح خشن مریخ در امان است،  به خصوص اینکه مریخ در برابر گرما و تابش خورشید آسیب پذیرتر است، بنابراین ممکن است این حفره‌های این چنینی حاوی شواهدی از زندگی روی مریخ باشند.

 

اخبار,اخبارعلمی وآموزشی,مریخ

 

هرچه به عمق مریخ نزدیک تر می‌شوید درجه حرارت آن نیز بیشتر می‌شود به این معنی که در بخش‌هایی ممکن است شرایط برای وجود آب مایع مناسب باشد و دهانه های زیرزمینی به جلوگیری از خروج بخارات آب به سطح کمک می‌کند و همین امر کاوشگران فضایی را به یافتن نشانه‌های حیات در مریخ ترغیب می‌کند .

 

همچنین در هنگام قرار گرفتن در عمق ۲۰ متری یافتن مواد معدنی یا گاز بسیار آسان تر است، اما این کار برای ناسا به راحتی که ممکن است به نظر برسد نیست.

 

از جمله مزایای احتمالی غارهای مریخ استفاده از آن توسط فضانوردان به عنوان مسکن آینده آنها است، همانطور که فضانورد مارک واتنی در فیلم مریخ و در یکی از طوفان های گرد و غبار که سیاره مریخ را لرزاند، در چنین حفره ای پناه گرفته بود؛ به عبارت دیگر این گودال‌ها مکان‌های مناسبی برای استقرار فضاپیماها، ربات‌ها و حتی کاشفان انسانی سیاره‌ها در آینده هستند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------