آینده ای که غول های تکنولوژی روی آن سرمایه گذاری کرده اند



اخبار,اخبار علمی,غول های تکنولوژی

ظرفیت و پتانسیل این تکنولوژی محدود به این حوزه نیست. فیسبوک به این دلیل دستگاه Oculus را خریداری کرده است که گمان میکند این تکنولوژی در واقع پلتفرم اصلی محاسبات و دنیای رایانه در آینده خواهد بود. تکنولوژی و پلتفرمی که از شبکه های اجتماعی تا خدمات و سرویس های آنلاین و آفلاین را در بر خواهد گرفت.

آینده ای که غول های تکنولوژی روی آن سرمایه گذاری کرده اندواقعیت مجازی. آن چیزی که طی سالهای اخیر سر و صدای بسیاری به پا کرده است و در نمایشگاه های بزرگ فناوری اطلاعات و ارتباطات جزو مورد اقبال ترین فناوری ها است.

 

فناوری که به مرور زمان یک به یک شرکت های بزرگ و غول تکنولوژی راب ه سمت خود جلب میکند و به تدریج در حال تبدیل شدن به یک جریان اصلی در حوزه تکنولوژی است. واقعیت مجازی به تدریج در حال تسخیر دنیا فناوری است و چه بسا در آینده شاهد یک دنیای پر از واقعی مجازی باشیم.

واقعیت مجازی فناوری است که در آن محیطی مجازی در جلوی چشمان کاربر قرار میگیرد و براساس حرکت سر و بدن آن محیط مجازی تعامل برقرار می کند. به عبارت دیگر هنگامی که یک فرد دستگاه واقعیت مجازی را بر روی سر خود نصب می کند، در جلوی چشمان خود محیطی را مشاهده می کند که براساس تغییر موقعیت بدنش تغییر می کند و ذهن انسان پس از مدتی می پذیرد که در یک محیط واقعی قرار گرفته است. یک محیط واقعیت مجازی در دستگاه واقعیت مجازی توسط اپلیکیشن های اختصاصی آن به وجود می آید.

 

برخی از این محیط ها به صورت گرافیک رایانه ای و سه بعدی هستند و برخی دیگر نیز ویدئوها یا تصاویری 360 درجه از محیط های واقعی هستند که از قبل فیلمبرداری شده اند. با این قابلیت فناوری واقعیت مجازی می ‌توان این امکان را فراهم کرد تا افراد بتوانند از امکانات و مکان شما به خوبی دیدن کنند.
آینده ای که غول های تکنولوژی روی آن سرمایه گذاری کرده اند

پنج سال تا تبدیل شدن واقعیت مجازی به یک جریان اصلی
طی آینده ای نزدیک HTC به همراه شرکت Valve قرار است قرار است دستگاه واقعیت مجازی خود با نام HTC Vive را رونمایی و معرفی کند. در اوایل سال 2016 پروژه Morpheus از سوی سونی معرفی و رونمایی خواهد شد که مخصوص به Play Station 4 است و تقریبا در همان زمان دستگاه معرف واقعیت مجازی Oculus Rift برای رایانه های خانگی روانه بازار خواهد شد.

در حالی که این همه خبر از یک طوفان جدید در بازار تکنولوژی میدهد و تا همین زمان نیز دستگاه های واقعیت مجازی توانسته اند مخاطبان بسیاری را به سوی خود جلب کنند و با استقبال روبرو شوند اما یک موسسه تحقیقاتی اشاره کرده است که برای تبدیل شدن واقعیت مجازی به یک جریان اصلی 5 تا 10 سال زمان لازم است و طی این مدت است که این دستگاه ها و این جریان جدید تکنولوژی قادر خواهد بود تا به شکل کامل خود را با بازار و مخاطبان وفق دهد.

موسسه «گارتنر» که یک موسسه تحقیقات تکنولوژیک است گزارش خود که یک گزارش سالیانه در مورد تکنولوژی های پیشرو و در حال ظهور است، با نام Gartner Hype Cycle به موضوع تکنولوژی واقعیت مجازی اختصاص داده است و جریان پرقدرت که پشت این تکنولوژی قرار دارد را در خصوص توان آن برای تطابق پذیری با بازار و مخاطبان تحلیل کرده است.

در این گزارش نموداری جالب توجه قرار دارد که وضعیت تکنولوژی های نو پدید را در قبال انتظارات بازار و خواسته های مشتریان ارزیابی میکند.

 

در حالی که خودروهای خود ران در بالاترین درجه از تطابق پذیری با انتظارات بازار و مشتریان قرار دارند، واقعیت مجازی تقریبا در رده های پایین از این انتظارات و توان تطابق پذیری با خواسته های کاربران قرار گرفته است.

 

به عبارت دیگر در حالی که تکنولوژی واقعیت مجازی با استقبال مواجه شده است اما این اقبال عموم بیش از همه به خاطر جذابیت و فهم متعارف عموم و کاربران از این تکنولوژی است و نه به خاطر نیازها و انتظارات بازار.

 

به همین دلیل گارتنر نتیجه گرفته است که در حال حاضر نمیتوان امید داشت که در آینده نزدیک تکنولوژی واقعیت مجازی تبدیل به یک جریان اصلی در حوزه فناوری شود.

شروعی جذاب، آینده ای مطمئن
واقعیت مجازی برای اولین بار در سال 2013 و در جریان نمایشگاه معروف تکنولوژی بازی های رایانه ای یعنی E3 به نمایش در آمد و از همان زمان مورد توجه گارتنر قرار گرفت. در این نمایشگاه برای اولین بار از دستگاه واقعیت مجازی Oculus رونمایی شد و طی سه سال بعد از آن موضوع واقعیت مجازی از یک تکنولوژی در حال طراحی و آزمایش پای به بستری فراختر نهاد و اکنون در میان مشتریان بسیار شناخته شده است.

با این همه هنوز واقعیت مجازی به شکل کامل تبدیل به تکنولوژی نشده است که بتواند در خانه مشتریان جای خوش کند و هنوز در خطر آزمایش و تحلیل قرار دارد و از سویی بازی ها یا ویدئوهای کامل برای این دستگاه ها تولید نشده است. در وهله و نگاه نخست واقعیت مجازی بیش از همه تکنولوژی مربوط به بازی های رایانه ای خواهد بود. اما ظرفیت و پتانسیل این تکنولوژی محدود به این حوزه نیست.

 

فیسبوک به این دلیل دستگاه Oculus را خریداری کرده است که گمان میکند این تکنولوژی در واقع پلتفرم اصلی محاسبات و دنیای رایانه در آینده خواهد بود. تکنولوژی و پلتفرمی که از شبکه های اجتماعی تا خدمات و سرویس های آنلاین و آفلاین را در بر خواهد گرفت.

اما در این میان آنچه اکنون با آن مواجه هستیم ملغمه ای از انواع و اقسام نمایش ها از دستگاه های واقعیت مجازی است که بیش از همه مربوط به پخش ویدئو و بازی های رایانه ای است.

 

شاید به همین دلیل است که موسسه گارتنر اعتقاد دارد این تکنولوژی حداقل تا 5 سال آینده تبدیل به جریان اصلی نخواهد شد. موضوعی که البته شرکت هایی مانند مایکروسافت – که اکنون در حوزه واقعیت افزوده فعال است – گوگل و فیسبوک میتوانند آن را سرعت بخشند.

اخبار علمی - تابناک

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------