آزمایش سامانه دفاعی روی سیارکی که به زمین نزدیک می‌شود



  اخبارعلمی ,خبرهای  علمی,سامانه دفاعی ناسا

ناسا به دنبال آزمایش سامانه دفاعی خود بر روی سیارکی است که قرار است ماه اکتبر از کنار زمین عبور کند.

به گزارش ایسنا به نقل از گیزمگ، ناسا سالهاست بر روی پروژه شکار سیارک‌ها کار می‌کند و به همین منظور یک "دفتر هماهنگی دفاعی سیاره‌ای" (Planetary Defense Coordination Office) را با هدف شناسایی و رهگیری سنگ‌های‌ آسمانی خطرناک و اجرای طرح‌های واکنشی در صورت بروز هرگونه خطری با هماهنگی دولت آمریکا تاسیس کرده است.

 

سیارکی که ماه اکتبر از کنار زمین عبور می‌کند، 2012 TC4 نام دارد و نخستین باری نیست که از نزدیکی کره خاکی رد می‌شود. این جرم کیهانی در سال 2012 و حین عبور از کنار زمین از فاصله‌ای معادل یک چهارم فاصله بین ماه و زمین کشف شد.

 

مدت کوتاهی پس از آن، این سیارک در تاریکی کیهان ناپدید شد و به اندازه‌ای کوچک و کم نور است که از آن سال تاکنون رصد نشده اما قرار است 12 اکتبر دوباره ظاهر شود.

 

داده‌های موجود درباره این صخره آسمانی کامل نیستند و منجمان از مسیر دقیق آن اطمینان ندارند اما گفته می‌شود این سیارک از فاصله 6 هزار و 760 کیلومتری تا 274 هزار کیلومتری زمین عبور خواهد کرد.

 

در حالی که ناسا اعلام کرده جرم کیهانی مزبور با زمین برخورد نخواهد کرد، این عبور را فرصت خوبی برای آزمایش کردن سامانه دفاعی خود می‌داند.

 

  اخبارعلمی ,خبرهای  علمی,سامانه دفاعی ناسا

 

با نزدیک شدن این سیارک به زمین طی چند ماه آینده،  منجمان حاضر در پروژه "دفاع سیاره ای ناسا" با تلسکوپ‌های بزرگ به دنبال رصد آن هستند تا بتوانند اندازه‌گیری‌های دقیقی از مسیر این شی در اختیار داشته باشند.

 

این یک کار تیمی است که شامل فعالیت چندین رصدخانه، دانشگاه و آزمایشگاه در سراسر دنیاست تا نقاط قوت و محدودیت‌های توانایی‌های مشاهداتی انسان از اجرام نزدیک به زمین را بسنجند. این تلاش در واقع شامل رصدهای اولیه و تکمیلی، تعیین مدار دقیق و ارتباطات بین‌المللی است.

 

عرض سیارک مورد بحث بین 9 تا 30 متر گزارش شده و بنابراین هم اندازه یا کمی بزرگ‌تر از شهاب سنگ Chelyabinsk است که سال 2013 بر فراز روسیه سقوط کرد و خسارات مالی و جانی به همراه داشت. این حادثه نشان داد شناسایی و مداخله در فعالیت هر نوع شی بالقوه خطرناک برای زمین، ضروری است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------