تصویر جدیدی از مغز انسان براساس آناتومی سیستم عصبی



 اخبار علمی ,خبرهای علمی,مغز انسان
پژوهشگران توانستند با کمک آناتومی سیستم عصبی انسان، نقشه بهتری از مغز ارائه دهند. 

به گزارش ایسنا و به نقل از مدیکال‌اکسپرس، بیماری آلزایمر در حال گسترش است و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2050 بر 13 میلیون نفر تاثیر بگذارد. پژوهشگران در طول سه دهه گذشته، برای بررسی آلزایمر و دیگر بیماری‌های نوروژنیک، از تصویربرداری عصبی و اسکن‌های مغزی مانند ام‌.آر.آی و روش "برش‌نگاری با گسیل پوزیترون" یا "پت‌اسکن"(PET) استفاده کرده‌اند اما این بررسی‌ها تاکنون در ارائه یافته‌ها شکست خورده‌اند و پژوهشگران موفق نشده‌اند راهی برای کشف درمان مناسب پیدا کنند.

 

اکنون متخصصان علوم اعصاب، با بررسی اتصالات مغز انسان و داده‌های به دست آمده از داوطلبان، یافته‌های مربوط به پژوهش‌های پیشین در مورد آلزایمر را دوباره بررسی کردند.

 

دکتر "مایکل فاکس"(Michael Fox)، سرپرست این پروژه گفت: در تصویربرداری عصبی، فرض بر این است که هر کدام از بیماری‌ها یا نشانه‌های بیماری، به ناحیه خاصی از مغز مرتبط هستند اما ممکن است عملکردهای شناختی، نشانه‌های عصب‌شناسی و بیماری‌ها بتوانند نقشه بهتری از شبکه‌های مغزی ارائه دهند. در نتیجه، ما این فرضیه را که یافته‌های تصویربرداری عصبی، بخشی از شبکه مغزی هستند، مورد آزمایش قرار دادیم.

 

فاکس و همکارانش در این بررسی، نتایج به دست آمده از 26 پژوهش در مورد آلزایمر را تحلیل کردند. در این پژوهش‌ها، ناهنجاری‌های موجود در ساختار، متابولیسم و گردش خون مغز بیماران مبتلا به آلزایمر مورد بررسی قرار گرفت اما این یافته‌ها، با پژوهش‌هایی که ناهنجاری را در نواحی جداگانه‌ای از مغز نشان می‌دادند، سازگار نبودند. فاکس و گروهش، از این ناهنجاری‌های گوناگون در اتصالات مغز انسان، نقشه‌برداری کردند و توانستند تصویر جدیدی از آنها ارائه دهند.

 

فاکس ادامه داد: هنگامی که از این روش برای 26 پژوهش مورد مطالعه خود استفاده کردیم، دریافتیم که همه آنها ناهنجاری‌های تصویربرداری عصبی را نشان داده‌اند که بخشی از یک شبکه متصل مغزی هستند. شاید این نتایج، به بهبود توانایی ما در مرتبط کردن نشانه‌های مغزی یا بیماری‌ها به آناتومی سیستم عصبی کمک کنند.

 

وی افزود: این روش، راه جدیدی در ترکیب پژوهش‌های متفاوت برای تشخیص آن مدار مغز است که ارتباط تنگاتنگی با نشانه‌ یا بیماری دارد. ما می‌توانیم با تغییر تمرکز خود از نواحی خاص مغز به شبکه‌های مغزی، نشان دهیم که یافته‌های متناقض از تصویربرداری عصبی، قابل تولید مجدد هستند.

 

این پژوهش، در مجله "Brain" به چاپ رسید.

 

 اخبار علمی ,خبرهای علمی,مغز انسان

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------