احتمال وجود قند DNA در فضا



 اخبار علمی ,خبرهای علمی, قند DNA در فضا
محققان ناسا در آزمایشی شبیه‌سازی شده موفق به ساخت قندهای DNA در یک محیط خلاء شدند. 

به گزارش فارس، تاکنون، زمین تنها مکان برای زندگی است اما شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد ممکن است بلوک‌های شیمیایی در فضا انباشته شوند.

 

براساس گزارش «نیواطلس»، در حال حاضر متخصصان فیزیک نجومی ناسا موفق به ساخت قندهای DNA در یک محیط خلاء و شبیه‌سازی شده یک فضای بین‌ستاره‌ای شدند و در ادامه مطالعه خود بر روی نمونه‌های شهاب‌سنگ‌ها، مشتقاتی دیگر از قندها را کشف کردند.

 

دانشمندان مرکز تحقیقاتی «آمیس» ناسا برای فهمیدن این موضوع که آیا قندهای  DNA می‌تواند در فضای بین‌ستاره‌ای ساخته شده باشد، این بررسی را انجام دادند.

 

برای انجام این آزمایش، محققان یک ماده آلومینیومی را تا صفر مطلق سرد کرده و در یک محیط خلاء با شرایط بازسازی شده فضا قرار دادند. سپس ترکیباتی از بخار آب و متانول (ترکیبات محیط بین‌ستاره‌ای) را به آن اضافه کردند. در نهایت برای شبیه‌سازی تابش ستاره‌ای در فضا، پرتوهای ماوراءبنفش را به این محیط تاباندند.

 

 اخبار علمی ,خبرهای علمی, قند DNA در فضا

با توجه به دمای بسیار سرد، یک لایه یخی بر روی آلومینیوم تشکیل و بر اثر تابش اشعه ماوراءبنفش گرم شده بود. این تیم پس از بررسی این ماده تازه تشکیل شده،  مولکول‌های قند دئوکسی‌ریبوز  و چندین مشتقات قند دیگر را در آن کشف کرد.

 

در ادامه این تحقیق، محققان چندین نمونه شهاب‌سنگ کربن‌دار را نیز مورد آزمایش قرار دادند و اثراتی از نمونه اسیدهای قند دئوکسی و الکل‌ها را یافتند اما هیچ ترکیب پیچیده‌ای مانند دئوکسی‌ریبوز در آن وجود نداشت، البته دانشمندان می‌گویند علت پیدا نکردن این ماده پیچیده می‌تواند عدم بررسی نمونه‌های بیشتر باشد.

 

گفتنی است؛ کشف این مولکول‌های حیاتی در شهاب‌سنگ‌ها می‌تواند به توضیح منشاء زندگی در زمین کمک کند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------