ادامه روند سرد شدن بخش هایی از اقیانوس ها



 اخبار علمی ,خبرهای علمی,اقیانوس
محققان دانشگاه هاروارد و موسسه اقیانوس شناسی وودزهول آمریکا دریافتند با وجود این که بخش اعظم اقیانوس ها در واکنش به گرمایش جهانی در حال گرم شدن هستند، هنوز در آب های عمیق اقیانوس فرآیندهای سردکننده به کار خود ادامه می دهند. 

به گزارش  ایرنا از پایگاه خبری اسوشیتدپرس، بر اساس این تحقیقات آب های عمق اقیانوس آرام هنوز هم در حال واکنش نسبت به عصر یخبندان کوچک هستند که در قرن شانزدهم به وقوع پیوست.

 

هدف محققان از انجام این تحقیقات، توسعه مدلی برای بررسی واکنش سازوکارهای درونی اقیانوس ها به تغییرات دمای سطحی است. این مدل که دینامیک اقیانوس را تاحد زیادی ساده تر می کند، نشان داد که سازوکار قدیمی سردشدن اقیانوس هنوز هم در لایه های زیرین و در اعماق اقیانوس وجود دارد.

محققان به منظور بررسی دقت این مدل، نتایج مدل سازی را با اطلاعات مربوط به اندازه گیری دمای اقیانوس در تحقیقات علمی انجام شده بین سال های دهه 1870 تا دهه 1990 میلادی مقایسه کردند. در سال های 1872 و 1876 میلادی محققان با استفاده از کشتی های چوبی، دماسنج هایی به عمق قیانوس ها فرستادند. در دهه 1990 میلادی نیز در جریان پروژه World Ocean Circulation Experiment دمای اقیانوس های سراسر جهان اندازه گیری شد.

 

با مقایسه این داده ها مشخص شد دمای سطحی اقیانوس ها مطابق انتظار افزایش یافته است؛ اما لایه های پایین تر از عمق دو کیلومتری، سردتر شده اند. این بررسی موجب اطمینان محققان از واقعی بودن نتایج به دست آمده از این تحقیقات شد.گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Science منتشر شده است. 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------