نمونه برداری مایع از سلول های سرطانی با امواج صوتی



 اخبار علمی ,خبرهای علمی,سلول های سرطانی
محققان دانشگاه دوک با همکاری محققان ام آی تی و دانشگاه نانیانگ سنگاپور راهکار جدیدی را برای تفکیک سریع سلول های سرطانی گردش کننده (CTC) از نمونه های خون یافتند که موجب تسریع در فرآیند تشخیص سرطان می شود. 

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، این راهکار جدید که بر اساس امواج صوتی عمل می کند، پلتفرمی است که در کمتر از یک ساعت سلول های CTC را از نمونه خون موجود در یک لوله 7.5 میلی لیتر با دقت 86 درصد تفکیک می کند.

 

در این شیوه یک موج ایستاده صوتی با زاویه خاصی با نمونه خون که در حال عبور از یک کانال است برخورد می کند و فشار موج صوتی، سلول های CTC را که از سلول های خون بزرگ تر هستند، از خون خارج کرده و به کانال دیگری هدایت می کند.

 

سلول های منفرد سرطانی که به عنوان سلول های گردش کننده هم شناخته می شوند در واقع بخش های کوچکی از یک تومور سرطانی هستند که از آن جدا شده و در جریان خون حرکت می کنند. این سلول ها حاوی اطلاعاتی از جمله نوع، ویژگی های فیزیکی و جهش های ژنتیکی تومور هستند و امکان پیشگیری و انتخاب بهترین روش درمانی را برای پزشکان فراهم می کنند.

 

قابلیت تفکیک و کشت سریع سلول های CTC در یک نمونه خون، امکان تهیه نمونه های مایع را به عنوان یک شیوه قابل اعتماد برای تشخیص، پیشگیری و درمان در اختیار می گذارد.

 

نمونه برداری، دقیق ترین شیوه تشخیص سرطان است. اما این شیوه تهاجمی بوده و دردناک است و البته تا مراحل پیشرفته سرطان مورد استفاده قرار نمی گیرد. اما تفکیک سلول های CTC وجود سرطان، موقعیت تومور، میزان پیشرفت بیماری و مناسب ترین داروها برای درمان آن را با استفاده از یک نمونه گیری خون فراهم می کند.گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Small منتشر شده است.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------