پیش بینی رانش زمین با مدلسازی زلزله



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی, رانش زمین
محققان دانشگاه ایندیانا مدلی از زمین لرزه ساختند که امکان پیش بینی احتمال وقوع رانش زمین در اثر زلزله را برای متخصصان فراهم می کند. 

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، این مدل امکان پیش بینی رانش زمین را فقط در چندثانیه فراهم کرده و امکان حفظ جان هزاران نفر را که در اثر زلزله آسیب دیده اند در اختیار می گذارد.

 

این مدل یک رابطه ریاضی را بین محل رانش زمین و پنج متغیر اصلی شامل میزان لرزش زمین در طول زلزله‏‏، شیب زمین، نوع سنگ هایی که تحت تاثیر زلزله قرارگرفته اند، میزان رطوبت زمین و پوشش سطح زمین را توصیف می کند.

 

این مدل با استفاده از اطلاعات به دست آمده از ابزار Ground Failure که یک سیستم گردآوری و گزارش داده های مربوط به زلزله است‏ کار می کند.

 

محققان با وارد کردن اطلاعات به دست آمده از ابزار Ground Failure در رابطه با زلزله ای که در هر نقطه از زمین به وقوع پیوسته، می توانند نقشه ای از محل های احتمالی رانش زمین در نزدیکی محل وقوع زلزله را به دست آورند و در اختیار سازمان های امدادرسان قرار دهند.

 

رانش زمین بعد از تخریب ساختمان ها و سونامی‏، سومین عامل اصلی موثر بر مرگ و میر ناشی از زلزله است. بین سال های 2004 تا 2010 میلادی رانش های زمین که در اثر زلزله به وقوع پیوستند، حدود 47 هزار کشته بر جای گذاشتند.

 

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Journal of Geophysical Research: Earth Surface منتشر شده است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------