کاکتوس منبع غذایی اعلام شد



  اخبارپزشکی ,خبرهای  پزشکی, کاکتوس

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) از جوامع سراسر جهان خواست از کاکتوس به عنوان یک منبع غذایی مقاوم در برابر تغییرات آب و هوایی، بهره ببرند. این گیاه علاوه بر منبع غذایی، قادر به ذخیره آب و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای است. 

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع‌رسانی ملل متحد، با توجه به تغییرات آب و هوایی و پدیده گرمایش جهانی و پیش‌بینی خشکسالی در آینده‌ای نزدیک، فائو از جوامع مختلف خواست به کشت کاکتوس به عنوان یک منبع غذایی در بسیاری از مناطق توجه کنند.

 

با توجه به گزارش آژانس ملل متحد، کشت گلابی خاردار کاکتوس (cactus pear) با توجه به افزایش نیاز به انعطاف‌پذیری در مقابل خشکسالی، خاک‌های تخریب‌شده و افزایش دمای هوا ‌در حال افزایش است.

 

در طول خشکسالی شدید اخیر در ماداگاسکار، گیاهانی که زمانی به عنوان یک گونه بی ارزش شناخته می‌شدند، یکی از مهمترین منابع غذایی، غذای دام و آب برای مردم محلی و دام ها مورد استفاده قرار گرفت. در حالی که اکثر گونه‌های کاکتوس قابل خوردن نیست، ولی گلابی خاردار کاکتوس به عنوان منبع غذایی پیشنهاد مناسبی است، به ویژه اگر به جای علف هرز، مانند یک محصول کشاورزی کاشته شود. از لحاظ تاریخی نیز کاکتوس در برخی مناطق مانند مکزیک و سیسیل در غذا محبوبیت دارد.

 

**کاکتوس گیاهی با قابلیت ذخیره آب و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای

این گیاه به غیر از اینکه می‌تواند منبع غذا باشد، قادر به ذخیره آب در برگ هاست. تحقیقات نشان می‌دهد این گیاه می‌تواند در یک هکتار، تا 180 تن آب ذخیره کند که برای زنده‌ماندن پنج گاو بالغ کافیست. این ویژگی به ویژه در زمان خشکسالی بسیار ارزشمند است و میزان بقای دام ها در مزارعی که در آن کاکتوس کاشته شده، بسیار بالاتر است. با توجه به پیش‌بینی کمبود آب در آینده‌ای نزدیک، کاکتوس یکی از مهمترین محصولات قرن 21 خواهد بود.

 

شواهد دیگر نشان می‌دهد کاشت کاکتوس در جوار جو، باعث افزایش رشد جو به عنوان یکی از غلات محبوب در سراسر دنیا می‌شود. از طرفی استفاده از کاکتوس در رژیم غذایی گاو، باعث کاهش تولید متان در روده دام به ویژه گاو می‌شود و از این طریق به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای کمک می‌کند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------