پیش‌بینی پیشرفت تحصیلی افراد شاید ممکن شود



 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی , ژن‌
محققان در مطالعات اخیرشان اظهار کرده‌اند که ممکن است بتوان پیشرفت‌های تحصیلی افراد را حتی پیش از رفتن به مدرسه توسط ژن‌هایشان پیش‌بینی کرد. 

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی میل، محققان  مطالعات اخیرشان بیش از 1200 نوع ژن را شناسایی کرده‌اند که با تحصیلات افراد مرتبط است.

 

آنها از این اطلاعات برای ابداع یک "نمره پلی ژنیک"(polygenic score) استفاده کردند. محققان بر این باورند که نمره پلی ژنتیک قادر به پیش‌بینی وضعیت تحصیلی افراد با ضریب خطا 13 درصد است.

 

یک تیم تحقیقاتی بین‌المللی، از جمله محققان "دانشگاه کلرادو بولدر" با همکاری بیش از دهها دانشمند توانستند این مطالعه دو ساله را به اتمام برسانند.

 

ژن‌های شناسایی شده توسط محققان، ژن‌های خاص تحصیلات نیستند، اما این ژن‌ها نقش ژنتیک در تاثیرگذاری بر رفتارهای انسانی را به نحو بهتری توصیف می‌کند. 

 

در این مطالعه هدف محققان درک ارتباط میان ژن‌ها و تعداد سال‌هایی بودند که افراد در مدرسه گذرانده‌اند. سن تمام شرکت‌کنندگان این مطالعه 30 ساله و بالاتر و اکثر آنها نیز از نژاد اروپایی بودند.

 

محققان اطلاعات ژنتیکی را از 71 پایگاه اطلاعاتی از جمله "بانک اطلاعات پزشکی"(Biobank) بریتانیا و شرکت خصوصی ژنومیک "23andMe" به دست آورند.

 

در این مطالعه 1.1 میلیون نفر از 15 کشور جهان شرکت کردند. به گفته محققان این مطالعه یکی از بزرگترین تحقیقات در زمینه مطالعه ژنتیک انسانی به شمار می‌رود.

 

"رابی ودو"(Robbee Wedow) یکی از نویسندگان این مطالعه از دانشگاه کلرادو بولدر گفت: بخش هیجان انگیز این مطالعه نمره پلی ژنتیک است. سطح قدرت پیش‌بینی کردن آن برای یک نتیجه رفتاری واقعا قابل‌توجه است.

 

محققان این مطالعه با بررسی داده‌ها موفق به کشف 1271 ژن مرتبط با تحصیل شدند.

 

این مطالعه در مجله ”“Nature Genetic منتشر شد.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------